Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@00:30:39 GMT

احیای امربه‌معروف و نهی از منکر زبان مشترک می‌خواهد

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۲۶۲۱

احیای امربه‌معروف و نهی از منکر زبان مشترک می‌خواهد

احیای امربه‌معروف و نهی از منکر نیاز به بازخوانی وظایف ۲۴ دستگاه فرهنگی که بودجه اجرای این فریضه الهی را دریافت می‌کنند داریم؛ و اگر قرار مدلی ارائه بشود باید دستگاه‌های تأثیرگذار در این حوزه برای دستیابی به یک‌زبان مشترک شناسایی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌ها و میزگردهای علمی تخصصی در نمایندگی شبستان مازندران، با همکاری ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان مازندران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساری با توجه به رسالت خطیر اطلاع‌رسانی به‌منظور ترویج فریضه الهی امربه‌معروف و نهی از منكر هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم حسینی و تقارن این ماه با هفته احیای امربه‌معروف و نهی از منکر اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی با موضوع امربه‌معروف و نهی از منكر و محوریت نقد و نقدپذیری و مطالبه گری از مسئولین با حضور كارشناسان مذهبی، دانشگاهی و صاحب‌نظران این حوزه کرده است  که بخش ابتدایی این نشست بدین شرح است:

* نقد مسئولان با ارائه راهکار همراه باشد

حجت‌الاسلام «رضا محمد نسب» بابیان بیان اینکه اگر بخواهیم پروسه نقد فعالان امربه‌معروف و نهی از منکر و مطالبه گری این واجب اهلی را از مسئولین انجام پذیرد بایستی یک تعریفی از واژه معروف و منکر داشته باشیم، اظهار کرد: در معارف دینی معروف به‌خوبی ها و منکر به نشستی‌ها اطلاق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 امام‌جمعه میاندرود بابیان اینکه خوبی‌ها با فطرت انسان سازگار است، افزود: خداوند از فطرت و ذات خودش انسان را خلق کرد.

 

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر شهرستان میاندرود با اشاره به اینکه دعوت به‌خوبی ها مختص همه موجودات عالم است، ادامه داد: حیوانات هم در مواجه با چیزهای ناپسند واکنش نشان می‌دهند.

 

وی خاطرنشان شد: دعوت به‌خوبی امری فطری و عقلی است. به قول فلاسفه اظهرمن الشمس است.

 

حجت‌الاسلام محمد نسب با تأکید براینکه انسان‌دوست دارد که دیگران حقوق او را رعایت کنند و به‌عبارت‌دیگر قانون‌گرا باشند، افزود: قانون‌گرایی فطری است.

 

وی بابیان اینکه قانون‌گریزی امری ناپسند است، تصریح کرد: در دنیای امروز هر کشوری مجموعه‌ای دارد که قانون وضع می‌کند و بر اجرای دقیق قانون نظارت می‌کند در ایران هم همین‌طور است اما ازنظر دین مبین اسلام غیر از نهادی که وظیفه نظارت دارد آحاد مردم هم وظیفه‌دارند نظارت کنند.

 

حجت‌الاسلام محمد نسب به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص ایجاد و استقرار دولت اسلامی و تشکیل تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: فلسفه و هدف اصلی جانمایی هفته احیای امربه‌معروف و نهی از منکر این است که با پرداختن به قیام عاشورا و اندیشه حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) و اجرای درست امربه‌معروف و نهی از منکر زمینه‌ساز استقرار دولت اسلامی باشیم تا دستور به‌خوبی ها بدهد و تشکیل تمدن اسلامی محقق شود.

 

وی تأکید کرد: مشکلات امروز جامعه بدین‌جهت که معروف به‌درستی تعریف و تبیین و تدوین‌نشده است.

 

امام‌جمعه میاندرود اظهار کرد: بالاترین مسئول جامعه که حاکم اسلامی است موظف به اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر است چراکه به‌وسیله این دو واجب است که بقیه واجب‌ها رعایت می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمد نسب بابیان اینکه اجرای این فریضه الهی نوعی قانون‌گرایی است، گفت: دنبال قانون‌گرایی هستیم و از قانون‌گریزان شکوه می‌کنیم و نمی‌دانیم باید از کجا شروع کنیم. اگر آثار امربه‌معروف و نهی از منکر را به‌درستی بشناسیم قطعاً درصدد اجرای آن برخواهیم آمد.

 

وی بابیان اینکه اصل اسلام پیشگیری است، افزود: دعوت به معروف پیشگیری و نهی از منکر درمان است.

 

امام‌جمعه میاندرود با تاکیدبراینکه نقد مسئولان باید با پیشنهاد و راهکار همراه باشد، اظهار کرد: قمه‌زنی در محرم حسینی یکی از پدیده‌های ناپسند مردمان میاندرود بوده است که بدون بهره‌گیری از قوه قهریه و با ارائه راهکار مناسب، عزاداران حسینی را مجاب کردیم که قمه زدن امری ناپسند و با تعالیم اسلامی مغایرت دارد.

 

وی با انتقاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به وظیفه ذاتی خودشان نظارت بر اجرای قانون در حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر عمل نکردند، افزود: تشکیل شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر در پایگاه‌های بسیج قطعاً مطالبه گری مردم از مسئولان را رقم خواهد زد.

 

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر شهرستان میاندرود بابیان اینکه طی چهار سال بدون هیچ اعتباری در این شهرستان، ستاد تشکیل دادیم و جرائم نسبت به گذشته کاهش‌یافته است، گفت: در تمام سیزده سال که تریبون نماز جمعه را در اختیاردارم مطالبات مردم از مسئولین و مطالبات مسئولین از مردم را در خطبه‌ها مطرح و پیگیری کردم.

*لزوم بازخوانی وظایف 24 دستگاه مجری امربه‌معروف و نهی از منکر

«ابراهیم اندرخورا» بابیان اینکه وجود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و پیشی گرفتن منكرات بجای معروفات در جامعه حكایت از غربت امربه‌معروف و نهی از منكر دارد، گفت: احیای این فریضه الهی نیازمند گفتمان سازی است. 

 

رئیس ستاد صیانت از حقوق شهروندی مازندران با اشاره به اینکه در مازندران در حوزه طلاق 6 شهرداریم که نسبت طلاق به ازدواج بالای 50 درصد است، افزود: به‌عنوان نمونه در نوشهر  به ازای هر 100 ازدواج 66 طلاق صورت می‌گیرد.

 

وی بابیان اینکه باید مطالبه کنیم که چرا مازندران در سال گذشته 240 مورد اقدام به خودکشی منجر به فوت را در صفحات تاریخ دارد، یادآور شد: همچنین برابر گزارش‌های غیررسمی در حوزه مصرف و تولید مشروبات الکلی رتبه اول کشور را دارد.

 

این جامعه‌شناس فرهنگی و تحلیل‌گر آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: باید مطالبه گر بود چراکه امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه‌ای که همه روی آن تأکیددارند و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و قرآن به‌عنوان چراغ راه، مسیر را مشخص کردند، به‌درستی اجرا نمی‌شود.

 

 وی بابیان اینکه در گام اول باید آسیب‌شناسی و تبیین موضوع داشته باشیم، تصریح کرد: 24 دستگاه مجری امربه‌معروف و نهی از منکر داریم. نظارت جدی صورت نمی‌گیرد که بودجه امربه‌معروف صرف چه برنامه‌هایی می‌شود. گزارش دستگاه‌ها مستند می‌شود اما خروجی ندارد.

 

*احیای امربه‌معروف زبان مشترک می‌خواهد

اندرخورا بابیان اینکه قرآن کریم حجاب و عفاف را در رابطه مردان وزنان مطرح کرده است و فقط مختص بانوان نیست، گفت: متأسفانه یک‌زبان متحدالشکل در پوشش نداریم.

 

به گفته این جامعه‌شناس فرهنگی و تحلیل‌گر آسیب‌های اجتماعی بعد از تبیین موضوع، پیشگیری و غربالگری، درمانگری اتفاق می‌افتد.

 

وی بابیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند استمرار درمان است، اظهار کرد: در حوزه تربیت دینی فراهم کردن بستر لازم و کافی برای تبدیل توانایی‌های بالقوه درونی و بالفعل بیرونی ضروری است؛ یعنی محیط اگر آماده برای رشد باشد جرائم کمتر می‌شود حال حسین در محرم حال همه را خوب می‌کند.

 

اندرخورا با اشاره به اینکه در حوزه امربه‌معروف نیاز به مهندسی مجدد داریم، افزود: بایستی مطالبات جدی را در این حوزه داشته باشیم. در اجرائیات امربه‌معروف و نهی از منکر مدیران را نقد کنیم.

وی با انتقاد از آرایش‌های عاشورایی گفت: متأسفانه سال هااست آرایش مخصوص عزاداری به‌ویژه شب عاشورا را در مراسم‌های دسته روی ماه محرم شاهدیم که معتقدم باید تمام آرایشگاه‌های استان از هشتم محرم تا عاشورا تعطیل شوند.

 

اندرخورا بابیان اینکه احیای امربه‌معروف و نهی از منکر نیازمند بازخوانی وظایف 24 دستگاه فرهنگی که بودجه امربه‌معروف و نهی از منکر دریافت می‌کنند است، اظهار کرد: اگر قرار مدلی ارائه بشود باید دستگاه‌های تأثیرگذار در امربه‌معروف و نهی از منکر را شناسایی کنیم تا مطالبه گری به‌درستی اجرا بشود.

 

وی بابیان اینکه نقد به معنای دیدن زیبایی‌ها و دادن پیشنهادهای سازنده برای اصلاح نقاط ضعف است، گفت: 95 درصد گزارش‌هایی که در دستگاه‌ها مشاهده می‌شود مستندسازی است درواقع خود این مستندسازی‌ها، منکر محسوب می‌شوند.

 

اندرخورا خاطرنشان شد: اگر تلاش داریم در حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر شاهد کارهای عملیاتی و اجرایی باشیم باید بستر امربه‌معروف و نهی از منکر فراهم شود. به یک‌زبان مشترک برسیم حتماً امربه‌معروف و نهی از منکر خروجی خواهد داشت.

* تبیین نادرست امربه‌معروف و نهی از منکر موجب دشمنی با اسلام شد

«سید عبدالله طباطبایی» بابیان اینکه در جامعه امروزی بعد از گذشت چهل سال از انقلاب هنوز امربه‌معروف و نهی از منکر به‌درستی تعریف‌نشده است، گفت: متأسفانه تا از این فریضه الهی یاد می‌شود ذهن‌ها به سمت‌وسوی عفاف و حجاب می‌رود.

 

معاون حوزه علميه امام صادق (علیه‌السلام) نكا افزود: امربه‌معروف و نهی از منکر فقط حجاب و بی‌حجابی نیست بلکه تفرقه‌افکنی، قانون زدایی، طلاق، اعتیاد، دروغ، بی‌بندوباری، عدم توجه به باورهای دینی و ... را شامل می‌شود.

 

وی با انتقاد از اوضاع نابسامان اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: تبیین و تعریف زیبایی‌های امربه‌معروف و نهی از منکر موجب دلگرمی مردم و اجرای درست این فریضه می‌شود.

 

حجت‌الاسلام طباطبایی ادامه داد: تبیین نادرست امربه‌معروف و نهی از منکر موجب دشمنی با اسلام شده است.

 

وی بابیان اینکه برای احیای این فریضه باید شاکله، تعریف و تدوین درست داشته باشیم و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شود، گفت: متأسفانه در ادارات، نظارت بر ساختار امربه‌معروف و نهی از منکر مشاهده نمی‌شود. به‌طور مثال در بحث نماز 30 تا نیرو در اداره فقط 2 نفر نمازخوان دارد.

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم محرم عزاداری محرم شیرخوارگان حسینی مسجد همایش شیرخوارگان حسینی حضرت علی اصغر ع مجلس عزاداری امام حسین ع کانون های فرهنگی هنری مساجد حوزه علمیه امام صادق ع نکا احیای امربه معروف امربه معروف و نهی از منکر هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۲۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، مسعود ایرانی اظهار کرد: در این راستا نسبت به برگزاری ۳۶ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ۱۸۵ نشست تخصصی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال گذشته اقدام گردید و واحد‌هایی احیا شده با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای ۱۶۱ نفر فرصت اشتغال دوباره ایجاد کردند.
وی افزود: همچنین با اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته ۳۱۱ فقره مجوز تاسیس با سرمایه‌گذاری حدود ۱۷۴ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال صادر شد که دارای ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۶ هزار و ۴۳۸ نفر در استان اردبیل بود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به تولید ۱۲۰ میلیون دلار کالا‌های جایگزین واردات، گفت: برای کمک به رونق تولید نیز بیش از ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز از محل تبصره ۱۸ و منابع داخلی بانک‌های عامل تسهیلات پرداخت شد.
ایرانی با اشاره به ارایه ۴۳۰ مورد مشاوره سرمایه‌گذاری در سال گذشته اضافه کرد: همچنین در راستای رونق تولید ۷۰ فقره معرفی‌نامه پرداخت تسهیلات برای طرح‌های در حال احداث در استان اردبیل ارایه گردید.
در حال حاضر در مجموع افزون بر یک هزار و ۱۲۴ واحد صنعتی، بیش از ۲۰۰ واحد معدنی و نزدیک به ۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی دارای پروانه بهره‌برداری در اردبیل فعال هستند.

دیگر خبرها

  • احیای بازیکنی که فراموش شده بود
  • احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل‌ بیت در مکتب امام صادق (ع)
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
  • جهش تولید با رفع دغدغه معیشت کارگران محقق می‌شود
  • احیای ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • بیش از ۴ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان هزینه شد
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان