Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:56:19 GMT

برخی سبک‌های عزاداری از نظر شریعت حرام و ممنوع است

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۷۸۷۲

برخی سبک‌های عزاداری از نظر شریعت حرام و ممنوع است

آیت الله سید محمد غروی روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی آهنگ مداحان درمرثیه ها و عزاداریها مانند سبک خوانندگان غربی است.
وی اظهار داشت:‌ نحوه خواندن نباید به غنای حرام و مطرب و غیرهماهنگ با اهداف عاشورا باشد، باید شان عزاداری امام حسین (ع) رعایت شود.
وی ادامه داد: برخی مداحان برای بازار گرمی و یا به تعبیر خود جذب جوانان چنین کارهایی می کنند که غلط است، جوانان توجه داشته باشند برخی از این سبک ها از نظر علما، بزرگان وشریعت حرام و ممنوع است و در شان امام حسین (ع) نیست، باید مراقب باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


غروی همچنین گفت: باید قالب عزاداریها صحیح باشد و شعرهای سطح پایین، بدون محتوا و همراه ذلت برای اهل بیت (ع) در این مجالس خوانده نشود، ما شاعران نامداری در گذشته و در حال حاضر داریم که اشعار آنان از نظر ساختار و محتوا دارای مفاهیم بلند است و باید آنها را بازگو کنیم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) و اهل بیت آن حضرت، در جامعه شیعه نهادینه شده و حتی در بین اهل تسنن هم در گذشته و حال سابقه داشته و دارد، در روایات زیادی سفارش شده که این ایام را بزرگ بداریم و اهمیت دهیم و حاصل آن نیز زنده ماندن یاد امام حسین (ع) است.
غروی خاطرنشان کرد: کشور ما همواره ایام محرم را بزرگ داشته و جلسات مختلف عزاداری در سراسر کشور تشکیل می‌شود  و سوگواریها نیز بیشتر به صورت سنتی انجام می‌گیرد ولی باید کارهای ما در عزاداری مقبول خداوند و باعث شادی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و امام زمان (عج) شود.
وی ادامه داد: مجالس عزاداری نباید به گونه ای باشد که با معصیت همراه باشد، باید سعی کرد این آیینها صرفا جنبه عاطفی نداشته باشد و وقایع آنگونه که اتفاق افتاده ، تبیین شود.
غروی گفت: روضه خوانی ها در مجالس عزاداری به گونه ای نباشد که برای اهل بیت (ع) همراه با ذلت باشد و به نام زبان حال، هر آنچه درتاریخ نبوده را به روضه ها اضافه کنیم، این کار درستی نیست.
وی ادامه داد: عزاداریهای ما باید غیر از از جنبه های عاطفی، جنبه محتوایی و سازنده نیز داشته باشد، اهداف شهادت امام حسین (ع) و فداکاریهای ایشان تبیین و ارزشها برای جامعه نهادینه شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر حقایق قیام امام حسین (ع) را آنگونه که هست برای مردم بازگو کنیم یک انقلاب و تحول مذهبی در افراد پدید می آید و نیازی به ورود بدعت و خرافات و مسائل دیگر نیست.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه قم عزاداری محرم ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۷۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علیرضا سعیدی مطرح کرد: ورود برخی افراد با سگ به پارک‌ها به خصوص سگ‌های فانتزی و بزرگ که حتی مشاهده آنها برای برخی رعب آور است موجب آزار مردم می‌شود، بنابراین رسیدگی به این موضوع باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مردم خواستار برخورد با سگ‌گردانی در پارک‌ها و معابر عمومی هستند، اظهار کرد: سگ گردانی در خیابان‌ها و پارک‌ها یکی از رفتارهای غلط است که ضمن ایجاد نگرانی برای مردم در برخی مواقع موجب بروز حادثه نیز شده است.، بنابراین باید این امر در پارک‌ها ممنوع شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج سگ گردانی را نوعی ضد ارزش دانست و یادآور شد: علاوه بر ورود افراد به همراه سگ به پارک‌ها و عدم رعایت موارد مربوطه، حتی بوستان‌ها به محلی برای خرید و فروش سگ تبدیل شده‌اند.

کد خبر 6090971

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • سریال «حشاشین» در ایران ممنوع اعلام شد
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