Web Analytics Made Easy - Statcounter

طاهر موهبتی روز شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران افزود: البته همچنان دو ماه و نیم بدهی به داروخانه‌ها از سال ۹۷ وجود دارد و در تلاشیم که این بدهی را نیز پرداخت کنیم.

وی اظهار داشت: اجرای راهنماهای بالینی منجر به مدیریت منابع شده است. به طور مثال سونوگرافی حاملگی از نظر هزینه به رتبه ششم کاهش پیدا کرده و علت این موضوع، تدوین و اجرای راهنماهای بالینی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در راهنماهای بالینی ابلاغی وزارت بهداشت اعلام شده که سه بار سونوگرافی کافی است. این موضوع به معنی منطقی کردن هزینه‌هاست.

پرداخت قطعی حق بیمه در بیمه اجباری سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره آیین نامه بیمه اجباری سلامت که توسط هیات دولت تصویب شده نیز گفت: امکان قسطی کردن پرداخت حق بیمه در بیمه اجباری سلامت وجود دارد که در چهارچوب دستورالعملی که سازمان بیمه سلامت صادر می‌کند، افراد از این تسهیلات برخوردار می‌شوند. این تسهیلات در صورتی فراهم می‌شود که افراد ظرف مدت ۶ ماه برای پوشش بیمه‌ای خود اقدام کنند. مصوبه‌ای از سوی دولت در زمینه اجرای قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر بیمه اجباری سلامت برای آحاد ایرانیان و انجام ارزیابی وسع صادر شده است. در این مصوبه، ضوابط مربوطه ابلاغ شده و همه کسانی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند باید ظرف مدت ۶ ماه بیمه شوند. البته این زمان، ۴۵ روز پس از تاریخ ابلاغ شروع می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند باید مراجعه کرده و نسبت به بیمه کردن خود اقدام کنند. البته کسانی که توان مالی کافی داشته باشند باید سرانه حق بیمه را پرداخت کنند. بر اساس مصوبه دولت، در مواردی که درآمد خانوار تا ۴۰ درصد حداقل حقوق است، صد در صد سرانه حق بیمه توسط دولت تامین می‌شود. آن دسته از خانوارهایی که درآمدشان بین ۴۰ تا حداقل حقوق است، از ۵۰ درصد یارانه دولت در بخش بیمه سلامت برخوردار می‌شوند که این افراد در دهک چهار قرار دارند. آن دسته از افرادی که درآمد خانوار بیش از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار باشد یا در دهک‌های پنج به بالا قرار می‌گیرند، باید سرانه کامل حق بیمه را پرداخت کنند.

انجام ارزیابی وسع بر عهده وزارت رفاه است

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: حدود ۸۵ درصد جمعیت کشور به صورت رایگان بیمه هستند که این افراد در صندوق بیمه روستاییان و صندوق بیمه همگانی سلامت قرار دارند. آیین نامه درباره این افراد نیز اعلام کرده که باید ارزیابی وسع شوند و افرادی که توان مالی لازم را ندارند می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند. البته مرجع ارزیابی وسع، وزارت رفاه است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، این بود که افراد می‌توانستند روی تخت بیمارستان خود را بیمه کنند. برای برطرف کردن این مشکل، دوره انتظار ۱۰ روزه در نظر گرفته شده است.

کارکرد ناصر خسرو کمتر از گذشته شده است

موهبتی بیان کرد: ناصر خسرو کشف جدیدی نیست و امروزه کارکرد ناصر خسرو بسیار کمتر از گذشته شده است. به همین راحتی نمی‌شود داروی هموفیلی را در بازار آزاد فروخت. زیرا برای تمام افراد خاص و داروهای گران قیمت، پرونده وجود دارد و افراد باید در اداره‌های کل بیمه سلامت ابتدا شناسایی شوند و تشکیل پرونده بدهند. این افراد در سامانه تایید خدمت دارویی نشان دار می‌شود و اگر کسی دفترچه کسی را اجاره کرده و بخواهد داروی هموفیلی بگیرد، نمی‌تواند این دارو را دریافت کند. حالا اگر بیمار هموفیلی این دارو را بگیرد، چون خودش نیاز دارد، هرگز دارو را در بازار آزاد نمی‌فروشد. از طرفی اگر مبلغ نسخه از ۵۰ هزار تومان برای پزشک عمومی و از ۸۰ هزار تومان برای پزشک متخصص بالاتر باشد، کنترل می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: سامانه‌ای با عنوان تی تک داریم. هرچند سامانه تی تک اشکالاتی داشت، اما باید توجه کنیم که مشکلات سامانه‌ها در طول زمان بالغ می‌شوند. در حال حاضر ۴۹۰ دارو از طریق این سامانه کنترل می‌شوند. یعنی دارو از زمانی که وارد می‌شود و به انبار می‌رود و به بازار می‌آید، قابل رهگیری است. حالا اگر دارو وارد بازار آزاد شود، به راحتی می‌توان رهگیری کرد که چه کسی این تخلف را انجام داده است.

موهبتی گفت: با کارهایی که در زمینه سازمان الکترونیک انجام می‌شود، کارکرد ناصر خسرو بسیار کاهش یافته است. به هر حال داروی خارج از فهرست دارویی کشور در ناصر خسرو وجود دارد، اما تجویز این داروها تخلف است. حالا اگر کسی این دارو را تجویز کند و وقتی نمی‌توان این داروها را در داروخانه فروخت، افراد داروهای خارج از فهرست دارویی یا داروهای مخدر یا داروهای دست ساز یا غیرمجاز را از ناصر خسرو تهیه می‌کنند. برای حل مشکل ناصر خسرو، هیچ راهی به جز استقرار سازمان الکترونیک نداریم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیمه سلامت طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۲۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه

 معصومه توکلی مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور در حاشیه آئین بزرگداشت روز روانشناس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خدمات سلامت، مشاوره و روانشناسی توسط دستگاه‌های مختلف در ستاد‌های مختلف در حال انجام است، اما موضوع این است که کفایت و جامعیت آنها به جایی نرسیده است که بتوانند به اندازه کافی در دسترس  مردم باشند و از این خدمات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در این راستا وجود دارد تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی  است، افزود: همانگونه که در جریان هستید علیرغم اینکه تعرفه این خدمات بالا نیست و طبق مصوبه هیئت وزیران اعلام می‌شود، اما از آنجا که برای نتیجه گیری از موضوع مراجعه به روانشناس نیازمند این  هستیم که چندین جلسه  در برخی مواقع ۱۰ تا ۱۲ جلسه  مراجعه کنیم این رقمی که فرد باید بپردازد بالا است.

مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: بیمه خدمات مشاوره و روانشناسی یکی از درخواست‌هایی است که جامعه روانشناسی دارند و تلاش شده کار‌هایی انجام شود که متاسفانه اکنون بسیار محدود و قلیل است.


توکلی عنوان کرد: حتما نیاز است که نظام بیمه دقیق کامل و جامع همانگونه که در نظام بیمه‌ای سلامت جسم است در سلامت روح نیز اتفاق بیفتد.


وی با بیان اینکه اثر بخشی خدمات همواره مورد توجه بوده است، بیان کرد:  خدماتی که قرار است به آحاد مردم ارائه شود باید اثر بخش بوده و نیاز آنها را مرتفع کند در امر مشاوره اینکه فرد  بخواهد بهره کافی ببرد نیازمند  مداومت است.

توکلی عنوان کرد: مانند بیماری جسمی که مراجعه می‌کنید و  برای درمان تا مدتی باید تحت نظر باشید در مداخله خدمات روانشناختی هم  همین گونه است، متاسفانه مردم خیال می‌کنند با یک بار مراجعه به روانشناس به صورت کامل مشکلشان برطرف می‌شود در صورتی که مسئله بهداشت روان بسیار پیچیده‌تر از مسائل جسمی است  و می‌طلبد که به این موضوع دقیق‌تر فکر کنیم.

وی گفت:  باید برای افرادی که نیاز به مداخله روانشناختی دارند  و بضاعت پرداخت این هزینه را ندارند تدابیری اتخاذ شود.

مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور، افزود: ما در سازمان بهزیستی خط مشاوره ۱۴۸۰ از ۸ صبح تا ۱۲شب خدمات رایگان مشاور تلفنی به آحاد مردم ارائه می‌دهد این خدمات بدون اینکه فرد بخواهد اسمش را اعلام کند و یا اطلاعاتی از خود ارائه بدهد انجام می‌شود.

توکلی با اشاره به اینکه خدمات دقیق و کامل مشاوره باید حضوری انجام شود، افزود:  بهزیستی برای مشاور حضوری نیز به اقشار نیازمند مشاوره رایگان ارائه می‌دهد.

وی اظهارکرد: سند خدمات جامع سلامت روان و  موضوعات مرتبط با آن در کشور از چندسالی که منقضی شده ابلاغ مجدد این سند که وظایف هر دستگاه در آن نوشته شده میتواند کمک  کند که‌همه دستگاه‌ها بینشان هم افزایی انجام شود و در کنار هم خدمات بهتری ارائه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • بهره مندی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها
  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد
  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • عاقبت پوشش خدمات روانشناسی چه شد؟
  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی در خوزستان