Web Analytics Made Easy - Statcounter

ائمه جمعه شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اخراج جان بولتن مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا از کاخ سفید، بر سقوط نظام سلطه و صعود قوس محور مقاومت تأکید کردند. ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ استانها استان تهران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان‌های استان تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم فتاح دماوندی امام جمعه شهرستان دماوند ظهر امروز در خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه این هفته با بیان اینکه عزاداری محرم امسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد اظهار داشت: عاشورای امسال همه آزادیخواهان و عدالت‌طلبان جهان را به شبکه بین‌المللی مقاومت پیوند داد حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشدالشعبی عراق، دفاع وطنی سوریه، فاطمیون، زینبیون و حیدریون افغانستان و پاکستان مصادیق تحقق گفتمان عاشورایی، از خودگذشتگی و ایثار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نکته جالب اینجاست که تمام این تشکل‌ها رهبر خود را حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانند و ما باید برای این نعمت بزرگ خدا را شکر کنیم که سید حسن نصرالله در سخنرانی روز عاشورا هر جنگی علیه ملت ایران را جنگ علیه محور مقاومت دانست و اعلام کرد «ما بی‌طرف نخواهیم بود».

امام جمعه شهرستان دماوند سپس با اشاره به حضور مقتدی صدر یکی از شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و رئیس جریان صدر در حسینیه امام خمینی(ره) بیان کرد: معنای عکس کنار هم قرار گرفتن سردار سلیمانی و مقتدی صدر را ترامپ، ملک سلمان و نتانیاهو خوب می‌فهمند تأثیر این عکس کمتر از حمله موشکی به تل آویو نیست.

فتاح دماوندی در ادامه با اشاره به اخراج جان بولتون از کاخ سفید افزود: اخراج این فرد از کاخ سفید نشانه‌ای از سقوط نظام سلطه و صعود قوس محور مقاومت است، جان بولتون همواره آرزو داشت نظام ایران را ریشه‌کن شود اما خودش ریشه‌کن شد و عاقبت تمام سران آمریکا نیز همین خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمریکا روزبه روز با عملکردهای خود ریشه خودش را می‌سوزاند گفت: 15 ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و دشمن از تمام گزینه‌های خود برای اعمال فشار حداکثری به ایران استفاده کرد اما اکنون ما فرآیند رشد اقتصادی را دنبال می‌کنیم و این مقاومت روز به روز به نفع ما و ضرر آمریکا خواهد بود.

امام جمعه شهرستان دماوند بیان کرد:‌ اقتصاد ایران با کمک دانش فنی و تولید بومی شکوفا خواهد شد، مشکل اقتصاد ما ناکارآمدی بدنه دولت و دست و پا گیر بودن قوانین راه‌اندازی تولید و پیچ و خم‌های اداری است، واردات بی‌رویه و قاچاق کالا سبب رکود نسبی تولید شده و بهره‌وری از ظرفیت‌های داخلی را کاهش داده است.

فتاح دماوندی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ما باید به صورت علمی برطرف شود خاطرنشان کرد: اینکه مردم فشارها را تحمل کنند و برخی افراد با موج‌سواری اقتصادی و یک‌شبه پولدار شوند و شکم خود را از مال حرام پر کنند به دلیل ضعف مدیران اقتصادی دولت است و این زیبنده نظام اسلامی نیست که نظارت ضعیف و بی‌خیالی برخی مسئولان سبب میدان‌دار شدن دلالان مفت‌خور و قوت گرفتن اختلاس‌گران می‌شود.

اشاعه نماز سبب جلوگیری از فساد و اختلاس در جامعه می‌شودانتقاد ‌آیت‌الله جوادی‌آملی از اختلاس‌ها و احتکارها / هیچ فرقی بین ترامپ و یزید نیستقم| بروز حتی یک مورد دزدی و اختلاس هم در جمهوری اسلامی زیاد است

اخراج جان بولتون موفقیت و پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی شاعچراغی امام جمعه شهرری ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرری که در مصلی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد اظهار داشت: امروز در جامعه ما باید نماز، دین و دفاع از ارزش‌ها حرف اول را بزند و ارزش‌ها در جامعه بالا باشد تا ضدارزش‌ها از بین برود.

وی بیان کرد: کشور ما در ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) یکپارچه سیاه می‌شود و این نشانگر عدم موفقیت دشمن در ترویج تهاجم فرهنگی است هر چند که جوانان کشور ما در مراسمات عزاداری و با توجه به شرایط زمانی موجود مسئولیت‌پذیر نیز هستند.

امام جمعه شهرری سپس با اشاره به سخنرانی سید حسن نصرالله و تأکید وی بر اینکه « ما امام حسین(ع) را به حسین زمان خودمان امام خامنه‌ای می‌شناسیم» افزود: نصرالله با این سخنرانی حماسی ترسی به دل دشمنان انداخته و گفته است که اگر کسی بخواهد به دشمنی با ایران برخیزد مقاومت با تمام توان خود به مقابله با آن‌ها برخواهد خواست.

شاهچراغی با بیان اینکه ایران به مثابه الگویی برای مسلمان جهان است تصریح کرد: مقاومت مردم ایران، مقاومت عراق، فلسطین، لبنان، سوریه و یمن را به دنبال دارد لذا ما باید قدر خود را بدانیم زیرا که فداکاری فرزندان جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا مقاومت نیز در مقابل دشمنان از ایران حمایت کند.

وی همچنین با اشاره به اخراج جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بیان کرد: جان بولتون رفتاری جنگ‌طلبانه و ضدایرانی داشت و در واقع جیره‌خوار منافقان بود، لذا به نظر می‌رسد که این اخراج موفقیت و پیروزی بزرگی برای ملت ایران باشد و بعید نیست که با اخراج این مشاور، آمریکا به دنبال نشان دادن چراغ سبزی به ایران برای مذاکره باشد.

امام جمعه شهرری با بیان اینکه ملت ایران همواره نشان داده‌ است که نه از تهدید و از نه تطمیع هراسی به دل ندارند گفت: جمهوری اسلامی ایران قصد مذاکره ندارد و احساس آمریکا نیز بر این است که اعتبار خود را در دنیا از دست داده است.

ملت ایران مشت محکمی بر دهان مذاکره‌کنندگان با آمریکا خواهد زد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی امام جمعه موقت ورامین امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان ورامین با تأکید بر بصیرت‌افزایی افراد در جامعه اظهار داشت: افراد باید از بصیرت کافی در شناخت آسیب‎‌ها در جامعه برخوردار باشند که اگر انسان در حوادث و رخدادها آسیب‌ها را بشناسد قطعاً به راه درستی هدایت خواهد شد.

وی سپس با اشاره به حضور رهبر جریان مقتدی صدر در مراسم عزاداری امام حسین(ع) در کنار مقام معظم رهبری بیان کرد: انتشار تصاویر حضور مقتدی صدر در کنار سردار قاسم سلیمانی نیز این پیام سیاسی را به دنیا داد که عراق در جبهه مقاومت در کنار ایران و مقام معظم رهبری است.

امام جمعه موقت ورامین همچنین با اشاره به مواضع قاطع و انقلابی سید حسن نصرالله در مراسم عزاداری حسینی(ع) در لبنان افزود: این همان بصیرتی است که اولیای الهی بر آن تأکید دارند که وی در کمال صراحت اظهار دارد که ما هرگز دست از حمایت ایران و رهبری آن بر نمی‌کشیم.

محمودی در ادامه با اشاره به برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: او از دشمنان کینه‌توز ایران و انقلاب اسلامی بود و تمام سیاست‌هایش با بن‌بُست روبه رو شد و این به معنای شکست آمریکا در برابر ایران و از نشانه‌های افول قدرت استکباری آمریکا است که دوران آن‌ها به سر رسیده است.

وی با رد درخواست مذاکره ملت ایران از مسئولان و مقامات آمریکایی گفت: تا زمانی که سیاست‌های خصمانه آمریکا بر علیه ملت ایران باقی است هر کسی در هر مقامی و در هر لباسی از مذاکره با آمریکا دَم بزند ملت ایران بر دهان او خواهد کوبید.

امام جمعه موقت ورامین با اشاره به اقتدار ملی و رونق اقتصادی به عنوان مهم‌ترین مطالبه مردم از دولت تصریح کرد: فرافکنی و حاشیه‌پردازی از هیچ مسئولی پذیرفتنی نیست، چرا با مذاکره در پی انحراف افکارعمومی هستید و برخی نمایندگان مجلس به خود اجازه می‌دهند تا آب در آسیاب دشمن بریزند، ما از مقامات قضایی می‌خواهیم مقتدرانه با این افراد که در روزهای اخیر همگام با بیگانگان شده و خوراک را برای آنان فراهم کردند برخورد کنند.

گسترش محور مقاومت اسلامی آغازی بر پایان آمریکاست

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد محسن‌زاده امام جمعه نسیم‌شهر ظهر امروز در خطبه‌های عبادی و سیاسی این هفته ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به نقش گریه در آموزه‌های دینی پرداخت و اظهار داشت: بهترین گریه، اشک برای خوف و ترس از خدا و برای ائمه اطهار(ع) است.

وی بیان کرد: در قیامت، چشم‌ها گریان و ناراحت هستند مگر چشمی که کرامت خدا شامل حالش شود و آن چشمی است که در دنیا از ترس خدا مرتکب حرام از جمله نگاه به نامحرم نشود.

امام جمعه نسیم‌شهر  سپس با تبریک فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، رشادت و فداکاری‌های رزمندگان در طول هشت سال را موجب عزّت و قدرت مردم ایران دانست و افزود: بزرگداشت و برگزاری برنامه‌ها و یادواره‌های ویژه برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان، رزمندگان و ایثارگران و تبیین درس‌های حماسه دفاع مقدس برای جوانان بسیار حائز اهمیت است که امیدواریم در سطح شهرستان انجام گیرد.

محسن‌زاده سپس با اشاره به مقام معظم رهبری که قدرت آمریکا در حال افول است تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی همواره شاهد کاهش قدرت آمریکا در جهان هستیم و امروز نیز شاهد تشکیل جبهه مقاومت اسلامی در سوریه، لبنان، یمن، عراق در مقابل استکبار جهانی هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد آمریکا با بیش از 20 هزار میلیارد دلار بالاترین بدهی در بین کشورها رسیده است که علاوه بر افول اقتصادی شامل انحطاط اخلاقی و تنزل بنیان خانواده‌ها نیز  هستیم.

تأکید امام جمعه رباط کریم بر تغییر رفتار برجامی دولت

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ترابی امام جمعه رباط کریم ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته رباط کریم ضمن قدردانی از مردم این شهرستان در برگزاری مراسم باشکوه عزاداری دهه نخست ماه محرم اظهار داشت: ملت حسینی و عاشورایی ایران در سالروز شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان عالم حضرت اباعبد الله‌الحسین(ع) اشک ماتم ریختند و ایران اسلامی غرق در حزن و غم و اندوه بود.

وی افزود: مسلمانان و آزادگان جهان با حضور گسترده در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) یکبار دیگر با اهداف حسینی تجدیدپیمان کردند.

امام جمعه رباط کریم با اشاره به حادثه تلخ برای عزاداران حسینی(ع) در کشورهای مسلمان افزود: متأسفانه در روز عاشورای امسال عده‌ای از عزاداران در نیجریه و بحرین، کشمیر و افغانستان سرکوب شده و به خاک و خون کشیده شدند ولی دشمن بداند با این اقدامات مذبوحانه نمی‌تواند از عشق و ارادت مردم نسبت به امام حسین(ع) بکاهد.

ترابی سپس با اشاره به موضوع بدعهدی آمریکا و اروپا در موضوع برجام تصریح کرد: مسئولان کشور فریب فرانسه را نخورند که اگر فرانسه تعهد داشت زیر برجام نمی‌زد، فرانسه همسو و هماهنگ با آمریکا عمل می‌کند و به دنبال اجرای سیاست‌های آمریکاست.

وی ادامه داد: مسئولان کشور باید به دنبال لغو همه تحریم‌ها علیه ملت ایران باشند، باید آمریکا و اروپا را وادار کنند تا به تعهداتشان در قبال ایران عمل کنند و برای این مهّم باید رفتار برجامی دولت تغییر کند.

امام جمعه رباط کریم در پایان خاطرنشان کرد: گام‌های کوچک نمی‌تواند پاسخ محکمی به بدعهدی آمریکا و اروپا باشد و توقف مذاکره با اروپا، غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم، صنعتی کردن سایت فردو می‌تواند بخشی از تغییر رفتار برجامی دولت باشد.

انتهای پیام/ش

R7840/P/S6,60/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۳۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاوران شما بیت‌هایی بهتر از شاهنامه را می‌توانستند پیدا کنند

روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجسته‌ای نقش‌آفرینی کرده‌اند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمی‌توانند باشند. برخی از زنان برجسته‌ی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نمانده‌اند.

چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آن‌چه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگ‌ترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.

مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جست‌وجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینه‌ای است که سخنان آیت‌الله علم‌الهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده است.

علم‌الهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویت‌های دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ به‌خصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را می‌توان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او هم‌چنین به‌عنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب

این سخن که زنان ایرانی براساس آن‌چه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشته‌اند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامه‌ی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگی‌های مثبت زنان و البته مردان شمرده می‌شود، هم بی‌راه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علم‌الهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.

این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمی‌آید و می‌تواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب می‌شود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟

منیژه دل‌بسته‌ی بیژن شاهزاده‌ی ایرانی می‌شود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بی‌هوش به شبستان خود می‌آورد و همه‌ی این اتفاقات بدون اجازه‌ی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ می‌دهد. بیژن در قصر او به هوش می‌آید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی درباره‌ی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه می‌کند این بیت را به زبان می‌آورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را می‌توان در شاهنامه خواند.

البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیت‌هایی می‌توانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین می‌گوید:

به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود

این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها می‌گوید، درحالی‌که در بیت استنادی امام‌جمعه‌ی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده می‌شود.

نداشتن پوشش سر با برهنگی هم‌معنا نیست. با این حال هم‌چنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات می‌بینیم هیچ‌کدام توصیه‌ی فردوسی نیست و سخنان شخصیت‌های شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزش‌های ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعه‌ای از ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی زمانه‌ی خود را منتقل می‌کند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنان‌که در همین بیت‌های بالا پسرزا بودن جزو ارزش‌هایی شمرده شده است.

در شاهنامه زنان برجسته‌ای نقش‌آفرینی کرده‌اند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمی‌توانند باشند. برخی از زنان برجسته‌ی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نمانده‌اند و از جمله‌ی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب هم‌خواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.

در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیش‌تر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:

رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است

درست است که فکر می‌کنم شاهنامه ارزش‌های جهانی دیگر را منتقل می‌کند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمی‌برد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیه‌هایی شایسته‌تر می‌توان یافت، مضمون‌هایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمون‌ها دادگری است. دادگر در شاهنامه هم‌صفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفه‌ی صاحب قدرت. فردوسی می‌گوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس

نویسنده: علی‌اصغر سیدآبادی

دیگر خبرها

  • ایران آمادگی بورس تحصیلی دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا را دارد
  • بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا
  • مشاوران شما بیت‌هایی بهتر از شاهنامه را می‌توانستند پیدا کنند
  • حمدان: عملیات کرم ابو سالم نشانه آمادگی مقاومت بود
  • لزوم انسجام روحانیت و نیروهای انقلابی/ آینده روشنی پیش رو داریم
  • بیداری فرهیختگان در غرب
  • ماجرای کلیپ جنجالی یک عروس ۱۴ساله
  • امام جمعه رفسنجان درباره دلیل استعفایش چه گفت؟
  • جنتی: نادیده گرفتن تخلفات امام جمعه تهران، دهن کجی به مردم است
  • رنگ پلاک خودروها نشانه چیست؟