Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@02:54:09 GMT

نتایج تحقیقات درباره تاثیر ویتامین D بر باروری مردان

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۵۰۵۹

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی با بیان این که زندگی‌های امروزی چالش‌هایی مانند آلودگی هوا، غذاهای نامناسب و چرب، سموم کشاورزی و غیره دارد که بر روی بدن همه مردم جهان تاثیر می‌گذارد، گفت: سازمان بهداشت جهانی در گذشته اعلام کرده بود که هر مرد باید حداقل ۶۰ میلیون اسپرم در هر سی‌سی تولید کند اما در حال حاضر گفته می‌شود این میزان، باید ۱۵ میلیون در واحد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه، در دنیا معتقدند به دلیل چالش‌های زندگی امروزی که پیشتر ذکر کردم میزان اسپرم تولیدی در مردان رو به کاهش است.

وی افزود: می‌توان با داشتن زندگی سالم، تغذیه مناسب و ورزش کردن تاحدودی از کاهش اسپرم جلوگیری کرد اما امروزه تقریبا نمی‌توان از آلودگی هوا یا سموم کشاورزی پیشگیری کرد. می‌دانیم بدن انسان‌ها به ویتامین‌ها نیاز دارند و کمبود آن‌ها می‌تواند بر زندگی روزمره تاثیر بگذارد.

رییس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان با اشاره به اهمیت ویتامین D گفت: امروزه شناخته شده که کمبود ویتامین D در خانم‌ها و آقایان بر قدرت باروری آن‌ها تاثیر می‌گذارد. ما در کشوری آفتابی زندگی می‌کنیم اما دچار کمبود ویتامین Dهستیم چراکه مانند بقیه مردم دنیا اکثر وقت خود را در فضاهای بسته می‌گذرانیم و بنابراین آفتاب کافی دریافت نمی‌کنیم؛ حتی افرادی که در محیط آفتابی کار می‌کنند نور خورشید فقط به سر و دستشان می‌رسد در حالی که قسمت‌هایی که باید در معرض آفتاب باشند قسمت‌هایی است که چربی زیرپوست دارند مثل پشت بدن. نه آقایان و نه خانم‌ها به اندازه کافی آفتاب نمی‌بینند و این باعث می‌شود که سطح ویتامین D حتی در کشورهای پرآفتاب هم کم باشد.

نصر اصفهانی با بیان این که مطالعات نشان داده حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد انسان‌ها با کمبود ویتامین D روبه‌رو هستند، گفت: ویتامین دی روی سطح کلسیم بدن تاثیر می‌گذارد. در ابتدا مشخص شده بود که افرادی که دارای کمبود ویتامینD هستند مستعد پوکی استخوان نیز هستند. یکی از کارهای اصلی ویتامین D این است که سطح جذب کلسیم را در بدن بالا ببرد. ما امروزه در دریافت کلسیم دچار مشکل نیستیم چرا که از منابع دیگر مثل لبنیات این کلسیم را تامین می کنیم اما کمبود ویتامین دی بر کمبود کلسیم اثر می گذارد.

مسئول بخش جنین‌شناسی مرکز باروری و ناباروری اصفهان افزود: در ادامه پژوهش، به موش تحقیقاتی به اندازه کافی کلسیم دادیم و نشان دادیم کمبود ویتامین دی به تنهایی بر کیفیت، سلامت اسپرم و شانس بارداری تاثیر می گذارد. نتایج این تحقیق به ما نشان می‌دهد آقایان هم مثل خانم‌ها باید ویتامین دی مصرف کنند.

رییس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان در پایان خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد مصرف بیش از اندازه ویتامین D نیز می‌تواند مضر باشد. اگر ویتامین دی کسی زیر ۳۰ واحد باشد دچار کمبود است و اگر این میزان بالای ۵۰ باشد اثر سوء دارد بر همین اساس توصیه می‌کنیم ویتامین دی به اندازه کافی و زیرنظر پزشک مصرف شود. مصرف کافی ویتامین D می‌تواند شانس بارداری و سلامت جنین را افزایش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ویتامین D باروری باروری مردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۵۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مواد شیمیایی سمی اضافه شده به مواد پلاستیکی برای مقاوم کردن آنها در برابر شعله می‌توانند از راه پوست یعنی تماس با میکروپلاستیک‌ها وارد بدن شوند.

به گزارش ایسنا، این تحقیق اولین ارائه‌کننده شواهد تجربی است که نشان می‌دهد مواد شیمیایی موجود به‌عنوان افزودنی در میکروپلاستیک‌ها می‌توانند به عرق انسان نفوذ کنند و سپس از طریق پوست جذب جریان خون شوند.

بسیاری از مواد شیمیایی که به‌عنوان ضد حریق و نرم‌کننده‌ها استفاده می‌شوند، به‌دلیل شواهدی مبنی بر اثرات نامطلوب سلامتی ازجمله آسیب به کبد یا سیستم عصبی، سرطان و خطراتی برای سلامت باروری ممنوع شده‌اند، با این حال، این مواد شیمیایی هنوز در وسایل الکترونیکی قدیمی، مبلمان، فرش‌ها و مصالح ساختمانی در محیط وجود دارند.

در حالی که آسیب‌های ناشی از میکروپلاستیک‌ها به‌طور کامل شناخته نشده است، نگرانی فزاینده‌ای در مورد نقش آنها به‌عنوان کانال قرار گرفتن انسان در معرض مواد شیمیایی سمی وجود دارد.

یافته‌های تحقیق در مورد جذب مواد شیمیایی

گروه تحقیقاتی در مطالعه‌ای که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که مواد شیمیایی از میکروپلاستیک‌ها در عرق انسان  فروشسته می‌شود. نتایج تحقیق کنونی نیز نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی می‌توانند از طریق عرق در سد پوستی، جذب بدن شوند.

این گروه در آزمایش‌های خود، از مدل‌های نوآورانه پوست سه بعدی انسان به‌عنوان جایگزینی برای حیوانات آزمایشگاهی و بافت‌های بریده شده انسانی استفاده کردند. این مدل‌ها طی دوره ۲۴ ساعته در معرض ۲ شکل متداول میکروپلاستیک حاوی دی‌فنیل اترهای پلی‌برومینه، یک گروه شیمیایی که اغلب برای پلاستیک ضد حریق استفاده می‌شود، قرار گرفتند.

نتایج و پیامدها برای سلامتی

نتایج نشان داد که 8 درصد از مواد شیمیایی در معرض پوست جذب می‌شوند و پوست هیدراته‌تر یا عرق‌آورتر سطوح بالاتری از مواد شیمیایی را جذب می‌کند. این تحقیق اولین شواهد تجربی را در مورد نحوه کمک کردن این فرآیند به سطوح مواد شیمیایی سمی موجود در بدن، ارائه می‌دهد.

دکتر اووکرویه آبافه، محقق این تحقیق از دانشگاه بیرمنگام انگلستان می‌گوید: میکروپلاستیک‌ها در همه جای محیط زیست وجود دارند و با این حال ما هنوز در مورد مشکلات سلامتی که می‌توانند ایجاد کنند، اطلاعات به نسبت کمی داریم.

نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که آنها به‌عنوان «حاملان» مواد شیمیایی مضر هستند که می‌توانند از طریق پوست وارد جریان خون ما شوند. این مواد شیمیایی پایدار هستند، بنابراین با قرار گرفتن مداوم یا منظم در معرض آنها، انباشتگی تدریجی وجود خواهد داشت تا جایی که شروع به ایجاد آسیب کنند.

دکتر محمد عبدالله، دانشیار علوم محیطی در دانشگاه بیرمنگام و محقق اصلی این طرح، بیان کرد: این یافته‌ها شواهد مهمی را برای نهادهای نظارتی و سیاست‌گذاران به منظور بهبود قوانین پیرامون میکروپلاستیک‌ها و محافظت از سلامت عمومی در برابر مواجهه مضر فراهم می‌کند.

پروفسور استوارت هاراد، یکی از محققان، افزود: این تحقیق گام مهمی  در درک خطرات مواجهه با میکروپلاستیک‌ها برای سلامتی ماست. با تکیه بر نتایج، تحقیقات بیشتری برای درک کامل مسیرهای مختلف قرار گرفتن انسان در معرض میکروپلاستیک‌ها و چگونگی کاهش خطرات ناشی از این مواجهه مورد نیاز است.

این گروه قصد دارد در تحقیقات آینده، مسیرهای دیگری را که از طریق آنها میکروپلاستیک‌ها می‌توانند مسئول ورود مواد شیمیایی سمی به بدن باشند، از جمله استنشاق و بلع، بررسی کنند. این کار توسط فلوشیپ تحقیقاتی ماری کوری در برنامه تحقیقات و نوآوری افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا تامین می‌شود.

یافته‌های این تحقیق در Environment International منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد
  • نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود