Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@23:19:23 GMT

آمریکا قصد دل کندن از افغانستان را ندارد

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۷۶۲۲

آمریکا قصد دل کندن از افغانستان را ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی نشنال اینترست در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی نوشت: درحالیکه مذاکرات بین آمریکا و طالبان همچنان ادامه دارد، هر روز بیش از قبل مشخص می‌شود که حتی اگر توافقی هم حاصل شود، خارج شدن نیرو‌های آمریکایی از افغانستان جزئی خواهد بود و نه کلی. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نیز اخیرا این موضوع را تایید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ در مصاحبه با رادیو فاکس نیوز گفت: ما به حضور خود در آنجا [افغانستان] ادامه خواهیم داد. وی گفت تعداد کنونی نیرو‌ها در افغانستان که در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار نفر است، به هشت هزار و ۶۰۰ نفر کاهش خواهد یافت. اگر توافق نهایی حاصل شود، این تعداد باز هم کاهش خواهد یافت، اما تعداد قابل توجهی از نیرو‌های ویژه، نیرو‌های اطلاعاتی و پیمانکاران نظامی در این کشور باقی خواهند ماند.

مدافعان خارج شدن کامل از طولانی‌ترین جنگ آمریکا که امید خود را از دست داده‌اند، معتقدند، رئیس جمهور این کشور بار دیگر به حرف سران نظامی و جنگ طلبانی مانند سناتور لیندسی گراهام گوش کرده و از هدف خود مبنی بر خارج کردن آمریکا از این جنگ بلندمدت صرف نظر کرده است.

در تابستان ۲۰۱۷ [۱۳۹۶] نیز اتفاق مشابهی روی داد، زمانی که اچ آر مک مستر- مشاور امنیت ملی، جیمز ماتیس-وزیر دفاع و دیگر مشاوران، موفق شدند ترامپ را متقاعد کنند از عمل کردن به وعده‌ای که در مبارزات انتخاباتی خود درباره پایان دادن به جنگ افغانستان داده بود، دست بردارد.

بیشتر بخوانید: ترامپ مشاور جنگ‎‌طلبش را از مذاکرات افغانستان کنار گذاشت

این ساده انگاری است که نفوذ جنگ طلبان را تنها عامل تاثیرگذار بر تصمیم ترامپ در زمینه نگاه داشتن نیرو‌های نظامی آمریکا در افغانستان، هرچند در ابعاد کوچکتر، بدانیم. این اقدام ترامپ در راستای بیش از هفت دهه سیاست امنیتی آمریکا در سراسر جهان قابل تعریف است. پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، آمریکا نسخه خود را از جنگ سرد در پیش گرفته است. براساس نسخه آمریکا، زمانی که یک کشور از لحاظ امنیتی به آمریکا وابسته می‌شود، برای همیشه وابسته خواهد ماند و زمانی که واشنگتن در یک کشور برای خود جای پای نظامی باز می‌کند، این جای پا دائمی خواهد بود.

این یک الگوی دائمی است. آمریکا همچنان پس از گذشت سال‌ها از جنگ جهانی دوم، در اروپا و ژاپن نیروی نظامی دارد. حتی فروپاشی پیمان ورشو و اتحاد جماهیر شوروی تنها به کاهش نیرو‌های آمریکایی در اروپا منجر شد و نه حذف کامل آنها. حتی در معدود مواردی که سران آمریکا پایان دادن به حضور نظامی در یک کشور را پذیرفته‌اند، این روند تدریجی بوده و واشنگتن هیچگاه از تلاش برای معکوس کردن این روند دست برنداشته است.

زمانی که واشنگتن در سال ۲۰۰۳ جنگ عراق را راه انداخت، مقامات آمریکا به مردم خاورمیانه [غرب آسیا] اطمینان دادند که قصد ندارند در عراق حضور نظامی دائمی داشته باشند. حتی جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا در آن زمان، برای خارج شدن نیرو‌های آمریکایی تا پایان سال ۲۰۱۱ [۱۳۹۰] با بغداد به توافق رسید. باوجود لابی شدید جنگ طلبان آمریکایی که عمدتا از حزب جمهوریخواه بودند و می‌خواستند ترتیبی دهند که نیرو‌های آمریکایی در عراق بمانند، باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به ضرب الاجل تعیین شده برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی پایبند ماند. هرچند که واشنگتن به بهانه تهدید‌های داعش [تروریست‌های وهابی-صهیونیستی] بار دیگر نیرو‌های خود را به عراق بازگرداند. ظهور داعش به بهانه‌ای برای اعزام نیرو‌های آمریکایی به سوریه نیز تبدیل شد و با وجود آنکه دولت ترامپ اصرار دارد داعش شکست خورده است و خلافتی که این گروه بنا نهاده بود، دیگر وجود ندارد، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که از پایان یافتن حضور نظامی آمریکا در سوریه در آینده نزدیک خبر دهد. در بهترین حالت زمزمه مبهمی درباره کاهش احتمالی نیرو‌های آمریکایی در سوریه به گوش می‌رسد. متاسفانه این سناریوی احتمالی درباره جنگ افغانستان نیز صدق می‌کند.

انتهای پیام/

تصمیم دولت ترامپ درباره ادامه حضور نظامی در افغانستان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: افغانستان عراق آمریکا دونالد ترامپ گروه های تروریستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۷۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان

حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان، نتیجه‌ای عینی از شکست راهبرد نظامی در سیاست خارجی ایالات متحده پس از ۱۱ سپتامبر بوده است.

آمریکا نه‌تنها هزینه بسیار زیادی را برای سقوط حکومت طالبان و استقرار یک دولت دست‌نشانده در کابل صرف نمود، بلکه در نهایت نیز بی آنکه توان حفظ و بقای آن را داشته باشد، وادار به مذاکره با همان دشمنی شد که به قصد نابودی‌اش به افغانستان لشگر کشیده بود و این سرزمین را در اختیار طالبان رها نمود.

گزارش‌های متعددی از رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی به پیامدهای خسارت‌بار حضور نظامی آمریکا در افغانستان اشاره داشته‌اند. به گزارش «اندیشکده آمریکایی صلح»[1] نتیجه 20 سال اشغال‌گری آمریکا این بود که علاوه بر 2324 نظامی و 3917 پیمان‌کار آمریکایی، به قتل بیش از 70 هزار نظامی افغانستانی و 46319 غیرنظامی این کشور منجر شد. هم‌چنین بسیاری از مردم افغانستان، به خصوص زنان و کودکان، مستقیماً طی حملات هوایی و پهپادی آمریکا به مناطق مسکونی و غیرنظامی کشته شدند. در این خصوص می‌توان به گزارش تارنمای آمریکایی «ریلایف‌وب»[2] اشاره داشت که اذعان کرده طی سال‌های 2016 تا 2020، حداقل 2122 غیرنظامی از جمله 785 کودک در حملات هوایی آمریکا در افغانستان کشته شدند. در واقع اگر آمار اندیشکده «شورای روابط خارجی» را در نظر بگیریم، حضور بیش از 100 هزار نظامی آمریکایی و هم‌چنین 130 هزار سرباز از 50 کشور عضو ناتو در افغانستان، جز مرگ و ویرانی برای افغانستان، ثمری نداشته است[3].

علاوه بر این، به گزارش «اندیشکده واتسون»[4] 20 سال پس از اشغال افغانستان، نه‌تنها رفاه و آبادی به این سرزمین بازنگشت بلکه 92 درصد از جمعیت این کشور با ناامنی غذایی مواجه هستند و 3 میلیون کودک در معرض خطر سوءتغذیه حاد قرار دارند. آژانس‌های رسمی حاکمیتی در آمریکا نیز به پیامدهای ویران‌گر حضور آمریکا در افغانستان اشاره کرده‌اند. در این زمینه، «دفتر ویژه برای بازسازی افغانستان»[5] وابسته به کنگره آمریکا، بیان داشته که واشنگتن در ایجاد امنیت پس از اشغال، ناکام ماند و هرج‌ومرج ناشی از اشغال افغانستان توسط آمریکا موجب افول دمکراسی، عقب‌ماندگی اقتصادی و فرار سرمایه از این کشور شد.

مؤسسه «موزه جنگ» طی یادداشتی با اشاره به ناکامی آمریکا در مبارزه با تروریسم طی اشغال افغانستان، بیان می‌کند که «پس از 20 سال درگیری، طالبان دوباره کنترل افغانستان را در دست دارد»[6]. «اندیشکده ویلسون» نیز طی گزارشی بیان کرده که افغانستان، پس از دو دهه، بیش از گذشته مستعد بروز تروریسم شده است. زیرا علاوه بر گروه‌های قدیمی‌تر مانند القاعده؛ شاخه خراسان داعش نیز طی این سال‌ها در افغانستان رشد کرده است[7].

در زمینه اقتصادی نیز «اندیشکده چتم‌هاوس» اقرار کرده که «طالبان یک دولت ورشکسته را به ارث برده است». در واقع دولت‌های وابسته به آمریکا از کارآمدی و کفایت لازم برای اداره کشور برخوردار نبوده‌اند. به گزارش این اندیشکده، افغانستان حتی در دوران اشغال آمریکا نیز «افغانستان در چند شاخص اجتماعی و اقتصادی، مانند شاخص توسعه انسانی، در پایین‌ترین رتبه در جهان قرار داشت، به دلیل جنگ ویران شده بود و دولت وابسته به کمک‌های مالی خارجی و گرفتار نهادهایی ضعیف و فاسد بود».

 

 

 

 

[1] https://www.usip.org/publications/2022/11/afghanistan-was-loss-better-peace

[2] https://reliefweb.int/report/afghanistan/40-all-civilian-casualties-airstrikes-afghanistan-almost-1600-last-five-years

[3] https://www.cfr.org/backgrounder/taliban-afghanistan#chapter-title-0-4

[4] https://watson.brown.edu/costsofwar/costs/human/civilians/afghan

[5] https://www.sigar.mil/interactive-reports/what-we-need-to-learn/

[6] https://www.iwm.org.uk/history/afghanistan-war-how-did-911-lead-to-a-20-year-war

[7] https://www.wilsoncenter.org/blog-post/threat-terrorism-afghanistan-post-2021

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077620 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا تبدیل به پادگان نظامی شد؛ ترامپ خوشحال شد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • نیرو‌های مسلح یمن: دو ناوشکن آمریکایی و دو کشتی اسرائیلی را هدف قرار دادیم
  • شاهکاری دیگر از انصارالله در دریای سرخ و اقیانوس هند/ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن: ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم
  • نیرو‌های مسلح یمن: ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را هدف قرار دادیم