Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش ایلنا، مسئول برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی روستای فدیشه‌نیشابور گفت: بزرگترین مراسم تعزیه‌خوانی کشور با قدمتی 400 ساله همزمان با عاشورای حسینی، در روستای فدیشه بخش میانجلگه شهرستان نیشابور طبق سنت هر ساله برگزار شد.

اخباری افزود: این مراسم به عنوان بزرگترین اجتماع عزاداران سیدالشهدا بعد از حرم رضوی در شمال شرق کشور با حضور بیش از 70 هزار عزادار سیدالشهدا از نخستین ساعت‌های برآمدن آفتاب صبح روز عاشورا آغاز شده و هیات‌های سوگوار و سیاه پوش در غم شهادت مظلومانه مولای عشق امام حسین(ع) تا غروب آفتاب با زنجیرزنی و سینه زنی به عزاداری می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در این مراسم تعزیه خوانی بیش از 5 گروه تعزیه خوانی برتر کشور در قالب 60 تعزیه خوان، واقعه عاشورا را به نمایش می گذارند.

این خادم اهل بیت(ع) افزود: مراسم عزاداری با سنت تاریخی علم گردانی آغاز شد و اهالی روستاها با بیرون آوردن "علم ها" که نمادی از "سرو" به نشانه آزادگی سالار شهیدان می‌دانند از تکایا و هیات‌ها آنها را بر روی دستان خود حمل می‌کنند، افزون بر این همه منازل روستایی که بر سر در آنها پرچم سیاه برافراشته محفل سوگواری سالار دشت نینوا شده است و مهمان‌های امام حسین(ع) را پذیرا شده اند.

اخباری با بیان اینکه همه هزینه های این مراسم را اهالی روستا تامین می کنند، گفت: برای پذیرایی از عزاداران شرکت کننده در این مراسم، بیش از 80 دیگ حلیم برای پذیرایی صبحانه و نهار عزاداران تهیه و طبخ شده است.

بنا به تصویب شورای سیاست گذاری ثبت کشور، آیین مذهبی "علم گردانی" در روستا‌های شهرستان نیشابور ثبت ملی شده است.

علم گردانی به عنوان آیینی سنتی، مذهبی و از نماد‌های فرهنگ سوگواری است که هر سال عزاداران و ارادتمندان به امام سوم شیعیان حسین بن علی(ع) در روستا‌های نیشابور و به طور خاص با حضور حدود 40 هیات مذهبی در "فدیشه" برگزار می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: امام حسین اهل بیت حرم رضوی عزاداری سیاست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۵۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با عنوان IRANEXPO ۲۰۲۴ از امروز ۸ تا ۱۲ اردیبهشت برابر با ۲۷ آوریل تا ۱ می ۲۰۲۴ در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.   نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سه هزار تاجر و بازرگان خارجی از کشور‌های مختلف دنیا در هفت گروه کالایی، صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات؛ صنعت؛ فرش دستباف؛ صنایع‌دستی و گردشگری؛ دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات شیمیایی؛ صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی و گروه پتروشیمی برگزار می‌شود و موسسه رازی نیز به عنوان بزرگترین مرکز تحقیق و تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک در ایران و منطقه در این رویداد حضور خواهد داشت.   گفتنی است: اولین بار نمایشگاه ایران اکسپو (نمایشگاه توانمندی‌های صادرات جمهوری اسلامی ایران) سال ۱۳۹۲ در ایران برگزار شد.   این نمایشگاه بزرگترین رویداد تجاری در ایران است که به منظور ارتباط با بازار‌های بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های صادراتی صنایع ایران برگزار می‌شود. نقش این نمایشگاه در صادرات تولیدات ایران حائز اهمیت است. این رویداد فرصتی استثنایی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند تا با هزینه‌ای معقول، محصولات خود را به تجار و بازرگانان بین‌المللی معرفی کنند و به این ترتیب، ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها را پر کرده و به سمت افزایش صادرات حرکت کنند. همچنین، این نمایشگاه به عنوان یک پل ارتباطی بین تولیدکنندگان ایرانی و بازرگانان خارجی عمل می‌کند و امکان برقراری تعاملات تجاری و شبکه‌سازی را فراهم می‌کند.

دیگر خبرها

  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • احسان یاسین از فلسطین خواند
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • مربی اسبق استقلال عزادار شد
  • اعلام مراسم و محافل حرم مطهر بانوی کرامت در هفته جاری‌
  • بزرگترین محفل قرآنی استانی در روستای تمنک
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو