Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام‌جمعه شهر چوار بابیان اینکه دستگاه دیپلماسی ما نباید به وعده‌ها و لبخندها و وعده‌های بی‌پایه غربی‌ها، اعتماد کند، گفت: هرگونه قرار و توافق با آن‌ها باید مکتوب تضمینی و قابل تحقق باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، حجت‌الاسلام «شهاب‌الدین میهن‌پرست» ظهر امروز(۱۵ شهریور)در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر چوار اظهار کرد: هرثمه می‌گوید امیر مؤمنان علی (ع) هنگام مراجعت از صفین در کربلا توقف فرمودند و نماز صبح را در آنجا به‌جای آوردند، آنگاه مقداری از تربت آن زمین را برداشتند و بوییدند و فرمودند: ای خاک! چقدر پاکیزه و دل‌نشین هستی، گروه‌هایی از مردم در قیامت از دل تو محشور خواهد شد که بی‌حساب‌وکتاب داخل بهشت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: هرثمه پس از بازگشت به همسر خود که از شیعیان امیر مؤمنان علی (ع) بود، گفت: آیا دوست داری از امام تو ابوالحسن (ع) سخنی برایت نقل کنم، ایشان در کربلا فرود آمدند و نماز صبح را به‌جای آوردند، آنگاه از تربت آن زمین برداشتند و بوییدند و فرمودند ای خاک، چقدر پاکیزه و دل‌نشین هستی! همانا در قیامت گروه‌هایی از مردم از دل تو محشور خواهد شد که بی‌حساب‌وکتاب داخل بهشت می‌روند و همسرش گفت: ای مرد! امیر مؤمنان علی (ع) به‌غیراز حق، سخنی نمی‌گوید.

 

امام‌جمعه چوار یادآور شد: وقتی امام حسین (ع) به کربلا آمدند، هرثمه می‌گوید که من در میان لشکریان عبیدالله بن زیاد برای جنگ با امام حسین (ع) بودم، همین‌که چشمانم به آن منزلگاه و درختان آن افتاد، حدیث امیر مؤمنان (ع) به خاطرم آمد، بر مرکب خودنشستم و نزد امام حسین (ع) آمدم، بر حضرت سلام کردم و حدیثی را که در آن سرزمین از پدر بزرگوارشان شنیده بودم، برای ایشان نقل کردم، حضرت فرمودند که اینک از یاران ما هستی یا از دشمنان ما؟ عرض کردم نه از یاران شما و نه از دشمنانتان، من کودکان خود را در کوفه گذارده‌ام و از آزار و اذیت و عبیدالله نسبت به آنان می‌ترسم، امام حسین (ع) فرمودند پس ازاینجا برو تا نه شاهد شهادت ما نباشی و نا صدای ما را بشنوی! سوگند به خدایی که جان حسین در دست اوست، هیچ‌کس نیست که صدای یاری خواستن ما را بشنود و ما را یاری نکند مگر آنکه خداوند او را به‌صورت در آتش دوزخ خواهند انداخت.

 

وی با اشاره به بایدونبایدهای مداحی مذهبی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: مراسم مداحی و ذکر مصیبتی که توسط ذاکران و مداحان اهل‌بیت (ع) انجام می‌شود، یکی از ارکان هیئت‌های مذهبی به‌حساب می‌آید که باید برنامه آنان در تراز آموزه‌های اسلامی بوده و انحراف به دور باشد.

 

امام‌جمعه شهر چوار یادآور شد: در طول سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارهای متعدد با مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) نکات مهم و قابل‌ملاحظه‌ای را نسبت به مداحی و عزاداری و هیئت داری بیان داشتند که توجه به این توصیه‌ها می‌تواند در تبدیل هیئت‌های مذهبی به هیئت مطلوب، مؤثر باشد.

 

حجت‌الاسلام میهن‌پرست گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص توصیه‌هایی فرمودند که از آن جمله می‌توان به اینکه مداحان بدانند که چه می‌خوانند، از تدابیر نامناسب و سبک استفاده نکنید، بازی کردن با مسئله مداحی سزاوار نیست، محبت اهل‌بیت (ع)، مجوز گناه کردن نیست، پرهیز از دامن زدن به اختلافات فرق اسلامی، پرهیز مداح‌ها از تمجیدهای بی‌معنا و اینکه منبر مداحی باید اسلامی باشد، اشاره کرد.

 

وی با اشاره به پیام‌های عاشورا برای مقاومت امروز افزود: برخی از پیام‌های عاشورا برای مقاومت کنونی ملت مسلمان و عاشورایی ایرانی ایران اسلامی است که می‌توان به اینکه سازش و تسلیم در برابر حکام ظالم و نالایق در قاموس اسلام و آل لله جایی ندارد و ایستادگی در برابر دشمنان اسلام همان‌گونه که امام حسین (ع) هزینه آن را دادند برای ما هم در عصر حاضر هزینه دارد اشاره کرد.

 

امام‌جمعه شهر چوار افزود: از دشمن ولو با عُده و عِده زیاد نباید هراس داشت، رعب و ترس از خصایص منافقین و افراد سست ایمان است، چنانچه شجاعت و شهامت جز مختصات مؤمنین و شهادت‌طلبان است، تحریم اقتصادی و استفاده از هر ابزاری برای وادار کردن جبهه مقاومت به تسلیم جز خصایل جبهه باطل است و در مسیر مقاومت و نبرد با استکبار و مستکبرین این پیام را باید به دشمنان داد که از دادن جان و فرزند ابایی نداریم.

 

حجت‌الاسلام میهن‌پرست تصریح کرد: مرگ باعزت و شرف بر زندگی زیر بار زور و ذلت ارجحیت دارد، مذاکره حضرت اباعبدالله (ع) برای لغو تحریم‌ها و از روی نیاز نبود، کاری که امام حسین (ع) انجام داد برای اتمام‌حجت و دعوت به‌حق و نجات حتی یک انسان فریب‌خورده در جبهه باطل تا آخرین لحظه‌ها بود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای، گام سوم باید محکم‌تر برداشته شود، یادآور شد: گام‌های گذشته اگرچه می‌توانست محکم‌تر از این برداشته شود اما در همین حد نیز، اراده ایران را در بر هم زدن تصور دشمنان که ایران به هر قیمتی حاضر به عبور از برجام نیست را اثبات کرد.

 

امام‌جمعه شهر چوار بابیان اینکه دستگاه دیپلماسی ما نباید به وعده‌ها و لبخندها و وعده‌های بی‌پایه غربی‌ها، اعتماد کند، گفت: هرگونه قرار و توافق با آن‌ها باید مکتوب تضمینی و قابل تحقق باشد، هرگونه تعلل و کوتاه آمدن مسئولان و بسنده کردن به مطالبات حداقلی، باعث کاهش اعتماد و همراهی مردم در این فرآیند خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام میهن‌پرست ابراز کرد: هرگونه حاشیه‌سازی و طرح مسائل فرعی و مواضع ضدونقیض مسئولان در مورد مذاکره در این شرایط، می‌تواند در تزلزل وحدت و انسجام ملی و روی مقاومت مردم اثرگذار باشد، اروپا باید به این باور برسد اگر نتواند تعهدات خود را عملیاتی کند، ایران گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را باقدرت اجرا خواهد کرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از سانتریفیوژهای نسل ۶ و ۸ و عبور از حدود تحقیقاتی که برای آن‌ها در برجام ذکرشده، گزینه‌هایی است که می‌تواند یکی از اقدامات ایران در گام سوم باشد.

پایان پیام/92

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم شیرخوارگان حسینی عزاداری محرم همایش شیرخوارگان حسینی محرم حضرت علی اصغر ع مجلس کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد گام سوم ایران در کاهش تعهدات هسته ای ایستادگی مقاومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۰۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهم‏ترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.

شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - این‌گونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».

گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:

«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»

معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مى‏تواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟ 

بى‏‌تردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.

بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مى‏توان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژه‏اى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مى‏کردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سخت‏ترین دوران‏هاى تاریخىِ خود را سپرى مى‏‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومت‏هاى وقت، شیعیان را تهدید مى‏کرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشن‏تر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیه‌السلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبه‏اى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بى‏تردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.

در میان امامزادگان، شخصیت‏هاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.

عرضه دین بر امام هادی علیه‌السلام 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکته‌ای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید. 

وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».

گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.

امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند. 

گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.

خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!». 

به کارشناس دینی مراجعه کنیم

این کارشناس مذهبی یادآور شد: ‏ این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد. 

خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمى‏دانید، از آگاهان بپرسید.»

حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگ‏ترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیه‌السلام سن داشته اند. اما می‌خواهند به ما بیاموزند که‌ای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دین‏شناس بالاتر از خود مى‏رسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.

این بهره‏‌گیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینه‏ساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • ضرورت قدم‌برداشتن در مسیر تولید برای تحقق شعار سال
  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند
  • به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد اما در برابر این ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود
  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت