Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@03:00:28 GMT

چرا طرح‌های اشتغال روستایی کند پیش می‌رود؟

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۱۵۳۸

چرا طرح‌های اشتغال روستایی کند پیش می‌رود؟

احتمال استفاده غیرقانونی از منابع مالی در فعالیت های غیر مرتبط با موضوع برنامه اشتغال روستایی یکی از دلایل کند شدن روند پیشرفت فیزیکی طرح ها و فعالیت های اقتصادی روستایی اعلام شد. ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس آمار اخذ شده از سامانه کارا در پایان سال 97، در خصوص گزارش عملکرد تسهیلات اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری، تا کنون بیش از 154 هزار طرح در قالب اجرای قانون اشتغال روستایی و عشایری به مبلغ بیش از 182هزار میلیارد ریال با برآورد ظرفیت ایجاد اشتغال جدیدی بیش از 404 هزار نفر پس از تصویب کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری ( کمیته فنی) استان ها برای موسسات عامل ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این تعداد، بیش از 92 هزار طرح به مبلغ بیش از 90 هزارمیلیارد ریال در موسسات عامل تصویب شده است و بیش از 85 هزار طرح به مبلغ بیش از 71 هزار میلیارد ریال با برآورد اشتغال حدود 217 هزار نفر توسط این موسسات عامل به متقاضیان طرح های سرمایه گذاری بخش های خصوصی و تعاونی پرداخت شده است.

4 طرح اشتغالزایی روی کاغذ ماند؛ تخصیص منابع صفر

وزارت کار کندشدن روند پیشرفت فیزیکی طرح ها و فعالیت های اقتصادی بنا به دلایل اقتصادی برون زا را به شرح زیر اعلام کرد:

- بی ثباتی اقتصاد کلان وفشارهای وارده از سوی تروریسم اقتصادی که منجر به افزایش قیمت ارز شده و به تبع آن موجب کاهش ارزش اقتصادی تسهیلات پرداختی نسبت به زمان درخواست شده گردید.

- کند شدن رویه های اجرایی طرح های اقتصادی ناشی از پافشاری دستگاه ها متولی بر سازکارهای موجود موجود و تعریف شده.

- احتمال برداشت ها و استفاده غیرقانونی از منابع مالی در فعالیت های غیر مرتبط با موضوع برنامه اشتغال روستایی و عشایری.

- پایش اجرای قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری.

حسن اجرای برنامه « اشتغال فراگیر» و قانون « حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری» و تأثیر قطعی اجرای برنامه ها و حجم گستردگی این اقدام ایجاب می نماید کلیه مسئولین و دست اندرکاران اجرای برنامه مذکور نهایت تلاش و همت خود را به کار گیرند.

 در این زمینه ضوابط نظارتی نیز به منظور جلوگیری از اتلاف منابع و انحراف در اعطای تسهیلات از مسیر اصلی،تنظیم گردیده و برای عملیاتی نمودن شیوه نامه مذکور کمیته ای برای نظارت بر اجرای دستور العمل در سطوح ستادی و استانی تشکیل گردید تا در کنار پرداخت تسهیلات، در روند اجرای طرح ها به عنوان بازوی کمکی با رویکرد توسعه و ایجاد اشتغال پایدار و رصد اقدامات انجام یافته از تحقق اهداف پیش بینی شده اطمینان حاصل نمایند.

 در فرایند بررسی صلاحیت و اهلیت متقاضیان تسهیلات اشتغال تأکید بر این بوده که تمام طرح های مشمول تسهیلات برای جلوگیری از انحراف منابع، پیش از اجرا و پس از توسعه و تکمیل طرح از سوی تیم نظارت مورد بازدید قرار گیرند و بدیهی است هر گونه سهل انگاری در امر نظارت بر برنامه می تواند خساراتی را متوجه منابع محدود اقتصاد کشور نماید. با عنایت به این ضرورت ها،پیگیری نتایج اجرای شیوه نامه نظارت بر برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی با در نظر داشتن رویکردهای اهداف برنامه به ویژه ایجاد فرصت های شغلی جدید بالاخص برای جوان دانش آموخته دانشگاهی، توانمندسازی نیروی کار و صیانت از اشتغال دا واحدهای موجود،تدوین و برای کلیه دستگاه های اجرایی،کارگروه تخصصی اشتغال استان ها و بانک های عامل در دستور کاردفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارتخانه متبوع قرار گرفته است و با طرح تمام شماری به پایش قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری پرداخت.

اهداف طرح اشتغال روستایی

شفافیت و پاسخ گویی در قبال جامعه و رفع ابهامات.

مشخص شدن میزان کارایی و نتایج اجرای برنامه و ارتقای اثر بخشی آن.

ارتقای صحت اجرا و جلوگیری از بروز خطا و انحراف.

هدایت صحیح منابع مالی اختصاص یافته در راستای توسعه اشتغال.

بازنگری در رویه ها و فرآیندها بر اساس نظارت و کنترل های صورت گرفته.

 استفاده از ساز و کار تشویقی و تنبیهی مجریان در سطح استان ها بر اساس نتایج نظارت، ارزیابی های به عمل آمده.

