Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر «محمدرضا محمدی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد شناسایی و درمان اختلالات روان تنی به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اختلالات روان تنی به طور ناگهانی به وجود نمی آید بلکه ابتدا توسط نشانه هایی مثل استفراغ، تپش قلب و رنگ پریدگی ظاهر و سپس استرس و ضربه های روحی به طور تدریجی روی فرد مبتلا تأثیر می گذارد و در نهایت اثر تجمعی آن سبب بروز بیماریهای سایکوسوماتیک یا همان بیماری روان تنی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وضعیت ذهنی فرد مبتلا به اختلال روان تنی در هر زمانی بر میزان شدت بیماری فیزیکی می تواند تاثیرگذارد، ‌افزود: علائم فیزیکی که بر اثر عوامل ذهنی به وجود می‌آید ناشی از فعالیت هیپنوتیزم‌های عصبی یا خوابگرایی بوده که از مغز به قسمت‌های مختلف بدن می‌رود. برخی از عوامل مانند ویژگی‌های شخصیتی، ژنتیکی، محیط زندگی و عوامل بیولوژیکی می‌تواند در بروز اختلالات روان تنی نقش موثری داشته باشد.

این متخصص روانپزشکی افزود: طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و شرایط فیزیکی می‌تواند منجر به بدتر شدن اختلالات روان تنی از جمله بیماری پوستی مانند اگزما و پسوریازیس، فشار خون بالا و مشکلات قلبی با توجه به شرایط فیزیکی به وجود آورد.  سایکوسوماتیک یا بیماری روان تنی اغلب بر سیستم تنفسی، دستگاه گوارش و همچنین سیستم قلبی عروقی نیز اثر گذار خواهد بود.

محمدی با یادآوری اینکه اختلال روان تنی حتی می‌تواند با توجه به شرایط مختلف اثرات خفیف تا شدیدی بر کیفیت زندگی فرد مبتلا گذارد، ‌ تصریح کرد: بیماری‌ گوارشی، میگرن، سردرد، معده درد، دیابت، کمر درد، بیماری پوستی کهیر، آکنه و جوش، اختلال غدد تیروئید، بی‌خوابی، مشکلات دستگاه تناسلی و ادرای،  قاعدگی، تنگی نفس، خستگی شدید، چاقی، افزایش ضربان قلب و سایر عوامل از جمله بیماری‌های روان تنی می‌توان برشمرد.

وی همچنین گفت: همانگونه که بیان شد بیماری‌های بسیاری بر اثر اختلالات روان تنی به وجود می‌آید که سرمنشا آن استرس و اضطراب است و باید تا جایی که ممکن است این اختلالات را از خود دور کرد.

**راهکار درمان

این روانپزشک در پاسخ به این سوال که درمان مبتلایان به بیماری روان تنی چگونه خواهد بود، ‌ اظهارداشت: در صورت مراجعه و تشخیص به موقع، بیماری اختلال روان تنی قابل درمان خواهد بود.

محمدی گفت: در اغلب موارد درمان این وضعیت شامل درمان رفتار شناختی است. بدین طریق به فرد مبتلا کمک می‌ شود تا راه‌های جدید برای مقابله با مشکلات و رفع آن‌ تا درک عمیق‌تر از شرایط به دست آورده را بیاموزد. بیمار همچنین می آموزد که اهداف زندگی واقع بینانه را شناسایی و رفتاریی را که تاثیر منفی بر زندگی آن‌ می‌گذارد، تغییر دهد.

** راهکار کنترل

وی نسبت به کنترل اختلال روان تنی فردی و اجتماعی، ‌ عنوان کرد: بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی اختلال روان تنی وجود رابطه نسبتا قوی بین فشارهای زندگی و مشکلات را نشان می دهد.  افرادی که دچار بیماری های روان تنی می شوند، فشار روانی بیشتری نسبت به افراد سالم تجربه می کنند. از این رو با واکنش بجا و به موقع در مقابله با استرس و اضطراب های زندگی و همچنین تغییر عوامل بیرونی و محیطی می توان تا حدود بسیاری روند افزایشی این اختلال را کنترل کرد.

عضو انجمن علمی روانپزشکان همچنین گفت: روبه رو شدن با مشکلات و برخورد منطقی با آن، احساس مسئولیت در مورد تصمیمات، آموزش روش های کنترل استرس، استراحت و فعالیت های خوشایند در بعد فردی و بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نیز ارتقاء کیفی روابط حاکم بر رفتار افراد با همدیگر و تناسب هماهنگی مابین مردم و سنت های حاکم بر جامعه، از لحاظ اجتماعی، ‌ در توسعه سلامت زندگی و روانی افراد اثر بخش خواهد بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علوم پزشکی بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۳۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند

شهردار پیرانشهر گفت: شوراهای اسلامی شهر، رکن مردم سالاری در کشور هستند که در گسترده‌ترین حالت ممکن، مردم را در تأثیرگذاری بر سرنوشت خویش و چگونگی تعیین وضعیت محل و مکان زندگی خود کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، به مناسبت روز ملی شوراها، فرماندار و شهردار پیرانشهر با حضور در سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر ضمن تبریک این روز به اعضای شورای شهر از آنان قدردانی کردند؛ صفر تفاخر شهردار پیرانشهر در این دیدار با تجلیل از فعالیت‌های مثبت و تأثیرگذار اعضای شورای اسلامی شهر، در جهت پیشبرد امور و توسعه هر چه بیشتر شهر، اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر، رکن مردم سالاری در کشور هستند که در گسترده‌ترین حالت ممکن، مردم را در تأثیرگذاری بر سرنوشت خویش و چگونگی تعیین وضعیت محل و مکان زندگی خود کمک می‌کنند.

وی با تاکید بر بر لزوم همراهی و هماهنگی میان شهرداری و شورا در حل مشکلات و اداره امورات شهر افزود: همکاری میان این دو نهاد در شهر پیرانشهر، در بالاترین حالت ممکن خود، ثمرات فراوانی به همراه داشته است.

شهردار پیرانشهر گفت: با پیشرفت‌های بسیار خوبی که در بهبود امور و انجام شایسته طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در سطح شهر داشته‌ایم، رضایت مردم شریف شهر پیرانشهر را تا حد قابل توجهی به‌دست آورده‌ایم.

تفاخر وفاق، همدلی، برادری و پرهیز از حاشیه را رمز موفقیت شوراها دانست و خاطر نشان کرد: مجموعه شورای اسلامی و شهرداری همواره برادرانه و بر اساس اصول و موازین قانونی به حرکت خود جهت رسیدن به شرایط مطلوب حرکت می‌کنند.

خضر کاک درویشی فرماندار پیرانشهر نیز ضمن تبریک این روز، بر اهمیت شورا و استفاده از خرد جمعی و تجمیع قوا برای رفع مشکلات مردم تاکید کرد.

وی افزود: اعضای شورا منتخبان مردم و چشم امید شهروندان هستند که برای شناسایی، برنامه‌ریزی و رفع مشکلات شهر و شهروندان گردهم آمده‌اند.

فرماندار پیرانشهر تصریح کرد: با توجه به تأثیر عمیق شورا بر روند اجرایی مدیریت شهری، لازم است آگاهی، مردم داری، توجه به نیازها و اولویت‌ها، تعهد و تخصص در تصمیم گیری‌های شورا نقش اصلی را ایفا کند.

علی روشندل رئیس شورای اسلامی شهر پیرانشهر نیز ضمن تشکر از فرماندار و شهردار ابراز امیدواری کرد که همکاری شورا و شهرداری همچون گذشته تداوم داشته باشد.

کد خبر 748867

دیگر خبرها

  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • علت اختلال خط ۵ متروی تهران مشخص شد
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد