Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از چالش‌های قدیمیِ برخی مساجد و مراسم‌های مذهبی، پخش صدا از بلندگوی آن‌هاست. ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حضور در مساجد و مراسم‌ها مذهبی دارای فوائد و برکات معنوی فراوانی است به گونه‌ای که برای هر کدام از این مکان‌های مقدس روایات متعددی از پیامبر(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)‌ وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شرط بهره‌برداری از ثمرات معنوی هر عملی، بستگی به رعایت آداب و احکام شرعی آن دارد. مثلاً شخص نمازخوان نمی‌تواند بدون وضو نماز به جا بیاورد و یا رکعات آن را به میل خود انتخاب کند. درباره مساجد و مراسم‌های مذهبی نیز چنین مسئله‌ای موضوعیت دارد و از این جهت فهم آداب و احکام آن اهمیت می‌یابد.

به عنوان نمونه یکی از چالش‌های قدیمیِ برخی مساجد و مراسم‌های مذهبی، پخش صدا از بلندگوی آنهاست که گاهی موجبات ناراحتی و سلب آسایش همسایگان را فراهم می‌آورد. باید گفت همان میزان که معصومان(ع) نسبت به حفظ شأن و جایگاه این مکان‌های مقدس تأکید دارند، بر تکریم و حفظ حرمت مؤمنان نیز تأکید وجود دارد. امام صادق (علیه‌السلام) در روایتی فرمود: «الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَةِ؛ حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است.» (خصال صدوق، ج1، ص27) و یا رسول گرامی اسلام(ع) در دیگر روایت فرمود:‌ «هر کس مؤمنی را اذیت کند، قطعاً مرا اذیت کرده است؛ بنابراین هر کس مرا اذیت کند، خدا را اذیت کرده است و کسی که خدا را اذیت کند، پس او در تورات و نجیل و زبور و فرقان(قرآن) ملعون شده است؛ مَنْ‏ آذَى‏ مُؤْمِناً فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ آذَانِی فَقَدْ آذَى اللَّهَ وَ مَنْ آذَى اللَّهَ فَهُوَ مَلْعُونٌ فِی التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ وَ الْفُرْقَان‏» (جامع الاخبار، ص147)

گناهی که حرمت آن بالاتر از حرمت تخریب خانه خداست

از این جهت این مسئله مورد توجه احکام شرعی عصر ما قرار گرفت که در ادامه یکی از استفتائات مربوطه مبتنی بر فتوای رهبر معظم انقلاب را می‌خوانیم.

سؤال:از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس حسینی بسیار بلند پخش می‌شود به‌ طوری که صدای آن از بیرون شهر هم شنیده می‌شود و این امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است و مسئولان و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان‌های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبّات مؤکد است، اما واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم‌ کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد.

احکام محرم(1) | آداب و شرایط صحت نذراحکام محرم(2)| حکم استفاده از برق شهری برای هیئت‌هااحکام محرم(3)| آداب ورود هیئت‌های مذهبی به مساجد

انتهای‌پیام/ 

R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط موکب تسنیم امام حسین (ع)

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام حسین ع امام حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۶۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عزاداری امام صادق(ع) و گرامیداشت شهدای طلبه و روحانی ورامین

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر شنبه و همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) مراسم عزاداری این امام همام و شانزدهمین یادواره شهدای طلبه و روحانی ورامین در مصلای صاحب الزمان (عج) این شهرستان برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همراه بود.

کد خبر 6096494

دیگر خبرها

  • تخلیه دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری بجنورد
  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در روستای بنگلایان بندرعباس
  • برپایی مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در کیش
  • مراسم عزاداری امام جعفر صادق (ع) در شهرکرد
  • حضور پرشور مردم ایلام در مراسم عزاداری امام صادق (ع)
  • ۷۵ مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • مراسم عزاداری امام صادق(ع) و گرامیداشت شهدای طلبه و روحانی ورامین
  • ۷۵ مراسم شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • (عکس) گِل‌مالی قمی‌ها در مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع)
  • مراسم دسته روی عزاداری شهادت امام صادق(ع) در شهر توپ آغاج