Web Analytics Made Easy - Statcounter

آئین ویژه و دیرینه نخل گردانی یازدهم محرم در شاهرود با شکوه و جلوه خاصی برگزارشده و شاهرودی‌ها در این آئین جلوه‌ای ناب و زیبا از عشق به سرور و سالار شهیدان، امام حسین (ع) را به نمایش گذاشتند. ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶ استانها سمنان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شاهرود، مردم شاهرود همه‌ساله در یازدهمین روز از محرم در سوگ سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) به استقبال آئینی با قدمتی به درازای تاریخ با نام «نخل گردانی» می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس رسم و رسومی که از گذشته‌های دور برجای‌مانده است در شاهرود در یازدهمین روز از محرم‌الحرام آئینی به نام «نخل گردانی» برگزار می‌شوند.

یزد | آیین سنتی نخل‌برداری در اردکان + فیلم‌یزد| بزرگترین آئین نخل‌برداری جهان در تفت برگزار شد«نخل‌گردانی» آئین 100 ساله جهادیه‌ سمنان به یاد علمدار کربلا + تصاویر

این آئین همانند 200 سال گذشته بعدازظهر امروز با حال و‌ هوایی خاص با حضور پرشور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

در این آئین استاندار سمنان، فرمانده سپاه استان سمنان، نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، امامان جمعه شهرستان، خانواده معزز شهدا و... حضور داشتند.

همه‌ساله اجتماع عظیم عزاداران حسینی در 11 محرم روایت دلدادگان حسینی با کاروان اسرای کربلا و روشنگری‌های حضرت زینب (س) است و بار دیگر دلدادگان حسینی در زیر پرچم یا حسین (ع) دور یکدیگر جمع شدند تا پیام رسالت او را به گوش جهانیان برسانند.

عزاداران حسینی نخل بزرگ شاهرود را که در فهرست آثار معنوی کشور نیز به ثبت رسیده است و از بزرگ‌ترین نخل‌های کشور محسوب می‌شود را از مسجد موسی بن جعفر (ع) را تا پارک شهدای محراب به حرکت درمی‌آورند.

در این مراسم مردم اقصی نقاط شهرستان شاهرود از بسطام و مجن و دیگر شهرها و روستاهای اطراف حضور دارند و مراتب عشق و ارادت خود با سالار شهیدان را با حضور خود به امام شهیدان ابراز می‌کنند.

آئین سنتی نخل گردانی در عصر یازدهم محرم در شاهرود پایان‌بخش آئین‌های عزاداری در دهه نخست محرم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ش

R41366/P/S6,64/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۰۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش سنگین برف بهاری در محور شاهرود-توسکستان-گرگان

بارش سنگین برف بهاری در محور شاهرود-توسکستان-گرگان تردد در این محور را با کمی مواجه کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شاهرود، در پنجمین روز از اردیبهشت‌ماه امسال، بارش سنگین برف جاده شاهرود توسکستان را در ساعتی از امروز مسدود کرد، ولی باتلاش نیروهای راهداری این مسیر بازگشایی شد.

مدیرکل راه وشهرسازی شرق استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پیش از ظهر امروز اطلاع یافتیم که در جاده شاهرود -توسکستان به‌علت بارش سنگین برف چندین خودرو در مسیر مانده‌اند.

امیر عمیدی با اشاره به تماس مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان افزود: با توجه به تماس تلفنی مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان برای امدادرسانی به مسافران، نیروهای راهداری شاهرود به محل اعزام شدند.

 وی بیان کرد: با تلاش نیروهای راهداری سهامی، مسیر پاکسازی شده و در حال حاضر محور برای تردد باز است است.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با اشاره به شدت بارندگی‌ها در محورهای مواصلاتی شرق استان سمنان تصریح کرد: بارش برف در برخی از مناطق مانند ارتفاعات چالچالیان به حدود 20 سانتی متر می‌رسد.

عمیدی تصریح کرد: با توجه به ادامه‌دار بودن بارش‌ها رانندگانی که از این جاده عبور می‌کنند، حتماً زنجیر چرخ همراه خود داشته باشند.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور
  • اعزام ۱۷۰ نفر به حج عمره پس از ۹ سال
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد
  • اولین کاروان حج عمره مفرده از استان سمنان راهی سرزمین وحی شد
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • آئین آغاز ساخت پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ برگزار شد
  • پیام تسلیت فرمانده سپاه الغدیر در پی درگذشت مادر شهیدان نیرنگ
  • بارش سنگین برف بهاری در محور شاهرود-توسکستان-گرگان
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی