Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@04:11:22 GMT

علی داودی؛ وارث بزرگان وزنه‌برداری

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۵۰۳۲

علی داودی؛ وارث بزرگان وزنه‌برداری

از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی که «حسین رضازاده» توانست با مهار وزنه ۴۷۲ کیلوگرم ضمن شکستن رکورد جهان، مدال طلای این رشته را برای کاروان ایران به ارمغان آورد، نگاهها به خصوص به وزنه‌برداری ایران به خصوص در دسته فوق سنگین متفاوت شد. در ۲ دهه گذشته «حسین رضازاده»، «بهداد سلیمی»، «سجاد انوشیروانی»، «سعید علی‌حسینی» و «بهادر مولایی» از جمله وزنه‌برداران دسته فوق سنگین ایران بودند که ضمن کسب مدال‌های رنگارنگ، تواستند با کسب مدال در سطح آسیا و جهان پرچم ایران را به اهتزاز درآورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با خداحافظی سلیمی و مصدمیت های مکرر علی‌حسینی چالش جدیدی در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم ایجاد شده است که افتخار آفرینی ایران را در این دسته تحت تاثیر قرار می‌دهد.  چالشی که «علی داودی» جوان در ادامه کار خود باید بر آن غلبه کند تا میراث‌دار بزرگان باشد. داودی هر چند که عنوان قهرمانی جوانان جهان را در کارنامه دارد اما اعزام وی به تایلند مهمترین چالش و سفر ورزشی او به شمار می‌رود.  در این سفر  بهداد سلیمی همراه داودی نیست، بهادر مولایی به خاطر تصادف رانندگی خانه نشین است و سعید علی حسینی نیز اردو تیم ملی را به خاطر مصدومیت ترک کرده است.

داودی در اردو تنهاست اما این تنهایی می‌تواند زمانی برای آغاز افتخارآفرینی او باشد تا از سایه بزرگان این دسته خارج شود. جوان است اما کم تجربه نیست، در رقابت جهانی و آسیایی حرفی برای گفتن دارد و اکنون باید به عنوان نماینده ایران در برابر غول گرجستانی با فولاد سرد زورآزمایی کند. خودش به آینده امیدوار است و می گوید «لاشا تالاخازده» چند سالی است که نتوانسته بالاتر از ۴۷۴ بزند. این سخنان داودی در حالی که  جوان ایرانی برخلاف تالاخادزه در مسیر راه قرار دارد و می‌تواند تا ۲ سال آینده به رکورد این وزنه بردار گرجستانی برسد.

هدف‌گذاری برای المپیک دارد و قرار است در بالاترین قله افتخار وزنه بزند اما خود بهتر از هر کس دیگر می‌داند در سنگین وزن این رشته رقابت سخت است و باید اراده پولادین داشته باشد؛ اراده ای از جنس رضازاده و سلیمی که توانستند برای سال‌ها نام وزنه‌برداری ایران را در میادین المپیک و جهان پر آوازه کرد.  داودی بدون شک این اراده را در خود ذخیره کرده است تا در زمان لازم از آن به عنوان یک ابزار برای غلبه بر حریفان استفاده کند.

داودی جوان به خوبی می‌داند که سلیمی و علی حسینی تا چند سال دیگر به کلی از دنیا قهرمانی کنار می‌روند و در جمع پیشکسوتان قرار می‌گیرند. کناره‌گیری که دسته سنگین وزن ایران را از قهرمان تهی خواهد کرد و او باید پرچمدار این وزن باشد پرچمداری که در مسیر زندگی ورزشی، حریفان نامداری از کشورهای روسیه، ارمنستان، گرجستان و ... را پیش رو دارد.

داودی جوان است و نمی‌شود با چند رکورد جهانی و آسیایی اکنون، درباره عملکرد او قضاوت کرد.  علی داودی در آخرین رکوردگیری تیم ملی با مهار وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی در یک ضرب و ۲۴۲ کیلوگرم در ۲ ضرب توانست جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان این رشته در تایلند را کسب کند. رکوردی که هر چند به نسبت دیگر رقیبان وی در سنگین وزن بالا نیست اما بدون شک نشان می‌دهد این جوان نسبت به سن و سالش مدعی به شمار می‌رود.  

در این دسته «لاشا تالاخادزه» با مهار ۲۱۷ در یک ضرب و ۲۵۰ در ۲ ضرب پادشاه بلامنازع این وزن به شمار می‌رود. این نابغه گرجستانی در رقابت‌های قهرمانی اروپا که به میزبانی کشورش برگزار شد در حرکت یک ضرب وزنه ۲۱۸ کیلوگرم و در دو ضرب ۲۶۰ کیلوگرم و در مجموع رکورد ۴۷۸ کیلوگرم را به ثبت رساند.

نتایج رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۸ دسته سنگین وزن؛

۱- لاشا تالاخادزه از گرجستان با رکورد ۲۱۷ یک ضرب، ۲۵۷ دوضرب و مجموع ۴۷۴ کیلوگرم (۳ مدال طلا)

۲- گور میناسیان از ارمنستان با رکورد ۲۰۵ یک ضرب، ۲۴۵ دوضرب و مجموع ۴۵۰ کیلوگرم (۳ مدال نقره)

۳- رستم جانگبایف از ازبکستان با رکورد ۲۰۲ یک ضرب، ۲۴۵ دوضرب و مجموع ۴۴۷ کیلوگرم (۲ مدال برنز دوضرب و مجموع)

..۸- علی داودی از ایران با رکورد ۱۹۷ یک ضرب، ۲۲۷ دوضرب و مجموع ۴۲۴ کیلوگرم

همچنین داودی در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان که در کشور فیجی برگزار شد نتوانست نتایج قانع کننده‌ای کسب کند. نتایجی که به گواه خودش تحت تاثیر  زمان طولانی پرواز و شرایط اب و هوایی آن کشور بود.

رده‌بندی نهایی وزنه‌برداران برتر دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم:
حرکت یک ضرب:
۱- علی داودی: ۱۹۳ کیلوگرم
۲- لالایان از ارمنستان :۱۹۲ کیلوگرم
۳- هانزنکو از اوکراین :۱۷۲

حرکت‌ دو ضرب:
۱- لالایان از ارمنستان :۲۲۷ کیلوگرم
۲- علیرضا یوسفی: ۲۲۵ کیلوگرم
۳- علی داودی: ۲۲۵ کیلوگرم (۲۹ کیلوگرم رکورد نوجوانان جهان را به نام خود ثبت کرد)

مجموع:
۱- لالایان از ارمنستان :۴۱۹ کیلوگرم
۲- علی داودی: ۴۱۸ کیلوگرم
۳- علیرضا یوسفی: ۳۹۶ کیلوگرم (۴۴ کیلوگرم رکورد نوجوانان جهان را به نام خود ثبت کرد)

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداد سلیمی فدراسیون وزنه برداری حسین رضازاده علی داودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۵۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵۰ هزار مخاطب و ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان فروش در اولین روز

فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی مهران برومند و حسن علیزاده، در اولین روز اکران با استقبال بی نظیر مخاطبان مواجه شد.

این فیلم روز گذشته با فروش ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون و بیش از ۵۰ هزار مخاطب رکورد فروش روز اول سینمای ایران را که در اختیار «سال گربه» بود، با اختلاف به نام خودش ثبت کرد.

پس از سال ها این اولین باری است که یک فیلم غیرکمدی موفق به شکستن این رکورد می شود.

شهاب حسینی در نقش (شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر در نقش (مولانا)، حسام منظور در نقش حسام ‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، هانده ارچل در نقش (کیمیاخاتون)، بنسو سورال در نقش (مریم)،  بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ ( پدر مولانا) و بوران کوزوم در نقش علاءالدین (پسر مولانا)  در «مست عشق» بازی کرده اند.

پخش «مست عشق» بر عهده فیلمیران است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بنزما و طلسم بزرگان: کریم را چه می‌شود!‏
  • بیش از ۵۰ هزار مخاطب و ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان فروش در اولین روز
  • اعلام میزبانان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ جهان
  • میزبان رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028 مشخص شد
  • میزبانان رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ مشخص شدند
  • اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸
  • ترکیب تیم وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان همدان مشخص شد
  • مردی با دو چهره: دشمن بزرگان در عربستان کباب شد!‏
  • به همه بزرگان باختی و دوست داری برگردی؟ | اینجا هم دوستت دارند یا نه!
  • عسگری: همدلی بزرگان تهران به ۲ ملی‌پوش پایتخت منتهی شد