Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرداخت ۵۰میلیارد ریال تسهیلات وام قرض‌الحسنه به تعاونی‌های زنان، طلا گرمی ۴۱۴ هزار و ۳۷۵ تومان، بررسی طرح اعتبار مصرف کننده؛ مکانیسم‌های عملیاتی وقوانین و مقررات، واگذاری یک میلیارد تومان سهم دولتی در ۵ ماه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (سزدهم شهریورماه) به شرح زیر است:

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیر انجام اقدامات تکمیلی سامانه «تی تک» است

«حمیدرضا دهقانی نیا» شب گذشته (سه شنبه 12 شهریور) در ارتباط با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه نظارت بر بازار قاچاق دارو یکی از وظایف نهاد‌های نظارتی است اما این موضوع، نافی وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست، گفت: با تغییراتی که در سازمان غذا و دارو انجام شده است و با حضور آقای شانه ساز در رأس این سازمان، نظارت‌ها بیش از پیش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 

مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه بر اساس بند ۲ ردیف الف ماده ۳ آئین نامه اجرایی ۱۳، سازمان غذا و دارو متولی ایجاد سامانه «تی تک» (سامانه اصالت، سلامت، ردیابی و رهگیری دارو) بوده است، گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم پیگیر این موضوع است تا اقدامات تکمیلی سامانه «تی تک» انجام شود و همه زنجیره واردات، تولید، توزیع و مصرف آن شفاف شود.
 

وی با بیان اینکه مردم اگر بخواهند داروی وارداتی مصرف کنند باید به شمار ۲۰۰۰۸۸۲۲ اعتماد و حتما داروی دارای برچسب زرد را تهیه کنند، افزود: باید روی برچسب را بتراشند و عدد ۱۶ رقمی موجود در آن را از شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲، استعلام بگیرند.

 

ضرورت دریافت تصویر از مدارک هویتی شهروندان در سیستم بانکی کشور ملغی شد

شورای عالی مقابله با جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم، به ریاست «فرهاد دژپسند»، وزیر امور اقتصادی و دارایی، ضرورت دریافت تصویر از مدارک هویتی شهروندان در سیستم بانکی کشور را ملغی کرد. 

 

در آخرین جلسه شورای عالی مقابله با جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم، بنا بر تصمیم اعضا مقرر شد، نسبت به حذف دریافت تصویر از مدارک هویتی شهروندان در سیستم بانکی کشور، اقدامات لازم صورت گیرد.

 

پرداخت ۵۰میلیارد ریال تسهیلات وام قرض‌الحسنه به تعاونی‌های زنان

حجت الله مهدیان در همایش بررسی نقش جایگاه تعاونی‌های زنان در توسعه اقتصادی و اجتماعی و انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین معاونت زنان ریاست جمهوری و بانک توسعه تعاون با حضور شریعتمداری وزیر تعاون، کارورفاه اجتماعی و ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور بانوان و کبیری معاونت تعاون این وزارتخانه صبح امروز در سالن تلاش و به مناسبت هفته تعاون برگزار شد.

 

رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون افزود: ۵۰۰فقره تسهیلات۱۰۰میلیون ریالی با نرخ سود ۴درصد تا پایان سال و با معرفی معاونت تعاون وزارتخانه جهت تعاونی‌های بانوان پرداخت خواهد شد. مهدیان همچنین از پرداخت ۴۰۰فقره تسهیلات ۵۰۰میلیون ریالی در قالب عقد مرابحه مجموعاً به مبلغ۲۰۰میلیارد ریال با نرخ سود تصویبی۱۵درصد به تعاونی‌های بانوان خبرداد.

 

طلا گرمی ۴۱۴ هزار و ۳۷۵ تومان/ دلار ۱۱ هزار و ۴۳۰ تومان

امروز (چهارشنبه 13 شهریور) سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 120 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 60 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 90 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 300 هزار تومان و سکه گرمی 850 هزار تومان ارزشگذاری شده است.

 

همچنین هر گرم طلای 18 عیار 414 هزار و 375 تومان ارزشگذاری شده است و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1544 دلار معامله می شود.

 

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه 12 شهریور) هر گرم طلای 18 عیار 412 هزار و 67 تومان در بازار معامله می شد و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1524 دلار ارزشگذاری شده بود. همچنین امروز سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 90 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 50 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 70 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 280 هزار تومان و سکه گرمی 860 هزار تومان بود.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه 13 شهریور) در بازار آزاد دلار 11 هزار و 430 تومان، یورو 12 هزار و 600 تومان، پوند 13 هزار و 850 تومان، درهم امارات 3150 تومان، لیر ترکیه 2050 تومان، یوان چین 1598 تومان، دلار کانادا 8610 تومان و دلار استرالیا 7750 تومان معامله می شود در حالی که روز گذشته (12 شهریور) دلار 11 هزار و 350 تومان، یورو 12 هزار و 600 تومان، پوند 13 هزار و 800 تومان، درهم امارات 3105 تومان، لیر ترکیه 1980 تومان، یوان چین 1600 تومان، دلار کانادا 8550 تومان، دلار استرالیا 7650 تومان معامله می شد.

 

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز (13 شهریور) اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۱ ارز مانند یورو و پوند افزایش و قیمت ۴ واحد پولی دیگر افزایش یافت.

 

بررسی طرح اعتبار مصرف کننده؛ مکانیسم‌های عملیاتی وقوانین و مقررات

پژوهشکده پولی و بانکی با هدف بررسی و شناسایی فرصت‌ها و موانع پیش روی استفاده از کارت‌های اعتباری در ایران و ارائه راهکارهای عملیاتی در این خصوص طرح مذکور را بررسی کرده است. این طرح برای آسیب‌شناسی و شناخت دلایل عدم کامیابی مقام ناظر در توسعه و پیشبرد این خط کسب‌وکار و عدم استقبال از آن، بررسی پیشینه موضوع و اقدامات انجام‌شده در ایران در مقایسه با بهترین تجارب عملکرد در سایر کشورها در دستور کار بوده است.

 

نگاهی به آمار پرداخت الکترونیک کشور نشان‌دهنده سهم یک‌درصدی کارت اعتباری از کل کارت‌های صادرشده در شبکه بانکی کشور در پایان سال ۱۳۹۶ است. این در حالی است که، به‌ عنوان مثال در انگلستان طبق آمار آوریل ۲۰۱۷ در مورد کارت‌های نقدی و اعتباری، تعداد کل کارت‌های نقدی صادرشده در این کشور ۵۱ میلیون و کارت‌های اعتباری صادرشده ۳۳ میلیون کارت بوده است. به‌ عبارت دیگر، کارت‌های اعتباری سهمی حدود ۴۰ درصد از کل کارت‌های صادرشده داشته‌اند. این نسبت برای کشورهای مختلف بین ۲۷ درصد تا ۶۰ درصد متفاوت است. اما در کشور ما، این نسبت کمتر از یک درصد است.

 

در این بررسی، چارچوبی کلی برای پلتفرم کارت اعتباری با تکیه بر تجارب جهانی و وضعیت موجود نظام بانکی کشور طراحی و پیشنهاد شده است. ادعای این پژوهش آن است که با انجام اصلاحاتی در زیرساخت‌های فنی و مقرراتی و تعبیه برخی ارکان نهادی در این پلتفرم، می‌توان به توجیه‌پذیری کسب‌وکار کارت اعتباری امیدوار بود.

 

فروش ۱۹.۱ میلیارد تومان سفته و برات در تهران

براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی حدود ۵ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان سفته و برات در تیرماه سال جاری در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه بـا ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۷ درصد و ۴۱.۴ درصد افزایش داشته است.

 

همچنین در چهارماه اول سال ١٣٩٨ بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۳۵.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

همچنین طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در تیرماه ٩٨ معــادل ۵۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معادل یک میلیارد و ۶۵۶ میلیون تومان در شهر تهران واخواست شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۶۵.۸ و ۸۹.۸ رسید که در مقایسه با ماه قبل از لحاظ تعداد ۲۳.۹ درصد کاهش و از لحاظ مبلـغ ۴۶ درصـد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۳۶.۱ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ ۴۲.۸ درصد افزایش داشته است.

 

واگذاری یک میلیارد تومان سهم دولتی در ۵ ماه

به‌استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی دولت مکلف است تا ۱۰۰ درصد سهام شرکتهای «گروه یک» را تا پایان سال ۸۹ به بخش خصوصی واگذار کند. همچنین در تبصره‌های ماده ۳ فصل ۲ این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه ۲» آمده که دولت مجاز است به‌منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه ۲ ماده ۲، همچنان ۲۰ درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه ۲ را در اختیار داشته باشد و مکلف است ۸۰ درصد باقی‌مانده را تا پایان سال ۹۳ به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.

 

این در شرایطی است که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، سال ۹۳ آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکتهای دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سالهای ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷ و ۹۸ تمدید شده است. بر این اساس بررسی کارنامه سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا پایان مرداد در مدت ۵ ماه، تنها ۱۳ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که این میزان واگذاری در فرابورس ایران و به‌صورت تدریجی انجام شده است. همچنین این میزان سهام واگذار شده در ۵ ماه گذشته مربوط به شرکت‌های گروه یک واگذاری‌ها است./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد روزنامه مجلس استان همدان نشریه شبستان اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۰۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، قانون مهم اخذ مالیات بر سوداگری و سفته بازی را دنبال خواهد کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرارسیدن روز شوراها گفت: نهم اردیبهشت روز شوراها را گرامی می‌دارم و قدردان زحمات عزیزانی هستیم که در شوراهای شهر و روستا مشغول فعالیت هستند. پایه و اساس شورا که مورد تاکید در آموزه‌های دین مبین اسلام و در قانون اساسی است، استفاده از ظرفیت‌های نخبگان محلی برای جلب مشارکت مردم در حل مشکلات است.

مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است

وی افزود: شورا در ذات خود به معنای مخالفت با تصدی‌گری، دوری از نگاه بالا به پایین به جوامع محلی و پرهیز از انحصار و قدرت تصمیم‌گیری از یک نقطه است و امیدوارم شوراها بتوانند با اصلاح مداوم خود، مشارکت مردم در حل مشکلات و پیشرفت کشور را که در شعار امسال نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، تسهیل کنند.

رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم سرانجام اخذ مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی را به مراحل پایانی تصویب رسانده و گام بلندی برای هزینه‌دار کردن فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی برداشته است، گفت: آنچه که مجلس مصوب کرده و این روزها در حال رفع مشکلات شورای نگهبان بر آن است، اخذ مالیات از سوداگران و دلالان است که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می‌زنند و از عرضه آنها به بازار خودداری می‌کنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود؛ جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علی رغم ضرر اکثریت 99 درصدی مردم، بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال می‌کنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آنها نبوده است.

قالیباف تاکید کرد: این قانون فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود آنها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتمال حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می‌کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند. وقتی یک مجموعه بانکی 3 هزار واحد مسکونی را ساخته و خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیون‌ها دلار ارز می‌کند و منابع کشور را به قصد سوداگری شخصی کلان حبس می‌کند، باید از طریق مالیات هزینه سوداگری و سفته بازی خود را چه فرد حقیقی باشد و چه حقوقی، پرداخت کند.

وی با بیان اینکه «این مالیات در اصل مالیاتی بر سوداگری و سفته بازی و برای ایجاد آرامش در بازارها و کند کردن تیغ سوداگران است»، اظهار کرد: این قانون به صورت هوشمند و دقیق نوشته شده و به هیچ وجه معاملات طبیعی و نیازهای روزمره مردم را شامل نمی‌شود؛ در مجالس گذشته نیز چنین طرح و لایحه‌ای مطرح بود اما مجلسی شانه زیر بار مسئولیت آن نداده بود.

رئیس مجلس گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، این قانون مهم را همانگونه که قبلاً در تابستان 1399 وعده آن را داده بودیم، تصویب کرد و این مصوبه را تا رفع ایرادات شورای نگهبان و تصویب نهایی قانون دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • کارت سوخت در بازار سیاه
  • کار از جاره کارت سوخت خودرو گذشت / فروش با قیمت ۳۰ میلیون تومان!
  • مورد عجیب فروش کارت سوخت با ۳۰ میلیون تومان
  • رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • طرح ابزار تامین مالی یک پیش‌بینی نوآورانه است
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد