Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-بزرگترین مراسم تعزیه خوانی کشوربا  قدمتی 400 ساله همزمان با عاشورای حسینی، اوج هنر آیینی هنرمندان محلی این منطقه در روستای فدیشه بخش میانجلگه شهرستان نیشابور برگزارمی شود.

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور ،همه ساله مراسم بزرگترین تعزیه خوانی کشور روستای فدیشه بخش میانجلگه شهرستان نیشابور با حضور بیش از 70 هزار عزادار سیدالشهدا از سراسر کشور برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراسم بزرگترین تعزیه خوانی کشور روستای فدیشه که قدمتی 400 ساله دارد، بزرگترین اجتماع عزاداران سیدالشهدا بعد از حرم رضوی در شمال شرق کشور است که مراسم تعزیه خوانی در روستای فدیشه نیشابور از ساعت   8 صبح آغاز شده است و تا غروب آفتاب ادامه دارد.

در مراسم بزرگترین تعزیه خوانی کشور روستای فدیشه بیش از 5 گروه تعزیه خوانی برتر کشور در قالب 60 تعزیه خوان، واقعه عاشورا را به نمایش می گذارند.

همه هزینه های این مراسم را  اهالی روستا تامین می کنندو برای پذیرایی از عزاداران شرکت کننده در این مراسم بیش از  80 دیگ حلیم تهیه و طبخ می شود و عزاداران شرکت کننده در این مراسم برای صبحانه و نهار با حلیم پذیرایی می شوند.

همه خانه‌های روستای فدیشه  که بر سر در آن‌ها پرچم سیاه برافراشته شده، محفل سوگواری سالار دشت نینواست و قدم مهمان‌های امام حسین (ع) بر دیدگان این اهالی پذیرفته می‌شود و در دلشان جای می گیرد.

هیئت‌های سوگوار و سیاه پوش درغم شهادت مظلومانه مولای عشق امام حسین (ع) از نخستین ساعت‌های برآمدن آفتاب در روز عاشورا، با زنجیرزنی و سینه زنی به عزاداری می‌پردازند.

مراسم صبح عاشورا با سنت تاریخی علم گردانی و با حضور هیئت‌های عزاداری در این روستا آغاز می‌شود و اهالی روستا ها"علم ها" را که نمادی از "سرو" به نشانه آزادگی سالار شهیدان می‌دانند از تکایا و هیئت‌ها بیرون می‌آورند و بر روی دستان خود حمل می‌کنند..

بنا به تصویب شورای سیاست گذاری ثبت کشور، آیین مذهبی "علم گردانی" در روستا‌های شهرستان نیشابور ثبت ملی کشور شده است.

 "علم گردانی" به عنوان آیینی سنتی، مذهبی و یکی از نماد‌های فرهنگ سوگواری است که هر سال توسط عزاداران و ارادتمندان به امام سوم شیعیان حسین بن علی (ع) در روستا‌های نیشابور و به طور خاص با حضور حدود 40 هیئت مذهبی در "فدیشه" برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اجرای بزرگترین تعزیه خوانی کشور در نیشابور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۶۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان در سال گذشته در راستای اجرای طرح تامین آب روستاهای استان و محرومیت زدایی از چهره روستاها از ۲ محل اعتباری طرح های ملی و استانی اقدام به تحت پوشش قراردادن ۴۰ روستا با بیش از ۱۵۷۰ خانوار در شهرستان اهر نموده است.

وی افزود: ارتقای هرچه بیشتر شاخص‌های فعلی به خصوص در بخش روستایی با روی کار آمدن دولت مردمی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، بر این مبنا جهاد آبرسانی با هدف ارتقای شاخص‌های دسترسی جمعیت روستایی به آب پایدار جزو اولویت‌های وزارت نیرو قرار دارد تا از این طریق با استفاده از ابزارهایی نظیر تخصیص، توسعه زیرساخت توزیع آب و سایر ساخت و سازهای مورد نیاز شرایط جهش در آبرسانی روستایی مهیا شود.

خانی افزود: در این طرح با اجرای حفر و تجهیز ۳ حلقه چاه، احداث ۱۰ باب مخزن با مجموع ظرفیت ۶۵۰ متر مکعب و اجرای ۱۴ کیلومتر خط انتقال، ۵۵۰ نفر جمعیت از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده و تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی قرار گرفته اند.

کد خبر 6092837

دیگر خبرها

  • نخبگان موفقیت خود را مدیون معلمان هستند
  • تجلیل از ۸۰ خادم قرآنی در امام زاده نرمی اصفهان
  • آب با صرف بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار به روستای توانه در نهاوند رسید
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به جشنواره روستایی رضوی
  • بهره مندی روستای سَبزکان ریگان ازآب سالم
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • اجرای طرح هادی در ۵۱ روستای میاندوآب
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم