Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@05:19:21 GMT

نوبت جنگ شد و شاه به میدان آمد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۰۷۹۴

نوبت جنگ شد و شاه به میدان آمد

این روزها مردم ایران در هر گوشه‌ای، با آیین خاص خود سیاه‌ پوش، نوحه‌خوان و شروه‌خوان هستند و به عزایی بزرگ و باشکوه نشسته‌اند. از جنوب تا شمال و شرق و غرب. اوج این عزاداری‌ها در آیین تاسوعا و عاشورا جلوه‌ای خاص پیدا می‌کند. محسن بوالحسنی خبرنگار

در جنوب دایره ‌پشت دایره دور مداح و نوحه‌خوان شکل می‌گیرد و عزاداران سینه‌زنان دل از هر کسی می‌برند و سیل اشک از چشم روان می‌کنند؛ دل و چشم از هر کسی و با هر آیینی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلفن را برمی‌دارم و به یکی از صداها و حنجره‌های مخملی جنوب و بندرعباس، زنگ می‌زنم. صدای مهربانش با صدای دسته‌های عزاداری گره می‌خورد و سخت می‌شود فهمید چه می‌گوید. خالو قنبر راستگو، نوازنده «نی‌جفتی» و خواننده بندری به گوشه‌ای می‌رود تا صدایش بهتر شنیده شود. از آیین‌های عزاداری ماه محرم می‌پرسم و با ساده‌ترین زبان‌ها از جنوب می‌گوید و آیین‌ بندری‌ها در عزای امام حسین(ع).
می‌گوید: «اینجا و در این مراسم بیشتر قره‌نی‌نوازی می‌شود و کمتر نی‌جفتی می‌زنیم. کسی هم نیامده جفتی‌نوازی را ضبط و پخش کند برای تلویزیون یا.... بیشتر مداحی می‌کنم و نوحه می‌خوانم.» از خالو قنبر می‌پرسم بیشتر چه نوحه‌هایی می‌خوانید؟ می‌گوید: «دوست دارم نی‌جفتی بنوازم و برنامه‌های موسیقی داشته باشیم. چون خیلی به نظر من باشکوه می‌شود.» خالو بعد از این چند کلام کوتاه دم می‌گیرد پشت تلفن و بخش‌هایی از یک نوحه معروف را می‌خواند: «ایها الناس شما را به حق خون حسین / لحظه‌ای گوش نمایید بدین شیون و شین / تا بیان سازم از آن سبط رسول ثقلین / آن زمانی که حسین جانب میدان آمد / نوبت جنگ شد و شاه به میدان آمد....» خالو با صدایش دل ها را به جنوب می‌برد و انگار فاصله‌ها در صدایش برداشته می‌شوند. هر بار که پشت تلفن نغمه و سوگ‌سروده‌ای را به نوحه می‌خواند. ظهر عاشوراست. می‌پرسم الان کجا هستید؟ و آنجا چه مراسمی برپاست؟ می‌گوید: «الان میناب هستم و بعد از میناب می‌روم بندرعباس. نوحه‌ای را می‌‌خواند و می‌گوید همین نیم‌ساعت پیش این نوحه را در «سینه‌زنی واحد» دم گرفته‌ بودیم: «الا ای آسمان این صبح عزا.... دلم در سینه بی‌تابی کند آرامی ندارد.» قنبر راستگو از آیین مینابی‌ها هم می‌گوید: «اینجا هم سینه‌زنی‌ واحد از آیین‌های قدیمی است و حلقه‌هایی دور مداح بسته می‌شود و عزاداران سینه واحد می‌زنند. البته از روز پنجم محرم در میناب دو عَلم پیغمبر(ص) و صاحب الزمان(عج) همزمان بسته می‌شود که از جمله مراسم‌ پرشور در تمام هرمزگان است.
مراسم‌ هم این‌طوری‌ است که عَلم در آب رودخانه غسل داده می‌شود و علم‌های دیگر به استقبال آمده و مراسم تا غروب ادامه پیدا می‌کند و عصر همان روز هم نه تنها مردم میناب، که خیلی‌ها از شهرهای استان در این مراسم شرکت می‌کنند و نذورات می‌دهند.» با خالو قنبر که دوست دارد درباره این آیین‌ فیلم ‌ساخته شود و با ضبط این آیین، دستخوش تغییر و بدعت نشود خداحافظی می‌کنم و بارها و بارها صدای نوحه‌خوانی‌اش را با خودم مرور می‌کنم.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۰۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام

                                                                                 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) امروز  با حضور هیات‌های مذهبی و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام به سمت مسجد امام جعفر صادق (ع) برگزار شد.

عزاداران مکتب جعفری در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام همزمان با سراسر کشور با تجمع در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام به سمت مسجد امام جعفر صادق (ع) عزاداری کردند.

 

دیگر خبرها

  • نوبت به تست مهدی ترابی در پست جدید رسید
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • نوبت به تست ترابی در پست جدید رسید
  • دانلود نوحه شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است
  • محدودیت‌های ترافیکی در میدان صادقیه تهران
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام برگزار شد
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام
  • برپایی آیین های عزاداری شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در مازندران