بیبیسی فارسی و چالش اعتبار
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۰۹۵۵
به گزارش جام نیوز، گزاره "کهنترین رسانه حرفهای دولتی در جهان" توصیفی است برای بنگاه خبرپراکنی BBC که از زمان آغاز به کار، منبعی فراگیر برای طیف گستردهای از مخاطبان در جهان میباشد.
بر خلاف سرویس جهانی بی بی سی که توانسته به منبعی بین المللی بدل شود، بخش فارسی آن در تحقق چنین شعاری ناکام مانده است و بهنظر میرسد اساسا مأموریتی مجزا دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نوشتار که به بررسی بازتاب مطالب درگاه اینترنتی (bbc.com/persian، از زیرمجموعههای بخش فارسی) در منابع فارسی زبان و شبکه های اجتماعی پرداخته، خواهید دید که نهتنها دیگر رسانههای اپوزیسیون از بی بی سی بهعنوان یک منبع معتبر یاد نمیکنند، بلکه نسبت به آن موضع منفی دارند.
توضیح آنکه، اگر از گروه رسانههای فارسی زبان بیگانه مانند صدای آمریکا، رادیوفردا، دویچه وله و ... بررسی آغاز شود، تلاش برای یافتن کلمه "بی بی سی فارسی" در بخش جستجوی آنها به عبارت "هیچ موردی یافت نشد" ختم میشود.
ناگفته نماند این منابع در اخبار خود تنها از گزارش های بی بی سی جهانی مطالبی را نقل می کنند که آنهم اغلب شامل اخبار زرد است.
در منابع خبری داخلی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب نیز چندان رغبتی به استفاده از اخبار وبسایت بی بی سی فارسی بهعنوان یک منبع دست اول به چشم نمی خورد.
تنها در گروه رسانه های اصلاح طلب گاهی مطالب زرد، خنثی و ویترین پرکن بی بی سی بازتاب داشته و این دسته رسانه ها این اخبار را بصورت کپی شده، منتشر می کنند و از موضوعات اصلی خبری نیست.
بازتاب مطالب بی بی سی در شبکه های اجتماعی:
آنچه در سه شبکه اجتماعی محبوب ایرانی ها یعنی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر درباره بازتاب مطالب بی بی سی بصورت مشترک جریان دارد، عمدتا واکنش های منفی به اخبار این رسانه حتی از جانب فعالان اپوزیسیون است.
واکنش هایی از قبیل: انتقاد از تحلیلگران ـ انتقاد از خبرسازی و شیوه های پروپاگاندا ـ انتقاد از تناقض گویی ـ زیرسوال بردن ادعای بیطرفی بی بی سی ـ تشکیک در محبوبیت بی بی سی ـ اتهام همسویی با یک جناح در حاکمیت ـ اعتراض به فریب افکار عمومی ـ اعتراض به وارونه نمایی و تحریف و...
نکاتی برای نتیجه گیری:
آنچه موجب شده تا این رسانه انگلیسی نتواند اطمینان مخاطبان فارسی زبان را جلب کند، احتمالا با سابقه تاریخی این کشور در مراوداتش با ایران گره خورده است.
هر مخاطب ایرانی با هر طیف فکری خلاصه 2 قرن دخالت انگلستان در امور ایران را در پستوی ذهن خود دارد.
"جک استراو" به عنوان سیاستمداری با 3 دهه عضویت در پارلمان، 9 سال سکانداری وزارت کشور و امور خارجه انگلستان در کتاب «کار،کار انگلیسیهاست» به این 200 سال اشاره می کند که خلاصه ای از آن به صورت فهرست وار به قرار زیر است:
1. تجاوز به خاک ایران
2. نقش آفرینی در قحطی فاجعه بار قرن 20
3. پنج سال اشغال ایران"سال های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۶"
4. برکنار کردن محمدعلی شاه و نشاندن احمدشاه به جای وی به عنوان پادشاهی ضعیف در سال ۱۹۴1
5. کودتا علیه دولت مصدق با همکاری سیا و سرنگون کردن وی
6. حمایت از شاه زمانی که مردم ایران دست از حمایت او برداشتند. در سال های منتهی به انقلاب دهه هفتاد
7. بدتر از همه دهه ۸۰ بود؛ زمانی که صدام، بی هیچ توجیهی، تصمیم گرفت به ایران حمله کند. میلیونها انسان جان باختند و انگلستان طرف عراق را گرفت.
115
منبع: جام نیوز
کلیدواژه: بی بی سی فارسی اینستاگرام اعتبار چالش یادداشت فارسی شبکه های اجتماعی بی بی سی رسانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۰۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نیایشهای «کیخسرو» نابترین و زیباترین نیایشهای ادب فارسی است
ایسنا/خراسان رضوی یک شاهنامهپژوه گفت: یکی از مواردی که کیخسرو را ویژه میکند ارتباطی است که با خدای یگانه دارد و نیایشهای کیخسرو از نابترین و زیباترین نیایشهای ادب فارسی است که با خدای خودش دارد.
علیرضا قیامتی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: کیخسرو آرمانیترین شهریار اسطورههای ایرانی شاهنامه به شمار میرود و شاید بتوان گفت به همان اندازه که رستم در پهلوانیها و همراهیهای مردم مهم است، کیخسرو هم در شهریاری و آیین فرمانروایی نیز مهم است.
وی افزود: اقداماتی که کیخسرو فرزند کیکاووس انجام میدهد برای آبادانی، مردمداری و دادگری در میان تمام پادشاهان بینظیر است. همچنین او باور دارد که باید ویرانیهای سراسر کشور را آباد کنیم.
همه بوم ایران سراسر بگشت به آباد و ویرانی اندر گذشت
هران بوم و برکان نه آباد بود تبه بود و ویران ز بیداد بود
درم داد و آباد کردش ز گنج ز داد و ز بخشش نیامدش رنج
این شاهنامهپژوه تصریح کرد: کیخسرو حتی به آبادانی سرزمین دشمن هم سفارش میکند و میگوید که ویرانی دوست و دشمن نمیشناسد و سرزمین دشمن را هم نباید ویران کنیم.
هر آن کس که جوید همی رای من نباید که ویران کند جای من
و دیگر که خوانند بیداد و شوم که ویران کند مهتر آباد بوم
وی ادامه داد: کیخسرو این باور را دارد که سرزمین در سایه شهریاری اوست و اگر ویران باشد موجب سرافکندگی او و همه ایرانیان نیز خواهد بود.
نباید که آن بوم ویران بود که در سایه شاه ایران بود
چو ویران بود بوم در بر من نتابد درو سایه فر من
قیامتی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که کیخسرو را ویژه میکند ارتباطی است که با خدای یگانه دارد و نیایشهای کیخسرو از نابترین و زیباترین نیایشهای ادب فارسی است که با خدای خودش دارد.
سپهبد سوی آسمان کرد سر که ای دادگر داور چارهگر
همان لشکرست این که سر پر ز کین همی خاک جستند ز ایران زمین
دو دست یازم که او یار بس ز گیتی نخواهیم فریادرس
وی اضافه کرد: بنابراین کیخسرو از این جهت ویژه و نیکوست که نخستین پادشاهی است که مطرح میکند هیچ فردی نباید کشته و اعدام شود. کیخسرو در اسطورهها و تاریخ جهان نخستین شهریاری است که اعدام را رد میکند. همچنین کیخسرو عنوان میکند که «تمام خشم پادشاه بر بیگناهان، باید بند و زندان باشد و خونریزی نکنند».
این شاهنامهپژوه بیان کرد: کیخسرو نخستین شهریاری است که عارفانه زندگی میکند و دل در گرو تاج و تخت ندارد و مردمداری برای او مهم و دارای اهمیت است.
از این شهریاری مرا سود نیست گر از من خداوند خشنود نیست
قیامتی خاطرنشان کرد: کیخسرو میگوید افراد چه بدخواه و چه نیکخواه من باشند، بارگاه شهریاری به روی همه باز است و این اقدامات کیخسرو او را ویژه و خاص میکند و به همین دلیل در بند حکومت و پادشاهی نیست که مبادا غرور آن را بگیرد و به خودکامگی برساند.
وی ادامه داد: بنابراین بلافاصله با خدا نیایش میکند که به دام و گردونه خودکامگی نرسد و کاری کند که این مهر از دل او بیرون برود و بتواند به سوی او بازگردد. در نهایت میبینیم که کیخسرو جزو جاودانهها میشود و راهی دیار نیایش و با اهورامزدا همراه میشود و به جاودانگی میرسد.
انتهای پیام