Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@20:24:33 GMT

نخل گردانی آیین سنتی مردمان کویر

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۷۵۳۵

نخل گردانی آیین سنتی مردمان کویر

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، همزمان با شب هشتم محرم، بانوان روستای عشرت آباد به یاد مصائب کاروان اباعبدالله (ع)، سوار بر مرکب عشق روانه می‌شوند تا پا جای پای حضرت زینب (س) بگذارند.

در آیین سنتی نخل گردانی، بزرگان روستا نخل را که نمادی از تابوت امام حسین (ع) است، با پارچه‌هایی متبرک به نام اهل بیت (ع) سیاه پوش کرده و خودرا برای شروع عزاداری‌ها آماده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر خلاف عادت عموم مردم، برگزاری این مراسم از ابتدا تا انتها بر عهده بانوان است که کار خود را از گرم‌ترین ساعات بعد از ظهر روز هفتم محرم شروع و پس از آماده شدن نخل آن را تا روستای نصر آباد بر شانه‌های خود حمل میکنند.

یک ساعت پس از شروع عزاداری، موکب در طول مسیر آماده می‌شوند تا به پیشواز قافله عشاق بروند و اینبار با توام مضاعف به راه خود ادامه دهند.

مسیر و مقصد هردو با بوی خوش سیب عطرآگین می‌شود و اهالی روستا‌های همجوار به محض رسیدن کاروان به روستایشان، خودرا برای عرض تسلیت آماده می‌کنند.

پس از سه ساعت پیاده روی هیأت عزاداران زینبی به مقصد میرسند و همراه با مردمان مهمان نواز روستای نصر آباد، به اقامه عزا و برپایی دسته‌ها و هیأت‌های عزاداری میپردازند.

آیین سنتی نخل گردانی که جزئی از میراث ناملموس ایران اسلامی است، قدمتی به اندازه خاطرات اجداد روستا‌های عشرت آباد و نصر آباد نایین دارد و هر ساله به مناسبت شروع عزاداری سید و سالار شهیدان در آستانه تاسوعای حسینی با حضور باشکوه بانوان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ف

بانوان روستای عشرت آباد به یاد مصائب کاروان اباعبدالله (ع)، سوار بر مرکب عشق روانه شدند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم مناسبت های مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۷۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر

بارش های سیل آسای اخیر به زمین های حاصلخیز کشاورزی در روستای عباس آباد از توابع شهرستان مینودشت استان گلستان خسارت زد. به گفته شهروند خبرنگار ما یکی از دلایل این خسارات نامساعد بودن بستر رودخانه نرماب است که هر ساله به خاطر لایروبی نشدن برای کشاورزان در حوزه کشت گندم، چغندر، نخود فرنگی و دیگر محصولات مشکل ساز شده است.

 شهروند خبرنگار ما با ارسال تصاویر از مسولان درخواست رسیدگی کرد.

منبع: جمال سرحدی - گلستان

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر
  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد
  • آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم
  • دختران تیم ملی هاکی برای قهرمانی آسیا آماده می‌شوند
  • بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود