Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@23:43:50 GMT

فرهنگ عاشورا جان‌مایه یک تمدن انسانی است

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۸۶۴۲

فرهنگ عاشورا جان‌مایه یک تمدن انسانی است

وقتی ندای حسین‌ابن علی علیهم‌السلام از دالان‌های زمان عبور می‌کند و به‌گوش همه انسان‌ها می‌رسد که: "کسی هست تا مرا یاری کند؟"، خون‌ها به جوش می‌آید و همه آزادگان جهان به وجد می‌آیند تا به یاری بزرگ‌ترین آزاده تاریخ بشتابندند و پا جای پای سالار شهیدان بگذارند؛ چرا که کاروان نینوا در همه عصرها پیروز و جاودانه تاریخ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، محرم، ماه عشق و ایمان و زنده نگه داشتن حرمت انسان است. تمام شیعیان جهان در چهار گوشه دنیا در سوگ سالار شهیدان عزادارند و دل‌ها مالامال از غم و اندوه است. گویی همه جهان را ماتم فرا گرفته، قلب‌ها به عشق حسین(ع) می‌تپد و شب و روز و لحظه‌ها بی‌معناست. همه‌اش حسین است و حماسه پرشورش. حسین(ع) آرام جان، حسین(ع) روح و روان، حسین(ع) نجات انسان، حسین کشتی نجات، حسین شفای جان، حسین پیک رهایی، حسین حریم ایمان، حسین حصار قرآن، حسین اسوه فداکاری و ایثار و اهرم بیداری و آگاهی تمام جهان است.

از اول محرم، تمام شیعیان جهان علی‌الخصوص کشور عزیزمان را شور و عشق حسینی(ع) فرا گرفته و خادمان با دل‌های سرشار از عشق و محبت حسین(ع) با تمام وجود به عزاداران خدمت می‌کنند. اما این همه شور بعد از قرن‌ها چگونه توانسته بر قلب‌ها حکومت کند و همه ساله پرشکوه‌تر از سال‌های قبل این مراسم برگزار می‌شود؟. اینها فقط می‌تواند با درس‌های انسان‌ساز مکتب عاشورا که در وجود ارادتمندان اباعبدالله(ع) ریشه دوانده است اتفاق بیفتد.

رهبر معظم انقلاب در تاریخ تیرماه سال 1393 در دیدار عزاداران و متولیان هیئت رزمندگان اسلام فرمودند: «چقدر خوب است که در محافل هیئت‌ها، به مسئله قرآن، قرآن‌خوانی و معارف قرآنی- اهتمام ورزیده بشود، چقدر خوب است که در این نوحه‌خوانی‌ها مضامین اسلامی، مضامین انقلابی، مضامین قرآنی گنجانده بشود، یک وقت هست که سینه می‌زنند و صد بار با تعبیرات مختلف مثلا می‌گویند «حسین وای» خوب این یک کاری است، اما هیچ فایده‌ای ندارد و هیچ چیزی انسان از «حسین وای» نمی‌فهمد و یاد نمی‌گیرد، یک وقت هست که شما در همین مطلبی که [عزادار] تکرار می‌کند و حرفی که [با آن] سینه می‌زند، با زبان نوحه و با زبان شعر، یک مسئله روز، یک مسئله انقلابی، یک مسئله اسلامی، یک معرفت قرآنی را می‌گنجانید؛ او وقتی تکرار می‌کند، در ذهن او ملکه می‌شود، این خیلی باارزش است، کاری است که هیچ‌کس غیر از شما نمی‌تواند این کار را بکند...».


پیام‌های قیام عاشورا
گرچه واقعه کربلا با شهادت امام حسین(ع) و یاران وفادارش مواجه شد اما در واقع بزرگ‌ترین پیروزی اسلام بود به طوری که تاثیراتش تا امروز که قرن‌ها از آن گذشته همچنان الگوی مقاومت، شهامت، شهادت و آزادگی است.

"حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا باقرزاده" عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) می‌گوید:‌«فرهنگ عاشورا جان‌مایه یک تمدن انسانی است و اینکه ما عاشورا را یک امر تاریخی بدانیم اشتباه است. عاشورای سال61 هجری برگی از تاریخ هست اما یک حقیقت مستمر است که در آن سال رخ داده است و این جریان به صورت مستمر ادامه یافته و عاشورا همچنان ادامه دارد تا اینکه عاشورای آخرالزمان اتفاق بیفتد. عاشورای آخرالزمان عاشورایی است که به رهبری فرزند حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اتفاق می‌افتد، منتها با فرهنگ عاشورایی و نه با سرنوشتی که در آن مقطع رقم خورد."

عاشورا فرهنگ جهانی و رو به گسترش است
وی می‌افزاید: «عاشورا یک فرهنگ است، یعنی اگر ما بخواهیم اسلام را جهانی کنیم و یک تمدن انسانی را در سطح بین‌المللی رقم بزنیم جز با عاشورا و فرهنگ عاشورایی امکان‌پذیر نیست. آنچه که در شب و روز عاشورا و در محرم سال 61 هجری گذشت، نسخه رسیدن بشر است به یک نظم نوین جهانی که در آن شاخصه‌های حیات انسانی تبلور و نمود پیدا می‌کند. وقتی می‌گوییم عاشورایی زندگی کنیم به این معنا نیست که قرار است همه‌مان شهید شویم بلکه قرار است به آرمان حسینی که سعادت بشریت است برسیم. منتهی با همان آرمان شهادت‌طلبی و ایثارگری و ایستادگی و از جان گذشتگی و دل نبستن به دنیا و پایبندی به امامت و ولایت".
 
نسخه‌ای برای همه تاریخ
باقرزاده ادامه می‌دهد: «نسخه‌ای که در عاشورا اجرا شده، نسخه سعادت بشر در همه عصرها و نسل‌ها، در تمام برهه‌های تاریخی و در همه عرض و طول تاریخ بشری این را نسخه منحصر به فرد و صلاح و سداد بشری می‌دانند. اگر بشریت بخواهد به سعادت برسد راهی جز فرهنگ عاشورایی ندارد. نباید تفکر اشتباهی از زندگی عاشورایی بر ما غالب شود و اینکه قصور از زندگی عاشورایی شهادت زیر سم اسب‌ها باشد و یا اینکه بیگانگان قرار است بر ما ستم کنند و یا به شهادت برسانند. ما با همان فرهنگ عاشورایی که نترسیدن و اتکاء به خداوند، خودباوری است کار را به جایی رساندیم که ما برای استکبار جهانی تهدید هستیم نه آنها برای ما و این در پرتو فرهنگ عاشورایی اتفاق افتاده است.»

وی همچنین می‌گوید: «اگر مردم فرانسه و دیگر کشورها خواهان رهایی از سلطه استبداد هستند راهی جز مقاومت، ایثار، از خودگذشتگی و فداکاری ندارند و اینها درس‌های مکتب عاشوراست. امروز مردم آمریکا اگر بخواهند از شر نظام دیکتاتوری و پلیسی و ناقض حقوق بشر و نژادپرست‌شان نجات یابند، راهی جز عمل به آموزه‌های عاشورایی ندارند.

امروز اگر سیاه‌پوستان و سرخ‌پوستان و ملت‌های مستضعف بخواهند به نجات برسند راهی جز نترسیدن و شهادت طلبی ندارند. امروز مردم یمن الگوی عمل به آموزه‌های عاشورایی هستند. ممکن است ما در یک تصور ابتدایی فکر کنیم که مردم یمن دارند ضربه می‌خورند و کشته و شهید می‌دهند، اما غافل از این هستیم که اگر مردم یمن این راه را طی نکنند باید زیر چکمه‌های سعودی‌ها لگدمال شوند و آن عزتی که امروز مردم یمن در پیش دارند راهی است که امام حسین(ع) پیشنهاد کرده است، اگر قرار است با ذلت زندگی کنیم راهمان را با شهادت‌طلبی انتخاب کنیم."
 
عاشورا، درسی برای همه بشریت
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی‌ امام خمینی(ره) ادامه می‌دهد: «اگر امام حسین(ع) در سال 61 هجری مردم را به سمت خویش دعوت کرد نه برای کشته شدن، بلکه چون راهی جز شهادت نبود و اگر واقعه کربلا اتفاق نمی‌افتاد و درس آزادگی و شهادت‌طلبی برای ملت‌‌های مسلمان را نداشتیم امروز اثری از ملت‌های مسلمان نبود. راه آزاد زیستن مسلمانان جهان،‌ مقاومت و عدم اعتماد به دشمن و نترسیدن از تهدیدات توخالی آن‌ها همانند ملت غیور ایران است. پیام عاشورا به جهانیان، ملت مستضعف و  جوان‌ها این است که آموزه‌های عاشورا مساوی است با عزت، سعادت، صلاح و رستگاری.»

