Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در پاسخ به این سؤال که آیا با کاهش تعهدات برجامی کشورمان بازرسی نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌های کشورمان متوقف خواهد شد یا خیر؟ اظهار کرد: «در قضیه بازرسی نمایندگان آژانس از دانشگاه‌ها بعضی مسائل وجود داشت که این مسائل برطرف شد و هم‌اکنون موضوعی در رابطه با بازرسی نمایندگان آژانس از دانشگاه‌ها وجود ندارد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: «اصلاً موضوع بازرسی به‌صورت معمول مطرح نبوده، زیرا در یک دانشگاهی ممکن است بنا به ملاحظات و نیازهای فنی از برخی مواد استفاده شده باشد؛ لذا وقتی این مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد باید بر اساس پادمان از سوی دانشگاه به سازمان انرژی اتمی اعلام می‌شد».

کمالوندی ادامه داد: «پس وقتی این موضوع از سوی دانشگاه‌ها به سازمان انرژی اتمی اعلام نمی‌شود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران سؤال می‌پرسد و ما هم مواد موجود در دانشگاه‌ها را به سازمان انرژی اتمی منتقل و بعد از اعلام به آژانس بین‌المللی اتمی در صورت نیاز دانشگاه‌ها مواد را باز می‌گردانیم».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود:  «تلاش ما بر این بود تا تمامی بازرسی‌ها آژانس از دانشگاه‌ها برطرف شود؛ بنابراین دیگر مشکلی به‌نام بازرسی از دانشگاه‌ها وجود ندارد».

وی در پاسخ به پرسش دیگری در این رابطه ‌که آیا دانشمندان هسته‌ای کشورمان برای تبادلات علمی و بهبود سطح دانش هسته‌ای به سایر کشورها منتقل می‌شوند نیز، گفت: «ما الآن رابطه خوبی با روسیه و چین داریم و فعلاً تمرکزمان بر روی تعامل با این کشورهاست، ولی دانشمندان ما بازدیدهایی را هم از مراکز هسته‌ای اروپایی داشتند و اگر لازم باشد دوباره این بازدیدها را انجام می‌دهند».

 پیش از این علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری آنا، در رابطه با بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌های کشورمان گفته هر کشوری که عضو پروتکل الحاقی باشد در چهارچوب این پروتکل و بر مبنای دستورالعمل آن، که تمام کشورهای عضو پذیرفته‌اند، اجرا می‌شود.

وی ضمن طبیعی خواندن این بازرسی‌ها اعلام کرد که دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر و کاشان تاکنون مورد بازرسی نمایندگان آژانس قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به عدم بازجویی بازرسان آژانس از اساتید دانشگاه گفت که اگر در مقالات منتشرشده کشور نیز استفاده از مواد هسته‌ای مطرح شده باشد مورد بازرسی و سؤال بازرسان قرار می‌گیرد و پیشنهاد سازمان انرژی اتمی کشور این است درصورتی‌که در مقالات پژوهشگران استفاده از مواد هسته‌ای مطرح‌ شده است، این مواد را به سازمان انرژی اتمی تحویل دهند تا در حسابرسی آژانس انرژی اتمی به مشکلی برنخوریم، اما هرگز بازجویی از اساتید دانشگاه انجام نخواهد شد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۸۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل

هم‌زمان با سالگرد فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی «تکرار» این فاجعه شد.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا در حوالی زاپوریژیا برای هفتصد و هشتاد و پنجمین روز تحت کنترل روسیه است.»

طبق این پیامی که در تلگرام منتشر شده است، رئیس‌جمهور اوکراین مجددا از جامعه جهانی خواست تا فشاری علیه روسیه اعمال کند و این نیروگاه را به کنترل اوکراین دربیاورند.

ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد: «تمامی ابزارهای هسته‌ای در اوکراین از حملات روسیه در امان هستند و این مسئله خود به تنهایی جهان را از یک فاجعه هسته‌ای جدید نجات می‌دهد.»

او در ادامه با اشاره به فاجعه چرنوبیل در ۳۸ سال پیش، نوشت: «ده‌ها هزار نفر به بهای سلامت و جان خود، از گسترش فاجعه چرنوبیل جلوگیری کردند و به زدودن پیامدهای وحشتناک آن در سال ۱۹۸۶ و در سال‌های پس از آن کمک کردند.»

فاجعه اتمی چرنوبیل، حادثه‌ای هسته‌ای بود که در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ اتفاق افتاد؛ حادثه‌ای که در رآکتور هسته‌ای شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل، در نزدیکی شهر پریپیات در شمال جمهوری سوسیالیستی اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رخ داد.

روسیه و اوکراین مدتهاست یکدیگر را به حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا متهم می‌کنند. برخلاف آنچه زلنسکی ادعا می‌کند، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز جمعه تاکید کرد ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند منجر به «عواقب فاجعه‌بار» شود و هم‌چنین حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به این نیروگاه هسته‌ای را «نگران‌کننده» خواند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • سازمان همکاری اسلامی: وجود آنروا گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی است
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم