Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@01:03:28 GMT

سرنوشت ترزا می در انتظار بوریس جانسون

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۴۸۲۳

سرنوشت ترزا می در انتظار بوریس جانسون

دیگ جوشان برگزیت در انگلیس همچنان تحولاتی را رقم می‌زند که نگرانی‌های عمده‌ای را برای مردم این کشور در پی دارد.

به گزارش مشرق، تهدید «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس به برگزاری انتخابات زودهنگام و اخراج هم حزبی‌های مخالف، روند و جریان تحولات سیاسی دارای پیامدهای گسترده در این کشور را سرعتی دوچندان بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه پرسی خروج ۲۰۱۶ در انگلیس سبب شکل گیری دو جریان عمده در این کشور شد؛ حامیان خروج از اتحادیه اروپا و موافقان ابقا در این بلوک سیاسی- اقتصادی. اختلافاتی که پیش از همه پرسی میان این دو گروه بروز کرده و رفته رفته به چالش‌های جدی مبدل شده بود، در سه سال اخیر رشد کرده و بحرانی لاینحل را برای انگلیس رقم زده است. بیشتر بخوانید: دادگاه عالی انگلیس به نفع جانسون رای داد اعلام انتخابات زودهنگام در انگلیس سرنگونی کابینه «ترزا می» در پی رد سه باره توافق حاصل از مذاکره با اتحادیه اروپا، سبب شد تا «بوریس جانسون» وزیر مستعفی کابینه "می‌" و از حامیان خروج از اتحادیه اروپا با شعار خروج از اتحادیه در ضرب الاجل ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با یا بدون توافق، بتواند نظر مثبت حزب محافظه کار را برای ریاست حزب و تکیه بر مسند نخست وزیری جلب کند. ادعاهای جانسون برای خروج با توافق یا بدون توافق از همان ابتدا با مخالفت‌های گسترده‌ای عمدتا از سوی حزب کارگر و «جرمی کوربین» رئیس این حزب روبرو شد. شدت این مخالفت‌ها به حدی بود که نخست وزیر انگلیس در اقدامی کودتا مانند، پارلمان را تا روزهای نزدیک به ضرب الاجل تعلیق کرد تا این نهاد فرصت همفکری و سازماندهی مخالفت‌ها با خروج بدون توافق را نداشته باشد. تعلیق پارلمان تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) آن هم در شرایطی که تعطیلات پارلمان ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) پایان می‌یافت، نه تنها مشکلی از جانسون حل نکرد، بلکه انتقادات و مخالفت‌ها را تشدید کرد. این مخالفت‌ها از پارلمان و ساختمان‌های حزبی به اعتراض‌های گسترده خیابانی روزانه در شهرهای کوچک و بزرگ انگلیس منجر شده و به آلمان و فرانسه سرایت کرد. معترضان نظام سلطنتی را به همکاری با جانسون برای اجرای کودتا متهم کردند. این اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد و آشفتگی‌هایی را در پی داشته است. بیشتر بخوانید: برگزیت آینده سیاسی و اقتصادی انگلیس و اتحادیه اروپا را به کدام سو می‌برد؟
بروز چنین آشفتگی‌هایی زمانی زنگ‌های هشدار را برای لندن به صدا در می‌آورد که به خطرات بالقوه تهدید کننده امنیت اجتماعی و سیاسی در انگلیس توجه شود.
نخست و مهم‌تر از همه در معرض خطر بودن ساختار حاکمیتی این کشور است. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که می‌تواند الهام بخش دیگر ۲۶ عضو این بلوک برای خروج باشد، به احتمال زیاد به الگویی برای ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی، دولت‌های خودمختار که جریانات جدایی و استقلال طلبانه را در کارنامه دارند، تبدیل شود.
دو، رشد نرخ جرایم در انگلیس به موازات رشد افراط گرایی در این کشور در سال‌های اخیر به معضلی برای امنیت این کشور تبدیل شده است. این امر به نوبه خود بر شدت و حجم آشفتگی‌ها خواهد افزود. و سه، نارضایتی‌های اجتماعی ناشی از ابهام در آینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه انگلیس تاکنون اثرات مخرب خود را نمایش داده است. خروج شرکت‎ها، بانک‌ها و کارخانه‌ها از انگلیس به دلیل ناامنی سرمایه گذاری سبب بالا رفتن نرخ بیکاری شده است. نگرانی مصرف کنندگان انگلیسی سبب شده تا شاخص احساس خرید مصرف کننده و در نتیجه میزان خرید کاهش پیدا کند. کاهش نرخ ارز نیز معضل جدیدی است که در روزهای اخیر بر مشکلات افزوده شده است. خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت که تاکنون با غیرقانونی شدن خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا توسط نمایندگان تا حد زیادی اختیارات خود را از دست رفته می‌بیند، امروز با چالش بزرگ تری مواجه می‌شود؛ تصویب لایحه‌ای که جانسون را ناچار به درخواست تمدید ضرب الاجل خروج از اتحادیه اروپا خواهد کرد.
جانسون در روزهای پیش رو باید از دو گزینه تبعیت از تصمیم پارلمان مبنی بر تمدید تعویق برگزیت و گام نهادن در مسیر ترزا می‌ که در نهایت به سرنگونی وی منجر شد و نیز انحلال پارلمان و انتخابات زودهنگام، یکی را انتخاب کند. گزینه‌هایی که هریک به نوبه خود آینده سیاسی انگلیس را با ابهامات خاصی مواجه می‌کنند. منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: باور 373 بازار سکه و ارز اخبار خودرو حزب الله لبنان انگلیس برگزیت بوریس جانسون انتخابات ترزا می

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۴۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد

به گزارش خبرآنلاین «میخائیل پودولیاک» دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین طی مصاحبه‌ای با تلویزیون ۲۴ کی‌یف بیان کرد: «از آنجایی که من متوجه شده‌ام، همه چیز رسما به توافق رسیده است. طبق دستورالعمل‌های تایید شده توسط وزارت خارجه، والری زالوژنی در انگلیس سفیر خواهد شد. البته چند هفته‌ای طول خواهد کشید تا در مورد برخی از رویه‌های تدارکاتی آن توافق کنیم.»

طبق گزارش خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه اوکراین در اوایل ماه مارس گفته بود که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با نامزدی زالوژنی به عنوان سفیر اوکراین در انگلیس موافقت کرد.

به نقل از ایسنا رئیس جمهور اوکراین پیشتر والری زالوژنی را از فرماندهی کل ارتش اوکراین برکنار و ژنرال «آلکساندر سیرسکی» را به جای او در این سمت منصوب کرد.

فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین در ماه نوامبر مصاحبه‌ای را با نشریه اکونومیست انجام داد و وضعیت میدان جنگ را «بن‌بست» توصیف کرد.

پس از انتشار این گزارش، جنجال‌های فراوانی به پا شد و رابطه رئیس‌جمهور و وزیر دفاع اوکراین با والری زالوژنی دچار مشکلاتی شد که در نهایت به برکناری او منجر شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898939

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • انتظار یک روزه بیماران سکته کرده در انگلیس برای رسیدن آمبولانس
  • کرملین: کمک جدید آمریکا به اوکراین قابل انتظار بود
  • خروج سردار از سایه | مهاجم ایرانی اسلحه پنهان ده‌روسی مقابل لورکوزن خواهد بود؟
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران