Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.
ستاد اربعین حسینی در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد
 با تشکیل ستاد اربعین حسینی در دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین نشست هماهنگی اعضای این ستاد در معاونت فرهنگی و دانشجویی برگزار شد.

در این نشست، اعضای ستاد درباره موضوع‌های مختلف از جمله ارائه تسهیلات به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای مشارکت پرشور در راهپیمایی اربعین حسینی، راه اندازی موکب و تشکیل حلقه‌های معرفتی در موکب ها، افزایش کیفیت خدمات فرهنگی، رفاهی و پزشکی برای زائران، ارتقای سطح فعالیت‌های رسانه‌ای و تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی، موجه شدن غیبت دانشجویان و استادان در کلاس‌های درس در ایام اربعین، بحث و تبادل نظر کردند.

افزایش دو برابری استفاده دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) از غذای دانشجویی
علی رحمانی، معاون مالی اداری دانشگاه الزهرا (س)، درباره بودجه تغذیه در دانشگاه گفت: در این باره با دو مسئله مواجه هستیم اول آنکه تعداد افرادی که از غذای دانشجویی استفاده می‌کنند، افزایش پیدا کرده است بعنوان مثال تعداد دانشجویانی که غذای سلف را صرف می‌کردند از ۲۳۰۰ نفر به ۳۵۰۰ رشد داشته که این امر به خاطر افزایش قیمت غذا در بیرون از محیط دانشگاه است.

رحمانی ادامه داد: هزینه‌هایی که بابت غذا از دانشجویان اخذ می‌شود قابل توجه نیست و سال گذشته غیر از بودجه دانشگاه، کمکی از جانب صندوق رفاه دانشجویان دریافت کردیم (حدود ۲ درصد بودجه کل دانشگاه) که همین کمک توانست ما را سرپا نگه دارد لذا برای تامین غذای دانشجویان دغدغه جدی داریم.    
جزئیات شیوه نامه جدید انضباطی اعلام شد
شیوه نامه شورای انضباطی دانشجویان که پس از ۱۰ سال مورد بازنگری قرار گرفت، ابلاغ و منتشر شد.

شیوه‌نامه اجرایی جدید شورای انضباطی دانشجویان که بر اساس آیین‌نامه شورای انضباطی دانشجویان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده است با امضای وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری و از طریق معاونان فرهنگی و دانشجویی این دو وزارتخانه به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد.
کرسی‌های آزاداندیشی سال تحصیلی جدید با فضای منطقی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود
مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران  گفت: یکی از تلاش‌های ما بحث برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است و باید براساس نظر رهبر انقلاب درست برگزار شود.

وی اظهار داشت: بخشی از تحقق این برنامه به سعه صدر مسئولان دانشگاه است و از مسئولان بیرون از دانشگاه برمی گردد بخشی هم به سعه صدر نیرو‌های امنیتی و نظامی برمی گردد اینکه اگر با استناد از این کرسی‌ها بحث شود برخورد و یا اعتراضی وجود نخواهد داشت.
طرح سیمای زندگی دانشجویی به صورت گسترده در دانشگاه‌ها اجرایی شد
معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها اعلام کردند: طرح سیمای زندگی دانشجویی در حوزه زیست دانشجویی در تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به طور گسترده اجرا شده و بازتاب روشنی از لایه‌های مختلف این زیست را به مراجع ذیربط ارائه کرده است.   در بیانیه پایانی شصت و چهارمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور که به مدت دو روز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد؛ بر تداوم رشد علمی کشور، توجه هدفمند مسؤولان اقتصادی به حوزه دانشجویی، تطابق انتظارات دانشجویی با امکانات موجود، تشکیل رستوران‌های مکمل در دانشگاهها، تعامل با شورا‌های صنفی دانشجویی و ارتقای نقش کانون‌های دانشجویی همیار سلامت تاکید شد.  

در این بیانیه آمده است: ما معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها از ملت بزرگ ایران و به ویژه دانشجویان عزیز و شجاع می‌خواهیم تا پیروزی کامل جبهه مقاومت در مقابل استکبار جهانی استقامت و پایداری خود را تداوم بخشند.
امکان ارائه خدمات خوابگاهی به دانشجویان نوبت دوم و پردیس وجود ندارد
 دانشگاه علم و صنعت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیروی درخواست تعدادی از دانشجویان محترم نوبت دوم (شبانه)، پردیس، مجازی و حومه (ساکن استان‌های تهران و البرز) برای استفاده از خدمات رفاهی، به اطلاع می‌رساند امکان ارائه خدمات خوابگاهی برای این گروه از دانشجویان وجود ندارد.

کلیه خدمات اسکان، تسویه حساب و ... دانشجویان محترم خوابگاهی دختر، در محل سرپرستی خوابگاه خواهران صورت می‌پذیرد.
بخشنامه مشارکت دانشگاهیان در پیاده روی اربعین ابلاغ شد
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم طی بخشنامه‌ای برنامه ریزی‌ها و مصوبات ستاد اربعین دانشجویی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است:

اجتماع میلیونی شیعیان و دلباختگان امام حسین علیه السلام در ایام اربعین حسینی در کربلای معلی پدیده‌ای کم نظیر در رویداد‌های جهانی محسوب می‌شود که به نماد مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و پاسداشت روحیه ایثار و شهادت طلبی تبدیل شده و هر سال بر عظمت و شکوه آن افزوده می‌شود.    
دانشجویان دانشگاه شاهد به بیش از ۴۰۰ نفر مردم رباط کریم خدمات پزشکی ارائه کردند گروه جهادی پزشکی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد، گروه شهید کاظمی آشتیانی در بیست و دومین اردوی خود به بیش از ۴۰۰ تن از اهالی شهرستان رباط کریم و روستا‌های نوده، کیکاور، سفیدار، شترخار و الارد خدمت رسانی کرد.

مهدی توسلی مسئول گروه شهید کاظمی آشتیانی عمده خدمات این گروه را ارائه ویزیت و داروی رایگان به مراجعه کنندگان و خدمات روانشناسی و زنان و مامایی و ارائه آموزش‌های بهداشتی درکنار غربالگری فشار، قند خون و سرطان سینه بیان کرد.  
بحران وضعیت مالی دانشگاه‌ها در آستانه سال تحصیلی جدید
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  با اشاره به انتقاد روسای دانشگاه‌ها نسبت به تخصیص بودجه در آستانه سال تحصیلی جدید گفت: متاسفانه وضعیت مالی دانشگاه‌ها خوب نیست و این مسئله را بار‌ها به سازمان برنامه و بودجه و دولت منتقل کردیم سازمان برنامه و بودجه قول داده که تا ابتدای سال تحصیلی کسری بودجه دانشگاه‌ها را مرتفع کند.

غلامی ادامه داد: میزان تخصیص بودجه دانشگاه‌ها متفاوت است و باید براساس نیاز دانشگاه‌ها این بودجه تخصیص داده شود.

وی افزود: دانشگاه‌ها علاوه بر کسری بودجه در حوزه آموزشی مشکل بزرگی در حوزه تغذیه دارند که باید دولت توجه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.
۵۹ خوابگاه جدید امسال احداث و افتتاح می‌شود
 بر اساس اعلام سازمان امور دانشجویان در شصت چهارمین نشست معاونان دانشجویی که در دانشگاه علامه در حال برگزاری است ۵۹ خوابگاه جدید به ظرفیت خوابگاهها اضافه می شود.

این خوابگاه به صورت خوابگاه های تازه تاسیس و یا استیجاری هستند که ۱۲هزار ظرفیت جدید افزوده خواهد شد و بخشی از کمبود خوابگاه را در سال تحصیلی جدید جبران خواهد کرد.
اجرای طرح پایش و تندرستی دانشجویان از مهرماه علیزاده، مدیر کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان در شصت و چهارمین همایش معاونان دانشجویی دانشگاه‌های کشور که در دانشگاه علامه در حال برگزاری است، گفت: شورای ورزش مهمترین ساختاری است که در دانشگاه‌ها دنبالش هستیم در سال گذشته ۴۷ پروژه ورزشی را با کمک صندوق رفاه با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان انجام دادیم که ۲۵ پروژه آن آماده شده و به زودی افتتاح می‌شود.

وی افزود: تا آبان ماه امیدواریم بتوانیم ۴۵ پروژه ورزشی را تحویل دانشگاه‌ها بدهیم که ۲۵ پروژه چمن مصنوعی که به این پروژه ۲۰ پروژه دیگر نیز اضافه خواهد شد.

مدیر کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان گفت: مشارکت خوب دانشگاه‌ها در پروژه‌های تربیت بدنی داشتیم.
نرخ غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید اعلام شد
مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان صبح امروز در حاشیه شصت و چهارمین اجلاس معاونان دانشجویی که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به تعیین تکلیف قیمت غذای دانشجویی گفت: متوسط قیمت غذای دانشجویی در سال ۹۷ حدود ۱۳۰۰ تومان بود که در سال ۹۸ به ۱۶۰۰ تومان افزایش یافت.
انتقاد رئیس دانشگاه علامه از محدودیت منابع و بودجه دانشگاه‌ها
رئیس دانشگاه علامه از محدودیت بودجه‌ای و کمبود منابع دانشگاه‌ها در آستانه سال تحصیلی جدید انتقاد کرد.

 حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در شصت و چهارمین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه علامه ، گفت: محدودیت‌هایی شدیدی در حوزه منابع مالی و ارائه خدمات دانشجویی در دانشگاه‌ها داریم. علاوه بر این در حوزه خوابگاه‌ها و اسکان دانشجویان نیز در دانشگاه‌ها مشکلات زیادی وجود دارد و اگر بخواهیم این روند را ادامه دهیم مطمئنا به مشکلات شدیدی برخواهیم خورد.

وی افزود: عدد و ارقام نشان می‌دهد که باید به نوعی به بن بست کامل بخوریم، باید وزارت علوم فکری برای این مشکلات دانشگاه‌ها در آستانه سال تحصیلی جدید داشته باشد.
طرح رتبه بندی خوابگاه‌های علوم پزشکی اجرایی می‌شود
سیما سادات لاری، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ، با اشاره به کمبود ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه علوم پزشکی گفت: یکی از مشکلات دانشگاه‌های وزارت بهداشت این است که تعداد خوابگاه‌های آن محدود است و واقعا مشکل ظرفیت خوابگاه داریم.

وی افزود: ابتدای مهر ماه با حجم زیادی از ورودی‌های جدید روبرو می‌شویم که اسکان آن‌ها نیاز به برنامه ریزی دارد و طبق آهنگ رشدی که داریم تمهیداتی را فراهم می‌کنیم حتی دانشگاه‌هایی که در دفترچه انتخاب رشته اعلام می‌کنند که خوابگاه نمی‌دهیم، اما سعی می‌کنند به دانشجویان دختر اسکان داده شود.  

لاری خاطرنشان کرد: دانشگاه‌هایی در استان‌های کشور هستند که به تازگی تاسیس شدند و زیرساختی برای اسکان ندارند، اما خوابگاه‌هایی اجاره می‌کنند و دانشجویان را تحت پوشش قرار می‌دهند اگر خوابگاه نداشته باشند در خوابگاه‌های مشارکتی اسکان می‌دهند.
زمان بازگشایی خوابگاه‌های دانشگاه علم و صنعت اعلام شد دانشگاه علم و صنعت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع آن دسته از دانشجویان که نسبت به انتخاب اتاق (در انتساب مکانیزه یا دریافت معرفی نامه از واحد اسکان مدیریت امورخوابگاه‌ها) اقدام کرده اند می‌رساند از آنجایی که شروع کلاس‌های نیمسال اول از روز شنبه ۳۰ شهریور می‌باشد؛ لذا جهت مساعدت با دانشجویان خوابگاهی تمامی خوابگاه‌ها از تاریخ ۲۳ شهریور فعال می‌باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پیاده روی اربعین نرخ غذای دانشجویی خوابگاه دانشجویی صدیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۰۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اردوگاه حمایت از غزه در دانشگاه سیدنی استرالیا + تصاویر

دانشجویان و کارکنان فعال دانشگاه سیدنی استرالیا یک اردوگاه همبستگی با مردم غزه راه‌اندازی کردند که شامل تظاهرات دانشجویی، چادر زدن و سخنرانی پیرامون فلسطین در محوطه دانشگاه است.

به گزارش الجزیره، این اردوی دانشجویی با بنر‌های بزرگی حاوی نوشته‌های «فلسطین را آزاد کنید» و «از رودخانه تا دریا» مزین شده بود.

گفته می‌شود این اردو با سخنرانی یک فعال دانشجویی در مورد جنگ غزه آغاز شده و در آن دانشجویان از مدیریت دانشگاه درخواست کردند که هر گونه رابطه با اسرائیل را قطع کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دانشجویان از چندین دانشگاه مختلف استرالیا در این اردوگاه حضور داشتند. 

این اردو در حالی در محوطه دانشگاه سیدنی برگزار شده که طی هفته گذشته، در آمریکا نیز اعتراضات دانشجویی پیرامون جنگ غزه افزایش یافته است. در حال حاضر تعدادی اردوگاه در دانشگاه کلمبیا، ییل و نیویورک برقرار است و پلیس برای دستگیری تظاهرکنندگان به محوطه چندین دانشگاه فراخوانده شده است.  خواسته دانشجویان در این تظاهرات برقراری آتش‌بس دائمی در غزه، پایان دادن به تامین نظامی رژیم صهیونیستی و قطع رابطه با شرکت‌هایی است که تسلیحات جنگ را تامین می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • تعیین ۶۰۰ میلیون یورو اعتبار برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • برگزاری اردوگاه حمایت از غزه در دانشگاه سیدنی استرالیا + تصاویر
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم