Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@04:12:58 GMT

برنامه توسعه گردشگری تدوین می شود

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۲۳۳۱

برنامه توسعه گردشگری تدوین می شود

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در پیوست ابلاغ حکم وزرات علی اصغر مونسان تکالیف ۳۴ وظیفه و اولویت را برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص کرد.

مونسان بر اساس این وظایف و اولویت های ۳۴ گانه ملزم به اجرای برنامه ها شد. پیش از این نیز مونسان برنامه های ۳۳ صفحه ای خود را برای ارزیابی کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از جلسه رای اعتماد در اختیار نمایندگان قرار داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در حکم ریاست جمهوری ۱۳ اولویت عمومی برای وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مشخص است. همچنین سازمان برنامه بودجه موظف شده هر۶ ماه یک بار گزارش مقایسه ای  از پیشرفت و تحقق برنامه درباره برنامه های ابلاغی را به دفتر رئیس جمهوری ارائه کند تا عملکرد و چگونگی پیشرفت برنامه ها ارزیابی شود.

ریاست جمهوری ۲۱ اولویت تحصصی نیز برای این وزارتخانه در نظر گرفته اند. آسیب شناسی قوانین و شناسایی حفره ها و معضلات قانونی  از اولویت های نخستین ریاست جمهوری است.

در بند ۲ این وزارتخانه ملزم به برنامه ریزی در جهت تعیین قوانین میراث فرهنگی و شناسایی حفره های قانونی همچون تعیین تکلیف نفایس، توقف روند خروج از ثبت و طبقه بندی اشیا تاریخی و فرهنگی شده است. 

تدوین نهایی اصول سیاست های راهبری و برنامه جامعه توسعه گردشگری مطابق سند چشم انداز و اجرای آن در برنامه ششم توسعه وبرنامه ریزی جهت تسهیل و توسعه زیرساخت های گردشگری توسط بخش خصوصی از جمله اولویت های تخصصی دولت برای این وزارتخانه است.

در اولویت ۵ دولت این وزارتخانه را ملزم به طراحی و سامان دهی نظام های تولید و بهره برداری از آمار در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر اساس استانداردهای جهانی کرده است.

دولت در برنامه ابلاغی توجه به گردشگری داخلی را نیز مدنظر قرار داده و وزیر جدید را به تهیه و ارائه بسته تبلیغ و بازریابی به منظور ارائه تصویر جاذبه های گردشگری ایران در بازارهای هدف، جذب گردشگر و معرفی مناطق کمتر شناخته شده در سطح داخلی موظف کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در این ابلاغیه افزایش تعاملات با شرکت های مشاور بین المللی بزرگ در زمینه صنعت گردشگری و استفاده از ظرفیت های آنها برای شکوفایی گردشگری ایران تاکید شده. انتخاب افراد شایسته جهت تصدی پست های مختلف، استفاده از استادان و متخصصان که لزوما جزو وزارتخانه نیستند از جمله موارد است.

ارائه گزارش جامع درباره وضعیت میراث فرهنگی کشور میراث های در معرض خطر و راهکار عملی برای حفظ و صیانت از آن ها با توجه به تجارب و منابع داخلی و خارجی موجود دولت در این برنامه ابلاغی از وزارتخانه خواسته  تکمیل طرح نقشه باستان‌شناسی کشور با مشارکت متخصصین،  ارزیابی دقیق عملکرد مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و شوراهای فنی استان‌ها و ارایه برنامه جهت ارتقای عملکرد آنها و ارایه برنامه برای بهبود وضعیت آن توجه داشته باشد.

همچنین  به روزسازی و اعلام عمومی بانک اطلاعاتی موزه‌ها، خانه‌های قدیمی، املاک و مستغلات تحت تملک وزارتخانه، پیمانکاران همکار وزارتخانه و شفاف‌سازی وضعیت مالی و اداری، مدیریتی و منابع انسانی پایگاه‌های جهانی، ملی و استانی از جمله در تاکیدات و دستورالعمل های دولت در حوزه میراث است.

دولت همچنین  تهیه فهرست شرکت‌های مرمتی و اعضای آن براساس درجه‌بندی احصا شده و ارایه کارنامه کاری و جلوگیری از تأیید بدون ضابطه صلاحیت این شرکت‌ها و افراد فعال در این حوزه از وزارت میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خواسته است.

مقابله با قاچاق میراث فرهنگی و دارایی‌های موزه‌ها، مقابله با تخریب میراث فرهنگی در جریان انجام پروژه‌های عمرانی از جمله دیگر برنامه دولت در حوزه میراث است.
 تدوین و ابلاغ حریم بافت‌های تاریخی – فرهنگی شهرها و تلاش حداکثری برای حفظ بافت‌های ارزشمند با رعایت حقوق مکتسبه شهروندان و تهیه آیین‌نامه چگونگی مقابله با تخریب میراث فرهنگی در جریان انجام پروژه‌های عمرانی،  تدوین نظام برنامه محور در بودجه وزارتخانه و نظارت بر نحوه هزینه کرد در حوزه‌های میراث فرهنگی (مرمتی) احیا و…، صنایع دستی و گردشگری با اخذ گزارش پیشرفت فیزیکی‌ از جمله دیگر الزامات وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

همچنین در الویت آخر، اقدام مؤثر در زمینه واگذاری بنگاه‌ها و اموال دولتی به بخش خصوصی تاکید کرده است.

آنچه امروز حائز اهمیت بوده و رئیس کابینه دولت تدبیر و امید هم بر آنها تاکید داشته و دارد این است که این دولت، براساس برنامه‌هایی که در دوران انتخابات ریاست جمهوری به مردم ارایه شده و نیز مبتنی بر برنامه‌ تقدیم شده به مجلس شورای اسلامی در هنگام معرفی وزرا، رسالتی بس سنگین برعهده دارد، این دولت باید بتواند طی دوره فعالیت خود، کشور عزیزمان ایران را از چالش‌های بزرگ انباشته شده در طول چند دهه گذشته عبور داده و شرایط مساعدی را برای مقطع پایانی فعالیت خود در سال ۱۴۰۰ که مصادف با به پایان رسیدن قرن حاضر است، به وجود آورد.

محدودیت منابع و سایر محدودیت‌های سیاسی، اداری، اجتماعی و فرهنگی از یک طرف و اسناد بالادستی شامل سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ایجاب می‌کند که هر وزارتخانه بر اهداف مشخص و محدودی که از اولویت بالایی برخوردار هستند، متمرکز شود و علاوه بر پیشبرد امور جاری، اصلاحات ساختاری برای محقق ساختن برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

حسن روحانی رییس‌جمهوری مردادماه ۹۸ در حکمی علی اصغر مونسان را به سرپرستی وزارت تازه تاسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منصوب کرد. وی در ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ با ۱۶۳ رای موافق،۸۷ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۵۵ رای اخذ شده از سوی مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری علی اصغر مونسان حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۲۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، مسلم شجاعی مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «رویداد» یکی از محصولات اصلی صنعت گردشگری کشورهاست. رویداد از جنس محصولاتی است که انسان محور و تعامل محور است. نمایشگاه کتاب همچون دیگر رویدادها از منظر گردشگری جذاب است.

وی به آمار بازدید نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود:‌ بازدید چند میلیونی از نمایشگاه در ۱۱ روز عددی قابل توجه است. این رویداد برای ما ارزشمند است چرا که کمک می‌کند تا گردشگران خارجی را نیز جلب کنیم.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: برخی از کشورهای همسایه و منطقه نظیر عراق، عمان، کویت، بحرین، هند، روسیه، چین و... که برای ما بازار هدف گردشگری هستند، در نمایشگاه کتاب حضور دارند. حضور کشورها به عنوان مهمان ویژه یا جذابیت آثار ناشران ایرانی، باعث می‌شود تا نمایشگاه کتاب تهران به رونق گردشگری خارجی کمک کند.

شجاعی انتشارات میراث فرهنگی را که به صورت تخصصی کتاب منتشر می‌کند، عامل ترویج گردشگری در بستر نمایشگاه کتاب خواند و افزود: در این مجال می‌توان فرصت‌های گردشگری از طریق کتاب را به بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه معرفی کرد. به این ترتیب هم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به توسعه گردشگری از طریق کتاب‌های تخصصی کمک می‌کند و به نوعی زمینه تعامل نمایشگاه کتاب و گردشگری محسوب می‌شود.

وی برگزاری تور بازدید گردشگران خارجی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را عامل توسعه گردشگری رویداد محور برشمرد و گفت: برای سال‌های آتی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، می‌توان با همکاری بخش خصوصی تور بازدید گردشگران خارجی از این رویداد را برگزار کرد؛ می‌دانم مردم کشورهایی نظیر تاجیکستان علاقه بسیاری به نمایشگاه کتاب تهران دارند. همینطور کشورهای عرب و فرهیختگان کشورهای فارسی زبان به نمایشگاه کتاب تهران علاقه‌مندند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: می‌توانیم با برنامه‌ریزی ساده تورهای گردشگران خارجی را در بازه زمانی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار کنیم؛ اینطور گردشگران خارجی علاوه بر بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی ایران از نمایشگاه کتاب هم بازدید می‌کنند. این یعنی تقاطع‌هایی که نمایشگاه کتاب می‌تواند با صنعت گردشگری کشور ارتباط برقرار کند.

شجاعی با طرح این موضوع که آمار دقیقی از حضور گردشگران خارجی در ادوار گذشته نمایشگاه کتاب تهران در دسترس نیست، گفت:‌ امسال می‌توانیم رصد کنیم و متوجه شویم که چه میزان گردشگر خارجی به نمایشگاه کتاب می‌آیند. دوره‌های قبل حضور تعداد قابل توجهی گردشگر خارجی را در نمایشگاه کتاب شاهد بودم. به جرأت می‌توانم بگویم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کننده خارجی دارد و بخشی از این بازدیدها از مسیر گردشگری محقق شده است.

وی هماهنگی بین بخشی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای استفاده بیشتر از موقعیت نمایشگاه کتاب تهران برای گردشگری خارجی را مهم خواند و ادامه داد: می‌توان با نگاه فرهنگی به مقوله گردشگری ادبی و گردشگری رویدادمحور منافع اقتصادی برای کشور ایجاد و بخش خصوصی را در این حوزه به خوبی فعال کرد. آنها که به طور حرفه‌ای اصول جذب گردشگر خارجی به کشور را می‌دانند می‌توانند نظر گردشگر خارجی را برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، جلب کنند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: می‌توانیم میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست مشترک برگزار کرد. همچنین بخش خصوصی نیز تورهای گردشگری کتاب و گردشگری ادبی و... را فعال کند. می‌توان این مهم را برای دوره‌های بعدی نمایشگاه کتاب ریل‌گذاری کرد. لازم است سیاست جدیدی برای سال‌های آینده درباره این امر مهم اتخاذ کرد.

شجاعی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه کتاب با عنوان «بخوانیم و بسازیم» گفت: با کتاب خواندن می‌توان گردشگری ایران را ساخت. من کتاب «در سرزمین مردمان نجیب» را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم؛ این کتاب نوشته هرؤیه روپچیچ، موسیقیدانی از کشور کرواسی است و داستان آن ۲ بار سفر مرد کروات به تمام نقاط ایران را روایت می‌کند. این موسیقیدان حس خود را از هر آنچه در ایران و از مردم ایران دیده توصیف کرده و مهمترین توصیفی که مرد کروات از ایران در ذهنش ثبت شده مهمان نوازی است که به آن معروفیم.

کد خبر 6096279 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد