یک عضو حزب اعتدال و توسعه گفت: مبارزه با فساد به یک نگرش همه جانبه نیاز دارد؛ می‌توان با اتخاذ راه‌کارهایی از پیشرفت فساد همه جانبه کاست.

غلامعلی دهقان در گفت‌و گو با ایسنا، با تاکید بر ضرروت مبارزه با بسترهای فساد آمیز در جامعه اظهار کرد: اصولا رمز و راز بقای یک نظام اجتماعی به عواملی چند بستگی دارد که یکی از آن ها مبارزه با فساد به اشکال مختلف آن می باشد.

وی در توضیح اظهاراتش تصریح کرد: دلیل آن هم مشخص است وقتی توده‌های مردم که قاعده هرم یک اجتماع را شکل می دهند به این نتیجه برسند که در جامعه فسادی نیست طبیعتا به مانایی آن جامعه و تکامل و رشدش کمک می کنند و بالعکس اگر به این جمع‌بندی برسند که جامعه بر مدار درستی حرکت نمی کند آن ها هم خود را ملزم به رعایت قوانین نمی‌بینند.

این فعال سیاسی اعتدالگرا گفت: بنابراین حاکمان باید برای حفظ توازن اجتماع به مبارزه با فساد در انواع آن توجه کافی و وافی داشته باشند. برای همین است که به کار گیری شایستگان در نظام اداری و بخصوص در بخش مالی بسیار مهم است. شایستگانی که هم می‌بایست اهلیت فنی داشته باشند و هم رعایت تقوا به معنای واقعی آن را سر لوحه کار خود قرار دهند.

وی افزود: متاسفانه شواهدی نشان می‌دهد برخی در لباس ریا و با رشوه‌گیری توانسته‌اند در سیستم اداری کشور جا ‌پایی برای خود باز کنند. همین‌ها هستند که بخشی از فساد را در جامعه دامن زده‌اند؛ ظاهری دینی ، اما باطنی غیر دینی دارند.

دهقان یادآور شد: علاوه بر این باید به فریضه امر به معروف و نهی از منکر به معنای واقعی آن توجه کرد و آن را در چارچوب رعایت برخی مسائل ظاهری تفسیر نکرد؛ برای همین است که اگر کسی یا کسانی با عدله قوی و مستندات کافی فسادی را از مسئولی به مسئولان عالی رتبه خبر دادند، باید به سخن آنان توجه شود نه اینکه برخورد غیر منصفانه‌ای هم با آنان صورت بگیرد.

این عضو حزب اعتدال و توسعه سپس ادامه داد: هرچند کسانی که چنین ادعایی دارند باید از باب تقوای سیاسی به شکیات خود عمل نکنند و قبل از طرح مسائل از طریق رسانه‌های رسمی آن را به نهادههای نظارتی ذی ربط اطلاع رسانی کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین می‌توان با اتخاذ راه‌کارهایی از پیشرفت فساد همه جانبه کاست اما به شرط آنکه قبل از برخورد با پشه به خشکاندن مرداب اندیشید مگر نه روز از نو و روزی از نو خواهد بود.

دهقان سپس گفت: برای همین است که برای مبارزه با فساد به یک نگرش همه جانبه نیاز است. برای مثال جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی بخصوص موضوع اعتیاد و فساد باید قبل از مبارزه با آن بسترهای اجتماعی با آن را خشکاند. رونق تولید، شور و نشاط اجتماعی، گسترش فضاهای ورزشی و مشارکت عمومی و بالاتر از همه امید به آینده و ایجاد اعتماد به نفس بخصوص در نسل جوان و حل کردن موضوع اشتغال می تواند سبب عدم شکل‌گیری گسترده پدیده فساد باشد. بنابراین به نظر می‌رسد با نگاه همه جانبه به اجتماع می‌توان امیدوار بود موضوع فساد در انواع آن به یک اپیدمی وسیستم تبدیل نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی:

پاسخ پرویز پرستویی به فروغی؛ مگر صدا و سیما ارث پدری شماست؟

عکس| مهناز افشار عضو جدید خانواده‌اش را معرفی کرد

درخشش مهدی عبدی در اولین دربی؛ علیپور بعدی متولد شد؟

کلیدواژه: مبارزه با فساد

منبع این خبر، وبسایت www.isna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۸۱۵۹۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

بزرگداشت نام و مرام شهدا با مبارزه با ظلم و بي‌عدالتي

خبرگزاری آریا- شهردار تهران در سرمقاله امروز روزنامه همشهری (یکشنبه، 31 شهریورماه) از همه کسانی که دلسوزانه نسبت به گرامی‌داشت نام شهدا در کوچه و خیابان‌های شهر، همواره حساسیت نشان می‌دهند، دعوت کرد همین حساسیت را در کنار شهرداری در تداوم راه و منش شهدا در مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی نیز پیگیری کنند چراکه فقط با یک اراده ملی و عبور از تنش‌های سیاسی و جناحی است که می‌توان راه و منش شهدا را در طرازی ملی و آرمانی دنبال کرده و به آن افتخار کنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، پیروز حناچی در سرمقاله امروز روزنامه همشهری نوشت: در حیات انسانها و به خصوص در فرهنگ دینی ما، جان انسان‌ها حرمت فراوان دارد. زندگی عطیه الهی است. ارزش‌های اندکی در جهان هستی آنقدر مهم‌اند که بتوان زندگی را در پای آنها قربانی کرد. در فرهنگ شیعی سیدالشهدا(ع)، نماد تام و تمام قربانی کردن حیات در پای چنین ارزش‌هایی است. این فرهنگ حسینی است که تشیع را در طول تاریخ زنده نگاه داشته است. همانگونه که امام خمینی(ره) فرمود «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است».
تاملی در کلام امام حسین (ع) نشان می‌دهد که در راس ارزش‌هایی که او بر سر آنها ایستاد و با شهادت خود، پیام دفاع از آنها را با تارک تاریخ ثبت کرد، مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی قرار داشته است. جایی که حضرت فرمود «إِنِّیْ لا أَرَیَ الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَالحَیاةَ مَعَ الظّالِمِینَ إِلّا بَرَما» (من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمین را به جز مایه بدبختی نمی‌بینم) جایی که پای ظلم‌پذیری در جامعه به میان می‌آید، ادامه حیات معنای خود را از دست خواهد داد.
فلسفه قیام امام حسین (ع)، در امتداد بعثت پیامبران، دعوت مردم برای برپاداری عدالت و مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی بود. بنابراین شهید نماد هر آن گروهی است که در مسیر پیامبران یعنی عدالتخواهی و مبارزه با ظلم پایداری ورزد. به همین اعتبارِ ظلم‌ستیزی و عدالتخواهی مردم ایران است که شهید، نماد همه مردم ایران بوده و هست. نه می‌توان شهید را از جامعه ایران حذف کرد و نه می‌توان آن را به نفع این گروه و آن گروه مصادره نمود.
در دوران معاصر، جنگ ما جنگ نبود، مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی‌‌ بود. ظلمی که زورگویان جهانی پشت رژیم بعث عراق، خواستار تحمیل آن به ملت ایران بودند. شاید جنگ یکی از دشوارترین تجربه های زندگی بشری باشد، اما آنجا که جنگ هدفی مقدس و والا را دنبال می‌کند، سختی‌ها و تلخی‌های آن تبدیل به لحظات ناب و به یادماندنی و الگوساز می‌شود. جنگ ما نیز دفاع از شرف و انسانیت و اسلام محمدی بود. دفاع مقدس مظهر مقاومت، رشادت، ایثار و از خودگذشتگی و شهادت با دستان خالی و امکانات نابرابر بود. این خودباوری و اعتماد به نفس جوانان رشید کشور بود که عدم توازن در حوزه امکانات را جبران می‌کرد. در این جنگ برای رزمندگان ما غیر ممکن وجود نداشت. نیروهای ما در دشوارترین شرایط، بر ناامیدی غلبه می‌کردند، امید می‌آفریدند و راه‌های جدیدی می‌گشودند. آنها یا راهی می ساختند یا راهی می گشودند و غیرممکنی وجود نداشت. در حالی‌که ما در هیچ دوره‌ای از جنگ حتی کسری از امکانات و حمایت‌هایی را که دولت عراق از آنها برخوردار بود نداشتیم. اما اراده پولادینی داشتیم که همه نابرابری‌ها را جبران می‌کرد. اراده پولادینی که ناشی از همزمانی دو جهاد اکبر و جهاد اصغر در سیروسلوک رزمندگان و جانبازان و در راس همه شهدای گرانقدر آن بود. آنان که بدور از هیاهو و ریا و تزویر با خدای خویش معامله کرده‌اند و می‌کنند و از ملامت‌گران و اربابان زر و تزویر و زور بیم نداشتند و نخواهند داشت و همچنان در پی‌ کسب معرفت و رسیدن به لقای حضرت حق‌اند. در این جنگ همه اقشار، جنسیت‌ها و رده‌های سنی حضور داشتند. مرد و زن و پیر و جوان. اراده جمعی، وحدت کلمه‌ای در برابر دشمن می‌ساخت که پذیرش هرگونه ظلمی را از طرف ملت ایران ناممکن می‌کرد. ما در جنگ یک تنِ واحد بودیم.
امروز که به برکت شهادت آنها، استقلال کشور حفظ شده، معنای واقعی تداوم راه آنها و گرامی‌داشت نام آنها را باید در تداوم راه آنها در مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی بدانیم. آنچه امروز ما را در تداوم واقعی راه شهدا قرار می‌دهد، مبارزه با فسادی است که متاسفانه در این سالها، به دلایل مختلف نه فقط در بخش هایی از ساختار بوروکراتیک اداره شهر که در اداره کشور نیز راه یافته است. ما چنین مبارزه‌ای را برای ممانعت از تضییع حقوق مردم آغاز کرده‌ایم. زمین و آسمان و فضاهای عمومی شهر، اموال مردم‌اند و ما حق نداریم حق برابرِ همه مردم در بهره‌مندی از این اموال را ضایع کنیم. ما حق نداریم با تداوم شیوه‌های نادرست درآمدزایی برای شهر، به فاصله طبقاتی و نابرابری در شهر دامن بزنیم و نسبت به حقوق بی‌قدرتان و مستضعفان جامعه بی‌تفاوت باشیم. ما هم نام شهدا را در کوچه‌ها و خیابان های شهر گرامی خواهیم داشت و هم با مبارزه با فساد و بی‌عدالتی از راه و منش آن ها در جامعه دفاع خواهیم کرد.
امروز که به یاری پروردگار فرصت خدمت برای همه ما به واسطه آن تجربیات گرانقدر فراهم گردیده، با تلاش و خدمت صادقانه و خالصانه از جان فشانی‌ها و رشادت‌ها و شهادت‌ها حفاظت و صیانت خواهیم نمود. در همین جهت از همه کسانی که دلسوزانه نسبت به گرامی‌داشت نام شهدا در کوچه و خیابان‌های شهر، همواره حساسیت نشان می‌دهند، دعوت می‌کنیم همین حساسیت را در کنار ما در تداوم راه و منش شهدا در مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی نیز پیگیری کنند. فقط با یک اراده ملی و عبور از تنش‌های سیاسی و جناحی است که می‌توانیم راه و منش شهدا را در طرازی ملی و آرمانی دنبال کرده و به آن افتخار کنیم. انشاالله
إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ(من قصدى جز اصلاح [جامعه] تا آنجا كه بتوانم ندارم و توفیق من جز به [یارى] خدا نیست بر او توكل كرده‏ ام و به سوى او بازمى‏ گردم»(هود- 88)

دیگر خبرها

  • مختصات الگوی چینی توسعه
  • رادیو اقتصاد برای مبارزه با فساد و مشکلات مردم چه می‌کند؟
  • رادیو اقتصاد برای مبارزه با فساد چه می‌کند؟
  • بودجه آموزش و پرورش از ابتدای دولت یازدهم سه برابر و حقوق معلمان چهار برابر افزایش یافته است/ طرح پرسش مهر؛ برای ایجاد محیطی شاداب‌تر ، دلپذیرتر ، امن‌تر و دوست داشتنی‌تر در مدارس چه کارهایی باید انجام داد؟
  • پرسش مهر؛ برای ایجاد محیطی شاداب‌تر ، امن‌تر و دوست داشتنی‌تر در مدارس چه کارهایی باید انجام داد؟
  • نصیری: مردم می‌پرسند چرا مسئولی که راه را برای سلطان سکه باز کرد محاکمه نمی‌شود؟/ روزی که جماران‌نشینی شروع شد باید حسّاس می‌شدیم
  • مردم می‌پرسند چرا مسئولی که راه را برای سلطان سکه باز کرد محاکمه نمی‌شود؟/ روزی که جماران‌نشینی مسئولان شروع شد باید حسّاس می‌شدیم
  • رسایی: سخنان روحانی در برخورد با فساد تناقض دارد
  • چرا مسئولی که راه را برای سلطان سکه باز کرد محاکمه نمی‌شود؟
  • راه سوم: رفرمیست یا رفرماتور؟
  • مبارزه با فساد دقیق‌ترین معنای حقوق شهروندی/ ابوالفضل (ع) چرا آب ننوشید!
  • ادامه بی نظمی‌ها در برگزاری جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی/ تفاوت عجیب آمار سایت ستاد مبارزه با مفاسد با آمار برگزاری جلسات!
  • آلزایمر؛ نشانه‌ها، درمان و راه‌های پیشگیری
  • ضروت گفتمان‌سازی مبارزه با مواد مخدر در جامعه/ دشمن کانون خانواده را هدف گرفته است
  • حفاظت از عربستان، بهانه ای برای حضور نظامی آمریکا در منطقه
  • رسانه‌های اجتماعی و بدیل‌های آن/کریستین فوکس
  • جلسه با وزیر اقتصاد برای اجرای راهکارهای مبارزه با فساد
  • اراده و زبان به‌عهده‌گرفتن مسئولیت‌ کارهایی را که انجام می‌دهیم داریم
  • فرمانده کل سپاه پاسداران: قدرت تولید مخاطرات پیش‌بینی نشده را داریم و تا‌کنون تنها بخشی از توانمندی خود را به نمایش گذاشته‌ایم/ اراده و زبان به عهده گرفتن مسئولیت‌ کارهایی که انجام می‌دهیم را داریم/ مهیای هر سناریویی هستیم