Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@19:03:50 GMT

الحاق دره اردن شانتاژ انتخاباتی نتانیاهو است

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۴۷۲۷

الحاق دره اردن شانتاژ انتخاباتی نتانیاهو است

کارشناس فلسطینی خاطرنشان کرد، دره اردن سرزمینی اشغالی است و هیچ قانون اسرائیلی به تغییر وضعیت آن منحر نمی‌شود؛ حتی برخی حقوقدانان اسرائیلی معتقدند که اسرائیل قدرت الحاق آن را ندارد و قانون اسرائیلی درباره آن قابل اجرا نیست. ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الخلیج آنلاین، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، هر از گاهی از قصد خود برای اجرای تدابیری به منظور بقا در قدرت طی سال‌های آینده، خبر می‌دهد و لو این تدابیر به قیمت توافق‌های صلحی که دولت‌های سابق این رژیم با کشورهای همسایه امضا کردند، تمام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته نتانیاهو این تصمیماتش را از طریق توافق با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا انجام می‌دهدکه نمونه آن، الحاق جولان اشغالی به رژیم صهیونیستی در ماه مارس گذشته بوده است.

وعده انتخاباتی و تکراری نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری

افزون بر این، زیاده‌خواهی اسرائیل با اعمال سیاست‌های توسعه‌طلبی فقط بر ملحق کردن هر چه بیشتر مناطق فلسطینی و عربی به رژیمی، که موجودیت آن از سال 1949 توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شد، محدود نمی‌شود.

تکرار سناریوی جولان اشغالی

نتانیاهو، روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که درصورت پیروزی‌اش در انتخابات کنست که 17 سپتامبر برگزار خواهد شد، حاکمیت اسرائیل را بر منطقه دره اردن و شمال دریای مرده در کرانه باختری اعمال خواهد کرد.

نتانیاهو طی نطقی تلویزیونی گفت: «یک مکان وجود دارد که بلافاصله بعد از انتخابات بتوانیم حاکمیت اسرائیل را در آن اعمال کنیم.» وی در پیامی خطاب به رای‌دهندگان گفت: «اگر از شما مجوز بگیرم به آن اقدام می‌کنم... امروز اعلام می‌کنم که مصمم هستم حاکمیت اسرائیل را به دره اردن و شمال دریای مرده اعمال کنم... این مهم است برای این‌که آن و بلندی‌های جولان، که ترامپ حاکمیت‌مان را بر آن به رسمیت شناخت، مرزهای شرقی "اسرائیل" است.»

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین قول داد که طرح کاملی را برای احداث شهرک‌هایی در منطقه دره اردن به کنست( پارلمان) ارائه دهد و تا بعد از طرح سازش ترامپ، موسوم به «معامله قرن»، شهرک‌های دیگری به اراضی اشغالی ملحق شوند.

روزنامه «دیلی تلگراف» انگلیس در گزارشی به قلم «راو سانچز» نوشت: «آنچه که نتانیاهو در صورت پیروزی‌اش در انتخابات بعدی به آن دست خواهد زد به معنای از بین بردن امیدهای باقی‌مانده برای ایجاد کشور مستقل فلسطین است.»

دیلی تلگراف افزود: « این اقدام در صورتی‌که انجام شود به مثابه ترسیم دوباره مرزهای" اسرائیل" خواهد بود و جامعه جهانی را به طرح این سوال وارد خواهد کرد که آیا احتمال راه‌حل دو کشور به عنوان راهکاری برای پایان دادن به منازعه اسرائیلی‌ها و فلسطینیان وجود دارد.»

نویسنده این گزارش تصریح کرد: «نگاه بخش بزرگی در داخل اسرائیل به تصمیم نتانیاهو به این شکل است که او برای به دست آوردن آرای رای‌دهندگان راست‌افراطی تبلیغ می‌کند، ولی بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که آیا در صورت پیروزی‌اش، به این اقدام مبادرت خواهد کرد یا خیر.»

نویسنده خاطرنشان کرد، نتانیاهو اندکی قبل از انتخابات آوریل گذشته، الحاق مناطقی در کرانه باختری را وعده داده بود ولی آن را عملی نکرده است. با این حال، طرح‌های سابق نتانیاهو به اندازی طرح الحاق دره اردن مفصل نبودند.

از سوی دیگر، «انیس قاسم» کارشناس حقوقی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» ابراز عقیده کرد: «در حقیقت نباید این تصمیم غافلگیرکننده باشد؛ زیرا دره اردن از زمان اجرای طرح( ایگال آلون) منطقه‌ای ممنوعه برای هر گونه فعالیت فلسطینیان در آن بود و تحت سیطره مقام‌های اسرائیلی قرار خواهد گرفت.»

قاسم گفت: «بخش اعظمی از جمعیت این منطقه کوچانده و در شهرک‌های آن اقامت داده شد و همچنین کشاورزان فلسطینی از آب محروم شدند؛ چرا که قوانین اسرائیلی در این شهرک‌ها اجرا می‌شود و اجرای این قوانین در دره اردن در واقع به این معناست که این منطقه به صورت بالقوه به رژیم صهیونیستی ملحق شده است.»

این تحلیلگر افزود: «نتانیاهو فعلا الحاق این منطقه را اعلام می‌کند؛ چرا که این قانون اسرائیل چیز جدیدی نیست و از اواخر دهه هفتاد اعمال شده است و هیچ ارتباطی با انتخابات کنست و تبلیغات نتانیاهو ندارد بلکه آن اجرای یک طرح واقعی است.»

به گفته این کارشناس فلسطینی، «از بُعد قانونی، این منطقه سرزمینی اشغالی است و هیچ قانون اسرائیلی وضعیت آن را تغییر نمی‌دهد؛ حتی برخی حقوقدانان اسرائیلی معتقدند که اسرائیل قدرت الحاق آن را ندارد برای این‌که آن سرزمینی اشغالی است و قانون اسرائیلی درباره آن قابل اجرا نیست.»

انتهای پیام/

R1016196/P/S8,90/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۴۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

یکی از اسرای صهیونیست در نوار غزه با ارسال پیامی تحقیرآمیز برای نتانیاهو و کابینه وی به آنها گفت: همه تلاش‌های ارتش شکست خورده است، و خجالت بکشید و از مناصب خود استعفا دهید و به خانه‌هایتان بروید.   به گزارش تسنیم، عصر روز گذشته، چهارشنبه، گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس یک کلیپ تصویری از یکی از اسرای صهیونیست در غزه منتشر کرد که در آن، این اسیر اسرائیلی پیامی تحقیرآمیز برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی فرستاد.   این اسیر صهیونیست با نام «هرش گلدبرگ پولن» در این پیام خود خطاب به نتانیاهو و کابینه او گفت: از شما انتظار می‌رود هر کاری که باید، برای بازگرداندن ما به خانه‌هایمان انجام دهید. آیا این خواسته خیلی بزرگی است ؟ شما باید خجالت بکشید که 200 روز ما را رها کرده‌اید و همه تلاش‌های ارتش منجر به شکست شده است. شما باید خجالت بکشید زیرا همه معامله‌هایی را که به شما پیشنهاد شد، رد کردید.   وی در ادامه این پیام خود گفت: زمانی که شما همراه خانواده‌هایتان غذا می‌خورید به ما که در جهنم و زیر زمین گرفتار هستیم فکر کنید که بدون آب و غذا و دارو مانده‌ایم و از نور آفتاب هم محروم هستیم.   این اسیر صهیونیست از مقامات رژیم اشغالگر خواست از منصب خود استعفا دهند و بروند و گفت: وقت آن است که کلیدها را تحویل دهید و وزارتخانه‌ها را خالی کنید و در خانه‌هایتان بنشینید.   وی در پایان این پیام خود از خانواده‌های اسرای صهیونیست خواست به فشارهای خود علیه کابینه نتانیاهو ادامه دهند و تأکید کرد: تا زمانی که همه ما سالم به خانه‌هایمان برگردیم دست از این فشارها برندارید.   «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های القسام در سخنرانی ضبط‌شده خود که عصر سه‌شنبه منتشر شد درباره پرونده اسرای صهیونیستی گفت: دشمن تلاش می‌کند به وعده‌های خود در مذاکرات پایبند نباشد و به‌دنبال به دست آوردن زمان بیشتر است. سناریوی «رون آراد» بیشتر از هر سناریوی دیگری ممکن است در ارتباط با اسرای دشمن در غزه تکرار شود.   رون آراد کمک‌خلبان مفقودشده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان در سال 1986 است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آذربایجان به ایران الحاق نمی‌شود، چون اسرائیل کنار ماست!
  • (ویدیو) واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان
  • پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش
  • بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه
  • واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا
  • پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!
  • اسیر بعدی اسرائیلی که نتانیاهو می‌کشد کیست؟
  • منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند
  • حماس: ۳۰ افسر اسرائیلی را در اختیار داریم
  • فارین پالیسی: ۷۴ درصد اسرائیلی‌ها با واکنش به حمله موشکی ایران مخالفند