Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) گفت: نام‌گذاری هفته اول ماه محرم‌الحرام به برکت قیام ابی‌عبدالله الحسین(ع) و فلسفه قیام حسینی به عنوان هفته امر به معروف و نهی ازمنکر بسیار نام گذاری بجا و مناسبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: فضای عاشورایی جامعه ما اقتضاء می‌کند که با فلسفه قیام حسینی آشنا و آشناتر شویم، بدانیم که پرچم‌دار امر به معروف و نهی از منکر، حسین بن علی بن ابی‌طالب و یاران باوفای ایشان بودند و امروز در کسوت آمر به معروف و ناهی از منکر قرار گرفتن تاسی به حسین بن علی(ع) است.

وی افزود: موعظه، بسیار امر مبارکی است و موعظه شدن بسیار اهمیت دارد و سخن در اینجا از امر است. امر واژه‌ای است که تعریف مخصوص به خودش را در واژگان قرآنی دارد و نهی نیز در جایگاه ناهی قرار گرفتن و نهی کردن از منکر، بدی‌ها، زشتی‌ها و پلشتی‌ها است که در آن استعلایی وجود دارد.

امر به معروف و نهی از منکر جلوه‌ای از جلوه‌های جهاد فی‌سبیل‌الله است

الله رئیسی تصریح کرد: فقها در باب امر به معروف و نهی از منکر بحث کردند و این امر را مجاهده‌ای در راه خدا محسوب کردند، برخی فقها در ذیل بحث جهاد، امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کردند لذا امر به معروف و نهی از منکر جلوه‌ای از جلوه‌های جهاد فی‌سبیل‌الله، مجاهدت، در راه خدا و وظیفه جهادی انجام دادن است.

الله رئیسی تصریح کرد: در امر به معروف و نهی از منکر آمر و ناهی خدا و رسول خداست؛ لذا از لسان آمر به معروف سخن خدا باید شنیده شود. امر و نهی، امر و نهی خداست که از لسان آمر و ناهی شنیده می‌شود. در روایات داریم که این جایگاه جانشینی خدا و پیامبر است.

وی افزود: خلافت مانند ولایت مراتبی دارد. امر به معروف و نهی از منکر مرتبه‌ای از خلیفه‌اللهی برای آمر و ناهی است. در حقیقت این امر و نهی و آمر و ناهی بودن جلوه‌ای از کار قاضی است و، چون قضاوت شأن خدا و رسول وامیرالمومنین است، کسی که در جایگاه قضاوت قرار می‌گیرد غیر از آنچه خدا حکم کرده حق ندارد حکم دیگری کند و فقط باید حکم الله را بگوید. در هر دانشگاهی که مدرک گرفته و در هر حوزه‌ای که تحصیل کرده و دارای هر مدارج علمی باشد، در اینجا فقط باید حکم الله را بگوید.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: در قضاوت شناخت موضوع، شناخت حکم، تناسب بین حکم و موضوع لازم است و دخالت نکردن هیچ حب و بغضی در قضا ضرورت دارد و درامر به معروف و نهی از منکر نیز همینطور است. آمر و ناهی فقط باید برای خدا امر و نهی کند. اگر از در انتقامجویی و به قول معروف برای حال گیری طرف باشد، نامش امر به معروف نیست. امر به معروف باید برای خدا باشد و معروف و منکر برای آمر و ناهی شناخته شده باشد.

الله رئیسی تصریح کرد: آنچه در قضاوت است، در امر و نهی کردن نیز وجود دارد. حقیقت امر به معروف و نهی از منکر امر و نهی خداست و او در جایگاهی قرار دارد که خالق و رب است و آمر و ناهی حقیقی اوست. اوست که در جایگاه عالی و اعلاء قرار دارد و خلایق بندگان او هستند که مامورند و وظیفه دارند.

وی گفت: خداوند قدرتی به آمر و ناهی می‌دهد که امر کننده و نهی کننده (نه خود شخص او، بلکه امرِ آمر) با قدرت در جایگاه برتر قرار دارد و باید قدرتمندانه پیگیری کرد تا معروف تحقق پیدا کند و زشتی رخت بربندد. با یک بار گفتن و اگر لازم شد دو و یا چند بار تلاش شود معروف انجام و منکر در جامعه اسلامی نباشد. معروف به گستردگی همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها در عالم و منکر به گستردگی همه زشتی‌ها و پلشتی‌ها در عالم است.

باید برای تحقق معروف‌های اداری، معروف‌های خانوادگی و معروف‌های در کسب و کار و بازار تلاش شود

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: عقاید حقه، اخلاق کریمه، عمل صالح و پیدا کردن عقاید حقه و باور‌های الهی از بهترین معروف‌هاست، اخلاق کریمه در رفتار و زندگی یک انسان سالک مسئله بسیار مهمی است. باید برای تحقق معروف‌های اداری، معروف‌های خانوادگی، معروف‌های در کسب و کار و بازار، معروف‌های در حوزه فردی، اجتماعی و اقتصادی تلاش شود و منکر به گستردگی همه آنچه در نباید‌ها در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و حوزه کسب وکار نباید وجود داشته باشد.

الله رئیسی در بخش دیگری از اظهاراتش در این گردهمایی اظهار کرد: در حوزه زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و کسب و کار، منکر‌ها نباید وجود داشته باشد.

جامعه بی حس در مقابل ترک معروف‌ها و انجام منکر‌ها در روایات ما جامعه مرده تعریف شده است

وی با بیان اینکه جامعه بی حس در مقابل ترک معروف‌ها و انجام منکر‌ها در روایات ما جامعه مرده تعریف شده است، گفت: فردی که در مقابل ترک معروف و انجام منکر حس نداشته باشد و امر به معروف و نهی از منکر نکند و احساس مسئولیت نداشته باشد، در روایات ما مرده معرفی شده است؛ یعنی شاخص برای زنده و مرده بودن در یک جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر بودن و احساس مسئولیت کردن در این زمینه است.

رئیس قوه قضاییه با طرح این پرسش که مگر می‌شود یک مومن ایمان به خدا داشته باشد، اما نسبت به ترک معروف و نهی از منکر حس و احساس مسئولیت نداشته باشد، تصریح کرد: این حس داشتن امری است که همواره امامان و پیشوایان دین و اولیای خدا بر آن تاکید کرده‌اند تا جایی که فرمودند تمام فرائض بند به این فریضه است.

وی ادامه داد: بر اساس این تاکیدات، اگر در جامعه‌ای حس مسئولیت کمرنگ شد، در آن جامعه گسترش فساد، بی اخلاقی، بداخلاقی و انواع ظلم‌ها را باید شاهد باشید.

جامعه‌ای که در آن احساس مسئولیت و انجام وظیفه الهی نباشد،  دچار مشکل می‌شود

الله رئیسی با اشاره به سخنان امام علی (ع) در واپسین لحظات زندگیشان، گفت: امیرالمومنین (ع) در آن لحظات امر به معروف و نهی از منکر و تسلط شِرار و بدان را در جامعه در دو کفه قرار دادند؛ به نحوی که اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر گسترش داشت، شاهد آن هستیم که بدان اهل قلم و اهل بیان، در بازار و کوچه و خیابان و در مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی میدان ندارند و اگر کفه امر به معروف و نهی از منکر سبک شد، شاهد تسلط شرار خواهید بود و شرار در جامعه سلطه پیدا می‌کنند و در هر کوی و برزنی میدان دار آن‌ها هستند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: گله هم نکنید که چرا این‌ها میدان دار هستند؛ بلکه به خودمان نگاه کنیم که آیا وظیفه خود را انجام داده‌ایم یا کوتاهی و غفلت از انجام وظیفه کرده‌ایم.

وی بیان داشت: جامعه‌ای که در آن احساس مسئولیت و انجام وظیفه الهی نباشد، خطر پذیری نکند و مسئولیت پذیری در امور اجتماعی نسبت به همسایگان، اقوام، خویشان، بستگان و شهر و دیار خودش نداشته باشد، دچار مشکل می‌شود. در یک اداره رشوه می‌گیرند، او هم می‌شنود و می‌بیند، اگر احساس مسئولیت نکند، کم کاری کرده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امر به معروف و نهی از منکر جامعه دین شاخص قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نابودی طاغوت وعده صادق الهی است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن موسایی مسئول موقوفات، منابع پایدار، امور بین‌الملل حوزه علمیه هرمزگان و نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در تبیین ویژگی‌های طاغوت، اظهار داشت: طاغوت در اسلام به معنای طغیان‌گر و تجاوز کننده از حدود الهی شناخته می‌شود، حدودی که سراسر منطبق با فطرت آدمی وضع شده است بنابراین افراد و قدرت‌هایی که بر خلاف فطرت رفتار کنند را باید طاغوت بدانیم.

وی افزود: بر اساس فطرت، همه ما از ظلم، قتل، دروغ، فحشاء، تزویر و ریا انزجار داریم؛ هیچکس را نمی‌توان پیدا کرد که بگوید از مورد ظلم واقع شدن لذت می‌برد یا دوست دارد به واسطه دروغ در معرض اطلاعات غلطی قرار بگیرد از این رو با توجه به اینکه این اعمالِ دارای منافات با سرشت آدمی، جامعه را از مسیر رستگاری دور می‌کند مؤمنین باید برای جلوگیری از انحرافات عمومی در مقابل طاغوت بایستند.

مسئول امور بین‌الملل حوزه علمیه هرمزگان، تأکید کرد: نتیجه سکوت در مقابل اعمال خلاف واقع، طاغوتیان رسیدن به موضعی است که جامعه اسلامی در سال ۶۱ هجران به آن رسید و در برابر سکوت عده‌ای و همراهی عده‌ای دیگر امام جامعه به بدترین شکل ممکن به شهادت رسید؛ شهادت رهبر جامعه مسلمین تاوان بی‌تفاوتی مسلمانان به اعمال ضد اسلامی و انحرافات بود و همین بی‌تفاوتی زمینه را برای جنایات بعدی هموار کرد.

موسایی عنوان‌کرد: شناختن منافق کار بسیار سختی است اما شناختن طاغوت سهل و دسترس پذیر است، کافیست به دقت به اطراف خود نگاه کنیم؛ امروز چه کسی کشورهای دنیا را به بهانه‌های واهی تحریم می‌کند؛ بازار اسلحه و سلاح‌های کشتار جمعی در دست چه کسانی است؟ چه کشوری قطعنامه‌ها را بر علیه رژیم منحوس صهیونیستی وتو می‌کند؛ حامی اصلی شبکه‌های دروغ‌پرداز معاند کدام کشور است؟ قطعاً پاسخ همه این سوالات ایالات متحده آمریکا است که امام امت به حق آن را شیطان بزرگ نامید.

نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان هرمزگان بیان‌کرد: رژیم منحوس صهیونیستی نیز مصداقی عینی برای طاغوت است که حافظ منافع شیطان بزرگ در غرب آسیا است اما این‌ها غافل هستند از اینکه خداوند وعده داده است ظالمین و طاغوت را نابود سازد.

وی ادامه داد: قرآن در آیه ۵۳ سوره ذاریات قوم حضرت نوح را پیرو طاغوت معرفی کرده، قومی که به بلای بد دچار شدند و صغیر و کبیرشان در طوفان الهی غرق شدند؛ وقتی به این ماجرا می‌نگریم می‌بینیم مقام و منزلت حیواناتی حضرت نوح علیه‌السلام جمع آوری کرد از انسان‌های پیرو طاغوت بالاتر بود چرا که آن‌ها لیاقت نجات پیدا کردند اما انسان‌های طغیان‌گر در سیل تعدی به حدود الهی غرق شدند.

استار حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات ۲۱ و ۲۲ سوره نبا گفت: جهنم کمین‌گاهِ اهالی طاغوت است و پیروان طاغوت در واقع هم در این دنیا به جهنم کشیده خواهند شد و هم در آن دنیا چرا که نابودی طاغوت صادق‌ترین وعده الهی است و این نابودی با خار و خفیف شدن همراه خواهد بود چنانچه در هفتم اکتبر شاهد بودیم رژیم صهیونیستیِ مغرور و متکبر که به گنبد آهنینش می‌نازید در برابر یک گروه ساده از مقاومت فرو پاشید و جمهوری اسلامی ایران نیز در عملیات وعده صادق به همگان نشان داد که بُتی که از این رژیم در ذهن کشورهای جهان و منطقه ساخته‌اند حتی با یک هلُ در سیلاب جنایات خود و خون بی‌گناهان غرق خواهد شد.

کد خبر 6089460

دیگر خبرها

  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • این آژانس فقط پس از برپایی کشور مستقل فلسطین منحل خواهد شد
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر نوجوان در مقابل اراذل‌واوباش
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • ضربه چاقو به جوان کاشمری به دلیل حمایت از چند دختر در برابر ۳ مزاحم
  • نابودی طاغوت وعده صادق الهی است
  • خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم/ انگ زدن به یکدیگر مشکل بی‌حجابی را حل نمی‌کند/ عملیات تنبیهی وعدۀ صادق یک کار الهی بود
  • صنایع نفت و گازوپتروشیمی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند