آیا گریه بر امام حسین (ع) حقالناس را برطرف میکند؟
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۶۸۴۶
یک کارشناس دینی گفت: انسان خطاکار به واسطه گریه بر سیدالشهدا (ع) به طهارت باطنی میرسد که از آثار مستقیم گریه است و بوسیله آن به دنبال فراهم آوردن اسباب بخشش و گرفتن حلالیت از کسانی که به گردنش حق دارند بر میآید. ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، بار دیگر ماه حزن و اندوه خاندان اهل بیت (ع) فرا رسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسباب بخشیده شدن گناهان
وی با بیان اینکه از اعتقادات مسلم که ادله قرآنی و روایی بسیاری بر آن دلالت دارد، مهربانی و بخشندگی خداوند متعال است، افزود: خداوندی که رحمت و بخشش را از باب لطف بر خود لازم دانسته و وعده رحمت بیکران را بارها به انسانها داده است و بیان داشته که ای انسانها مبادا در هیچ حالتی از رحمت الهی مأیوس باشید!(1)
قلیزاده محمدی بیان داشت: برای این بخشایش اسباب مختلفی قرار داد شده که هر کس به آنها تمسک پیدا کند، مشمول این وعدههای رحمانی خواهد بود؛ از باب نمونه در آیه 67 سوره زمر خداوند بخشش خود را مشروط به مواردی بیان میفرماید: «فَأَمَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَعَسَىٰ أَن یَکُونَ مِنَ الْمُفْلِحِینَ»؛(قصص/67) اما هر کس (در این دنیا) توبه کند و ایمان بیاورد و کار شایسته انجام دهد، پس امید است که از رستگاران باشد.
وی ادامه داد: چنان که در این آیه شریفه بیان شده عمل صالح یکی از اسباب بخشیده شدن گناهان محسوب شده، عمل صالحی که خداوند وعده داده به واسطه آن خطاها را خواهد بخشید(2) و چه عمل صالحی بالاتر از گریه بر سیدالشهدا (ع) که هم تعظیم شعائر الهی و اجر نهادن بر شهیدی است که خداوند او را زنده خوانده (3) و هم جامه عمل پوشاندن نسبت به مودتی است که تنها مزد رسالت رسول خدا (ص) محسوب میشود.(4)
روایت رضوی درباره اثرات اشک بر ثار الله/بخشیده شدن خطاها به واسطه گریه بر سیدالشهدا
این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به یک روایت رضوی درباره اثرات اشک بر ثار الله تصریح کرد: عمل صالحی که حضرت رضا (ع) برایش وعده بخشش الهی را داده و میفرماید: «اگر گریه کنی بر حسین (ع) تا آب دیده بر روی تو جاری شود حق تعالی جمیع گناهان صغیره و کبیره تو را بیامرزد، خواه اندک باشد، خواه بسیار».(5)
وی افزود: بر اساس آنچه آمد میتوان گفت در بخشیده شدن خطاها به واسطه گریه بر سیدالشهدا (ع) که یکی از بهترین اعمال صالح محسوب میشود شکی وجود ندارد؛ اما سؤالی که ممکن است پیش آید این است که این عمل طلایی آیا قدرت برطرف کردن حق الناس را هم دارد؟
قلیزاده محمدی ابراز داشت: در پاسخ به این سؤال باید گفت خداوند حقی را که مستقیم به او بازگشت نمیکند را نخواهد بخشید که حقالناس از همین باب است؛ منتها در اینجا نیز از طریقهای مختلف میتوان امید داشت شرایط بخشیده شدن از حقالناس نیز به واسطه گریه بر سیدالشهدا که از بهترین اعمال پسندیده است فراهم شود.
آیا گریه بر امام حسین (ع) قدرت برطرف کردن حق الناس را دارد؟
وی فراهم شدن اسباب بخشش از سوی خداوند را یکی از اثرات گریه بر سیدالشهدا دانست و ادامه داد: خداوند متعال به واسطه عزاداری انسان خطاکار برای امام حسین (ع) که یکی از بهترین اولیا او محسوب میشود، خود از باب لطف، اسباب راضی شدن فرد طلبکار را از طریق آمرزش خطاها و یا دادن اجر و درجه عنایت فرماید و با این طریق رضایت را برای فرد گریه کن، از خطاکار بگیرد؛ چیزی که نظیر آن را در دعای روز دوشنبه نیز از خداوند درخواست میکنیم.(6)
این کارشناس دینی دومین اثر را فراهم شدن اسباب بخشش از سوی خود شخص توصیف کرد و گفت: انسان خطاکار به واسطه گریه بر سیدالشهدا (ع) طهارت باطنیای برایش ایجاد میشود که به وسیله آن طهارت ایجاد شده که از آثار مستقیم گریه است، خود به دنبال فراهم آوردن اسباب بخشش و گرفتن حلالیت از کسانی که به گردنش حق دارند بر آید. چیزی که تا قبل از گریه بر سیدالشهداء (ع) و طهارت ایجاد شده با آن، برایش به وجود نیامده بود.
وی افزود: کما اینکه مواردی را میشناسیم که افرادی به واسطه حضور در جلسات عزاداری و گریه بر سیدالشهدا (ع) مسیر زندگیشان تغییر کرده و از تمامی کسانی که در حق آنها ظلم کرده بودند ملتمسانه رضایت گرفتند و این نیست مگر از آثار جلسات و گریه بر امام حسین (ع) و تحولات معنویای که در آن نهفته است.
پینوشتها:
1-«قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» (زمر/53) بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را میآمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
2- «إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ»(هود/ 114) حسنات، سیئات از بین میبرند.
3- «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» (آل عمران/ 169) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زندهاند و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند.
4- «لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَىٰ» (شوری/23) من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم.
5- «یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ بَکَیْتَ عَلَى الْحُسَیْنِ(ع) حَتَّى تَصِیرَ دُمُوعُکَ عَلَى خَدَّیْکَ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ کُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِیراً کَانَ أَوْ کَبِیراً قَلِیلًا کَانَ أَوْ کَثِیرا» (وسائل الشیعة، ج14، ص: 502)
6- «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ نَذْرٍ نَذَرْتُهُ وَ کُلِّ وَعْدٍ وَعَدْتُهُ وَ کُلِّ عَهْدٍ عَاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ أَفِ بِهِ وَ أَسْأَلُکَ فِی مَظَالِمِ عِبَادِکَ عِنْدِی فَأَیُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِکَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِکَ کَانَتْ لَهُ قِبَلِی مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِیَّاهُ فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی عِرْضِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ أَوْ غِیبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا أَوْ تَحَامُلٌ عَلَیْهِ بِمَیْلٍ أَوْ هَوًی أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِیَّةٍ أَوْ رِیَاءٍ أَوْ عَصَبِیَّةٍ غَائِبا کَانَ أَوْ شَاهِدا وَ حَیّا کَانَ أَوْ مَیِّتا فَقَصُرَتْ یَدِی وَ ضَاقَ وُسْعِی عَنْ رَدِّهَا إِلَیْهِ وَ التَّحَلُّلِ مِنْهُ، فَأَسْأَلُکَ یَا مَنْ یَمْلِکُ الْحَاجَاتِ وَ هِیَ مُسْتَجِیبَةٌ لِمَشِیَّتِهِ وَ مُسْرِعَةٌ إِلَی إِرَادَتِهِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُرْضِیَهُ عَنِّی بِمَا (بِمَ) شِئْتَ وَ تَهَبَ لِی مِنْ عِنْدِکَ رَحْمَةً إِنَّهُ لا تَنْقُصُکَ الْمَغْفِرَةُ وَ لا تَضُرُّکَ الْمَوْهِبَةُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»؛ خدایا! از تو آمرزش میطلبم برای هر نذری که کردم و هر وعدهای که دادم و هر پیمانی که بستم سپس به آن وفا نکردم و ادای حقوق بندگانت را که بر عهده دارم از تو درخواست میکنم، پس هر بندهای از بندگانت و هر کنیزی از کنیزانت که او را نزد من حقی پایمال شده باشد که ستم روا داشته ام در آن به جان یا آبرو یا مال، یا خانوادهاش یا فرزندش یا غیبتی از او کردهام یا بر اثر میل خود یا خواهش دل یا تکبّر یا غضب یا خودنمایی یا تعصب بر او یاری نهادهام، این بنده یا کنیزت غایب باشد یا حاضر، زنده باشد یا مرده، و دستم کوتاه شده و وسعم نمیرسد از پرداخت آن حق یا طلب حلالیت از او، از تو میخواهم ای کسی که رفع نیازها در اختیار اوست، و آن حاجات در مقابل مشیت او اجابت پذیر و به جانب ارادهاش شتابانند که بر محمد (ص) و خاندان محمد (ص) درود فرستی و آن بنده را که بر او ستمی کردم هرگونه که خواهی از من راضی گردانی و از جانب خود مرا رحمت عطا نمایی، چه آمرزیدن از تو نکاهد و بخشیدن به تو زیان نرساند؛ ای مهربانترین مهربانان.(مفاتیح الجنان، فصل سوم: دعاهای ایام هفته)
منبع : فارس
انتهای پیام/
بازگشت به صفحه رسانهها
R1437/P/S9,1299/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۶۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اولین معلم آدم ابوالبشر خداوند متعال بود که او را بیان، نطق و علم داد
به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا ملاعبدالرحمن مرادی در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت کرمانشاه که در مسجد امام شافعی این شهر برگزار شد، اظهار داشت: مقام شامخ علم و تعلیم و تعلم نزد هر مکتب و دین و آیینی گرانقدر است و خاصتا در آموزه های الهی که بشریت با خلقت خویش سرشتش با صفت علم عجین شده و این بزرگی را از ملکوت و عالم علوی به زمین آورد.
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: مقام علم، عالم، معلم، تعلیم و تربیت از دیدگاه ما مسلمین بسیار مبارک و بزرگ است زیرا خداوند می فرماید: الرحمن، علم القرآن، خلق الانسان، علمه البیان ... اولین معلم آدم ابوالبشر الله تعالی بود که او را با بیان و نطق و علم و دانش اشرف مخلوقات و مسجود ملائک نمود لذا اهتمام به جایگاه علم پروران و معلمان و دانش پژوهان بلند و بزرگ است و باید حمایت های همه جانبه در این باب صورت بگیرد تا تعلیم و تعلم و معلم و متعلم بتوانند نقش و وظیفه خویش بخوبی ایفا نمایند.
این عالم اهل سنت تصریح کرد: در هر کشوری به مناسبت ها و ایام مختلفی روزی یا هفته دارند برای تجلیل از مقام معلم و در ایران اسلامی ما نیز روز شهادت معلم و روحانی مجاهد و مبارز بزرگ شهید مطهری به عنوان روز معلم و تجلیل از معلمین عزیز نامگذاری شده است که این روز را به تمامی معلمان زحمتکش جامعه تبریک عرض می کنیم.
ماموستا مرادی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: گرسنگی، ترس، نقص اموال و فوت عزیزان و نابودی ثمرات، مریضی دو... همه آزمایش الهی هستند و ما در مقابل آن باید صبور باشیم.
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: افرادی داریم که با کوچکترین مشکلات زندگی و آزمایشی کوچک اینقدر جزع و فزع می کنند که انگار تنها آنها دچار بلایا و مشکلات و مصائب شده اند...اما انسان باید صبر پیشه کند.
ماموستا مرادی در پایان سخنان خود به مرحله دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه کرمانشاه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: هفته آینده دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر کرمانشاه برگزار می شود، مردم فهیم و انقلابی و همیشه در صحنه ما هم همانند دور اول این بار هم با انتخاب نفرات دوم و سوم افراد اصلح و شایسته را با آراء خود به مجلس بفرستند تا شاهد یک مجلس قوی و فعال باشیم که با تلاش آن عزیزان امور کشور و استان ها به نحو احسن انجام بگیرد.
انتهای پیام/