Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت محمدباقر منصوری به تبیین شرایط آرمانی مداح اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: جریان مداحی و شعر عاشورایی یک مدرسه، ثروت و عنایت آسمانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان‌ما، مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت محمدباقر منصوری مداح اهل بیت(ع) شب جمعه با حضور پرشور اقشار مختلف مردم و سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در حسینیه ثاراله اردبیل برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این مراسم جریان مداحی و شعر عاشورایی را یک مدرسه، ثروت و عنایت آسمانی دانست و گفت: پیشرفت تکنولوژی و صنعت ارتباطات باعث شده تا تمام اقدامات در یک لحظه به جهان مخابره شود.

وی با بیان اینکه یک مداحی و یا شعر غلط و یا اقدام خرافی می‌تواند در جهان شیعیان را زیر سوال ببرد، گفت: در چنین وضعیتی وظیفه ما بسیار سنگین است چراکه رفته رفته جهانی تر می شود.

عاملی در ادامه سخنان خود عظمت همایش بزرگ حسینی در اربعین را یادآور شد و گفت::جاذبه حادثه کربلا پس از ۱۴۰۰سال به حدی است که منجر به اجتماع ۲۰میلیونی می‌شود.

وی به لزوم جهانی شدن عزاداری و مداحی اشاره کرد و گفت: نباید در مراسمات عزاداری اقدامی در جهت خلاف عقلانیت و فطرت انجام شود چرا که در صورت وجود آفت در آن وهن در مذهب و دین به وجود می‌آید.

این استاد اخلاق در بخش دیگری از سخنان خود به خصوصیات مداح آرمانی اشاره کرد و گفت: مداح و شاعر عاشورایی علی رغم اینکه باید اطلاعات دینی داشته باشد، باید سیره ائمه معصومین فراگرفته و روح کلی حاکم بر شریعت را درک کند تا بتواند با درک شخصیت معصوم در ترویج اندیشه ناب اسلامی ایفای نقش کند.

وی افزود: مداح و شاعر عاشورایی باید به تاریخ آشنا بوده و از ادبیات عرب آگاهی لازم را کسب کند.

عاملی از اخلاص به عنوان رکن رکین عزاداری نام برد و گفت: شاعر  مداح حسینی باید تلاش کند تا رضایت الهی را کسب کند  نه اینکه مورد پسند برخی افراد قرار بگیرد.

این مبلغ اسلامی از شهرت طلبی و تفاخر به عنوان آفت مداح و شاعر نام برد و گفت: کسانیکه در دستگاه اباعبداله الحسین(ع) خدمت می کنند اگر دارای چنین رذایلی باشند روانه جهنم خواهند شد.

وی رقابت بین مداحین، دسته های عزاداری علم ها، طبل ها را در مراسمات عزاداری را نادرست عنوان کرد و گفت: در برخی شهرها بر سر استفاده از ابزار موسیقی نیز رقابت می کنند که خوشبختانه عزاداری های اردبیل در این خصوص مبرا است.

عاملی از برخی شعرا و مداحین اهل بیت(ع) که در دنیا به دنبال جلب رضایت غیر الهی بودند از پشیمان ترین افراد در روز قیامت نام برد و گفت:  این افراد وقتی در روز قیامت مقام واقعی شعرا و مداحین اهل بیت(ع) راکه رضایت الهی را جلب کردند مشاهده می کنند از گذشته  خود اظهار ندامت خواهند کرد و تا مغز استخوان خواهند سوخت.

عاملی با بیان اینکه مداحین و شعرا به لحاظ سلوک و رفتار اجتماعی باید به آن حد از مرتبه برسند که بتواند واسطه مردم در کسب فیض شوند گفت: شعرا و مداحین از طرف دین سخن می گوید و به جای صاحب دین تکیه کرده اند بنابراین رسالت سنگینی بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه شاعری که هدف امام حسین(ع) از قیام کربلا را درک نکرده نباید در این موضوع شعر بگوید، گفت: هدف و مقصود نهایی امام حسین(ع) از قیام کربلا، برقراری رهبریت صالح در جهان است.

وی تصریح کرد: هیچکس در طول تاریخ به اندازه امام حسین(ع) در اوصاف حاکم صالح  صحبت نکرده است

عاملی با بیان اینکه بزرگترین شرط عزاداری برای اهل بیت(ع)کسب رضای الهی است، گفت: مداحین و شعرا در این خصوص باید مراقب باشند تا ضمن مرتکب نشدن به گناه زمینه های انحراف عزاداران را نیز فراهم نکنند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه مداحان و شعرا باید از غلو و دروغ پردازی اجتناب کنند، گفت: کار شعرا محیرالعقول گویی است و از این جهت وظیفه سنگین تری نسبت یه مداحان دارند چراکه منبع مداحان، شعر شعرا است.

وی با بیان اینکه مسائل ذوقی و احساسی نباید در عزاداری وارد شود گفت: عزاداری که با احساس می آید باید با کسب معرفت برگردد.

تلاوت قرآن کریم، شعرخوانی و مداحی از جمله برنامه های مراسم یادبود مرحوم محمدباقر منصوری در اردبیل بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۰۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پدر شهید محمد ملکپور آسمانی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری گفت: حاج عبدالعلی ملکپور پدر شهید محمد ملکپور به لقا الله پیوست.

وی افزود: مراسم تشیع و خاکسپاری وی امروز شنبه ۸ اردیبهشت در آرامستان شهر نقنه برگزار شد.

بیشتر بخوانید

تشییع و خاکسپاری ۸ شهید گمنام در چهارمحال و بختیاری

گفتنی است: محمد ملکپور یکــم بهمن،۱۳۳۷ در شهرستان بروجن به دنیا آمد. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند و سال ۱۳۵۹ ازدواج و صاحب یک دختر شد. به عنوان پاســدار در جبهه حضور یافت و نهم شهریور،۱۳۶۰ با سمت مســئول آموزش در بستان بر اثر اصابت گلوله به ســر، شهید شد. مزار او در گلستان شهدای شهر نقنه زادگاهش قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • انتقاد یک مداح بودجه سنگین نهاد‌های فرهنگی در موضوع حجاب
  • پدر شهید محمد ملکپور آسمانی شد
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • مداح معروف عراق برای عملیات وعده صادق نوحه خواند | ویدئو
  • ویدئو| نوحه‌خوانی مداح عراقی برای عملیات «وعده صادق»
  • بزرگترین سلامتکده طب سنتی کشور افتتاح شد
  • آسمانی شدن پدر شهید در نقنه
  • بزرگترین سلامتکده طب سنتی کشور در شیراز افتتاح شد