Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@15:31:32 GMT

۲ درصد آب قم در حوزه صنعت مصرف می شود

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۶۷۳۷

۲ درصد آب قم در حوزه صنعت مصرف می شود

محمود سیجانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه حمایت از ورود صنایع کم آب به قم جزو اولویت های این استان است افزود: ۹۱ درصد آب استان در زمینه کشاورزی،‌ هفت درصد در حوزه خانوار و تنها ۲ درصد در حوزه صنعت مصرف می شود.

وی ادامه داد: در حالی میزان مصرف آب صنعت استان حدود ۲ درصد است که ۵۲ درصد اشتغال و ۴۰ درصد تولید ناخالص قم متعلق به صنعت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم، با اشاره به سهمیه سالیانه ۴۰ میلیون مترمکعبی صنعت قم از آب گفت: با این وجود ، تاکنون صنایع استان یک بیستم این سهمیه را مصرف کرده اند.

وی استفاده صنایع استان از فناوری های بازچرخانی آب را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای به حداقل رسیدن مصرف آب در واحدهای صنعتی باید واحدهای تولیدی استان به دنبال استفاده از بازچرخانی و استفاده مجدد از آب در این واحدها سوق داده شوند.

سیجانی ادامه داد: اولویت اصلی جذب سرمایه گذاری در استان متمرکز بر واحدها صنعتی کوچک و متوسط است ولی صنایع بزرگی که برای قم مخاطره نداشته باشد و ظرفیت های لازم در این استان وجود داشته باشد،‌به منظور تکمیل حلقه های تولیدی موجود حمایت می شوند.

در حال حاضر آب شرب شهر قم، سه شهر و ۴۰ روستای استان قم از سرشاخه‌های دز و سد ۱۵ خرداد که ۸۶درصد منابع از آن‌ها بوده تأمین و مابقی از چاه‌های علی‌آباد و چاه‌های سطح شهر تأمین می‌شود.

حجم آب تخصیصی از سرشاخه‌های دز به استان قم را حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان مصرف در استان از مرز ۱۲۶ میلیون مترمکعب گذر کند و با توجه به رشد جمعیت و افزایش مصرف آب استان و همچنین کاهش منابع آبی پیش بینی می شود این استان تنها تا سال ۱۴۰۷ آب داشته باشد.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از ۵۳ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنعت و معدن رونق تولید قم اقتصاد مقاومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۶۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی

مسئولان وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری دومین جلسه هماهنگی بین‌ الوزارتی کمیته اقتصادی – تجاری، صنعتی – معدنی و نفتی، با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.

قدرت‌الله جمال، معاون وزارت صنعت و تجارت در این نشست گفت: اکنون افغانستان از یک کشور وارداتی به یک کشور صادراتی تبدیل شده است. مانند سایر کشورها صادرات دارد و در بسیاری از تولیدات به خودکفایی رسیده است. 

در ادامه این نشست جهت توسعه تجارت و آوردن سهولت‌های بیشتر در عرصه جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، روابط بانکی و رفع چالش‌ها در زمینه ترانزیت و صادرات و ایجاد منطقه آزاد صنعتی میان دوکشور تبادل‌نظر صورت گرفت و نمایندگان ادارات گزارش فعالیت‌های شان را نیز ارائه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آغاز به‌کار نمایشگاه تخصصی فرانچایز در ایران‌مال
  • ورود بیش از ۵۰ درصد متانولی‌ها به حوزه بنزین
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • بازتخصیص آب غیرمتعارف به ۳۱ صنعت استان یزد
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور