Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@17:48:16 GMT

از جذابیت ملودی‌های آیینی غافل نشویم

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۶۶۲۳

از جذابیت ملودی‌های آیینی غافل نشویم

همزمان با فرا رسیدن ایام محرم، نغمه‌های عاشورایی و آلبوم‌های موسیقی مرتبط با این حال و هوا دوباره رونق گرفته‌اند. آلبوم «وداع» یکی ازهمین آثار است؛ اثری پرمخاطب ویژه ایام عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) که در زمان انتشار خود با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و تاکنون در کنسرت‌های متعددی اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد میرزمانی آهنگساز‌

«گنجینه اسرار» عمان سامانی دستمایه خلق این اثر است که در دو مجموعه
«وداع 1» و «وداع 2» با آهنگسازی سید محمد میرزمانی و خوانندگی حسام‌الدین سراج و به‌همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر
شده است.

انتشار آلبوم موسیقی «وداع» به اواخر دهه هفتاد برمی‌گردد. ابتدا به‌صورت نوار کاست منتشر شد و بعد از آن و در دهه هشتاد به‌صورت لوح فشرده به بازار موسیقی راه یافت. به عقیده من تولید آثار با محوریت رویدادها و وقایع مهم تاریخی از علاقه‌مندی‌های هر هنرمندی است و من نیز بسیار علاقه‌مند و مشتاق بودم درباره‌ این موضوعات و با محوریت موسیقی کاری انجام بدهم. پیش از آلبوم «وداع»، آثاری روی دوازده‌ بند محتشم کاشانی و همچنین قطعه‌ای به‌ نام «ابوالفضل» ساخته بودم که برخی از آنها از صدا‌وسیما پخش شدند. اما شکل‌گیری آلبوم «وداع» به پیشنهاد آقای حسام‌الدین سراج بود. ایشان تعدادی از اشعار عمان سامانی انتخاب کرده بودند و قرار شد موسیقی این کار را من بسازم. قالب این آلبوم مرثیه‌سرایی و سوگ بود و به وقایع عاشورا اشاره داشت؛ آلبومی که تا امروز توانسته در انتقال و حفظ پیام عاشورا موفق عمل کند و بر مخاطبان تأثیرگذار باشد. «وداع» یک اثر ارکسترال بود. البته فضای کاری من نیز موسیقی ارکسترال بوده است. ارکستر ابزار مهمی برای یک آهنگساز است و می‌تواند از ظرفیت و پتانسیل‌های آن بخوبی بهره ببرد. بخشی از این ظرفیت‌ها دینامیک است که به شدت و ضعف ضرباهنگ می‌پردازد.
دینامیک در موسیقی بسیار اهمیت دارد و سازهای مختلف می‌توانند از این پتانسیل بهره ببرند. از دیگر ظرفیت‌های ارکستر رنگ‌آمیزی آن است. با ترکیب سازهای متفاوت می‌توانید در موسیقی تنوع ایجاد کنید؛ اتفاقی که در آلبوم «وداع» هم به چشم می‌خورد. بخش دیگر پتانسیل ارکستر به ظرفیت‌های حرکتی سازها برمی‌گردد که فکر می‌کنم توانسته‌ام از این بخش بخوبی
استفاده کنم.
در این دوره و زمانه آسیب‌های موسیقی افزایش یافته و وقت آن رسیده که دستگاه‌های مسئول و فعال در حوزه موسیقی به این آسیب‌ها توجه جدی بکنند. یکی از این آسیب‌ها هجوم موسیقی روز غرب است. شرایط حال حاضر امروز موسیقی ما بیانگر آن است که موسیقی روز بر موسیقی‌های جدی و فاخر سایه انداخته و رشد و نمو موسیقی آیینی کمتر شده است. بی‌تردید یکی از بخش‌هایی که در این شرایط بشدت آسیب دیده ملودی‌ها است. ملودی‌ها روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده‌اند و به‌نظر می‌رسد جای ملودی‌های قوی و غنی خالی است؛ ملودی‌هایی که تا حد زیادی مدیون موسیقی‌های آیینی هستند. وقتی ملودی دچار تزلزل می‌شود موسیقی ریتمیک و مصرفی گسترش بیشتری پیدا می‌کند. 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۶۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸۰۰ درصدی آسیب های اجتماعی با مناسب سازی زیرساخت ها | ۵۰ خودرو در خدمت گشت فوریت های اجتماعی

به گزارش همشهری آنلاین، احمد احمدی صدر گزارشی از آخرین فعالیت‌ها در زمینه ایجاد زیرساخت‌های مناسب پیرامون ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در دوره مدیریت شهری کنونی ارائه کرد و گفت: در دوره مدیریت شهری کنونی تعداد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و کاهش این آسیب‌ها رشد ۸۰۰ درصدی داشته است.

او ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تا به امروز ۱۰ مرکز تربیتی، آموزشی و درمانی یاورشهر ایجاد شده است که با ۷۷۵۰ ظرفیت ویژه جذب و نگهداری معتادین متجاهر و افراد منع پذیرشی اعم از بیماران زخم باز، عفونی، ایدز، هپاتیت و... در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: اگر بیش از ۷۵۰۰ معتاد متجاهر و افراد منع پذیرش طی دوسال گذشته ساماندهی و در مراکز یاورشهر نگهداری نمی‌شدند هرگونه طرح ساماندهی در آینده شکست می‌خورد و حالا که چهره شهر از لحاظ ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تغییرات اساسی پیدا کرده به این دلیل اصل که این افراد ساماندهی شده اند.

احمدی صدر افزود: در حوزه کودکان کار و خیابان نیز زیر ساخت‌های بسیار خوبی در دوره مدیریت شهری فعلی فراهم شده است و ما علاوه بر افتتاح و راه‌اندازی ۱۲ مرکز پویاشهر ویژه توانمندسازی، استعدادیابی و آموزش کودکان کار و خیابان که تعداد کل آن به ۳۸ مرکز رسید، سایر زیر ساخت های فرسوده و قدیمی را نیز بازسازی و احیا کردیم و در حال حاضر مراکز پویاشهر شهرداری تهران در حال خدمات رسانی به بیش از ۷ هزار کودک کار و خیابان هستند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: در دوره مدیریت شهری فعلی ۵ مددسرا در مناطق ۳، ۵ ، ۱۱ ، ۱۲ (زنان) و ۱۷ راه‌اندازی شد و تمامی مددسراهای مناطق ۲۲ گانه نیز مورد بازسازی و تقویت زیرساخت قرار گرفت.

همچنین توسعه این زیرساخت‌ها نیز همزمان در دستور کار مدیریت شهری فعلی بود؛ به عنوان مثال مددسرای منطقه ۲۲ از ۱۰۰ ظرفیت به ۱۵۰ ظرفیت ارتقا پیدا کرد و مددسرای منطقه ۹ از ۱۵۰ ظرفیت به ۲۰۰ ظرفیت رسید. مددسرای منطقه ۱۴ از ۶۰ ظرفیت به ۱۵۰ ظرفیت ارتقا پیدا کرد و مددسرای منطقه ۱۸ نیز از ۴۰ ظرفیت به ۸۰ ظرفیت توسعه پیدا کرد. همچنین مددسرای منطقه ۱۹ که پیش از ۶۰ ظرفیت داشت حالا ۱۵۰ ظرفیت دارد.

احمدی صدر خاطر نشان کرد: ما تا پایان امسال ۸ الی ۱۰ مرکز جامعه پذیری نیز افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهیم داد که یکی از کارهای بزرگ مدیریت شهری فعلی به حساب می‌آید. همچنین تعداد مددسرا ها را نیز افزایش خواهیم داد و در مناطقی که مددسرا ندارند، ایجاد این زیر ساخت‌ها در دستور کار آنها قرار گرفته است.

او افزود: ما پیش از این حدود ۹ پایگاه خدمات اجتماعی داشتیم اما در دوره مدیریت شهری فعلی این تعداد به ۲۹ پایگاه خدمات اجتماعی رسید که افزایش بسیار قابل توجهی داشته است به عنوان مثال در بهشت زهرا(س) ما دو پایگاه خدمات اجتماعی داریم که در حال خدمت‌رسانی به مددجویان این محدوده هستند.

احمدی صدر در پایان گفت: پس از افتتاح طرح حامی شهر ویژه ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی پایتخت تعداد گشت‌های فوریت‌های اجتماعی شهر تهران به بیش از ۵۰ خودرو رسید در حالی که در دوره‌های قبلی این عدد از ۱۰ الی ۱۵ تجاوز نمی‌کرد.

کد خبر 850364 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها خدمات شهری شهرداری تهران آسیب اجتماعی

دیگر خبرها

  • از حاشیه بیمارستانی خواننده پاپ تا انتشار آلبوم آقای شاعر!
  • کاهش ۸۰۰ درصدی آسیب های اجتماعی با مناسب سازی زیرساخت ها | ۵۰ خودرو در خدمت گشت فوریت های اجتماعی
  • بازسازی امامزاده ابراهیم(ع) نیازمند استفاده از تمام ظرفیت ها است
  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود
  • از تأثیر معلمان بر لوح سفید کودکان نباید غافل شویم
  • آلبوم «عشق ناباور» آماده شد
  • «عشق ناباور» با رهنمودهایی از محمدرضا لطفی شنیدنی شد
  • مقهور فریب حاشیه‌سازی‌های دشمن درباره کشف حجاب نشویم
  • «گل‌غلتان» آیینی زیبا با عطر مدهوش‌کننده گل محمدی