Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@00:10:28 GMT

جزئیات طرح منع حیوان آزاری در مجلس شورای اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۸۰۰۷

جزئیات طرح منع حیوان آزاری در مجلس شورای اسلامی

طرح «ممنوعیت حیوان آزاری» در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. در روز دوشنبه (۱۱ شهریور) در پایان جلسه علنی علی اصغر یوسف نژاد - عضو هیأت رئیسه مجلس - اعلام وصول طرح ممنوعیت حیوان آزاری را قرائت کرد.

در این باره کتایون جهانگیری فعال حوزه محیط زیست با بیان اینکه دو روز پیش، تمام مراحل تایید طرح «منع حیوان‌آزاری» طی شد،  گفت: منع حیوان آزاری در قالب «طرح» در مجلس پیگیری می‌شود و آقای تابش - رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس- با پیگیری و گفت‌ و گو با نمایندگان از تمام طیف‌ها ۱۰۰ امضا از نمایندگان‌ برای حمایت از طرح منع حیوان‌آزاری گرفتند تا اینکه در نهایت روز دوشنبه (۱۱ شهریور) این طرح را اعلام‌ وصول کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در مورد جزئیات طرح منع حیوان‌آزاری تصریح کرد: طرح منع حیوان آزاری در ۸ ماده در شکل یک قانون مستقل مطرح خواهد شد. با تصویب این طرح، اولین قانون برای حمایت از حیوانات در قوانین ایران وضع می‌شود.

این فعال محیط زیست در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از طرح منع حیوان‌آزاری گفت: حیوان آزاری شامل ضرب و شتم، شکنجه، مجروح کردن عمدی، جراحی‌های غیرضروری، مثله کردن، نسل‌کُشی و استفاده از ابزارهای کشتار گروهی، تخریب مکان زیست یا آشیانه، مسموم کردن حیوان، آب یا خوراک آن و یا تلف کردن حیوان به هر روش، ربودن، زندانی کردن، رها کردن حیوان صاحب‌دار و یا گونه‌های غیر بومی در محدوده و حریم شهر و روستا و طبیعت‌ است.

جهانگیری ادامه داد: هر نوع بهره‌کشی و یا استفاده از حیوان که با طبیعت و روش زندگی و توان حیوان همگون و متناسب نباشد از جمله سوءاستفاده جنسی و نسل‌کشی، کارهای نمایشی، تربیت و استفاده از حیوانات در مقاصد غیرقانونی از جمله جنگ انداختن، عدم رعایت اصول بهداشتی و اخلاقی در تکثیر و پرورش، نگهداری، تحقیقات، حمل و نقل، خرید و فروش، واردات و صادرات حیوانات به‌طوری‌که موجب رنج و عذاب یا بیمار شدن و آسیب به حیوان شود، در دایره حیوان‌آزاری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرائی قانون منع حیوان‌آزاری طی مدت شش ماه در مجلس با مشارکت فراکسیون محیط زیست و ادارات حقوقی و تنقیح مجلس همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس با همکاری سازمان‌های متولی به ویژه سازمان دامپزشکی تهیه خواهد شد، تأکید کرد: پایه اصلی طرح منع حیوان‌آزاری، موادی است که در سال ۹۵ در سازمان حفاظت محیط زیست با دعوت از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت کشور تهیه شد البته حقوقدان‌ها و فعالان حوزه محیط زیست در تهیه مواد اصلی نقش قابل توجهی داشتند که در جلسات مختلف از آن‌ها دعوت شد. در حال حاضر نیز باید آئین‌نامه اجرایی این طرح با پیگیری رییس فراکسیون محیط زیست مجلس تهیه شود. طبیعتا در این فرآیند نیز از سازمان‌های متولی به ویژه سازمان دامپزشکی دعوت خواهند شد تا در مورد جزئیات اظهار نظر کنند.

این فعال محیط زیست در پاسخ به این پرسش که مگر قرار نبود معاونت حقوقی ریاست جمهوری، موضوع ممنوعیت حیوان‌آزاری را در قالب یک لایحه پیگیری کند، گفـت: سال گذشته معاونت حقوقی ریاست جمهوری قرار بود با کمک نهادهای مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست لایحه منع حیوان‌آزاری ارسالی را بررسی کند و به مجلس ارائه دهند اما اقدام جدی در این باره انجام نشد و چون زمان زیادی گذشت با رایزنی با دکتر تابش و حساسیتی که خود او هم روی این موضوع داشت و طی جلساتی که با گروه گذاشت، به سرعت اقدام لازم برای به صحن رساندن «طرح منع حیوان آزاری» را به انجام رساند و خوشحالیم که تاکید دارد این قوانین به‌طور مستقل به تصویب برسد.

به گزارش ایسنا، وصول طرح منع حیوان‌آزاری در حالی انجام شده که بنا به آخرین اظهارات سازمان محیط زیست قرار است لایحه از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای مقابله با حیوان‌آزاری تنظیم شود./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۸۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه

ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسه علنی مجلس دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 192 تن از نمایندگان آغاز شد که روح الله متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس، دستور کار وکلای ملت در این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1403 کل کشور بخش دوم جداول
-گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از شورای نگهبان
-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در برابر سوء رفتار
-گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده (48) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(1)
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح استفساریه جز (1) بند (الف) ماده (9) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
-گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه‌های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان،گردشگری و رسانه های جمعی.
-گزارش کمیسیون انرژی در مورد اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده از سوخت مازاد توسط نیروگاه‌ها
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد نقض و استنکاف در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی./

در ادامه جلسه سید محسن دهنوی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی غایبان و متاخران این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

1-حسین بامیری
2-حسن شجاعی
3-محمد صفری
4-محمود عباس زاده
5-اردشیر مطهری
6-فاطمه مقصودی
7-عادل نجف‌زاده

عضو هیئت رئیسه در پایان عنوان کرد که روز گذشته نام آقای مبلغی در اسامی غایبان و متاخران قرائت شد که وی در جلسه حضور داشتند بنابراین اصلاح می‌شود.

بنابراین گزارش، نمایندگان از روز گذشته در 2 شیفت کاری وارد بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 شدند و و بهارستان‌نشینان در جلسه نوبت صبح دیروز، جدول شماره 5 مربوط  «درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی»،  جدول شماره 7 با عنوان «اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاستگذار در سال 1403» و جدول شماره 9 با عنوان  «برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال1403» به تصویب رسید.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • بهره‌برداری از معدن آلبلاغ برکات زیادی برای مردم دارد
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه