Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-06@20:49:34 GMT

بی اعتنایی در برابر رشوه گیری در ادارات، کم کاری است

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۸۲۶۱

به گزارش فارس، آیت الله رئیسی در همایش فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر گفت: جامعه ای که در آن احساس مسئولیت نباشد و مردم درون جامعه برای انجام وظیفه عمومی و شرعی خود حس متقابل نداشته باشند و در واقع خطر پذیری و مسئولیت پذیری نسبت به بستگان و اقوام و خویشان نداشته باشند دچار کم کاری است.

وی ادامه داد: در جامعه ای که افراد نسبت به دیار خودشان احساس مسؤولیت نکنند درست نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله رئیسی گفت: همچنین اگر فردی در محیط کاری و در اداره خود ببیند که رشوه گرفته می شود، اما کاری نکند و حس مسئولیت نداشته باشد نوعی کم کاری و در واقع بیکاری محسوب می‌شود و باید همه مردم نسبت به محیطی که در آن زندگی می کنند و اداره و شهر خود احساس مسؤولیت کنند و نسبت به تخلفات آن واکنش نشان دهند.

وی بر احساس مسؤولیت نسبت به تحقق امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد و گفت: کسی که امر به معروف نکند و نسبت به آن احساس نداشته باشد مرده است و در واقع این شاخصی برای احساس مسؤولیت افراد محسوب می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه در روایات اسلامی امر به معروف و نهی از منکر بسیار اهمیت داشته و بر آن تأکید شده، گفت: اگر در جامعه حفظ مسؤولیت نسبت به این موضوع کم باشد فساد و انواع ظلم‌ها گسترش می‌یابد چرا که امر به معروف به گفته امیرالمؤمنین (ع) چنانچه در کفه سنگین‌تر قرار گیرد اشرار در آن جامعه وجود نخواهند داشت. 

رئیسی با اشاره به نامگذاری هفته اول ماه محرم به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر، گفت: این نامگذاری به برکت قیام امام حسین و فلسفه آن بسیار مناسب بوده است و فضای عاشورایی در جامعه ما اقتضا می‌کند که با فلسفه قیام امام آشنا شویم و باید کسی که در کسوت امر به معروف قرار می‌گیرد از فلسفه قیام حسینی تبعیت کند.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر از جلوه‌های الهی است و کسی که به آن اقدام می‌کند در راه خدا قیام کرده و مجاهد است و وظیفه جهادی بودن انجام امر به معروف و نهی از منکر است و آمر به معروف و ناهی از منکر در جایگاه جانشینی خدا قرار دارد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: پند و موعظه کردن امر بسیار پسندیده‌ای است البته شرایط خاص خود را دارد که در روایات اصول فقهی ما به آن اشاره شده در نهی از منکر هم مباحثی وجود دارد که فقها به آن پرداخته‌اند در واقع موضوع امر به معروف و نهی از منکر مرتبه‌ای از خلافت و جانشینی خدا و رسول اوست.

رئیسی قضاوت را جلوه‌ای دیگر از خلافت خداوند دانست و گفت: فردی که در جایگاه قضاوت قرار دارد غیر از حکم خدا، حکم نمی‌دهد و در هر مقطع و دانشگاهی که تحصیل کرده باشد باز هم حکم خدا را صادر می‌کند.

وی تصریح کرد: شناخت حکم و موضوع آن برای قضاوت بسیار مهم است و نباید بر آن حب و بغض دخالت داده شود و آمر به معروف و ناهی از منکر نیز باید فقط امور خدا را معروف و از برخی جهات نهی کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: در امر و نهی کردن آنچه در قضاوت است حقیقت امر و نهی است و نباید به گونه‌ای انجام شود که به قول معروف برای حال‌گیری باشد آن وقت دیگر اسمش امر به معروف و نهی از منکر نیست. 

رئیسی ادامه داد: آمر به آنچه خدا امر کرده جایگاه برتری دارد و در واقع به واسطه امر به معروف کردنش در جایگاه والا و برتری قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: باید آمر به معروف و ناهی از منکر قدرتمندانه موضوع و حکم خدا را پیگیری کند تا محقق شود و با یک بار گفتن نباید به آن اکتفا کرد باید برای آن و تحققش تلاش کرد.

رئیس قوه قضائیه افزود: حتی در محیط‌های اداری کاری، خانوادگی، اقوام و خویشاوندان نیز باید برای امر به معروف و تحقق آن تلاش کرد، در حوز‌های کسب و کار و بازار و حوزه‌های اخلاقی و اقتصادی باید تلاش‌های زیادی شود و همه آنچه نبایدها در حوزه کسب و کار است باید لحاظ شود. 

رئیسی حفظ نظام جمهوری را الرأس معروفات دانست و گفت: امروز امر به معروف‌ها‌ حفظ نظام جمهوری اسلامی است چرا که دشمن به دنبال تضعیف نظام از طریق ایجاد یأس و ناامیدی است و ایجاد امید امروز از مهمترین معروف‌ها محسوب می‌شود و دشمن به دنبال کمرنگ کردن آن و ایجاد فساد است. 

وی گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر فقط وظیفه این خطیر را ندارد چرا که ستاد فقط وظیفه احیای این فریضه را دارد و 4 اصل اساسی دیگر مانند اقامه نماز، زکات، گره‌گشایی از کار دیگران برای رضای خدا و امر به معروف و نهی از منکر از اساس نظام ما محسوب می‌شود و باید این امر در همه لایه‌های نظام وجود داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه کسانی که اعلام فساد و تخلف می‌کنند باید مورد حمایت قرار گیرند، گفت: تمام لایه‌های نظام باید حامی آمر به معروف باشند و اگر نباشد با کل نظام سازگار نخواهد بود. 

رئیسی مهمترین معروف‌ها را در نظام اجرای عدالت دانست و گفت: این موضوع با نظام خودکنترلی قابل اجراست و اگر فردی در هر اداره‌ای می‌خواهد درجه تخلف را کاهش دهد باید نسبت به آن مسؤولیت‌پذیر باشد. 

وی همچنین اجرای قانون و عدالت را منوط به عملکرد مناسب سازمان‌های نظارتی دانست و گفت: برخورد عبرت‌آموز با مجرم یکی دیگر از تضمین‌هایی است که برای اجرای عدالت لازم است.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: امروز فضای کشور، فضای مقاومت است نه مذاکره. باید در برابر دشمن ایستادگی کرد و بر اساس تدبیرهای رهبری چنین فضایی ایجاد شده و با کمک‌های ایشان تلاش شده مقاومت باقی بماند تا دیروز دشمن فساد را در جامعه تبلیغ می‌کرد اما امروز فضای مبارزه با فساد در جامعه ایجاد شده است و دشمن به دنبال این بوده که فضای ایستادگی را کم کند.

رئیسی ادامه داد: دشمن می‌خواهد موجی از فساد را در کشور ایجاد و القا کند البته ممکن است جولان‌هایی داشته باشد اما روایی ندارد.

وی تأکید کرد: برای رونق تولید و ساماندهی اقتصادی می‌توان در زمینه امر به معروف و نهی از منکرها به این اشاره کرد که جلوگیری از مصرف بی‌رویه، بی‌توجهی به حقوق مصرف‌کننده، خریدار، بازار بی‌رویه، بی‌توجهی به قیمت‌گذاری‌ها از جمله منکرهایی است که باید از آن نهی شویم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: حس مسؤولیت‌پذیری باید در همه آحاد جامعه تبیین شود و مردم باید نظارت همگانی در این موضوع داشته باشند چرا که امر به معروف و نهی از منکر باید موضوع همه جامعه شود.

رئیسی در مورد اختصاص شعبه ویژه برای حمایت از آمرین به معروف گفت: تمام دادگستری‌ها در این زمینه مسؤول هستند و تمام دستگا‌ه‌های قوه قضائیه وهمین‌طور بخش‌های دولتی در مقابل امر به معروف و حمایت از آن وظیفه دارند و باید در کنار آن دستگاه‌های اطلاعاتی، نظامی و انتظامی نیز این امور را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۸۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: فردا ۲۵ شوال سالروز شهادت صادق آل محمد (ص) رییس مذهب شیعه جعفری است. امام صادق (علیه السلام) در سال ۱۴۸ قمری به دست عوامل منصور دوانقی مسموم شد و بر اثر آن، به شهادت رسید.

برای تبیین سیره تبلیغی امام صادق (ع) باید مقدماتی در خصوص تبلیغ صحیح بیان کرد. تبلیغ به معنای رساندن پیام به فرد یا افراد است. خداوند در آیه ۵۴ سوره نور می‌فرماید: «قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیْکُمْ مَا حُمِّلْتُمْ وَإِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ»، همچنین در آیه ۱۸ سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَإِنْ تُکَذِّبُوا فَقَدْ کَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِکُمْ وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ». در هر دو آیه از «الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» استفاده شده و اساساً از شئونات رسالت، تبلیغ و رساندن پیام است و این رساندن اینگونه نیست که حرفی روی هوا زده شود، بلکه مقصود آن است که باید پیام بر دل‌ها اثر کند.

تبلیغ، عناصر و مولفه‌هایی دارد. هرکسی که مشغول کار تبلیغی می‌شود در واقع می‌خواهد پیام مهمی را برساند. از جمله عناصر مهم دیگر تبلیغ، پیام رساننده و در وهله بعد کسی است که پیام را دریافت می‌کند.

همچنین شیوه رساندن پیام و اینکه از چه ابزار و شیوه‌ای برای بیان پیام استفاده می‌شود از اهمیت برخوردار است. در تبلیغ رساندن پیام است که اهمیت دارد؛ پس از مقدماتی که به آن اشاره شد به سیره تبلیغی امام صادق (ع) می‌رسیم که درباره تمامی مؤلفه‌های یاد شده می‌توان نظر امام را جویا شد و پیگیری کرد. طبیعتاً الگو قرار دادن آن حضرت تأثیر بسزایی در امر تبلیغ دین دارد.

عمیق بودن و کوتاه بودن پیام اهمیت به سزایی دارد، امام صادق (ع) این مولفه‌ها را در قالب موضوعاتی نظیر امام شناسی، مبارزه با انحرافات و مبارزه با طاغوت و ظلم و ستم، وحدت و برادری، تاکید بر مواسات و حمایت از نیازمندان و بسیاری از امور مهم دیگر بیان می‌فرماید و همه این پیام‌ها موضوعیت دارند، از سوی دیگر مبارزه با غلات را در دستور کار خود قرار می‌دهد، یعنی کسانی که پیام غلط و دروغ را در جامعه می‌پراکنند، افرادی که در امر محبت به اهل بیت (ع) اهل افراط هستند و آنان را در جایگاه خدایی می‌نشانند.

در شرایط امروز ابزارها متفاوت شده و تبلیغ در قالب‌های مختلف از جمله فضای مجازی نمود یافته و با شکل سنتی خود فاصله فراوانی گرفته است، بنابراین مبلغ باید پیام را در روزگار کنونی به بهترین شکل به مخاطب منتقل کند. مبلغ نباید از ناملایمات خسته شود و باید به حرفی که خود می‌زند باور داشته و به آن عمل کند، باید صبور باشد و با سعه صدر به سوالات پاسخ بگوید. این موارد را در بیانات و سیره امام صادق (ع) می‌توان یافت.

مساله دیگری که در مورد مبلغ اهمیت دارد و در سیره امام صادق (ع) به وضوح نمایان است، عامل بودن به آن چیزی است که مبلغ مردم را به آن دعوت می‌کند، به بیان دیگر عالم عامل بودن؛ لذا امام صادق (ع) می‌فرماید: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» (با غیر زبان‌هایتان مردم را دعوت کنید). این بدان معناست که باید در مقام عمل مردم را دعوت کرد؛ مردم باید مشاهده کنند که مبلغ خود اهل عمل است و به سخنانی که مطرح می‌کند عمل کرده و صرفاً شعار نمی‌دهد. امام صادق (ع) در حدیث دیگری نیز همین مساله را مورد توجه قرار داده و می‌فرماید با عمل خود بدون اینکه سخن بگویید و به صورت خاموش، مردم را به سنت ما اهل بیت دعوت کنید.

«مفضل بن عمر» از شاگردان و اصحاب امام صادق (ع) بود، روزی در خیابان دو نفر را مشاهده کرد بر سر موضوع ارث با یکدیگر دچار اختلاف شده بودند، مفضل این دو را به منزل خود دعوت کرد و پس از حل مشکل آنها و فیصله دادن دعوا با پرداخت ۴۰۰ درهم از جیب خود گفت: این درهم‌ها برای من نیست بلکه از آن امام صادق (ع) است که این مبلغ را نزد من گذاشته است تا با آن مشکلات شیعیان را حل کنم؛ این رویکرد امام در واقع همان اقدام عملی است.

از سوی دیگر مبلغ باید انسان زیرکی باشد و به راحتی دچار فریب نشود. این سیره امام صادق (ع) است، برای مثال در برخورد با ابومسلم، ابوسلمه خلال و بسیاری از موارد دیگر حضرت متوجه شدندکه آنان به دنبال مطامع سیاسی خود هستند و لذا حضرت در زمین این افراد بازی نکردند؛ یک مبلغ نیز باید چنین باشد و با شناخت موقعیت و زمان و مکان سخن بگوید، از سوی دیگر توجه به تبلیغ آشکار و پنهان نیز اهمیت دارد. امام صادق (ع) با توجه به شرایط آن روزگار تبلیغ پنهانی را هم تجربه کردند، همچنین با توجه به موقعیت خاصی که از نزاع میان بنی امیه و عباسیان پیش آمده حوزه علمیه بزرگی را سامان داده و شاگردان متعددی را تربیت کردند؛ همچنین به پرسش‌ها در قالب برگزاری مناظرات پاسخ گفته و با افرادی چون ابن مقفع، سفیان ثوری و … مناطره داشتند.

مطابق با سیره امام صادق (ع) امر به معروف یا نهی از منکر باید همراه با محبت باشد. در دوران زندگی آن امام همام ابوبصیر از یاران نزدیک امام صادق (ع) می‌گفت: مرا همسایه‌ای بود که مرتکب کارهای ناشایست متعدد می‌شد به درخواست خودش حال وی را برای امام بازگو کردم. حضرت فرمود: به او بگو که: «آنچه را که تو بر آن هستی واگذار و من از برای تو بر خدا بهشت را ضامن می‌شوم؛ دَعْ مَا أَنْتَ عَلَیْهِ وَ أَضْمَنَ لَکَ عَلَی اللَّهِ الْجَنَّةَ».

به شقرانی به اعتبار اینکه یکی از اجدادش برده بوده و رسول خدا او را آزاد کرده بود «مولی رسول اللّه» می‌گفتند و این افتخاری برای وی بود. امام با کمال محبت به ایشان فرمود: «کار خوب از هر کسی خوب است، ولی از تو به واسطه انتسابی که با ما داری و تو را وابسته به خاندان رسالت می‌دانند خوب‌تر و زیباتر است. و کار بد از هرکس بد است، ولی از تو به خاطر همین انتساب زشت‌تر و قبیح‌تر است»

نکته دیگر آن است که در امر تبلیغ باید مخاطب شناس باشیم، امام صادق (ع) همواره نسبت به جوانان تاکید داشت و آنان را به کسب معارف دین و دانش اندوزی دعوت می‌کرد. توجه به مخاطبان جوان از جمله مسائلی بود که حضرت به آن توجه داشت؛ همچنین توجه به ظرفیت روحی افراد در انتقال یک پیام، امام صادق (ع) فرمود: کسانی که ایمان کامل‌تری دارند نباید از دیگران بیشتر از ظرفیتشان انتظاری داشته باشند.

اما یکی از مهمترین روش‌ها در سیره تبلیغی امام صادق (ع) آن است که ایشان در لحظات خاص پیام را منتقل می‌کنند؛ برای مثال حضرت در لحظات پایانی عمر مبارک خود، اقوام و نزدیکان را فراخوانده فرمودند: شفاعت ما اهل بیت به کسی نمی‌رسید که نمازش را سبک بشمارد؛ همچنین در باب زمان شناسی می‌توان به بهره‌برداری حضرت از مجلس عزای امام حسین (ع) اشاره داشت، رساندن پیام و بیان مطالب مختلف در ایام حج، بنابراین مکان و زمان اهمیت بسزایی در انتقال پیام دارد. در نهایت باید بر این نکته تأکید کرد که تبلیغ و رساندن پیام عناصری دارد. این عناصر تک تک باید مورد توجه قرار بگیرند تا پیام به درستی منتقل شود، همه این موارد در سیره امام صادق (ع) قابل مشاهده است.

کد خبر 6083774

دیگر خبرها

  • درگیری اسد با صدام حسین سر حمایت از ایران! / گنجینه جواهرات ملی ایران از نمای نزدیک / ستاره مصنوعی چینی، شش برابر داغ‌تر از خورشید! / دو شگرد برای افزایش بهره‌وری روزمره / روش تشخیص ایمیل‌های کلاهبرداری
  • تعامل دستگاه‌ها لازمه تبیین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است
  • قابل توجه پان‌ترک‌ها که منکر حضور وهابی‌ها در باکو هستند!
  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان
  • مجازات معافیت غیرقانونی از سربازی چیست؟
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد | ادعای اولیه چگونه نقش بر آب شد؟
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد
  • آیا امر به معروف ونهی از منکر به یک چالش سیاسی تبدیل شده است؟ + فیلم
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد