حکم فقهی و اخلاقی تعیین جنسیت فرزند چیست
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۷۹۹۰
به گزارش ایکنا، هفته گذشته بود که عباس افلاطونیان، مؤسس بزرگترین مرکز ناباروری خاورمیانه در یزد، در مصاحبهای اقدام زوجین به تعیین جنسیت فرزندان به واسطه پزشکان را امری اشتباه و غیراخلاقی دانست. وی با بیان اینکه مرکز ناباروری یزد در این مسئله به هیچ وجه اقدام نمیکند، بیان کرد: نکاتی که گاهی برخی پزشکان برای زوجین تجویز و توصیه میکنند در واقع نوعی فریبکاری است و امکان تحقق ادعاهای آنها یک تا دو درصد است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی کریمینیا، رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی، در گفتوگو با ایکنا؛ در این باره گفت: بحث تعیین جنسیت دو مرحله دارد؛ بعد از بارداری و قبل از بارداری. اگر این کار بعد از بارداری باشد چنانچه کسی که سونوگرافی میکند همجنس باشد و نگاه و لمس عورت زن باردار صورت نگیرد، ایراد شرعی ندارد.
وی افزود: در این فرض سونوگرافی از سوی خانم انجام میشود و در صورت عدم لمس و نظر اشکالی ندارد، ولی اگر همین سونوگرافی از سوی مرد انجام شود اشکال شرعی دارد و حرام است. البته اگر ضرورتی در این کار باشد؛ یعنی مثلا خانمی برای گرفتن سونوگرافی در یک شهر وجود نداشته باشد و زن باردار مجبور باشد که نزد مرد برای این کار برود در این صورت هم اشکالی ندارد.
رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با اشاره به تعیین جنسیت قبل از بارداری بیان کرد: در این صورت زن و مرد به پزشک مراجعه میکنند و میخواهند که باردار شوند؛ یعنی اسپرم را با تخمک ترکیب میکنند. در آزمایشگاه چند فرض در تولد فرزند وجود دارد؛ یعنی نوع جنسیت و برخی ویژگیهای او مانند رنگ مو، قد بلند و ... نیز تعیین میشود و زوجین آن را انتخاب میکنند که ظاهراً در کشورهای پیشرفته تا 90 درصد هم جواب گرفته میشود.
لمس و نظر؛ دلیل حرمت
وی ادامه داد: این روش در کانادا مرسوم و در ده سالی است که در ایران هم انجام میشود؛ به لحاظ فقهی در این موارد چون ترکیب و تولید تخم همراه با لمس و نگاه به نامحرم است، ایراد شرعی دارد، ولی اگر زن و شوهری مثلاً 20 سال است که بچهدار نمیشوند و برای بچهدارشدن مراجعه میکنند، چون بحث اضطرار و ضرورت در میان است ایراد شرعی ندارد، اما در شرایط عادی از لحاط فقهی حرام است.
این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که آیا این کار اخلاقی است یا نه اظهار کرد: اخلاق، حوزه دیگر است و فقه جواز یا عدم جواز را مطرح میکند، ولی به بحث اخلاق نمیپردازد. حتی اگر تعیین جنسیت قبل و بعد از بارداری مستلزم لمس و نگاه نباشد، ایراد فقهی نیز ندارد و غیراخلاقی هم نخواهد بود. معتقدم این مسئله از لحاظ اخلاقی مبهم است؛ یعنی چه مشکلی ایجاد میکند که بخواهیم آن را غیراخلاقی بدانیم؟ زیرا هیچ نوع بحث غیراخلاقی مانند دروغ و حرام در این فرایند رخ نمیدهد.
تغییر و تعیین جنسیت، تغییر خلقت نیست
وی با اشاره به مقوله تغییر جنسیت و با بیان اینکه تعیین جنسیت و تغییر جنسیت مصداق تغییر در خلقت الهی نیست، بیان کرد: آیه شریفه «وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ ...؛ و سخت گمراهشان کنم و به آرزو درافکنم و دستور دهم تا گوش حیوانات ببرند و امر کنم تا خلقت خدا را تغییر دهند...»(نساء/119)؛ در مذمت تغییر خلقت الهی بیان شده است و به واسطه تعیین و تغییر جنسیت، این مسئله رخ نمیدهد، ولی اگر انسان به حیوان تبدیل شود و صفات انسانی تغییر کند، مصداق تغییر خلقت خواهد بود.
رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی ادامه داد: تغییر جنسیت گاهی برای افراد عادی که مشکل روحی و جسمی ندارند، پیش میآید؛ مثلاً کسی برای فرار از سربازی اقدام به این کار میکند یا خانوادهای چند فرزند دختر داشته و میخواهد فرزند پسری هم داشته باشد و به این کار دست میزند که در این صورت چون بحث ضرورت روحی و جسمی مطرح نیست، تغییر جنسیت حرام است و مهمترین دلیل آن هم لمس و نظر به عورت است.
وی با بیان اینکه گاهی تغییر جنسیت به منظور کشف جنسیت انجام میشود، اظهار کرد: ممکن است فردی ظاهراً دختر باشد ولی اجزای مردانه در حفره شکمی او مخفی باشد. در این صورت عمل جراحی شده و اندام تناسلی او ظاهر میشود که در این صورت هیچ ایرادی ندارد؛ زیرا فرد تکلیفش با جنسیتش روشن میشود.
حکم افراد خنثی
کریمینیا در ادامه بیان کرد: گاهی تغییر جنسیت در مورد افراد خنثی رخ میدهد که هم اندام مردانه و هم زنانه دارند و 50 درصد مرد و 50 درصد زن هستند. این افراد چون اختلالات و مشکلات فراوانی دارند، باید به پزشک مراجعه کرده و اندام تناسلی زائد را حذف کنند؛ در این صورت میتواند تغییر بدهد و صدردصد به یک جنس تبدیل شود که این مورد هم از لحاظ شرعی هیچ اشکالی ندارد.
وی تاکید کرد: برخی فقهای معاصر مانند مرحوم امام خمینی(ره) و میرزاجواد تبریزی و آیتالله مکارم معتقدند در خنثای مشکل، واجب است که تغییر جنسیت صورت بگیرد تا فرد زن و مرد بودنش روشن و احکام مربوط به خود را دنبال و از مشکلات روحی، روانی و جسمی خلاص شود.
حکم فقهی ترانسها
رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی به گروه دیگری به نام افراد ترانس اشاره کرد و گفت: این افراد مردانی هستند که مشکل جسمی ندارند ولی خود را از لحاظ روحی زن میدانند و برعکس، یعنی وضع جسم و روح هماهنگ نیست؛ در این زمینه میان فقها اختلافنظر زیادی وجود دارد؛ کسانی مانند امام، مقام معظم رهبری، موسوی اردبیلی، نوری همدانی و خرازی معتقدند که عمل جراحی در این مسائل اشکالی ندارد، ولی عدهای دیگر از مراجع میگویند که جراحی ایراد شرعی دارد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن قم تعیین جنسیت تغییر جنسیت ترانس ایکنا کریمی نیا جنسیت خنثی دختر و پسر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۷۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
آفتابنیوز :
بر اساس یک مطالعه جدید که توسط گروهی از پژوهشگران آمریکایی و ژاپنی انجام شده است، احتمال مرگ و یا بستری مجدد در بیمارستان در بیمارانی که توسط یک پزشک زن تحت درمان قرار میگیرند، کمتر از بیمارانی است که توسط یک پزشک مرد درمان میشوند.
همچنین به گفته پژوهشگران، اگر بیمار هم زن باشد، این تفاوت حتی بیشتر میشود، به خصوص زمانی که شدت بیماری زیاد است.
در حالی که این مطالعه عمیقاً به دلایل نابرابری نمیپردازد، از تحقیقات قبلی که به نتایج مشابهی رسیده بودند، پشتیبانی میکند.
یوسوکه تسوگاوا دانشمند سیاست سلامت در دانشگاه کالیفرنیا لسآنجلس(UCLA) میگوید: آنچه که یافتههای ما نشان میدهد این است که پزشکان زن و مرد به طور متفاوتی طبابت میکنند و این تفاوتها تأثیر معناداری بر نتایج سلامتی بیماران دارد.
این تیم دادههای پزشکی موجود در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کرد که شامل اطلاعات ۴۵۸ هزار و ۱۰۸ بیمار زن و ۳۱۸ هزار و ۸۱۹ بیمار مرد بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بود که در بیمارستان بستری شدهاند. همه بیماران بالای ۶۵ سال سن داشتند و کمتر از یک سوم بیماران زن و مرد توسط پزشکان زن ویزیت شده بودند.
سپس این اطلاعات با نرخ مرگ و میر ۳۰ روزه(از تاریخ پذیرش) و نرخ بستری مجدد ۳۰ روزه(از تاریخ ترخیص) مقایسه شد و در هر دو مورد، پزشکان زن به نتایج بهتری دست یافته بودند.
البته این تفاوتها علت و معلول مستقیم را نشان نمیدهند و خیلی هم فاحش نبودند. مثلاً نرخ مرگ و میر تعدیل شده ۸.۱۵ درصد برای بیماران زن درمان شده توسط پزشکان زن در مقابل ۸.۳۸ درصد برای بیماران زن درمان شده توسط پزشکان مرد است که یک مرگ به ازای هر ۴۱۷ بستری شدن در بیمارستان را نشان میدهد.
تسوگاوا میگوید: درک بهتر از این موضوع میتواند منجر به توسعه مداخلاتی شود که به طور مؤثر مراقبت از بیماران را بهبود میبخشد.
وی افزود: توجه به این نکته حائز اهمیت است که پزشکان زن مراقبتهای باکیفیتتری ارائه میکنند و بنابراین نفع وجود تعداد بیشتری از پزشکان زن از دیدگاه اجتماعی به بیماران میرسد.
نویسندگان این مطالعه میگویند دلایل متعددی میتواند پشت این اختلافات آماری باشد که قبلاً در سناریوهای مختلف پزشکی مشاهده شدهاند. به گفته آنها، ممکن است پزشکان زن بهتر با بیماران زن ارتباط برقرار میکنند یا اینکه پزشکان مرد بیشتر احتمال دارد که شدت شرایطی که بیماران زن تجربه میکنند را دست کم بگیرند.
تیم تحقیقاتی پیشنهاد میکند که ممکن است خجالت و ناراحتی کمتری بین پزشکان زن و بیماران زن وجود داشته باشد، به این معنی که صداقت بیشتری در مورد شرایط خاص و تشخیص و درمان وجود دارد.
پژوهشگران میخواهند کارهای بیشتری برای بهبود نتایج مطالعه تنوع جنسی در محیطهای بیمارستانی انجام شود و مطمئن شوند که کیفیت مراقبت بدون توجه به زن یا مرد بودن بیماران یا پزشکان یکسان خواهد بود. به همین دلیل مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا دریابیم که چرا این تفاوتها وجود دارند.
تسوگاوا میگوید: تحقیقات بیشتر در مورد مکانیسمهای زمینهای که جنسیت پزشک را با پیامدهای روی داده برای بیمار مرتبط میکند و اینکه چرا مزایای دریافت درمان از پزشکان زن برای بیماران زن بیشتر است، پتانسیل بهبود نتایج بیماران را در کل دارد.
این پژوهش در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا