آیا عاشورا واقعهای تکرارپذیر است؟
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۵۱۰۰
آیتالله محسن غرویان گفت: از آن جهت که در واقعه عاشورا به عقیده ما شیعیان یک امام معصوم حضور داشتهاند، این واقعه تکرار نمیشود؛ چرا که زمان معصومین گذشته است.
این استاد حوزه علمیه در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی پیرامون تکرارپذیر بودن یا نبودن واقعه عاشورا در طول تاریخ با توجه به دیدگاههای موجود بر اساس دو جمله «کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا» و «لا یوم کیومک یا اباعبدالله» اظهار کرد: از آن جهت که در واقعه عاشورا، به عقیده ما شیعیان یک امام معصوم حضور داشتهاند، این واقعه تکرار نمیشود؛ چرا که زمان معصومین گذشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: اما بدین معنا واقعه عاشورا میتواند تکرار شود که در تمام طول تاریخ پس از عاشورا و در آینده، نبرد بین حق و باطل وجود دارد و یک جناح، جناح حق و دیگری باطل است و یا نبرد بین عدالت و ظلم نیز همچنان موجود است. بنابراین میتوانیم بگوییم عاشورا تکرارپذیر است؛ لذا این دو تفسیر را باید مورد توجه قرار داد. همچنین مقصود کسانی که میگویند «کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا» نیز همین است؛ به این معنا که در هر زمانی حق و باطل با یکدیگر نبرد داشته و نیز عدهای اهل ظلم و ستم و عدهای اهل اجرای عدالتند. بدین لحاظ میتوان گفت در هر زمانی و زمینی عاشورا میتواند مصداق و ظهور پیدا کند.
شرط لازم برای درسآموزی از عاشورا
غرویان همچنین درباره فهم شاخصههای مورد نیاز درسآموزی از واقعه عاشورا از سوی جامعه اسلامی، ضمن بیان سه شاخصه مهم، عنوان کرد: شاخصه اول بیداری وجدان و فطرت است؛ اگر به واقع بخواهیم عاشورا را الگوی خود قرار داده و تحت تاثیر آن قرار گیریم، باید به وجدان و فطرت خود مراجعه کرده، ببینیم ندای فطرت و وجدان ما چیست. به این دلیل که فطرت و وجدان پاک و طالب حق، تشخیصدهنده حق از باطل و تنها محکمهای است که احتیاجی به قاضی ندارد. لذا بیداری فطرت و وجدان شرط لازم برای درسآموزی از عاشورا و کربلا است.
این استاد حوزه علمیه شاخص دوم درسآموزی از عاشورا را مساله ولایت و امامت دانست و افزود: درسآموزی منوط به آن است که مساله ولایت و امامت را برای خود حل کنیم. انسان کامل، از جانب خداوند بر دیگران حق ولایت داشته و این امری فطری است. ضمن این که قرآن میفرماید «فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ»؛ بدین معنا که دنبال عالمان و نخبگان حرکت کردن امر مهمی است و در تاریخ کربلا و عاشورا میبینیم اصحاب امام حسین(ع) زمانی که وجدانا امامت و رهبری سیدالشهدا را پذیرفتند، با قلب و دل و جان خود از ایشان حمایت کردند.
رمز جاودانگی عاشورا، تسخیر دلهاست
وی در بیان سومین شاخص درسآموزی از واقعه عاشورا تصریح کرد: شاخص سوم مردمی بودن است؛ یعنی باید از عاشورا اینچنین درس بگیریم که پیوند با انسانها، اتکا به حقوق انسانها و مومنین رمز اصلی پیروزی است. بنابراین میبینیم لشکر ظاهری شمر، یزید و عمر سعد بیشتر از یاران امام حسین(ع) بود و با این که یاران آن حضرت طبق قول مشهور، حدود ۷۲ تن بودند، دلهایشان عاشق امام حسین(ع) بود؛ لذا امر مهم در حکومت، حکومت بر قلبهاست و این مساله مهمی است که حاکمیت باید، حاکمیت بر قلوب انسان و نه بر اجساد و ابدان آنان باشد. بنابراین، رمز جاودانگی عاشورا آن است که دلها را تسخیر کرده و اگر بخواهیم مردمدار باشیم، باید به نحوی رفتار، حکومت، مدیریت و سیاستگذاری کنیم که مردم با دل و جان خود ما را بپذیرند.
منبرها و سخنرانیها مردم را منسجم کنند
غرویان در تکمیل سخنان خود خاطرنشان کرد: نکته مهم در ایام عاشورا و تاسوعا آن است که منبرها، سخنرانیها و مداحیها مردم را منسجم کند؛ چرا که در هر حال، «مصباح الهدی و سفینه النجاه» بودن امام حسین(ع) در گروی وحدت بوده و امام حسین (ع) میتواند ما را به وحدت برساند؛ لذا تفرقهافکنی، تهمت و توهین به نمایندگان مردم، مجلس، دولت و ارکان نظام بر روی منبرها در این ایام از گناهان کبیره است. ضمن این که بنده میبینم برخی خطبا و منبریها توجه به این مسائل زمانه نداشته و گاهی خطابهای تند، غیراخلاقی و توهینآمیز نسبت به مجلس، دولت، نمایندگان و امثال آن دارند و به عقیده من این امر در جهت یزدیان حرکت کردن است؛ بنابراین منبرها و سخنرانیها باید دلهای مردم، دولت و ملت را به هم نزدیک کرده تا وحدت قوا و انسجام ملی ما حاصل شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۵۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲ کتاب مناسب مداحان و منبریها در راه نمایشگاه
سعید نسیمی، شاعر و نویسنده کتب «مصباحالذاکر» و «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» در گفتوگویی از عرضه این کتابها در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران خبر داد و گفت: هر دوی این کتابها در حوزه عاشورایی و عاشوراپژوهی است.
این نویسنده ادامه داد: کتاب «مصباحالذاکر» برای اهل تبلیغ یعنی افرادی مانند مداحان، سخنرانان، شاعران آیینی، نغمهسرایان و فعالان رسانهای میتواند مفید باشد. کتاب «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» هم به بحثهای تاریخی میپردازد.
وی افزود: مطالعه این کتابها باعث ارتقاء سطح دانش و دانایی افراد مبلّغ میشود. این دو کتاب را انتشارات «آرام دل» منتشر میکند و قرار است به نمایشگاه کتاب امسال برسد.
بخشی از کتاب «مصباحالذاکر» را میخوانیم:
برای تبلیغ نهضت عاشورا، باید در فرم و محتوای مجالس، از شیوههای صحیح استفاده کرد. اینجاست که رسالت نوکری فراتر از گرفتن اشک از مستمعین (که قطعا فی نفسه امر مقدسی است) تعریف میشود. این امر که مطالبه علما و مراجع عظام است، میسر نیست مگر با ارتقاء سطح دانش مداحی از طریق مطالعه متون معتبر.
کتاب حاضر مجموعهای است در عین جامعیت، خلاصه و فشرده برای استفاده سخنرانان، شاعران، مداحان و آن دسته از اهل تبلیغ که امکان یا فرصت بررسی منابع متعدد و پرحجم را ندارند و یا با وجود مطالعات قبلی، نسبت به مرور مطالب برای استفاده در مجالس احساس نیاز میکنند.
بخشی از کتاب «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» را میخوانیم:
اگر خواص در پیچ تاریخی سقیفه به وظیفه خود عمل میکردند و امیرالمومنین (علیه السلام) را تنها نمیگذاشتند، اگر مسلمین در جمل و صفین و نهروان علی شناس بودند و تیغ بر امام مفترض الطاعه نمیکشیدند، اگر قرآن ناطق را به کاغذ و مرکبهای بر نیزه خدعه برافراشته نمیفروختند، دشمنان قسم خورده اسلام، سر حسین بن علی (علیه السلام) که نه، سر اسلام مجسم را بر نیزه نمیزدند و پای آن پایکوبی نکرده و با جام شراب لعبت هاشم فی البدر نمیخواندند.
و اما امروز... امروز هم اندکی غفلت، بیبصیرتی، دنیا طلبی و انفعال، و در یک کلام فاصله از خط ولایت، کافی است که یزیدیان زمان عاشورایی دیگر رقم بزنند.