Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@22:49:59 GMT

آیینی زنانه در سوگ شهدای کربلا

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۳۶۱۶

آیینی زنانه در سوگ شهدای کربلا

همزمان با دوازدهمین روز از ماه محرم و با حضور بانوان، مراسم نمادین تشییع شهدای کربلا در قزوین برگزار شد.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ همزمان با دوازدهمین روز از ماه محرم و در سومین روز از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، مراسم نمادین تشییع شهدای کربلا و آیین «سوم امام حسین (ع)» امروز (پنجشنبه 21 شهریور) در قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این آیین مذهبی که بانوان قزوینی حضور داشتند، شرکت کنندگان به یاد تدفین و تشییع غریبانه شهدای کربلا توسط زنان طایفه بنی‌ اسد، از  مسجد علی اکبر (ع) در جوار آستان مقدس امامزاده حسین (ع) به سمت خیابان سپه و مولوی و سپس به سمت آستان مقدس امامزاده حسین (ع) پیکرهای پارچه ای و بدون سر و نمادین شهدای کربلا را تشییع کرده و به یاد واقعه کربلا و مصیب های حضرت زینب (س) و اهل بیت (ع) اشک ماتم ریختند.

 

در این آیین مذهبی که هر ساله در قزوین برگزار می شود، بانوان قزوینی با در دست داشتن بیل و کلنگ و بر دوش گرفتن پیکرهای نمادین بی سر شهدای کربلا، با نوحه خوانی و سینه زنی این پیکرها را تشییع کردند.

 

یکی از بانوان شرکت کننده در این مراسم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: من هر سال در این مراسم شرکت می کنم و احساس می کنم چقدر امام حسین (ع) و یاران ایشان مظلوم و غریب بودند.

 

شهسواری افزود: هر بار که در این مراسم شرکت می کنم می گوییم ای کاش در کربلا بودم و خودم را فدای امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) می کردم و وقتی به کربلا و آن وقایع، فکر می کنم با خود می گویم حضرت زینب (س) چگونه توانست این همه مصیبت را تحمل کند.

 

یکی دیگر از بانوان شرکت کننده در این مراسم هم اظهار کرد: من برای دومین بار است که در این مراسم شرکت می کنم و امیدواریم برگزاری این مراسم ها سبب شود همه ما درک درست و عمیقی از واقعه کربلا پیدا کرده و راه امام حسین (ع) و شهدای کربلا را ادامه دهیم.

 

فاطمه مرادی عنوان کرد: من امسال هم دختر کوچک خود را به این مراسم آورده ام تا با حضور در مراسم های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، زینب وار در جامعه زندگی کند و امامان و ائمه اطهار را در زندگی، الگوی خود قرار دهد.

 

یکی از بانون قزوینی هم اظهار کرد: امام حسین (ع) بسیار مظلومانه به شهادت رسیدند و پیکر مطهر ایشان هم مظلومانه تدفین شد.

 

مهدیه شریفی یادآور شد: ما بانوان با شرکت در این مراسم می خواهیم بگوییم اگرچه آن روز در کربلا نبودیم تا امام حسین (ع) را یاری کنیم ولی امروز در مسیر اهداف قیام امام حسین (ع) قدم برمی داریم و در این راه جان و مال خود را تقدیم مظلوم ترین امام عالم می کنیم.

 

گفتنی است بر اساس روایات متعدد، زنان طایفه بنی اسد در سال 61 هجری و بعد از جنایت سپاهیان یزید در دشت کربلا، هنگام عبور از کنار رودخانه فرات اجسادی نورانی و خوشبو را مشاهده کرده و با دیدن این اجساد از مردان قبیله خود درخواست دفن و خاکسپاری آنان را می ‌کنند، اما مردان قبیله از این کار سر باز می ‌زنند بنابراین زنان این قبیله خود برای دفن پیکر پاک شهدای کربلا می‌ روند، ولی چون بدن ‌ها پاره پاره بوده و آنها را نمی ‌شناختند در حالت تحیر و تردید باقی می مانند که در این هنگام امام سجاد (ع) در جمع آنان حاضر شده و یکی یکی بدن‌ ها را معرفی کرده و آنها بدن‌ ها را دفن می ‌کنند.

 

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: عاشورای حسینی شیرخوارگان حسینی عاشورا عزاداری محرم ماه محرم تاسوعای حسینی محرم مسجد نماز ظهر عاشورا عزاداری امام حسین ع شهدای کربلا امام حسین ع بانوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۳۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان این که بررسی های اولیه از فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع) نشان از یک مسیر متروکه فاضلاب بود، اظهار داشت: مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شد.

علیرضا نقوی افزود: زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع) ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو که شب گذشته بر اثر بارندگی دچار فرونشست شده بود، با همکاری شرکت آب وفاضلاب و پلیس راهور و تلاش نیروهای منطقه در کوتاه ترین زمان مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • تجلیل از خانواده‌های شهدای ورزشکار در رشت
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت، هدف دشمنان انقلاب
  • مراسم گرامیداشت شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت در یزد
  • رونمایی از مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • برنامه‌های دهه کرامت در ورامین تشریح شد
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد