Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-05@23:56:36 GMT

بررسی طرح «مجازات فرق ضاله» در مجلس

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۱۵۰۸

خرداد؛ محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح مجازات فرق ضاله اخیراً در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی است و تا قانون شدن فاصله دارد، اما مجازات اعضای این فرق بسته به میزان تاثیری که در انحراف اشخاص از اعتقادات دینی و مذهبی و تشویق به گناه داشته، متفاوت است.
محمدعلی پورمختار، عضوکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در توضیح اینکه «طبق قانون فرقه ضاله به چه فرقه‌ای گفته می‌شود و مجازات اعضای این فرق چیست؟» اظهار کرد: بررسی فرق ضاله و جرم آن فعلاً در حد یک طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی است و تا قانون شدن فاصله زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: این طرح بر مبنای فرقه‌هایی نوشته شده است که جایگاه فقهی و شرعی و روایی ندارند، خودشان را منتسب به اسلام می‌دانند، اما اعمال و رفتارشان باعث انحراف در دین است و در اکثر موارد در تضاد، مخالفت و محاربه با احکام فقهی عمل می‌کنند.
پورمختار گفت: در سایر ادیان هم این فرقه‌ها با احکام ادیان شناخته و سنجیده می‌شوند و این وجه مشخصه فرقه ضاله است.
نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: مدتی است شاهد فرقه‌های نوظهوری هستیم که بروز و ظهور می‌کنند و مشغول اختلاط مسائل روانشناسی با امور جدید علمی، مباحث و نگاه دینی و اعتقادی مردم هستند.
او همچنین گفت: این فرقه‌ها با سوءاستفاده از اعتقادات مردم از جمله دعا که البته به قرآن وابسته است یا ارتباط با خدا یا مقوله شفاعت، همه این مباحث اعتقادی را به نفع یک شخص خاص یا خودشان مصادره می‌کنند و باعث سوءاستفاده‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌شوند.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: اقدامات این فرق ضاله باعث از هم پاشیده شدن بنیان خانواده می‌شود که بر این مبنا از نظر نمایندگان و طراحان این طرح، جرم شناخته شده و مستحق مجازات و برخورد هستند.
پورمختار در جواب سوالی درباره میزان مجازات و جرم تعیین‌شده در این طرح برای اعضای فرق ضاله توضیح داد: جرم آن بستگی به میزان تاثیر و تطبیقش با مجازات‌های قانونی در قانون تعزیرات و مجازات اسلامی دارد و با یکدیگر متفاوت است. ولی گاهی مستقلاً هم برایش مجازاتی تعیین شده است؛ مثلاً اینکه چقدر باعث انحراف اشخاص در اعتقادات دینی و مذهبی شده باشد یا دیگران را به ارتکاب برخی جرائم تشویق کرده باشد، مجازات آن متفاوت است.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به این پرسش که «مواجهه قانون با این افراد به چه شکل است و آیا توقیف اموال آن‌ها هم در دستور کار قانون‌گذار است» گفت: هنوز این طرح به قانون تبدیل نشده و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی آن است، اما درباره توقیف اموال، چون مربوط به مسائل مالی و اقتصادی است و مصداق «کسب مال نامشروع» می‌شود، در قوانین دیگر تعیین تکلیف شده است، و طبق قوانین موجود با آن‌ها برخورد می‌شود.
این نماینده اصولگرای مردم کبودرآهنگ در پایان گفت: مصادیق مجازات فرق ضاله هنوز نهایی نشده، اما با مواردی که مجازات آن‌ها در قانون تعیین تکلیف شده است طبق قانون مجازات برخورد می‌شود و نیازی نیست در این طرح جدید دوباره بر آن تاکید شود. منبع: اعتماد آنلاین

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۱۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟

قوه قضائیه برای جلوگیری از شهادت کذب علاوه بر راه‌اندازی سامانه شهود و مطلعین که شهود حرفه‌ای و غیر واقعی را شناسایی می‌کند، در پیش‌نویس لایحه تعزیرات فصلی قانون افزایش مجازات شهادت کذب را پیش بینی کرده است.

دروغی که در محکمه به زبان بیاید می‌تواند منجر به صدور حکم غلط علیه کسی و یا گاهی مرگ یک نفر شود. امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده‌اند: دروغ در دنیا ننگ و عار است و در آخرت عذاب جهنم، زیرا شهادت کذب گاهی می‌تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری شود. ممکن است ساختمانی که قرار است خانه چند جوان باشد با یک شهادت دروغ نیمه‌ کاره رها شود، کسب و کار کسی تعطیل و یا آبروی کسی برود و یا حتی خانواده‌ای از هم دور شوند.

اما با توجه به قانون پیشنهادی جدید اگر کسی سوگند دروغ یاد کند، به «مجازات اجتماعی درجه ۷» یعنی ۹۱ روز تا ۶ ماه زندان، جزای نقدی و بین ۱۱ تا ۳۰ ضرب شلاق و شش ماه محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌شود.

اگر سوگند دروغ آن فرد روی رأی دادگاه تأثیر بگذارد، «مجازات سنگین‌تر درجه ۶» در انتظار اوست.

اگر شهادت دروغ منجر به مجازاتی مثل سلب حیات حبس ابد یا زندان درجه یک شود، شاهد کاذب به «مجازات سخت درجه ۵» محکوم می‌شود.

اگر فردی به صورت حرفه‌ای و در ازای دریافت پول حاضر به ارائه شهادت دروغ شود باید بداند که در هر حالتی مجازاتش یک درجه تشدید می‌شود. اگر کسی در ادارات شبه قضائی مانند تعزیرات حکومتی یا تخلفات اداری و انتظامی، شهادت دروغ داده باشد و شهادتش مؤثر واقع شود، یکی از مجازات‌های درجه ۷ در انتظارش است.

کسی که سوگند دروغ خورده باشد و پشیمان شود و به صورت رسمی در عدلیه اعلام کند که شهادت دروغ داده است به تشخیص دادگاه ممکن است از مجازات معاف شود یا یک یا دو درجه تخفیف در مجازات او اعمال شود. تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی موجب کاهش شهادت‌های دروغ شده و احکام صادره متقن‌تر از قبل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان: طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها تایید شد/ موارد ردصلاحیت حسن روحانی متعدد است/ برخی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب هنوز به قوت خود باقی است
  • طرحی برای اخذ مالیات از دلالی‌های مخرب در بازارهای مختلف
  • مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد/ تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • تایید طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها
  • بانکی‌پور، نماینده مجلس: در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / ب
  • اصلاح قوانین اسلحه و مهمات برای جلوگیری از وقوع جرم است