Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@23:32:17 GMT

امر به معروف و نهی از منکر حق عمومی آحاد ملت است

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۷۳۱۹

امر به معروف و نهی از منکر حق عمومی آحاد ملت است

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع بررسی امر به معروف و نهی از منکر از قانون تا اجرا، با حضور مرتضی نظری معاون نظامی و جانشین قضائی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان تهران و در ارتباط تلفنی با آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اعضای سابق مجلس خبرگان از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این برنامه مرتضی نظری با اشاره به این که امر به معروف و نهی از منکر حق عمومی آحاد ملت است، گفت: این موضوع جزو حقوق اولیه افراد است و می‌توانیم آن را در رده مسائلی مانند آزادی بیان قرار دهیم.

وی افزود: قانون اساسی در اصل هشتم به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرده است، در حالی که نحوه اجرای این موضوع مغفول مانده است.

جانشین قضائی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان تهران اضافه کرد: امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب پیشنهاد دادند تا موضوع امر به معروف و نهی از منکر در قالب یک نهادی مانند وزارت خانه پیگیری شود.

وی با اشاره به این که امر به معروف و نهی از منکر یک کار دسته جمعی است، اظهار کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید بتواند دستگاه‌ها و نهادهای مختلف را گرد هم جمع کند.

مرتضی نظری با اشاره به تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر در سال ۹۴، توضیح داد: بر اساس قانون تمامی دستگاه‌هایی که می‌توانند در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نقش آفرین باشند، در شورای این ستاد حضور به هم می‌رسانند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید بتواند بسترهای اجرای این کار را فراهم کرده و دستگاه‌های مختلف را در اجرا و احیای این امر، دغدغه مند کند.

معاون نظامی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان تهران افزود: این ستاد در تلاش است تا مردم و تمامی مسئولان و دستگاه‌ها نسبت به مشکلات کشور بی تفاوت نباشند.

وی با اشاره به این که قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر وظایف ستاد را مشخص کرده است، عنوان کرد: این قانون تکالیف آمران و مخاطبان آنها را مشخص کرده است.

مرتضی نظری ادامه داد: در این قانون به صراحت آمده که آمران به معروف اجازه توهین و ارتکاب به فعل حرام و جرم ندارند. توجه به امر به معروف و نهی از منکر باعث می‌شود تا مسئولین دستگاه‌های مختلف به درستی کار و وظیفه خود را انجام دهند.

معاون نظامی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان تهران تأکید داشت: این ستاد به دنبال واکنش احساسی نیست و همیشه ترویج خوبی‌ها در جامعه را پیگیری می‌کند.

در ادامه برنامه آیت الله حسن ممدوحی گفت: با دقت بیشتر به مساله امر به معروف و نهی از منکر متوجه می‌شویم که این امر تعریف دیگری از دموکراسی یا حکومت مردم بر مردم است.

وی افزود: هر شخص می‌تواند نسبت به شخص دیگر نظام تربیتی و مربی گری داشته باشد و از این طریق امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد. استمرار امر به معروف و نهی از منکر در هر جامعه می‌تواند نشانگر یک دموکراسی مردمی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید داشت: متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر آن طور که باید در کشور مورد توجه قرار نگرفته است. اجرای خوب و درست امر به معروف و نهی از منکر باعث می‌شود تا دادگستری‌ها و دادگاه‌ها در کشور تعطیل شوند.

کد خبر 4710986

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیو گفتگو امر به معروف و نهي از منكر مرتضی نظری کنفرانس بین المللی امام حسین ع معرفی کتاب فعالیت های قرآنی عاشورا نشست علمی کربلا ماه محرم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علوم انسانی اسلامی مباهله امام موسی صدر سازمان تبلیغات اسلامی فلسفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۷۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آحاد جامعه باید در فرآیند تولید تمام حوزه ها سهیم باشند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی با اشاره به سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: مذهب تشیع در زمان امام جعفر صادق (ع) در راستای گسترش و عمق‌بخشی به مفاهیم دینی و مذهبی شکل گرفت و ایشان به عنوان رئیس مذهب جعفری معروف شدند.

وی افزود: بزرگان و نخبگان حوزه‌های علمی و دانشگاه‌ها باید بتوانند فضای علمی و پژوهشی کشور را با تاسی از سیره و شیوه امام جعفر صادق (ع) مدیریت کنند و تربیت شاگردان توانمند برای نسل آتی جامعه مدنظر ویژه قرار گیرد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی گفت: سازمان ملل متحد باید در خدمت مظلومان باشد و با ظالمانی که انسان‌های بی‌گناه که برای استقلال خود تلاش می‌کنند را به خاک و خون می‌کشند برخورد قاطعانه کنند.

امام جمعه اراک با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، افزود: آحاد مردم و مسئولان باید در جهت تحقق این شعار راهبردی نقش‌آفرینی کنند و یکی از راهکارهای تحقق شعار سال، جلب مشارکت و امنیت خاطر برای مردم در سرمایه‌گذاری‌های بخش اقتصادی است که این مهم باید مورد توجه مسؤولان امر باشد.


آیت الله دری با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی ارزشمندی استان مرکزی گفت: آحاد جامعه باید در فرآیند تولید در تمام بخش‌های اقتصادی، کشاورزی و خدمات سهیم باشند و به صورت شبانه روزی در راستای آبادانی ایران اسلامی گام بردارند و سیستم بانکی کشور نیز باید در خدمت تولید باشد

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در بخش دیگری سخنان خود با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی و وعده صادق گفت: این اتفاقات تأثیرگذار جامعه جهانی را نسبت به جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در غزه و فلسطین مظلوم بیدار کرد.

کد خبر 6095818

دیگر خبرها

  • حفظ حقوق عمومی با سلام و صلوات نمی‌شود/ دادستان‌ها نباید در امور اجرایی مداخله کنند
  • آحاد جامعه باید در فرآیند تولید تمام حوزه ها سهیم باشند
  • ۶ هزار نفر به برگزاری انتخابات مرحله دوم کمک می کنند
  • امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • ابطال بخشنامه گمرک با رای دیوان عدالت اداری همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • ایران؛ کثرت فرهنگی و وحدت سیاسی
  • تخریب ۱۲ ویلای غیرمجاز در چهارباغ البرز
  • دستگیری ۴ اراذل اوباش سابقه دار در جویبار