سهم کل تسهیلات اشتغال روستایی در کل کشور 183000 میلیارد ریال و کل اعتبار ابلاغی تا کنون حدود 133800 میلیارد ریال است. سهم کل تسهیلات در کل استان ها حدود 134092 میلیارد ریال و کل اعتبار ابلاغی تا کنون 108660 میلیاردریال است.

 انتهای پیام/

 

R1012189/P/S7,82/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اشتغال‌زایی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اشتغال زایی اشتغال زایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۱۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایشی ندارد

مرتضی فیروزآبادی با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰ در مصوبه بودجه سالانه، بندی مبنی بر ایجاد سالانه ۵۰۰ هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد لحاظ شده است، اظهار کرد: برای اجرای این بند از مصوبه پیش‌بینی‌هایی شده که باید زیرساخت‌های لازم توسط وزارتخانه‌های مربوطه فراهم شود که در سال ۱۴۰۲ حداقل ۲۶۰ هزار طرح اشتغال ایجاد شده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲، منابع پیش‌بینی شده توسط قانون بودجه معادل ۳۵ هزار میلیارد تومان بود و ۵۰۰۰ میلیاردتومان نیز از محل جزء ۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تخصیص یافت. در سال گذشته برآورد کمیته امداد این بود که اگر سرانه اشتغال ۱۰۰ میلیون تومان باشد، می‌توان حدود ۴۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد، اما در این زمینه امداد با چند مانع مواجه شد؛ مورد اول این بود که عملا جذب و فرآیند پرداخت تسهیلات جزء ۳ با تاخیر آغاز شد و تحقق آن بسیار پایین بود. همچنین به واسطه تورم، میزان سرانه تسهیلات برای هر فرد به میانگین ۱۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که طبیعتا منجر به کاهش تعداد اشتغال خواهد شد.

معاون رئیس کمیته امداد ادامه داد: همچنین تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع جزء ۴ کمیته امداد به استان‌ها ابلاغ شد که ۲۴.۸ همت از این میزان و معادل ۸۲ درصد جذب شده است.

فیروزآبادی درخصوص میزان سرانه تسهیلات اشتغال در سال گذشته بیان کرد: سال ۱۴۰۱ میزان سرانه تسهیلات ۸۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال گذشته برای هر نفر میانگین معادل ۱۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است؛ به عبارتی میزان سرانه تسهیلات با افزایش ۱.۵ برابری همراه بوده است.

مدیرعامل بنیاد حیات با بیان اینکه سرانه تسهیلات اثر مستقیمی بر کیفیت مشاغل و خودکفایی مددجویان دارد، گفت: تغییر سیاست به سمت افزایش سرانه تسهیلات منجر به افزایش خودکفایی افراد می‌شود، به طوریکه طی سال گذشته ۱۰۰ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد خودکفا شدند؛ این‌ افراد کسانی بوده‌اند که سنوات قبل دارای شغل شدند و به پایداری شغل رسیدند و پس از مدتی از تحت پوشش کمیته امداد خارج شدند.

فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که چه کسانی مخاطبان اشتغال کمیته امداد هستند؟ تصریح کرد: ۵۰ درصد مخاطبان کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند، همچنین ۵۰ درصد مخاطبان را نیز ساکنان روستاها تشکیل می‌دهند. ۹۰ درصد مخاطبان کمیته امداد فاقد مدارک دانشگاهی بوده و دارای دیپلم و پایین‌تر از دیپلم هستند که باید با مهارت‌آموزی برای اشتغال آماده شوند. به عبارتی عموما مراجعه‌کنندگان به کمیته امداد زن، روستایی و فاقد مدارک دانشگاهی هستند.

وی همچنین درخصوص رسته‌های شغلی ایجاد شده توسط کمیته امداد نیز گفت: عموما رسته‌های شغلی ایجاد شده توسط امداد شامل مشاغل روستایی مانند دام و دامپروری، صنایع دستی و قالیبافی و همچنین مشاغل خدماتی است. در حال تلاش هستیم تا جوانان تحت پوشش را نیز به سمت مشاغل مربوط به دانش بنیان حرکت دهیم.

مدیرعامل بنیاد حیات در ادامه درخصوص هدف‌گذاری امداد برای ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۳ نیز بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های نظام بانکی و حسب نظر بانک مرکزی، سقف تسهیلات اشتغال در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش نیافته است و با توجه به بازتوزیع دستگاه‌ها در قانون بودجه ۳۰ هزار میلیاردتومان برای کمیته امداد پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته با کاهش ۵۰۰۰ میلیارد تومانی همراه است. با این وجود در تلاش هستیم در سال جاری با بهره‌گیری از سایر منابع حداقل ۳۰۰ هزار اشتغال جدید در سال جاری ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایشی ندارد
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • پرداخت ۲۲۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در کاشان
  • تحقق ۱۱۴ درصدی تعهد اشتغال در شهرستان بهار
  • حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی
  • طرح هادی در ۶۰ درصد روستاهای ایجرود اجرا شد
  • طرح هادی مهم‌ترین ابزار مدیریت توسعه روستایی است
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