Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@03:32:38 GMT

بابک کایدان: به استاندارد جهانی نزدیک شده‌ایم!

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۸۰۸۳

بابک کایدان: به استاندارد جهانی نزدیک شده‌ایم!

بابک کایدان، فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره نرخ‌های مصوب شورای نویسندگان برای فیلمنامه‌نویسان گفت: برای به نظر من نرخ‌ها منطقی تصویب شده است؛ باتوجه به هزینه‌های تولید فیلم  و سریال، فکر می‌کنم به فرمول استاندارد جهانی که تقریبا 7 درصد بودجه پروژه متعلق به فیلمنامه است؛ گمان می‌کنم به این استاندارد جهانی نزدیک و یا حتی به آن مقیاس رسیده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کایدان خاطرنشان کرد: زمانی که نرخ مناسبی به تصویب برسد باعث آسایش خاطر گشتن نویسندگان می شود البته به شرطی که این نرخ های مصوب شده از سوی تهیه کنندگان پرداختشان محقق شود. تحقق این اتفاق باعث می شود تا نویسندگان نوشتن همزمان چند فیلمنامه را نپذیرند و یک حاشیه امن مالی برایشان فراهم شود و روی افزایش کیفیت کار تمرکز کنند.

این نویسنده در ادامه گفت: در بسیاری از اوقات متاسفانه آن چیز که تصویب شده محقق نمی‌شود. تهیه‌کنندگان خود را ملزم به  پرداخت ارقام اعلام شده نمی‌دانند و به دنبال نویسندگان جوان‌تر و جویای کاری می روند تا با قیمتی که خود تهیه کننده مدنظرش است اثری را بنویسند تا مطابق نرخ های مصوب حق و حقوق را پرداخت نکنند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر مطلع هستم برخی از دوستان به علت شرایط بد اقتصادی، کارهایی که می‌توانند در گیشه موفق عمل کنند را با قیمت های 40 و 50 هزار تومان می نویسند که این مسئله اصلا منطقی نیست.

نویسنده فیلمنامه «تگزاس» در ادامه اظهار داشت: اطلاع دارم خیلی از دوستان با قیمت های بسیار پایین کار می کنند. اگر به اسامی نویسندگان دقت داشته باشید متوجه خواهید شد اسامی نویسندگان مطرح در حوزه کار تجاری را کمتر در کارهای پرفروش می‌بینید این نشان دهنده صحت این موضع است که تهیه کنندگان به دنبال راه های دیگری هستند تا پول زیاد پرداخت نکنند و قاعدتا به سراغ نویسندگان جوان‌تر و جویای نامی می روند که حاضر هستند برای دیده شدن کارشان با قیمت های نازل و پایین کار کنند. تهیه کنندگان نیز زمانی با یک نویسندگان همکاری می کنند و برای کارهای بعدی‌شان به سراغ نویسندگان دیگری می رود چرا که بحث کیفی اهمیتی ندارد و اگر یک نویسنده مطرح شود می‌تواند خواستار حق و حقوقش باشد پس وقتی قرار است حق و حقوق نویسنده داده شود تهیه‌کننده به سراغ شخص دیگری می‌رود. اگرخانه سینما از حقوق نویسندگان دفاع کند و تهیه کنندگان را ملزم به اجرایی کردن قراردادها با نرخ مصوب کند اتفاقات خوبی رخ می دهد اما تا الان  این انسجام وسازمان دهی اتفاق نیفتاده است.

کایدان در پایان درباره تفاوت قیمت فیلنامه‌هایی که برای آثار به اصطلاح جشنواره‌ای نوشته می‌شود با دیگر آثار، گفت: من برای جشنواره هم نوشتم و رقمش تفاوتی نداشته است گمان هم نمی‌کنم برای بقیه دوستان هم فرقی داشته باشد. ممکن است کاری باشد که زمان محدودی بخواهد نوشته شود و نویسنده مجبور باشد یک یا دو ماه شبانه روز بر روی آن پروژه تمرکز کند و کارهای دیگرش را رد کند و بگوید فلان مبلغ را برای دستمزد می‌خواهم اما برای جشنواره من چنین موردی سراغ ندارم که قیمت با توجه به این مسأله تغییر کند و در واقع زیاد شود.

خبرنگار: مینا سجادی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استاندارد پول حقوق دستمزد نویسندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۸۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکای پشت پرده بابک زنجانی چه کسانی بودند؟ /چرا پرونده اختلاس او شفاف سازی نمی شود؟ /مبلغ کلان ارزی قرار است به صورت املاک به بیت المال بازگردد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اعتماد گفتگویی با جواد امام فعال سیاسی اصلاح طلب انجام داده که در آن به عفو بابک زنجانی واکنش نشان داده است.

جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران درباره حکم عفو یکی از محکومان مالی و نجات وی از اعدام گفت: به نظر نمی‌رسد که هیچ انسان نوع‌دوستی از اعدام نشدن افراد یا عفو شدن‌شان ناخشنود باشد، اما درباره این پرونده سوالات و ابهاماتی نزد عموم جامعه وجود دارد که بهتر بود، مسوولان قبل از صدور حکم عفو، پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به آنها می‌دادند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه یادآور شد: یکی از ابهامات اصلی این است که چه کسی یا بهتر است بگوییم چه کسانی چنین بستری را ایجاد و به این فرد در جرایم ارتکابی‌اش یاری رساندند، یا به تعبیر بهتر شرکای پشت‌پرده او که امکانات زیادی هم در اختیار داشتند، چه کسانی بودند؟ چرا هیچگاه درباره این پرونده اختلاس که در زمان خود رقمی قابل توجه بود، شفاف‌سازی نشد؟ کاش آقایان تحقیق کنند و ببینند که معطل‌سازی دو قوه برای سال‌ها و پخش اطلاعاتی ناقص از پرونده آقای «ز» در رسانه‌ها چه آثاری در افکار جامعه گذاشته است؟

او ادامه داد: امروز یک سوال دیگر این است که آیا مبلغ کلان ارزی که این فرد در حاشیه‌ای کاملا امن و با حمایت اشخاص و جریانی خاص برداشته و آن را سال‌ها در اختیار داشته، قرار است به ‌صورت ملک و املاک به بیت‌المال بازگردد؟ آیا مولفه‌هایی مثل نوسانات ارزی، تورم، عدم‌النفع و... را به این پرونده راه داده‌اند یا خیر؟ خوب است شفاف توضیح داده شود روند بازگشت پول ملت پس از این همه فراز و نشیب چگونه خواهد بود؟

امام یادآور شد: ما در گذشته پرونده‌های زیادی در خصوص جرایم مالی داشته‌ایم که متهم ردیف اول آن را بدون هیچ مماشاتی اعدام کرده‌اند. به عنوان نمونه، می‌توان به پرونده‌هایی نظیر سلطان سکه و قیر اشاره کرد. لذا ممکن است این شائبه ایجاد شود که یا اعدام آنها عجولانه و نادرست بوده، یا پشتوانه آقای «ز» آنقدر قوی بوده که او را از اعدام رهانیده است؛ مگر افراد نباید برابر قانون یکسان باشند؟ در هر صورت یکی از اصلی‌ترین مسائل در امر کشورداری، صداقت و شفافیت در قبال مردم است. نمی‌توان با اظهارنظرهایی ناقص و آشفته، به افکار پرسشگر پاسخ داد. به‌ویژه در جامعه‌ای که میلیون‌ها تحصیلکرده دانشگاهی و اشخاص فرهیخته دارد .به باورم هیچ چیز به اندازه صداقت با مردم و محرم دانستن آنها در خصوص پرونده‌های این‌چنینی، نمی‌تواند جامعه را از عادلانه بودن احکام مطمئن سازد.

دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: بدون تردید بخش مهمی از جامعه امروز درباره بخشی از پرونده‌های قضایی، پرسش‌های قابل تأملی دارند، اما متأسفانه پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به آنها داده نمی‌شود.

امام خاطرنشان کرد: آنچه در پایان می‌توان طلب کرد، درخواست از مسوولان قوه قضاییه جهت شفاف‌سازی هرچه بیشتر درباره پرونده‌های این‌چنینی است؛ اینکه دقیقا چه ابعاد و ارقامی داشته و چه کسانی به بهانه دور زدن تحریم و صدور چنین مجوزهایی بسترساز این جرایم شدند و با او در ارتکاب این جرم بزرگ همکاری و مشارکت داشته‌اند؟ به نظر می‌رسد که حکمرانی خوب که واجد شاخص‌هایی نظیر حاکمیت قانون، شفافیت و پاسخگویی است، ایجاب می‌کند که مقامات و کارگزاران تصمیم‌ساز، نسبت به این‌ شاخص‌ها توجه خاص داشته باشند.

او گفت: باید اضافه کرد که در اندیشه و عمل سیاسی امام خمینی نیز پر واضح است که تغییر وضع موجود به وضع مطلوب دنبال شده است. اندیشه و عمل بنیانگذار انقلاب در راستای شفافیت و پاسخگو کردن مقامات و کارگزاران حکومت بود و این مسیر به کارآمدی نظام و رضایتمندی عمومی رهنمون می‌شد و مشروعیت نظام را به‌دنبال داشت. مرجعیت رسانه‌ای در داخل کشور به ‌شدت متزلزل شده و رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای داخلی از نگرانی مواجه‌ شدن با اتهام‌هایی چون «تشویش اذهان عمومی» یا «نشر اکاذیب» و «اقدام علیه امنیت ملی» نمی‌توانند به رسالت حرفه‌ای خود به‌ طور کامل و مطلوب عمل کنند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903384

دیگر خبرها

  • درخشش زیر نظر مسعود: این مرادی مهارناپذیر
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • استقلال یک - پرسپولیس یک در سن سیروس!
  • شرکای پشت پرده بابک زنجانی چه کسانی بودند؟ /چرا پرونده اختلاس او شفاف سازی نمی شود؟ /مبلغ کلان ارزی قرار است به صورت املاک به بیت المال بازگردد؟
  • لبه تیغ
  • سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
  • «نمی‌توان با میانگین معدل ۱۲ مدعی الگوی جهانی بود»
  • اسرائیل و حماس به توافق آتش بس نزدیک شدند+ جزئیات/ هشدار درباره راه افتادن حمام خون در رفح
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا