Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین محمود صلواتی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: وقتی چیزهایی که ربطی به دین ندارد را وارد دین کنیم بدعت است و این بدعت چهره واقعی دین را مخدوش خواهد کرد، هر چیزی وقتی چهره واقعی و اصلی خود را از دست بدهد بنیان های آن سست و لرزان خواهد شد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در ارتباط با عاشورای حسینی نیز گاهی در قالب مدل ها و سبک های خاص، سعی می شود بدعت هایی وارد فرهنگ عاشورای حسینی شود و در این فضا، اصل محوری عاشورا به حاشیه رفته و مسائل فرعی، اصل می شود و این بسیار خطرناک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: اگر چهره دین و عاشورا را وارونه جلوه دهیم و کسانی به صورت آگاهانه و یا بدون آگاهی به خرافات و بدعت ها در عزاداری دامن بزنند، باعث دین گریزی مردم خواهد شد و تبعات نامطلوبی برای اسلام در پی خواهد داشت، بنابراین، مهمترین رسالت مبلغان دینی، پالایش و زدودن خرافات و بدعت ها از چهره دین و عزاداری است و در این زمینه جامعه از آنان  انتظارات زیادی دارد.
صلواتی خاطرنشان کرد: باید هم مردم و هم مداحان آگاه شوند که هدف قیام امام حسین (ع) چه بوده و عزاداری ها ما نیز بر چه مبنا و اساسی قرار دارد، فلسفه قیام برای آنها تبیین شوند تا به عمق و محتوای عاشورای حسینی پی ببرند.
صلواتی  در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوالی در مورد تبیین خاستگاه دینی نذورات مردمی در مراسم عزای حسینی گفت: نذورات مردم در مجالس عزاداری ریشه کهن و دیرینه دارد و کسی نمی تواند جلو آن را بگیرد زیرا کاملا خودجوش، مردمی و از روی آگاهی و اعتقاد است.
وی در پاسخ به شبهاتی که می گویند بهتر نیست نذورات مردمی صرف کارهای عام المنفعه و کمک به فقرا شود، نیز گفت: هر چیزی جای خود را دارد، کسی که در مجلس عزای حسینی نذری می دهد اگر فرهنگ سازی شود به صورت قطعی، در کارهای خیر به ویژه کمک به فقرا نیز پیشقدم خواهد شد.
وی  همچنین گفت: در دهه دوم انقلاب اسلامی، ترویج فرهنگ غنای عاشورای حسینی می تواند ما را در تقویت فرهنگ ظلم ستیزی، حمایت از مظلوم و مقاومت در برابر ظلم مصمم تر سازد.
صلواتی ادامه داد: مهمترین درس عاشورا روحیه ظلم ستیزی و حمایت از مظلوم بود و این فرهنگ باید برای همیشه زنده بماند.
استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: تا زمانی که آثاری از ظلم در جهان باشد باید قیام حسینی ترویج، تبلیغ و تبیین شود، سخنان امام حسین (ع) سرشار از عدالت طلبی، ظلم ستیزی، روحیه فداکاری و ایثار و گذشت است و در هر زمانی و شرایطی، کارکرد خود را دارد و باید روی آن تبلیغ شود.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه قم محرم ۹۸ هیأت عزاداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۱۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه درسپاه عاشورا  با اشاره به اینکه از ۸ الی ۱۴ اردیبهشت ماه هفته عقیدتی سیاسی در سپاه پاسداران است و برنامه‌های مختلفی در سطح سپاه استان برگزار می‌شود گفت: دیدار بانماینده ولی فقیه در استان، غبار روبی گلزار شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدا، تجلیل از معلمان نمونه و اندیشه ورز، برگزاری حلقه‌های صالحین در پایگاه‌های مقاومت و مساجد، حضور در حوزه‌های علمیه، فراخوان آثار مرتبط با شهید مطهری، برگزاری زنگ سپاس در مدارس، پویش مطهر و تجلیل از هادیان سیاسی از برنامه‌های این هفته است.

حجت الاسلام سرایی افزود: دوره‌های عقیدتی سیاسی ما می‌تواند، بسیاری از مشکلات  جوانان را حل کند،مابرای سربازان عزیز برنامه‌های عقیدتی داریم چرا که این ها ذخیره اسلام و انقلاب هستند وآموزش‌های قرآنی و عقیدتی در سپاه نقش اساسی دارد.

وی با تاکید بر اینکه شهید مطهری شخصیت بی نظیری بود که آثار و تفکرات او در جامعه ما ساری و جاری است اظهار داشت: دعوت از مربیان و هادیان و قاریان قرآنی و فرهنگی با هدف تبیین آثار استاد شهید مطهری و نیزاشنایی با مبانی و اعتقادات دینی در بین پاسداران ما بسیار ارزشمند است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا تصریح کرد: باید موضوع خود سازی را با حضور عالمان اثر گذار درسپاه ادامه دهیم، سپاه پاسداران تمام تدابیر حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا را تبیین می‌کند و هر قدر این باور‌های درونی پاسداران و اعتقادانشان قدرتمند شود حضور در میدان اثر گذارتر خواهد بود و دشمنان را مایوس خواهد کرد.

استاد آیت الله مطهری ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری سیاسی بیرون آمده بود به دست گروه جنایتکار فرقان به شهادت رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند
  • برگزاری نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • ثبت نام اولین دوره مسابقات گل کوچک محلات استان مرکزی تمدید شد