Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-26@14:15:05 GMT

حذف چهار صفر از پول ملی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۷۳۶۷

حذف چهار صفر از پول ملی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود

رویداد۲۴ محمود بهمنی در تحلیلی از اثرات اجرایی شدن حذف چهار صفر از پول ملی گفت: هدف لایحه حذف چهار صفر از پول ملی افزایش ارزش پول ملی نیست. چون این کار تاثیری در ارزش پول ملی، کاهش تورم و رکود ندارد. برای توضیح بیشتر باید گفت که ما جهت چاپ ۱۰۰ اسکناس ۱۰۰ تومانی باید برای هر اسکناس ۳۰۰ تومان هزینه می‌کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال اینکه ارزش ذاتی اسکناس‌ها بیشتر از ۱۰۰ تومان بود یا اینکه ارزش ذاتی سکه‌ها بیشتر از ارزش مبادلاتی است. ولی با حذف چهار صفر، این پول‌ها از جریان خارج شده و وضعیت ساماندهی می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر واحد پول ما ریال است، اما امروز اگر به کسی بگویید که یک ریال بدهد نمی‌تواند این کار را انجام دهد. ما برای ضرب کردن یک ریال باید ۳۵ تومان هزینه کنیم. این یعنی اصلاح واحد پولی ضروری است.

بهمنی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ هزار ریال، ۱۰۰۰ تومان است که با اجرای لایحه حذف چهار صفر، یک تومان می‌شود و زیر مجموعه آن پارسه یا هر اسم دیگری خواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه «تورم با حجم پول رابطه مستقیم دارد»، توضیح داد: وقتی حجم پول در جامعه زیاد می‌شود قیمت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. قرار نیست ما حجم پول را تغییر دهیم بلکه معادل آن پولی که قرار است امحا شود را با اسکناسِ با واحد جدید جایگزین می‌کنیم.

وی افزود: سالانه چیزی حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد برگ اسکناس به دلایلی همچون پوسیدگی و فرسودگی امحا می‌شود و به جای آن اسکناس نو چاپ می‌شود. در این روند به جای اسکناس‌های امحا شده اسکناس با واحد جدید تولید خواهد شد. با این کار هزینه‌ها هم به شدت کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر از لحاظ روانی هم تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. در حال حاضر ما ۱۲۰ هزار ریال می‌دهیم تا یک دلار بگیریم.

وی با این توضیح که این طرح در زمان ریاست او در بانک مرکزی تهیه شده است، گفت: ما هم آن زمان افرادی را برای بررسی کارشناسی به خارج از کشور فرستادیم. این افراد در کشور‌های مختلف نتایج مثبت و منفی این کار را بررسی کردند. نمونه آن ترکیه است که ۶ صفر را حذف کرد. برخی کشور‌ها هم تا ۱۸ صفر از پول خود حذف کردند؛ لذا اگر این کار در کشور ما صورت گیرد حداقل ۵۰ تا ۶۰ سال خیالمان راحت است. نتیجه نهایی هم کاهش هزینه‌ها و بهبود فضای روانی خواهد بود.

بهمنی در واکنش به انتقاداتی مبنی بر تحمیل هزینه چاپ اسکناس گفت: قرار نیست اسکناس‌های موجود از بین رود بلکه این کار در پروسه زمانی سه تا چهار سال انجام می‌شود. بدان معنا که با امحای اسکناس‌های قدیمی اسکناس جدید با واحد پول جدید تولید خواهد شد. اگر قرار بود در پروسه کوتاه این کار صورت گیرد هزینه زا بود، اما وقتی اسکناس‌های فعلی به مرور از گردونه مبادلات مالی خارج می‌شود هزینه زا نیست. حتی به کاهش هزینه‌ها هم کمک خواهد کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت که اگر این لایحه به صورت دو فوریتی در مجلس مطرح شود می‌تواند در این دوره مجلس مورد بررسی قرار گیرد. منبع: ایسنا خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 محمود بهمنی حذف چهار صفر از پول ملی حذف چهار صفر کمیسیون اقتصادی مجلس حذف 4 صفر تورم رکود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۷۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه و ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18 عیار هر گرم 3 میلیون و 520 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 39 میلیون و 300 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 41 میلیون و 950 هزار  تومان است.

 

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 25 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 15 میلیون تومان و سکه یک‌گرمی 6 میلیون و 900 هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 15 میلیون و 240 تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 2317 دلار است.

 
 

 در معاملات امروز (چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 38 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 118 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 88 تومان و نرخ حواله یورو به 43 هزار و 967 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، 11 هزار و 991 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 196 تومان است.

بروز رسانی: چهار‌‌شنبه 5  اردیبهشت 

 

بروز رسانی: چهار‌‌شنبه 5  اردیبهشت 09:00

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (اسکناس)

44  هزار و 38  

قیمت دلار (حواله)

41  هزار و 118

قیمت یورو (اسکناس)

47  هزار و 88

قیمت یورو (حواله)

43 هزار و 967

قیمت درهم (اسکناس)

11 هزار و 991

قیمت درهم (حواله)

11 هزار و 196

بروز رسانی: چهار‌‌شنبه 5  اردیبهشت 12:20

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  39  میلیون و 300 هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

41  میلیون و 950 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

25  میلیون

قیمت ربع سکه بهارآزادی

15  میلیون

قیمت سکه گرمی

6 میلیون و 900 هزار

بروز رسانی: چهار‌‌شنبه 5  اردیبهشت 12:20

نوع

قیمت لحبظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

3 میلیون و 520 هزار

مثقال طلا

15 میلیون و 240 هزار

انس طلا(دلار)

2314

دیگر خبرها

  • بازسازی جت پرشر دیزل تجسم توان متخصصان بومی نیروگاه رامین اهواز
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • اهمیت سامانه خودنویس در کاهش تلاطمات بازار اجاره با حذف واسطه‌ها و صفر کردن هزینه عقد قرارداد
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
  • نیاز ۱۵۷ میلیارد تومانی اعتبار برای ۳۷ پروژه نیمه‌کاره حوزه بهداشت
  • انتقاد از رایگان نشدن هزینه سمپاد دهک اول تا چهارم
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان
  • قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه و ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
  • حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه تولید طلا در پی حراج شمش در مرکز مبادله