Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@03:39:48 GMT

گیلان در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۵۷۴۳

گیلان در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم

خیل عظیم گیلانیان عزادار با حضور در اماکن مقدسه و معابر عمومی و سر دادن نوحه به یاد شهادت مظلومانه حسین (ع) و یارانش به سوگ نشستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، گیلانی‌های داغدار و عزادار حسینی از نخستین ساعات صبح امروز با حضور در هیئت‌های عزاداری، تکایا، مساجد و بقاع متبرکه، ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران با وفای ایشان نشان دادند و با برپایی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به خیابان‌ها آمده و عزاداری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خیابان‌های سراسر استان مملو از جمعیت عاشقی است که فریاد عزا و ماتم سر داده‌ و کوچک و بزرگ، زن و مرد در عزای عزیز دل پیامبر اسلام(ص) بر سر و سینه می‌زنند.

 

امروز عاشقان حسینی در نقاط مختلف شهری و روستایی استان با برگزاری آیین‌های سوگواری در مصیبت کربلا اشک ماتم ریخته و یاد و خاطره حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش را که برای آزادگی و ظلم ستیزی به شهادت رسیدند، گرامی داشتند.

 

مردمان حسینی گیلان با فریادهای یا حسین مظلوم، یا زینب کبری و ... آمده‌اند تا نشان دهند که مظلومیت حسین(ع) نقطه اشتراک سینه‌های به سوگ نشسته سالار شهیدان است.

 

بسیاری از عاشقان خاندان عصمت و طهارت با برپا کردن سفره‌های اطعام از عزاداران حسینی در ظهر عاشورا پذیرایی می‌کنند و درهای منازلشان به روی عزادارن حسینی باز است.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم تاسوعای حسینی مسجد شیرخوارگان حسینی امام حسین ع عاشورا خبرگزاری شبستان محرم حسینی عاشورای حسینی در گیلان اطعام عزاداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۵۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک»؛ بازتابی از حادثه عاشورای تاریخی حرم رضوی

کارگردان تئاتر خیابانی لکه‌های پاک گفت: نمایش خیابانی لکه‌های پاک تا سوم اردیبهشت در صحن سبزه میدان زنجان به ماجرای بمب گذاری عاشورای ۷۶ در حرم مطهر امام رضا (ع) می‌پردازد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در روز‌های نخستین اردیبهشت ماه، صحن سبزه میدان شاهد اجرای نمایش خیابانی "لکه‌های پاک" خواهد بود. این نمایش که به کارگردانی فرشته جعفری و بازیگری او و مهدی روزبهانی به صحنه می‌رود، به یکی از تلخ‌ترین رویداد‌های تاریخ معاصر ایران یعنی بمب‌گذاری عاشورای سال ۷۶ در حرم مطهر امام رضا (ع)، می‌پردازد.

 

"لکه‌های پاک" با هدف ایجاد آگاهی و انعکاس احساسات و عواطف جامعه در قبال این حادثه، تلاش می‌کند تا با استفاده از زبان هنر، پیام صلح و دوستی را به مخاطبان خود منتقل کند.


جعفری، که هم در نقش کارگردان و هم بازیگر حضور دارد، با بهره‌گیری از تجربیات شخصی و تاریخی، سعی در بازآفرینی فضایی دارد که در آن تماشاگران می‌توانند با درد و رنج بازماندگان این فاجعه همدلی کنند.


این نمایش که در روز‌های اول، دوم و سوم اردیبهشت در محیط باز صحن سبزه میدان به اجرا درمی‌آید و در تاریخ‌های ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت نیز در مدارس و دانشگاه‌های زنجان به نمایش گذاشته خواهد شد، این برنامه‌ریزی با هدف دسترسی گسترده‌تر مخاطبان و به ویژه جوانان به این اثر هنری صورت گرفته است.
جعفری و روزبهانی، با اجرایی پرشور و هنرمندانه، قصد دارند تا تأثیرگذاری عمیقی بر روی تماشاگران داشته باشند و آن‌ها را به تأمل و تفکر در مورد موضوعاتی، چون خشونت، تروریسم و تاثیرات آن بر جامعه وادارند. "لکه‌های پاک" نه تنها یک اثر هنری است، بلکه یک فراخوان برای صلح و همدلی در برابر خشونت و نفرت محسوب می‌شود.


با توجه به اهمیت موضوع و کیفیت بالای اجرایی، انتظار می‌رود که این نمایش توجه و استقبال گسترده‌ای را از سوی عموم مردم و به خصوص جامعه هنری به همراه داشته باشد. این نمایش، برای بازاندیشی و درک بهتر از تاریخ معاصر و نقش هنر در پرداختن به مسائل اجتماعی و تاریخی فرصتی را فراهم می‌کند.

دیگر خبرها

  • نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند
  • حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • نماینده سابق مجلس عزادار شد /پیام لاریجانی
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • شبه قمر زمین از ماه کنده شد
  • شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک
  • معرفی شاکی حسین حسینی از سوی فرماندهی فراجا
  • حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا
  • نمایش خیابانی «لکه‌های پاک»؛ بازتابی از حادثه عاشورای تاریخی حرم رضوی