وی همچنین ادامه می‌دهد: «اگر بخواهیم یک مصداق عینی بیاوریم زمانی حضرت امام خمینی(ره)  در مملکت تحت سلطه آمریکا به‌خاطر این که اسلام داشت از دست می‌رفت، فریاد زدند، علمای اسلام به داد اسلام برسید، اسلام از دست رفت و یک نهضت عاشورایی را به راه انداختند. آن زمان کسی فکر نمی‌کرد که این ترس از آینده این‌قدر تبدیل شود به امید به حاکمیت اسلامی، اکنون توجه کنید که همان حرکت عاشورایی حضرت امام خمینی(ره) کار را به جایی رسانده که در همین انقلاب که در چهارمین دهه خود به‌سر می‌برد باعث شده است که اسرائیل داد می‌زند؛ ای قدرت‌های استکباری به داد اسرائیل برسید که اسرائیل از دست رفت!"

باقرزاده ضمن تاکید بر عمل به آموزه‌های عاشورایی می‌افزاید: «حاصل آموزه‌های عاشورا در کشورمان، جنگ 8 ساله دفاع مقدس و مقاومت مردم ایران در مقابل تحریم‌ها است. به‌طوری که امروز تحریم‌ها به بحث جدی تبدیل شده که دقیقا در عاشورا نمود دارد. تحریم آب و غذا که اباعبدالله‌الحسین(ع) سر تعظیم فرود نیاوردند و این برای ملت ما جای درس دارد."

عاشورا الگوی یک زیست‌ انسانی اسلامی
مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) در این ایام شاید به نظر برخی افراد خارج از دین و مذهب کاری عبث است و هزینه‌بر اما نقش تبلیغ در اسلام را نباید نادیده گرفت. به‌طوری که یکی از درس‌های قیام عاشورا بیان اهداف حادثه کربلا توسط حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) با خطبه‌های آتشین خود و افشای ماهیت ظالمانه امویان و اثرات و پیامدهای قیام عاشورا است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش و پژوهشی امام‌خمینی(ره) می‌گوید: «این که شبانه‌روز در این ایام در مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) سپری شود هم از محبت و عشق گرفته تا قاطعیت، جدیت و وقت‌شناسی، عبادت و عزت‌نفس و هر عنصری از عناصر زیست انسانی بشری را در همین مدت کوتاه ملاحظه می‌کنید. علت هم ادبیات غنی و وسیع درباره عاشورا است که بعد از هزار و چند صد سال هنوز هم همه ساله مردم در پای منبر بزرگان به دنبال شنیدن حرف تازه‌ای هستند و این یعنی حیات عاشورایی، نسخه‌ بی‌بدیل نجات بشریت.
 
حسین(ع) جذاب‌ترین شخصیت برای بویژه جوانان و نوجوانان
وی همچنین می‌افزاید: «جوانان به مراسم عزاداری اباعبدالله روی می‌آورند و این مراسم پایگاه تطهیر و خودسازی است و قطعا باعنایات اباعبدالله و خاندان پاکش امید به اصلاح حتی افرادی که در اشتباه و گناه هستند می‌رود. البته برنامه‌ریزی برای این‌گونه مراسم و سپردن کار به کاردان و افراد متعهد اصل کار است. اما میهمانی برای همه است و امیدوارم جوان‌ها به احترام ساحت مقدس اباعبدالله(ع) و اهل بیت(ع) به حرمت تسلیت به ایشان از گناه و اشتباه دور باشند. ما از عاشورا، عاشورایی می‌سازیم که امامش منصور است و ملت‌‌های زیادی پای رکابش می‌آیند و تنها نیست و می‌تواند حکومتی اسلامی جهانی را بر پا کند که مستضعفین عالم بر آن حاکم شوند و همه ما باید برای آن عاشورا برنامه‌ریزی کنیم و در این پروژه عظیم سهیم باشیم."

فرهنگ عاشورا و تاثیرش بر شرایط کنونی
در منابر و مجالس وعظ عاشورا با تمسک بر سیره و روش اولیاء خدا و عمل به درس‌های انسان‌ساز آن و نفی منیت به اثبات خداوند پرداخته و مکتب امام حسین‌(ع) را به جهانیان می‌‌شناسانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی معاون ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی می‌گوید: «محور و پیام اصلی قیام امام حسین(ع) از قیام لله شروع می‌شود که مهم‌ترین پیام قرآن نیز هست «قل انما اعظلکم بواحده ان تقوموا لله» انسان تمام حرکت‌هایش از دو حال خارج نیست یا قیام برای خدا و یا قیام برای غیرخداست. قیام برای غیرخدا هم مصادیق مختلفی دارد، مثل قیام برای نفس،‌ قیام برای انسان‌های دیگر که حرکت‌های غیرخدایی دارند. از نظر انسان‌شناسی تلاش امام حسین(ع) سوق دادن بشر به قیام‌لله است. در شرایطی که امام حسین(ع) زندگی می‌کردند، طاغوت بزرگی وجود داشت بنام یزید که قیام در مقابل یزید برای ایشان واجب بود، در دوران ما طاغوت‌های مختلف ریز و درشتی در جامعه جهانی وجود دارد که ما با درس گرفتن از قیام تاریخی حضرت سیدالشهداء باید در مقابل این‌ها قیام کنیم و نباید آسوده بنشینیم".

وی می‌افزاید: «اگر مفهوم قیام‌لله به عنوان یک مفهوم فعال و اثرگذار شناخته شود و در سبک زندگی جوانان ما جاری و ساری شود بسیاری از مشکلاتی که امروز جوان‌های ما با آن‌‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند به شکل خود به خود مرتفع می‌شود. زیرا جوانی که هدف و آرمان بزرگ نداشته باشد، تبدیل می‌شود به یک شخصیتی که با موضوعات کوچک و کم‌ارزشی سرگرم می‌شود و فریب می‌خورد. و دقیقا کاری که دشمنان ما در تهاجم فرهنگی یا اقتصادی یا سیاسی دارند انجام می‌دهند از همین قبیل است و هدفشان نشان دادن غیرواقعیت‌ها به‌جای واقعیت و از او بخواهند که در مقابل فرهنگ غرب که یک فرهنگ مهاجم است کرنش بکند. بنابراین به نظر من مهم‌ترین درس مکتب عاشورا که یک درس سیاسی هم محسوب می‌شود، مقوله قیام‌لله است."

حریزاوی ادامه می‌دهد: «از قیام‌ مفاهیم دیگری نیز متولد می‌شود. مثل مفهوم مقاومت و استقامت یعنی انسانی که قیام‌گر باشد اگر در قیام خود پافشاری کند مقاوم می‌شود و اگر مقاومت خود را استمرار بخشد، ملکه‌ای بنام استقامت در درون او به‌وجود می‌آید که آن وقت قرآن از چنین شخصی به نیکی یاد می‌کند و او را شایسته نزول ملائک می‌داند. «الذین قالو ربنا الله ثم استقاموا و تتنزّل علیهم الملائکه الا تخافوا و لا تحزنوا وابشروا بالجنهًًْْ التی کنتم توعدون»

معاون ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص تحلیل دقیق‌تر و کاربردی مفهوم قیام و مقاومت تصریح می‌کند: «مقاومت مفهوم گسترده‌ای است که در عرصه‌های مختلف مصادیق مختلفی دارد. مثلا ما در عرصه اقتصاد وقتی مقوله مقاومت را مورد مطالعه قرار می‌دهیم می‌رسیم به اقتصاد مقاومتی که یکی از ضروریات جوامع مستقل جهانی است. حتی کشورهای بی‌دین هم به این مقوله اعتقاد پیدا کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا اقتصادشان را مقاوم‌سازی کنند تا در مقابل بحران‌های اقتصادی دچار فروپاشی نشوند."

وی در پایان تاکید می‌کند: «در این ایام از همه گویندگان، مداحان، مسئولین رسانه‌های اجتماعی و دبیران درخواست می‌کنم که یک توجهی به نظریه مقاومت و ابعاد و اطراف آن در اندیشه اسلامی داشته باشند و از فرصت‌ ماه محرم استفاده کنند که این نظریه ارزشمند و راهبردی را برای جامعه مقاوم و مومن‌نما ان‌شاءالله تبیین و تشریح کنند."

قیام امام حسین(ع) دارای درس‌‌های آموزنده فراوانی است و در طول تاریخ سرمنشا همه قیام‌‌های موفق بشری بوده است و امروز نیز الگویی زنده و پویا برای جوامعی است که می‌خواهند از زیر بار استکبار رهایی یابند.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۸۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عفاف و حجاب ریشه در فطرت زن دارد/ دلایل عقلی ضرورت حجاب را تائید می کند

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، نشست ماموستا ملااحمد مبارکشاهی؛ امام جمعه نودشه با دانش آموزان دبیرستان‌های نسیبه و حضرت خدیجه (س) نودشه به مناسبت هفته حجاب و عفاف برگزار شد.
 
در این نشست، ماموستا ملا احمد مبارکشاهی ضمن تبریک هفته معلم، به مقام شامخ معلمین ادای احترام نمود و اظهار داشت: تعلیم و تعلم باعث رستگاری انسان در هر دو دنیا می باشد.
 
امام جمعه شهر نودشه افزود: پیامبر (ص) با افتخار خود را معلم معرفی می نماید.
 
این عالم اهل سنت در ادامه ضمن تشکر از مدیران و دبیران مدارس نودشه بخاطر زحماتی که برای آموزش دانش آموزان متحمل می شوند درخواست کرد که در این شرایط حساس که کشور و جامعه از هر طرف مورد هجمه فرهنگی دشمنان قرار دارد، نسبت به تربیت اخلاقی دانش آموزان توجه بیشتر شود.
 
امام جمعه نودشه در ادامه به مسئله حجاب و عفاف اشاره کرد و مطالب مفصلی از تاریخ حجاب را از دیدگاه تاریخی و دینی مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: در تمامی جوانع بشری، از عهد باستان تا آغاز عصر مدرنیسم حتی در جوامع غیر دینی، زن همواره حجاب و پوشش داشته است، حیا و عفاف و حجاب ریشه در فطرت زن دارد، دلایل عقلی زیادی زیادی نیز ضرورت حجاب را تائید می کند.
 
ماموستا مبارکشاهی در ادامه سخنان خود به بین و تشریح برخی از دیدگاه ها درباره حجاب اشاره کرد و عنوان داشت: حجاب برای دیده شدن زن، انسان مرکب از روح و جسم است و حقیقت انسانی او روح است نه بدن، بدن مرکب انسان است، ما انسانها راه زیادی آمده ایم تا به عالم طبیعت رسیده ایم، خداوند متعال در آفرینش زن زیبایی و ظرافت بیشتری به خرج داده است، اگر این مرکب بی پرده در جامعه عرضه شود، توجه همگان به سمت بدن که مرکب زن است معطوف می شود و هیچ کس توجه نمی کند و اهمیت نمی دهد که روحی که بر این مرکب سوار است کیست؟!.
 
 وی تصریح کرد: زن یعنی اندیشه و کمالات انسانی، زن یعنی شخصیت انسانی او، زن یعنی تفکرات و دانش او و در یک جمله زن یعنی روح او، اما هنگانی که زن خود را آرایش کند و در جامعه در معرض قرار گیرد، همه توجه ها به او متمرکز می شود و کسی به دید انسان با اندیشه، دانش و روحیات و اخلاق انسانی نمی نگرد، کاری که امروز جوامع غربی زن را به آن منحرف کرده اند و متاسفانه جامعه ما هم گرفتار شده است.
 
امام جمعه شهر نودشه در بخشی دیگر از سخنان خود به دیگاه های مختلف نسبت به زن پرداخت وگفت: قرون وسطایی که زن را فقط خدمت گذار ویژه مردان می داند که باید ریشه این تفکر را فلسفه غربی و یونان دانست، که آن را نقد نمود و دیدگاه دوم دیدگاه فمینیستی است که زن را آزاد و بدون هیج قد و بندی می داند، دیدگاه سوم دیدگاه اسلام که برای زن احترام خاصی قائل است که ضمن رعایت حدودات شرعی می تواند در جامعه نقش خوب و موثری داشته باشد.
 
ماموستا مبارکشاهی با اشاره به آیات قرآنی، زن را شریک زندگی مرد دانسته که سعادت و خوشبختی خانواده را مدیون مهر و محبت زنان داست.
 
این عالم اهل سنت در پایان سخنان خود به مضرات عدم رعایت حجاب و مشکلات بعدی آن اشاره کرد.
 
گفتنی است که در این نشست دانش آموزان سوالات و شبهات خود را بیان کردند و ماموستا مبارکشاهی نیز پاسخ های لازم را ارائه کرد.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • عفاف و حجاب ریشه در فطرت زن دارد/ دلایل عقلی ضرورت حجاب را تائید می کند
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد