Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@22:35:40 GMT

۳.۵ میلیون نفر در کارگاه‌های زیرزمینی اشتغال دارند

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۲۷۵۸

۳.۵ میلیون نفر در کارگاه‌های زیرزمینی اشتغال دارند

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه کارگران در کارگاه های بدون شناسنامه جزو فراموش شدگان هستند گفت:براساس برآوردها ۳.۵ میلیون کارگر در کارگاه‌های زیرزمینی فعالیت دارند که آمار آنها در هیچ جا نیست . ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال نظرات - اخبار اقتصادی -

علی خدایی،نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره آماراشتغال کارگران غیر رسمی گفت:  براساس برآوردها 3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیون کارگر در کارگاه‌های زیرزمینی فعالیت دارند که آمار آنها در هیچ جا نیست  و این کارگاه‌ها غیر رسمی و بدون تابلو هستند.45.5 میلیون کارگر در کارگاه‌های شناسنامه‌دار کشور شناسایی شده‌اند. 

حداقل دستمزد تنها 35 درصد هزینه معیشت کارگران را تأمین می کند

خدایی با بیان اینکه به آمار و ارقامی از سوی معاونت اشتغال درباره میزان اشتغال زایی بیان می شود اعتماد ندارم و راجب به آمارهای وزارت کار صحبت نمی کنم گفت: کارگرانی که در خیابان جمهوری در کارگاه های خیاطی مشغول به فعالیت هستند هیچ گونه شناسنامه کارگری در آن کارگاه برای آنها وجود ندارد.

 وی با انتقاد از ضعف وزارت کار در بازرسی های کار گفت: کارگران در کارگاه های بدون شناسنامه جز فراموش شدگان هستند. در این کارگاه ها قرارداد سفید امضا به وفور وجود دارد. کارگران فعال در فضای سبزها و پاکبانان نیز قرار داد سفید امضا دارند. کارگرانی که با بسیاری از پیمانکاران تأمین نیرو مرتبط با نهادهای دولتی و عمومی و غیر دولتی کار می کنند،جز کارگرانی هستند که اصطلاحاً قرار داد سفید امضا با پیمانکار خود بسته اند و اگر اعتراض کنند، به زودی بیکار می شوند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه گاهی اوقات قراردادهایی با کارگران بسته می شود که فقط روی کاغذ است گفت:مفاد قراردادهایی که فقط روی کاغذ است اجرا نمی شود و حداقل های قانونی برای آنها  وجود ندارد و در این صورت کارگر حق اعتراض ندارد و از این دسته کارگران در پیمانکاران تأمین نیرو به وفور یافت می شود و هیچ مقامی هم نمی تواند ادعا کند، که کارگران با قرارداد سفید امضا وجود ندارد.

وی راه حل قرار داد سفید امضا کارگری را در گرو اجرای ماده 10 قانون کار و تبصره آن خواند و گفت: کارفرما موظف است یک نسخه از قرارداد با کارگر را به اداره کار محل سکونت و یک نسخه را به تشکل‌های مربوط به کارگری تحویل دهد.

خدایی با اشاره به اینکه  حدود 10درصد از کارگران کشور دارای تشکل‌ صنفی هستندبیان کرد:ادارات کار در همه جای ایران و شهرهای مختلف وجود دارند که اگر ماده 10 قانون کار اجرا می‌شد، دیگر شاهد قرارداد سفید امضا کارفرما با کارگر نبودیم و قوانین کار اجرا می‌شد، اما این ماده قانونی به خاطر ضعف نظارت اجرا نشد.
عضو شورای عالی کار بیان کرد:اگر سامانه جامع روابط کار راه اندازی شود،قراردادهای کارگری ثبت الکترونیکی می شود و کارفرماها موظف هستند که یک نسخه از قرار داد با کارگران را در این سامانه قرار دهند. وزیرکار در تیرماه قول داده بود که سامانه جامع روابط کار ظرف دو ماه آینده رونمایی و در اختیار کارگران قرار گیرد. اگر این سامانه رونمایی شود. کارفرما مؤظف است نسخه‌ای از قرارداد خود را در سامانه قرار دهد، در غیر این صورت اگر مشکلی بین کارفرما و کارگر ایجاد شد که کار به دادگاه کشید، در آن صورت ادعای کارگر پذیرفته می‌شود و کارفرما بعد از آن حتی اگر قرارداد ارائه کند، از او پذیرفته نخواهد شد.

 نماینده کارگران در شورای عالی کار  با اشاره به اینکه نبود امنیت شغلی باعث قرارداد سفید امضا است گفت: در حال حاضر لیست بیمه تأمین اجتماعی الکترونیکی شده و صد در صد کارفرمایان این لیست را در سامانه ارائه می کنند و کارفرما در این زمینه تخلف نمی کند  و موظف است کارش را به درستی انجام دهد. در مورد سامانه جامع روابط کار هم باید الکترونیکی شود.

 انتهای پیام/

R1012189/P/S7,82/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اخبار کارگران عیدی کارمندان و کارگران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار کارگران عیدی کارمندان و کارگران اخبار کارگران عیدی کارمندان و کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۲۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد

سرپرست سازمان خصوصی سازی با اشاره به روز جهانی کار و کارگر از آزادسازی وثیقه و به نام شدن سهام ترجیحی متعلق به ۶۴۱۶۱ تن از کارگران خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابراهیم بازیان با تبریک روز جهانی کار و کارگر و هفته کار و کارگر گفت: تعداد 5،221،627،710 سهم متعلق به 64،161 نفر در 154 شرکت که در سالهای قبل واگذار شده بود؛ از وثیقه آزاد و سهام به نام کارگران منتقل شده است.

واگذاری 305،893،562 سهم دولت به 3008 کارگر از ابتدای دولت سیزدهم

سرپرست سازمان خصوصی سازی ادامه داد: با توجه به سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی مبنی بر گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی ، تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و بهبود درآمد خانوار و در اجرای تبصره (3) ماده «20» قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تعداد 305،893،562 سهم دولت در 10 شرکت مشمول واگذاری به 3008 نفر از کارکنان و کارگران شاغل و بازنشسته به عنوان سهام ترجیحی واگذار شده است.

بازیان در همین زمینه افزود: مطابق مقررات، واگذاری سهام ترجیحی به صورت صد در صد اقساط با مدت 10 سال صورت می­گیرد و بهای سهام واگذار شده از محل سود سهام مورد واگذاری پرداخت می شود.

ارائه تخفیف قیمتی در واگذاری سهام ترجیحی به کارگران

وی در بخش دیگری از سخنان خود، از برنامه دولت برای حمایت از کارگران خبر داد و گفت: دولت در نظر دارد با هدف حمایت از کارگران؛ قیمت سهام ترجیحی شرکتهای قابل واگذاری را با اعمال تخفیف به آنان واگذار نماید.

بازیان در همین زمینه اضافه کرد: کلیات این پیشنهاد به تصویب هیأت واگذاری رسیده و پس از تصویب جزئیات و طی مراحل قانونی، در واگذاری سهام ترجیحی مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

سرپرست سازمان خصوصی سازی از یک تصمیم دیگر هیات واگذاری خبر داد و خاطرنشان کرد: به موجب تصمیم دیگر هیئت واگذاری؛ سهام ترجیحی مستقل از سهام بلوکی به کارکنان واگذار خواهد شد و بر این اساس کارکنان شرکت مشمول واگذاری؛ صرفنظر از فروش یا عدم فروش سهام بلوکی؛ قبل از خرید سهام توسط بخش خصوصی، سهامدار شرکت محل اشتغال خود خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ورود مار سمی به کارگاهی در تهران | تماس کارگران وحشتزده با آتش‌نشانی
  • کارگران پیش قراولان جهش تولید هستند
  • ورود مار سمی به کارگاهی در خلازیر تهران
  • ۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد
  • واحد کشتارگاه صنعتی در فسا بار دیگر آغاز به کار کرد/ اشتغال ۱۰۰ کارگر
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • رشد ۵۰ درصدی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای عدالت مزدی
  • رشد ۵۰درصدی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای عدالت مزدی
  • (ویدئو) فیلمی از یک کارگر باربری شبکه‌های اجتماعی را تسخیر کرد
  • کار کارگران باید پیوست ایمنی داشته باشد