Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:05:43 GMT

این حسین است که بر خاک افتاده است

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۳۱۰۴

این حسین است که بر خاک افتاده است

یکی از گزارشگران جریان کربلا و شهادت امام حسین(ع) در عاشورای ۶۱ هجری،  ابومِخنَف لوط‌بن‌یحیی‌ازدی غامدی (متوفی ۱۵۷ه. ق)  است. وی شیعه امامی، تاریخدان و سیره‌نویس پُرکار و از مردم کوفه بود. سیره‌نویسان، ۳۲ کتاب به وی نسبت می‌دهند. ابومخنف در طبقه ابن اسحاق سیره نویس مشهور قرار دارد، گفته‌هایش مورد اعتماد بیشتر مورخان و بیش از همه طبری از او نقل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره مقتل ابومخنف، کهن‌ترین مقتل واقعه کربلا

مقتل ابومخنف نخستین و کهن‌ترین مقتلی است که دو نسل بعد از واقعه کربلا توسط ابومِخنَف لوط‌بن‌یحیی‌ازدی غامدی مکتوب شده است. مقتل ابومخنف از دو طریق به دست ما رسیده است؛ اولی کتابی با عنوان مقتل‌الحسین(ع) و مصرع اهل‌بیته و اصحابه فی کربلا و مقاتلی نظیر آن که منسوب به ابومخنف اند و اغلب حاوی گزارش‌های ساختگی و سست در کنار شماری روایات مورد اعتماد نقل شده از او هستند. منبع قابل اعتماد دیگر مقتل ابومخنف کتاب تاریخ الرسل و الملوک طبری (متوفی ۳۱۰ ه. ق) است که حدود سه یا چهار نسل با ابومخنف فاصله دارد. در گذر زمان اصل کتاب از بین رفته و باقیمانده قابل اعتماد و اتکا از این مقتل همان ۱۱۶ روایتی است که در کتاب طبری ذکر شده، در عین اینکه کتاب‌های غیرمستند زیادی آمیخته با تحریف به نام مقتل ابومخنف منتشر شده‌اند.

ابومخنف چند سال بعد از واقعه کربلا متولد شده و وقتی مقتل را می‌نوشته شماری از شاهدان مستقیم واقعه کربلا هنوز در حیات بوده‌اند. از این رو روایت او از کربلا و وقایع پس و پیشِ این رویداد سوگناک، دست‌اول‌ترین منبع تاریخی در این زمینه به شمار می‌رود که به خاطر ثقه و متاخر بودن او در بسیاری جهات، فاقد تحریف و اضافه های ساختگی مقاتل بعدی و متاخر است؛  در منبع نقل شده از سوی طبری بر خلاف نسخه‌های دستکاری شدهٔ بعدی منسوب به ابومخنف، نکته‌های خلاف عقل و عرف برخلاف منابع اول به چشم نمی‌خورد.

به تناسب ایام منتهی به عاشورا و تاسوعای حسینی و حوادث مربوط به هر روز، فقره‌های از این مقتل گزینش خواهد شد که این مطلب دوازدهمین قسمت از این مجموعه است. فقره‌هایی که به تصحیح، ترجمه، تدوین و استخراج حجت الله جودکی،  پژوهشگر تاریخ، محقق و کتابشناسی مقاتل، از کتاب مقتل الحسین (انتشارات خیمه، چاپ دوم، ۱۳۹۴) و وَقعه الطَّفّ (بازسازی مقتل الحسین(ع) ابومخنف، انتشارات طه، چاپ اول، ۱۳۹۷) محمدهادی یوسفی غروی به ترجمه محمدصادق روحانی و هر دو از منبع قابل اتکای این مقتل؛ یعنی تاریخ طبری نقل و در این مجموعه به تناسب روزها تدوین و گزینش و آماده شده است.  

همچنین در گزارش‌هایی که نقل خواهد شد جهت تسهیل، زنجیره سلسله راویان ذکر شده در منبع اصلی حذف و تنها به راوی اصلی و حاضر در صحنه کفایت شده است. به علاوه برای آشنایی و کاوش بیشتر مخاطب با راویان، توضیحاتی مختصر درباره راویان اصلی ضمیمه مطلب شده است. در روایت‌ها هر جا عنوان راوی گفت می‌آید منظور همین راوی اصلی و ابتدایی است که درباره او توضیحاتی مختصر جهت آشنایی بیشتر آمده است.

آیا کودکان را بکشیم!؟

 شمر بن ذی الجوشن و عده ای از پیادگانی که همراه داشت بر وسایل و اثاث خیمه گاه امام حسین(ع) یورش بردند و به علی بن حسین اصغر برخورد که بیمار بود و بر بستری خوابیده بود. پیادگان گفتند: «او را نکشیم؟» حمید بن مسلم گفت: «سبحان الله! آیا کودکان را بکشیم!؟ او یک کودک است». عمر بن سعد آمد و گفت: کسی به این نوجوان بیمار کاری نداشته باشد و در خیمه این زنان وارد نشود و هرکه چیزی از ایشان دزیده به آنها بازگرداند!» ولی کسی چیزی برنگرداند. طبری در کتاب ذیل المذیّل گفته است: علی بن حسین اصغر در کربلا با امام حسین(ع) حضور داشت و بیست و سه ساله بود. او در کربلا بیمار بود و بر بستری خوابیده بود. هنگامی که امام حسین(ع) کشته شد شمر بن ذی الجوشن گفت: «او را بکشید!» یکی از یارانش گفت: «سبحان الله! آیا جوانی کم سن را که بیمار است و نجنگیده میکشی!» عمر بن سعد آمد و گفت: «به این زنان و آن بیمار کاری نداشته باشید!»

تنها زندگان لشکر امام حسین(ع)

*عمر بن سعد، عقبة بن سمعان را دستگیر کرد و از او پرسید: «توکیستی؟ گفت: «من غلام و مملوک هستم». عمربن سعد نیز او را آزاد کرد و جز عقبه کسی از یاران حسین زنده نماند، مگر فردی به نام مُرقَّع بن ثُمامه اسدی (موقّع بن ثمامه اسدی صیداوی که از تابعین بوده، بعد از پذیرفته نشدن شرایط امام حسین علیه السلام از سوی ابن زیاد، به همراه جمعی دیگر شبانه به امام علیه السلام پیوست. وی در روز عاشورا با دشمنان آن حضرت جنگید تا این که تیرهایش تمام گشت و بر اثر جراحات وارده به زانو در آمد. امّا همچنان از خود دفاع می‌کرد تا بر زمین افتاد. عده‌ای از بنی اسد او را از معرکه نجات دادند و به کوفه آوردند و پنهان کردند. آنگاه که ابن زیاد توسّط عمر سعد از وضع او آگاه شد فرمان کشتن او را صادر کرد. امّا با میانجیگیری جماعتی از بنی اسد،  ابن زیاد از کشتن او منصرف شد. ولی او را زنجیر کرده و به زاره تبعید نمود، او پس از یک سال تحمّلِ رنج و مشقّت سرانجام به فیض شهادت نایل آمد)  که تیرهای خود را بر روی زمین ریخت و بر روی زانو نشست و شروع به پرتاب کردن تیر کرد، تا اینکه برخی از خویشانش نزد او آمدند و گفتند: «تو درامانی، با ما بیا!» او نیز همراه آنان رفت. وقتی عمربن سعد آنها را به حضور عبیدالله بن زیاد برد و گزارش داد، عبیدالله بن زیاد، مرقع را به «زاره» (شهری گرم در عمان) تبعید کرد

* سپس عمربن سعد فریاد برآورد: «چه کسی داوطلب می شود با اسب بر حسین(ع) بتازد؟» ده نفر از جمله اسحاق بن حیوه حَضرَمی و احبش بن مَرثَد حَضرَمی داوطلب شدند. اینان آمدند و اسب بر سینه و کمر امام حسین(ع) تاختند تا اینکه استخوان های پشت و سینه ایشان را خرد کردند.

عمر بن سعد بر جسد کشتگان سپاهش نماز گزارد و آنها را دفن کرد. سپس همان روز سر امام حسین (ع) را با خولی بن یزید (خولی بن یزید اصبحی از افراد حکومت بنی امیه بود. وی در جریان نبرد کربلا عثمان بن علی را مورد هدف قرار داد که همان سبب کشته‌شدن او شد. وی مامور آوردن سر بریده حسین بن علی از کربلا به کوفه نزد ابن زیاد بود. او سرانجام در سال ۶۶ هجری در کوفه در قیام مختار کشته شد) نزد عبیدالله بن زیاد فرستاد. خولی به قصر رفت و دید که دروازه قصر بسته است. پس به خانه آمد و سر را زیر تشتی در خانه گذاشت. وقتی صبح شد سر را برای عبیدالله بن زیاد برد.

بردن خاندان امام حسین(ع)  به کوفه

عمر بن سعد روز عاشورا و فردای آن را در کربلا ماند و بقیه سرهای شهدا را جمع آوری کرد و مجموعه هفتاد و دو سر را با شمربن ذی الجوشن، قیس بن اشعث، عمرو بن حجاج و عُزرة بن قیس به حضور عبیدالله بن زیاد فرستاد.

بر پشت امام حسین(ع) آثار کبودی دیده شد. از علت آن پرسیدند، گفته شد: «شبانه او بر پشت خود کیسه های غذا برای نیازمندان مدینه حمل میکرد» (سبط ابن جوزی ۱۷۰:۲)

ابن سعد این عمل بی رحمانه را به خاطر گفته ابن زیاد در نامه اش انجام داد که نوشته بود: «اگر حسین کشته شد، اسب بر سینه و پشت او بتازان! چرا که او از امت دوری کرد و وحدت شان را از هم درید و عهد خود زیر پا گذاشت و ظلم کرد. هدف من این نیست که بعد از مرگ به او آسیبی برسد تنها این است که من قرار گذاشتم اگر او را کشتم این کار را با او انجام دهم!» (طبری ۵: ۴۱۵) طبری از همسر خولی  روایت کرده که گفته است: خولی سر امام حسین علت را با خود آورد و آن را زیرتشتی در خانه گذاشت، سپس به اتاق آمد و در بسترش خوابید. به او گفتم: «چه خبر؟ چه آورده ای؟» گفت: «برایت ثروت دنیا را آوردم. این سرحسین است که همراه من در خانه است!» گفتم: «وای بر تو! مردم طلا و نقره می آورند و توسر پسر پیامبر این راه را آورده ای! نه، من دیگر هرگز در یک اتاق با تو نخواهم بود». پس از بسترم برخاستم و به حیاط خانه آمدم و نشستم و نگاه می کردم. به خدا قسم میدیدم که نور مثل ستونی، از آسمان به تشت میتابد و پرندگانی سفید را دیدم که در اطرافش پرواز می کنند (طبری ۴۵۵:۵)

سپس به حُمید بن بُکَیر دستور داد تا فرمان حرکت به سوی کوفه را در میان سپاه اعلام کند و خود به همراه دختران و خواهران و کودکان امام حسین(ع) و علی بن حسین بیمار به کوفه برگشت.

*قرة بن قیس تَمیمی (قرة بن قیس حنظلی از طایفه حنظله و قبیله بنی تمیم بود. وی از ناحیه مادر با حبیب بن مُظاهر نسبت داشته است.  وی همچنین با فرمانده خود در واقعه کربلا،  حر بن یزید ریاحی هم قبیله بود. قره، در روز سوم محرم پیام عمر بن سعد را به امام حسین (ع) رساند و قبل از رساندن پاسخ امام به عمر سعد،  حبیب بن مظاهر از وی خواست تا به یاران امام حسین (ع) بپیوندد)  می‌گوید: زینب دختر فاطمه را فراموش نمی‌کنم که از کشته برادرش حسین گذشت و گفت: «ای محمد! ای محمد! فرشتگان آسمان بر تو درود فرستند! این حسین است که بر خاک افتاده، در خون خود غلتیده و اعضایش تکه تکه شده است! ای محمد! دخترانت اسیرند و ذریه‌ات کشته شده‌اند و باد بر پیکرهایشان می‌وزد!» با این گفته‌ها دوست و دشمن را گریاند و زنان فریاد برآوردند و بر صورت خود کوفتند.

*اهالی غاضریه از قبیله بنی اسد امام حسین ع و یارانش را بعد از یک روز از شهادتشان به خاک سپردند.

سرهای لشکر امام حسین(ع) هر یک توسط قبیله‌ای بر ابن‌زیاد وارد می‌شود

حُمید بن مسلم می گوید: «عمر بن سعد مرا فراخواند و برای دادن خبر سلامتی و  پیروزی به خانواده اش به کوفه فرستاد». من نیز رفتم تا نزد خانواده اش رسیدم و به ایشان خبر را دادم. سپس دیدم ابن زیاد در قصر نشسته و فرستادگان همراه با سرها نزد او می آیند.

قبیله کِنده با سیزده سر به سرکردگی قیس بن اشعث، قبیلة هوازن با بیست سر به سرکردگی شمر بن ذی الجوشن، قبیلۀ تمیم با هفده سر، قبیله بنی اسد با شش سر، قبیلۀ مَذحج با هفت سر و بقیه سپاه با هفت سر آمدند که در مجموع هفتاد سر بود.

*راوی می‌گوید: این گروه ها بر ابن زیاد وارد شدند و او به مردم اذن ورود داد. من نیز با بقیه وارد شدم. سر امام حسین(ع) را دیدم که روبه‌رویش گذاشته شده بود و او با چوب دستش بر دندان های ایشان می‌زد. وقتی زید بن ارقم (زِید بن اَرقَم انصاری خزرجی، از صحابه انصار پیامبر(ص)، یاران امیرالمؤمنین(ع) و از راویان حدیث غدیر است. زید در نوزده جنگ شرکت داشت که در هفده غزوه همراه رسول خدا بود. اولین غزوه‌ای که شرکت نمود،  مُرَیسیع بود. او به دلیل کمی سن در احد و بدر حاضر نشد. زید کسی است که سخن منافقانه عبدالله بن ابی را به پیامبر(ص) رساند) این صحنه را دید، نتوانست چشم بر این کار ببندد و گفت: «چوب دست را از دندان های حسین بازگیر. به خدایی که جز او معبودی نیست، من لب های پیامبر(ص) را دیدم که این دو لب را می بوسید!». سپس به شدت گریست.

ابن زیاد گفت: «خدا چشمانت را گریان کند! به خدا قسم، اگر نبود که پیر و خرفت شده ای و عقلت از بین رفته، گردنت را می زدم!» زید بن ارقم برخاست و بیرون رفت و می گفت: «عبدی عبد دیگری را حکومت بخشید و او مردم را مِلک خود قرار داد. ای عرب! پس از این چون بندگان خواهید بود! شما فرزند فاطمه(س) را کشتید و به ابن مرجانه حکومت دادید! او خوبان شما را می کشد و بدان شما را به بردگی می‌گیرد پس شما تن به ذلت داده اید! و نفرین بر کسی که ذلت را بپذیرد!»

وقتی زید بن ارقم از مجلس خارج شد، شنیدم که مردم می گفتند: «به خدا قسم، زید بن ارقم سخنی گفت که اگر ابن زیاد آن را شنیده بود او را می‌کشت!»

سِبط ابن جوزی (سبط بن جوزی (شمس‌الدین ابوالمظفر یوسف بن حسام الدین بغدادی)  زاده: بغداد ۵۸۲هجری قمری -درگذشت: بغداد، ۶۵۴ مورخ و واعظ بود) از زید بن ارقم روایت کرده است که گفت: ای ابن زیاد! روایتی شدیدتر از آنچه گفتم، برایت باز می گویم. پیامبر(ص) را دیدم که حسن را بر ران راست خود و حسین را بر ران چپ خود نشانده بود و دست بر سر ایشان می کشید و می فرمود: «خدایا! من این دو را به دست تو و مؤمنین نیکوکار می سپارم! تو با امانت پیامبر چه کردی ای ابن زیاد! سپس گفته است: وقتی سر امام حسین(ع) را پیش روی ابن زیاد گذاشتند، مشاورش به او گفت: «برخیز و پا بر دهان دشمنت بگذار!» او نیز برخاست و چنین کرد. سپس به زید بن ارقم گفت: «چگونه می بینی؟» گفت: «به خدا قسم پیامبر او را دیدم که دهانش را در جایی که پایت را گذاشتی، می گذاشت!»

همچنین سِبط ابن جوزی از بخاری از ابن سیرین روایت کرده است: وقتی سر امام حسین(ع)  را پیش روی ابن زیاد در تشتی گذاشتند و او با چوب دستی بر دندان های ایشان می زد، انس بن مالک که نزد او بود گریه کرد و گفت: «شبیه ترین ایشان به پیامبر بود» او همچنین می‌گوید: قیس بن عباد نزد ابن زیاد بود. ابن زیاد به او گفت: «نظرت درباره من و حسین چیست؟» قیس به کنایه گفت: «روز قیامت جد و پدر و مادر او می آیند و او را شفاعت می کنند و جد و پدر و مادر تو نیز می آیند و تو را شفاعت می‌کنند». ابن زیاد برآشفت و از مجلس خود بیرونش کرد!

ابن جوزی همچنین از طبقات ابن سعد روایت کرده است؛ مرجانه مادر ابن زیاد به او گفت: «ای پلید! پسر پیامبر را کشتی!؟ به خدا قسم بهشت را هرگز نخواهی دیدا»

طبری هم در حوادث سال ۶۳ق آورده است که مرجانه مادر ابن زیاد به او گفته است: «وای بر تو. چه کردی!؟»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقتل عاشورای حسینی مقتل الحسین محرم ۹۸ امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۳۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهم‏ترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.

شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - این‌گونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».

گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:

«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»

معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مى‏تواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟ 

بى‏‌تردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.

بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مى‏توان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژه‏اى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مى‏کردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سخت‏ترین دوران‏هاى تاریخىِ خود را سپرى مى‏‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومت‏هاى وقت، شیعیان را تهدید مى‏کرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشن‏تر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیه‌السلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبه‏اى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بى‏تردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.

در میان امامزادگان، شخصیت‏هاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.

عرضه دین بر امام هادی علیه‌السلام 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکته‌ای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید. 

وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».

گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.

امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند. 

گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.

خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!». 

به کارشناس دینی مراجعه کنیم

این کارشناس مذهبی یادآور شد: ‏ این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد. 

خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمى‏دانید، از آگاهان بپرسید.»

حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگ‏ترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیه‌السلام سن داشته اند. اما می‌خواهند به ما بیاموزند که‌ای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دین‏شناس بالاتر از خود مى‏رسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.

این بهره‏‌گیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینه‏ساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
  • آتش سوزی انبار داروی بیمارستان امام حسین
  • آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
  • علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس