Web Analytics Made Easy - Statcounter

تیراندازی ایران نخستین سهمیه المپیک کشور را توسط «نجمه خدمتی» در تفنگ بادی کسب کرد و چند روز پیش هم در جریان آخرین جام جهانی و انتخابی المپیک، ایران دوباره با «آرمینا صادقیان» تیرانداز جوان کشورمان موفق به کسب دومین سهمیه تفنگ بادی زنان شد.

حالا در حالی که کمتر از ۲ ماه تا شروع مسابقات قهرمانی آسیا و آخرین مرحله انتخابی المپیک در رشته تفنگ و تپانچه باقی مانده است، «الهام هاشمی» سرمربی تیم ملی تفنگ زنان و مردان می‌گوید که هیچ تلاشی برای تامین فشنگ‌های مورد نیاز از سوی هیچ بخشی صورت نگرفته و اگر قرار است وضعیت به این منوال ادامه یابد بهتر است تمرینات تفنگ خفیف یا سه‌وضعیت تعطیل شود و همه تلاش‌ها در این رشته روی کسب سهمیه تفنگ بادی مردان متمرکز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت و گوی کامل خبرنگار ایرنا با «الهام هاشمی» سرمربی تیم ملی فتنگ زنان و مردان را در زیر می‌خوانیم.

 فدراسیون با اصرار زیاد، شما را راضی به امضای مجدد قرارداد کرد، با اشراف به وضعیت موجود این رشته، با چه شرایطی همکاری خود را با تیراندازی ادامه دادید؟

شرایط قرارداد اول و دوم که یکی اسفند ماه ۹۷ و دیگری اردیبهشت ۹۸ بود فرقی نداشت،  برنامه‌هایم را در خصوص اردوها به آنان اعلام کردم و گفتم برای تمرین و شرکت در مسابقات کسب سهمیه در جام جهانی و قهرمانی آسیا،   ۶۰ هزار فشنگ نیاز داریم و البته با صرفه‌جویی و زدن سر و ته فشنگ‌های مورد نیاز، این تعداد را اعلام کردم.

من این تعداد را برای آماده‌سازی تیم و مسابقات پیش‌رو تا رقابت‌های قهرمانی آسیا در قطر تقاضا کردم و یادآوری می‌کنم که این تعداد قابل قیاس با تعداد فشنگ مورد استفاده کشورهای رقیب ما نیست زیرا آنان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ فشنگ در روز مصرف می‌کنند؛ این در حالی است که زمان همکاری با تیم ملی سنگاپور، تیراندازن این کشور نیز به همین میزان یا بیشتر در تمرینات روزانه فشنگ استفاده می‌کردند.

چه تعداد از فشنگ مورد نیاز شما از سوی فدراسیون تامین شد؟

در حاشیه مسابقات جام جهانی تیراندازی در آلمان ۲۰ هزار فشنگ خریداری شد که برای مسابقات مونیخ و ریو مورد استفاده قرار گرفت و قرار بود از فشنگ‌های درخواستی علاوه بر تمرینات و مسابقات در مسابقات قهرمانی آسیا در قطر هم استفاده کنیم؛ اما متاسفانه در حال حاضر فقط ۲ هزار و ۳۵۰ فشنگ در اختیار داریم که فقط برای یک رکوردگیری چند ساعته مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما دیگر فشنگی نداریم که حتی برای مسابقه در قهرمانی آسیا در قطر یا آماده‌سازی برای حضور در این مسابقات از آن استفاده کنیم.

چه پیشنهادی در خصوص تامین فشنگ به فدراسیون دادید؟

نمی‌دانم فدراسیون چه برنامه‌ای در خصوص رشته سه وضعیت دارد، مطمئن هستم راه حلی در این زمینه هست اما به نظر می‌رسد برنامه یا تصمیمی برای حل این مشکل داشته باشند.

همیشه این سوال مطرح می‌شود که چرا ما نتوانسته‌ایم همچون دوره گذشته سهمیه کسب کنیم و همه انتظار سهمیه بیشتر دارند و هیچکس نمی‌پرسد تیراندازان چگونه تمرین می‌کنند تا سهمیه بیشتری بگیرند؟

من نمی‌دانم با کدام فشنگ باید در رشته تفنگ سه وضعیت تمرین کنیم، تا به حال که کسی کمکی نکرده است، اطلاع بدهند برنامه چیست تا تمرین رشته سه وضعیت را تعطیل کنیم و کسی هم انتظار سهمیه از ما نداشته باشد.

وقتی رقبای ما در بیشتر مسابقات بین‌المللی اعم از رسمی و دوستانه حضور دارند و در تمرینات‌ بیش از ۲۰۰ فشنگ در برنامه روزانه استفاده می‌کنند، چرا این انتظار وجود دارد که در مسابقه‌ای که بیش از ۱۰۰ نفر تیرانداز برتر از نقاط مختلف جهان در آن حضور دارند و فقط ۲ سهمیه توزیع می‌شود و یکی از سهمیه‌ها را هم ما باید بگیریم!

آیا  در مورد رشته تیراندازی سه وضعیت تفنگ چیزی نمی دانند؟  اما به نظر من قصد کم‌کاری دارند و مرتب ما را زیر سوال می‌برند.  چرا فشنگ ما را تامین نمی‌کنند؟  وقتی ما با تلاش زیاد فشنگ تهیه می‌کنیم چرا کمک نمی‌کنند تا با شرایط راحت‌تر و در زمان کوتاه‌تر آن را وارد کشور کرده و در اختیار ملی‌پوشان قرار دهیم.

با شرایط موجود چه برنامه‌ای برای مسابقات قهرمانی آسیا در قطر دارید؟

برنامه‌ تیم ملی برای آمادگی جهت شرکت در رقابت‌های قهرمانی آسیا در قطر، تامین فشنگ و برگزاری اردوها در داخل کشور بود تا هم تیراندازان امکان دیدار با خانواده‌شان را داشته باشند که در آماده‌سازی روانی‌شان نیز موثر بود و هم کادر فنی و ملی‌پوشان به کار، درس و سایر مسائل زندگی‌شان برسند.

اما با توجه به فرصت کمتر از ۲ ماه تا مسابقات قطر دیگر این برنامه میسر نیست و باید فقط به اردوی خارج از کشور فکر کنیم تا فشنگ کافی برای تمرینات در اختیار داشته باشیم.  

اما راه سومی نیز وجود دارد که رشته تفنگ سه‌وضعیت که حرف زیادی در ایران برای گفتن دارد و (حتی در المپیک ریو فینالیست داشتیم) را به طور کامل تعطیل کنیم و تمام تمرکزمان را روی تفنگ بادی و کسب ۲ سهمیه مردان در این رشته بگذاریم.

همیشه با مشکل فشنگ برای تمرینات تفنگ سه وضعیت مواجه بودیم اما چطور در گذشته در این رشته سهمیه کسب کردیم؟

در گذشته اجازه می‌دادند تیم ملی پیش از مسابقات ۲ تا ۳ هفته و حتی گاهی بیش از این با امکان استفاده از فشنگ فراوان در اردوهای برون مرزی به‌ ویژه کمپ هانوفر تمرین کند.  این در حالی است که تیم ملی طی مدتی که من به عنوان سرمربی هدایت آن را به عهده داشتم  فقط ۳ روز تمرین برون مرزی پیش از جام جهانی مونیخ داشت و این اردو هم پس از تقاضای کادر فنی برای یک اردوی ۲ هفته‌ای هماهنگ و اجرا شد.

حالا فرصت کمی تا مسابقات قهرمانی آسیا در قطر مانده و تا الان که کاری نکرده‌اند، اگر اردوی برون مرزی فراهم نشود دیگر امیدی نیست و خواهش من این است که دیگر سوال نشود چرا امتیازات تیراندازان این رشته افت کرده یا چرا سهمیه کسب نمی‌کنیم زیرا جواب مثل روز روشن است.

در حال حاضر چه کسی یا چه کسانی می‌توانند به آماده‌سازی تیم به‌ ویژه تیراندازان تفنگ سه وضعیت کمک کنند؟

به طور قطع وزارت ورزش و شورای برون مرزی می‌توانند شرایط را برای برگزاری اردوهای برون مرزی فراهم کنند، وزارت دفاع و  گمرک برای ترخیص فشنگ‌های خریداری شده کمک کنند تا تمرینات با فشنگ انجام شود و کمیته ملی المپیک برای برگزاری اردوهای تیم ملی در کمپ‌های خارجی از ما حمایت کند.

هیچگاه قبل از مسابقات جهانی بلاتکلیف نبوده‌ایم اما طی چند ماه گذشته، پیش از مسابقات جام جهانی مونیخ در خصوص اعزام تیراندازان بلاتلکیف بودیم و این بلاتکلیفی پیش از اعزام تیم به جام جهانی ریو با شدت بیشتری تکرار شد و تیم با ۲ بار تغییر در برنامه اعزام مواجه شد اما امیدواریم با کمک همه ارگانها این وضعیت تکرار نشود.

در خصوص نتایج تیراندازان در جام جهانی ریو چه نظری دارید؟

نتایج تیراندازان در ریو با توجه به مشکلات عدیده از جمله تاخیر ما در اعزام و تاثیرات روانی آن و سایر مشکلات از جمله کمبود فشنگ نسبت به رقبایشان،  فوق‌العاده بود.

در بخش تفنگ بادی زنان اتفاق بسیار خوبی افتاد و «آرمینا صادقیان» توانست در جمع ۱۰۹ تیرانداز از سراسر جهان و از مجموع ۲ سهمیه توزیع شده یک سهمیه را کسب کند که این برای کشور بسیار ارزشمند است.

در سایر رشته‌ها زنان و مردان تیرانداز کشورمان نتایج بسیار خوبی کسب کردند و رکوردهای نزدیکی به فینال داشتند و امیدوارم در دوحه به‌ویژه تیراندازانی که در مسابقات قبلی تا یک قدمی سهمیه رفتند به حق‌شان برسند و سهمیه کسب کنند.

آیا برنامه ریزی بهتر فدراسیون، مانع تاخیر در پرواز تیراندازان از ریو به تهران نمی‌شد؟

متاسفانه این مساله در اختیار فدراسیون نبود.  من نمی‌دانم پلیس فدرال ریو مقصر بود یا دیگران، اما شرکت هواپیمایی اعلام کرد پلیس فدرال در خصوص فرم‌های خروجی کوتاهی کرده است.

البته کم کاری فدراسیون در تهیه بلیت یا بی‌توجهی به هشدار ستاد برگزاری مسابقات در خصوص گرفتن پرواز مستقیم به ریو در تاخیر در بازگشت به ایران بی‌تاثیر نبود، زیرا ستاد برگزاری پیش‌تر اعلام کرده بود تیم‌هایی که از سائوپائولو به محل مسابقات بیایند هنگام بازگشت با مشکل مواجه خواهند شد.

برنامه آماده سازی تیم ملی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در قطر از چه زمانی آغاز می‌شود؟

تمرینات از هفته آینده آغاز می‌شود و در صورت موافقت و همکاری فدراسیون اگر بتوانیم یک اردوی تدارکاتی به مدت ۲ هفته در هانوفر برگزار خواهیم کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فدراسیون تیراندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۷۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتدای سال دچار شوک بودجه‌ای شدیم/ والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند

دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به حذف بندی از بودجه کمیته ملی المپیک در لایحه ۱۴۰۳ آن را شوک به کمیته و ورزش کشور در ابتدای سال دانست و گفت: اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شاهد رشد خوبی در بودجه سال جدید می‌شدیم ولی امیدواریم با ترمیم بودجه‌ و کمک مجلس، در سال المپیک مشکلی نداشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید مناف هاشمی امروز سه‌شنبه_یازدهم اردیبهشت_ در پایان سی و پنجمین نشست هیئت اجرایی با اشاره به مصوبات این جلسه اظهارکرد: ابتدا بگویم که دلیل تاخیر در برگزاری این جلسه ابلاع نشدن بودجه بود. در نخستین جلسه سال سه دستور داشتیم و اولین گزارش برای المپیک پاریس بود که گزارش مفصلی از ثبت نام‌ها، کسب سهمیه‌ها، بازدید از دهکده بازی‌ها و جلسات آنلاین و غیره ارائه شد و اعضای هیات اجرایی حمایت کردند. قرار شد بسته‌های حمایتی ادامه داشته باشد و رشته‌هایی مثل دوومیدانی تیروکمان، صخره نووردی و رشته‌هایی که به دنبال کسب سهمیه هستند را بیشتر حمایت کنیم تا تعداد سهمیه‌ها که ۳۱+ یک سهمیه است را بیشتر کنیم. امیدواریم حتی والیبال ساحلی و والیبال هم بتوانند سهمیه بگیرند و رشته‌هایی که مثل جودو و بدمینتون که می‌توانند، وایلدکارت بگیرند. امید داریم بیش از ۳۵ سهیمه را داشته باشیم.

والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند

وی افزود: شاید از لحاظ کیفیت کار و نوع مدال‌ها تفاوتی در این دوره نداشتیم باشیم چون رشته‌هایی مثل والیبال و بسکتبال که این دوره سهمیه نگرفتند، امید مدال نبودند.

هاشمی درخصوص گزارش دوم این جلسه عنوان کرد: گزارش دوم درخصوص بازی‌های داخل سال آسیا بود که ۳۸ رشته حضور دارند و ما ۳۲ رشته را مد نظر داریم که به کمیته برگزاری هم دسته بندی و اعلام کردیم. رشته‌های اعزامی را در سه الی چهار گروه دسته بندی کردیم و اولویت و ملاک اعزام رشته‌هایی که می‌توانند مدال طلا بگیرند. باید برای رشته‌هایی هزینه کنیم که بتوانند جایگاه قبلی ما در این بازی‌ها را حفظ کنند. البته تا تعیین تکلیف بودجه مقرر شد فعلاً بخشی از هزینه را خودشان بدهند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درخصوص بودجه این کمیته عنوان کرد: درخصوص بودجه جمع بندی خوبی با سازمان برنامه و بودجه داشتم، اما آنچه در قالب لایحه به مجلس رفت، یکی از بندها حذف شده بود امیدوارم بازی‌های داخل سالن و المپیک زمستانی مشکلی نداشته باشیم. اگر این عدد تغییر نمی کرد می توانستیم افزایش بودجه خوبی در بودجه سال جدید داشته باشیم. باز هم اجازه دهید که بعد از بررسی عزیزان در مجلس، عدد بودجه نهایی شود و انشاالله در سال المپیک مشکل خاصی نداشته باشیم.

سخنگوی کمیته ملی المپیک درخصوص سایر مباحث مطرح شده در جلسه امروز ادامه داد: امروز چند موضوع دیگر هم داشتیم. یکی از مباحث درخصوص حق الجسات و تدریس هایی بوده که اساتید در حوزه های المپیک سولیدارتی و نشر و پژوهش داشتند، بود. درخصوص نام و شعار کاروان هم قرار شد در جلسه فوق العاده دو هفته آینده تصمیم گیری شود. درخصوص سهم بودجه فدراسیون ها صحبت شد و قرار شد دو هفته آینده و بعد از تصویب بودجه عدد را ابلاغ کنیم. هم بسته های حمایتی ما و هم سایر حمایت‌ها به قوت خود باقی است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص چالش فدراسیون‌ها درخصوص نحوه پرداخت حقوق به ورزشکاران گفت: در بسته حمایتی از ورزشکاران سه نکته دارد. بحث حقوق، سرانه هزینه‌های اردویی و فعالیت هایی که ورزشکاران انجام می دهند. شش شاخص در مصوبه سال گذشته برای حقوق لجاظ شده بوده. مرکز نظارت با کمک فدارسیون‌ها این شش شاخص را دقیق بررسی می کند. کف حقوق ۱۵ میلیون است و پاداش ۵۰ میلیونی کسب سهمیه را همه گرفتند، اما ارقامی دیگر که اضافه می شود بر مبنای شاخص است. ممکن است یک ورزشکار که این ماه ۸۰ میلیون بگیرد، اما همان ورزشکار به دلیل افت عملکرد ماه دیگر ۶۵ میلیون بگیرد. البته ورزشکارانی هم داریم که ۱۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

مناف هاشمی درخصوص ابهام برخی المپین‌ها درخصوص اینکه از چه زمان مشمول دریافت حقوق می‌شوند هم گفت: در این خصوص اختیار به رئیس کمیته داده شده و در مصوبه گفته شده از زمان کسب سهمیه. اگر ورزشکاری نقره یا برنزش را به طلا تبدیل کند، بسته‌های حمایت اش مشمول طلا می‌شود و به یکباره آنها را دریافت خواهد کرد. عدالت منطقی بر مبنای کار و تلاش ورزشکاران در نظر گرفته شده. هر ورزشکاری به جایگاه بهتری برسد، مابه االتفاوت را خواهد گرف.

هاشمی درخصوص بودجه عنوان کرد: خسروی وفا لب کلام را درخصوص بودجه عنوان کرد و انتظار نبود که چنین اتفاقی برای بودجه در سال المپیک بیفتد و شوک بزرگی به کمیته بود. دلیل اینکه جلسه قبل کنسل شد این بود که اعضای هیئت اجرایی رئیس و بنده تلاش های زیادی با حمایت سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم. عدد ۳۸۰ میلیارد تومالی را سازمان برنامه برای ما اصلاح کرد. امیدواریم با این اصلاح و کمک مازاد مجلس، گره ها باز شود. امسال سه رویداد داریم و با توجه به گرانی ارز باید بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که در این سه رویدا سربلند شویم.

سخنگوی کمیته ملی المپیک در خصوص پیش‌بینی شخصی‌اش از تعداد سهمیه‌های المپیک کاروان ایران گفت: در این دوره با توجه به کسب نشدن سهمیه توسط والیبال و بسکتبال و حذف کاراته و سهمیه نگرفتن برخی رشته ها ۲۸ نفر را در این دوره نداریم و اگر اینها را کنار بگذاریم از نظر کیفی کسب سهمیه ما آسیب زیادی ندیدیم. البته نمی‌گوییم عدد ۳۵ یا ۳۷ خیلی خوب است. نهایتاً اگر پنج الی شش نفر دیگر اضافه شود، اعضای کاروان ایران نزدیک به ۴۰ نفر می‌شود و باید تلاش کنیم کیفیت کار بالا باشد. خیلی سخت که بخواهیم نتایج و مدال‌های المپیک لندن را تکرار کنیم. با شرایطی که ورزش در دو الی سه سال گذشته داشته همین تعداد ورزشکاران با کیفیت بالا در رشته‌هایی مدال بگیرند که جبران کنند. من کاروان ایران را بین ۳۶، ۳۷ و نهایتاً ۳۸ نفرپیش بینی می‌کنم. ضمن اینکه همین تعداد کادرفنی و تعداد بسیار محدودی کادر سرپرستی و پزشکی داریم. در مجموع جمع کاروان بعید می‌دانم از ۸۵ یا ۹۰ نفر عبور کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 749323

دیگر خبرها

  • گزارش سایت آمریکایی از رقیب‌ ایرانی لی در استانبول
  • حسرت ۵۲ ساله اپه و فلوره ایران برای بازگشت به المپیک
  • برنامه جام‌جهانی تیراندازی اعلام شد
  • کیومرث هاشمی: با زحمات فدراسیون ژیمناستیک، سهمیه المپیک کسب شد
  • کیومرث هاشمی: کسب سهمیه المپیک توسط الفتی اتفاق بزرگی برای جامعه ورزش است
  • تقدیر وزیر ورزش از مهدی الفتی بعد از کسب سهمیه المپیک
  • امیدواریم در المپیک پاریس بیش از ۳۵ سهمیه کسب کنیم / خیلی سخت است المپیک لندن را تکرار کنیم + فیلم
  • ابتدای سال دچار شوک بودجه‌ای شدیم/ والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند
  • هاشمی: امیدواریم بیش از ۳۵ سهمیه بگیریم/ رشد بودجه زیاد نیست
  • خسروی‌وفا: توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست