Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@00:25:03 GMT

نذری متناسب با مزاج شما چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۴۳۲۱

نذری متناسب با مزاج شما چیست؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عزاداری در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان برکات بسیاری دارد، اما با توجه به قرارگیری این ایام در گرمای تابستان و مصرف بیش از حد غذا‌ها و نوشیدنی‌های نذری در این روزها، متخصصان طب سنتی تدابیری اندیشیده‌اند که با رعایت آن به میزان زیادی از مشکلات و بیماری‌های احتمالی در این ایام کاسته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای دستیابی به این تدابیر و نکات با دکتر سیدمهدی میرغضنفری، پزشک و متخصص فیزیولوژی و دکتر راحله حسنی، پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

طب ایرانی همواره بر شناخت مزاج و تطبیق شیوه زندگی براساس آن تاکید داشته و بر این باور است که هر فرد در هر زمان و مکانی برای حفظ سلامت خود باید مزاجش را بشناسد و بر اساس آن اصول شش‌گانه زندگی سالم را رعایت کند. با توجه به گرمای هوا و قرار گیری عزاداران به مدت طولانی در زیر آفتاب و با توجه به این‌که ماهیت عزاداری، سینه زنی و زنجیرزنی، سبب بالا‌رفتن حرارت بدن می‌شود، مصرف خنکی جات نظیر سکنجبین، شربت لیمو، بوییدن گلاب و امثال آن به‌خصوص برای گرم مزاجان توصیه می‌شود.

غذای نذری را به وقتش بخورید
یکی از اصول شش‌گانه حفظ سلامت رعایت در مصرف خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها با توجه به نوع مزاج است. در ایام سوگواری ماه محرم به‌خصوص در دهه اول و در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی معمولا در هر شهر و روستایی شاهد برگزاری مراسم عزاداری و در کنار آن ادای نذورات به اشکال مختلف از جمله به شکل غذا، نوشیدنی و سایر اقلام خوراکی هستیم. اول باید دقت شود که هر فرد غذای خود را در موعد وعده‌های غذایی و فقط به هنگام گرسنگی میل کند و با توجه به این‌که در این ایام معمولا در هر وعده چند نوع غذا ارائه می‌شود، بهتر است افراد غذایی را انتخاب کنند که متناسب با مزاجشان باشد.

مخلوط کردن غذا‌ها و استفاده از چندین نوع غذا در یک وعده و پرخوری هرگز توصیه نمی‌شود و به یاد داشته باشید زمان صحیح مصرف نوشیدنی‌ها و میوه‌ها باید بین وعده‌های اصلی غذا باشد. غذا را به‌صورت گرم در حالت نشسته و با آرامش خوب بجوید و از تند خوردن و ایستاده خوردن غذا دوری کنید. همچنین یک پیاده روی مختصر و استراحت بعد از غذا توصیه می‌شود.

مطابق با مزاج غذا بخورید
گاهی اوقات دیده می‌شود که برای خوشرنگ یا خوش‌طعم‌تر شدن غذا از ادویه‌های تند زیادی به‌خصوص فلفل استفاده می‌شود که برای گرم‌مزاجان و کسانی که آلرژی دارند، مضر است. توصیه بر این است که از خوردن غذا‌های با رنگ یا بوی تند پرهیز شود. به‌طور معمول گوشتی که در اغلب غذا‌های نذری استفاده می‌شود گوشت گاو است که هضم سختی دارد و از دیدگاه طب سنتی، خونی غلیظ تولید می‌کند که برای افراد با مزاج دموی یا دچار سوءمزاج گرم و‌تر مضر است. به این افراد توصیه می‌شود که مصرف گوشت خورش را محدود کرده و از ترکیبات دیگر خورش استفاده کنند؛ ضمن این‌که افراد دچار اضافه‌وزن بهتر است برنج کمتری بخورند.

تنقلات متناسب با مزاج
برای تعدیل مزاج و کنترل اشتها یا هضم بهتر غذا‌های نذری همراه داشتن مقداری انجیر، بادام خام، پسته، مویز و نخودچی و خوردن آن در طول روز به‌خصوص برای افراد با مزاج سرد و مصرف برگه میوه‌هایی مانند زردآلو و هلو و لواشک‌های خانگی و لیموترش برای افراد با مزاج گرم توصیه می‌شود. خوردن این تنقلات متناسب با مزاج نسبت به تنقلات موجود در بازار علاوه بر داشتن مواد مغذی سبب حفظ سلامتی عزاداران در طی سوگواری خواهد شد.

مصلح غذا‌های خام و بی‌کیفیت
گاهی مشاهده می‌شود که به علت تهیه مقادیر زیاد غذا در حجم بالا، غذا به‌صورت خام و نپخته توزیع می‌شود. برنجی که کیفیت خوبی نداشته یا خوب دم نکشیده یا لوبیا و حبوبات نپخته خورش می‌تواند باعث بروز نفخ، شکم‌درد، یبوست و اثرات نامطلوب آن روی عملکرد مغز شود. بر این اساس مصرف پودر زیره، نعنا و موسیر بعد از خوردن غذا‌های نفاخ توصیه می‌شود. برخی افراد که در این ایام از نظر گوارشی دچار اختلالاتی مانند اسهال می‌شوند خوردن چند عدد سنجد یا مقداری کشک یا مصرف کته با کمی سماق می‌تواند وضعیت آن‌ها را بهبود بخشد. کسانی هم که دچار یبوست می‌شوند استفاده از انجیر، آلو بخارا، تمر‌هندی تازه یا روغن زیتون و روغن بادام شیرین توصیه می‌شود.

نوشیدنی‌های جایگزین
اغلب نوشیدنی‌هایی که این روز‌ها نذر می‌شود چای و شربت‌های آماده است. بهتر است چای به صورت کمرنگ و رقیق باشد و به جای شربت‌های آماده از شربت‌های اصیل ایرانی مانند سکنجبین، خاکشیر، تخم‌شربتی یا شربت لیمو با کمترین میزان شکر استفاده شود. سرکه موجود در سکنجبین باعث می‌شود که حرارت بالا رفته در اثر خوردن غذا‌های سنگین تعدیل شود. در صورت گرم بودن هوا، نوشیدن آب خنک و نه یخ توصیه می‌شود.

همچنین بوییدن و خوردن گلاب باعث شادابی می‌شود و برای فروکش کردن حرارت بدن و بی‌خوابی مفید است. برای رفع خشکی گلو و صدای مداحان و قاریان، مصرف گل پنیرک در آب سرد نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. یکی دیگر از اصول شش‌گانه حفظ سلامتی خواب کافی در زمان صحیح آن است. بهتر است شب‌ها عزاداری زودتر تمام شود تا افراد بتوانند صبح زود بیدار شده و فعالیت خود را از سر گیرند.

نکته قابل توجه این‌که در ایام عزاداری همراه داشتن یک لیوان کوچک و قاشق و چنگال ضمن این‌که به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند به میزان زیادی مصرف ظروف یک‌بار مصرف را تقلیل می‌دهد و توصیه دیگر این‌که از رها کردن باقیمانده غذا‌های نذری و ظروف آن در سطح شهر خودداری کنید.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

اصول حفظ سلامت عزاداران از نگاه طب سنتی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طب سنتی تغذیه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۴۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است

به گزارش خبرگزاری مهر، شاهین شادنیا، درباره افزایش موارد مسمومیت با الکل های سمی، اظهار کرد: اغلب موارد، مسمومیت‌هایی هستند که به بهانه تفریح، اقدام به مصرف مشروبات دست ساز و سمی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در کشور ما تولید و واردات مشروبات الکلی ممنوع است، افزود: الکل هایی که به صورت دست‌ساز تولید و یا قاچاق وارد کشور می شوند زمینه‌ساز بروز مسمومیت‌های خطرناک می‌شوند.

شادنیا گفت: ماده اصلی در مشروبات الکلی «اتانول» است که در مقدار و مصرف مشخص معمولاً باعث بروز مسمومیت های جدی در افراد نمی‌شوند.

رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با تاکید بر اینکه مصرف الکل اتیلیک یا اتانول در اغلب موارد سمیت جدی و خطر مرگ و میر برای افراد ندارد، اضافه کرد: صرفاً مصرف بیش از حد این مشروبات الکلی می‌تواند خطرناک باشد.

وی با بیان این موضوع که مشروبات الکلی که به صورت قاچاق وارد کشور و یا به صورت غیرمجاز تهیه می شوند خطرات جدی برای مصرف کننده به همراه دارند، ادامه داد: معمولاً افراد سودجو در مراحل ساخت این مواد از الکل های حاوی متانول و یا سایر الکل های سمی استفاده می کنند و همین موضوع زمینه‌ساز بروز مسمومیت شده است.

شادنیا با بیان اینکه به طور کلی مصرف بیشتر از حد مشروبات الکلی حاوی اتانول (الکل اتیلیک) با نشانه‌هایی همراه است، گفت: اختلال تعادل، ناهماهنگی بین فعالیت‌های عضلانی و مغزی، پرخاشگری، خواب آلودگی و یا افت قندخون از نشانه‌های مصرف این مشروبات الکلی است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال مصرف مشروبات الکلی حاوی اتانول و به محض بالا رفتن سطح آن در خون، علایم مسمومیت سریع ایجاد می‌شود، گفت: در مورد الکل‌های سمی و غیر استاندارد مشکل اینجا است که این مواد سمی در فاز اولیه بعد از مصرف نشانه یا علامت خاصی ندارند و وقتی این مواد سمی وارد بدن می شوند، شروع به متابولیزه شدن می‌کنند و سپس باعث بروز علایم مسمومیت می‌شوند.

شادنیا با بیان اینکه ایجاد علایم مسمومیت با متانول زمانبر است، افزود: عمده بیماران بین ۱۲ ساعت و یا حتی در مواردی تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف این الکل های سمی دچار نشانه های مسمومیت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مصرف مشروبات الکلی سمی با درجاتی از اختلال بینایی همراه است، عنوان کرد: افراد به دنبال مصرف اینگونه از مشروبات، معمولاً بعد از چند ساعت به یکباره دچار تاری و یا سیاهی دید می شوند. نشانه هایی مثل برفکی شدن دید و یا مگس پران و متاسفانه در شرایط وخیم تر شدن مسمومیت، کوری مطلق از مهم ترین عارضه‌های مصرف مشروبات الکلی سمی و دست ساز حاوی متانول است.

شادنیا با بیان اینکه مراجعه سریع به مراکز درمانی به دنبال مسمومیت با مشروبات الکلی ضرورت دارد، تاکید کرد: بسیاری از افراد با فرض اینکه با گذشت زمان نشانه‌های مسمومیت کمتر می‌شود در همان ساعات اولیه به مراکز پزشکی مراجعه نمی کنند، این کار می‌تواند باخطرات جدی همراه باشد، که آسیب‌های چشمی، کوری، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ از جمله آن است.

وی در پایان با یادآوری اینکه نشانه‌های مسمومیت با الکل های سمی با تاخیر بروز می کند، افزود: نکته مهم درباره الکل‌های سمی این است که هر فردی که از این مشروبات استفاده کند، دچار مسمومیت می شود. بنابراین میزان مصرف عامل تعیین کننده در بروز نشانه‌ها و آسیب نیست، مصرف این الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است.

کد خبر 6092803 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • مشکلات روانشناختی چه ارتباطی با چاقی دارد؟
  • چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟
  • بیماری روانشناختی و فشار خون از عوامل چاقی هستند
  • کدام فلفل‌ها از همه تندتر هستند؟
  • افراد زودجوش این دمنوش را مصرف کنند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است