Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:41:24 GMT

دوقطبی که به رسانه‌ها کشید

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۲۹۱۲

دوقطبی که به رسانه‌ها کشید

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، حاشیه و همهمه‌های پیرامون حجت الاسلام «علیرضا پناهیان» گویا قرار نیست به این زودی ها تمام شود و البته به نظر نمی رسد تمایلی هم از سوی منبری معروف پایتخت برای عادی شدن اوضاع وجود ندارد.

حدود سه هفته پیش بود که شایعه سوءقصد به جان حجت الاسلام پناهیان پراکنده شد یعنی تقریبا همزمان با رد دوفوریت طرح «شفافیت آرای نمایندگان».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند این شایعه به سرعت تکذیب شد اما واکنش به تصمیم نمایندگان مجلس کشدار شد و با حمله پناهیان به مخالفان بررسی دوفوریتی طرح مذکور در بهارستان به اوج رسید.

واعظ سرشناس در مراسمی که شب هفتم ماه محرم یعنی جمعه هفته گذشته در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، مجلسی ها را به توپ بست و جملاتی اینچنین را بر زبان آورد که «آی مجلس شورای اسلامی آدم باش. چه چیزی را از ملت پنهان می‌کنید؟ چه کار می‌کنید در این مجلس؟ ما می‌خواهیم عُرضه و درک کارشناسی نمایندگان را بر اساس رأی‌هایشان متوجه شویم.»

این اظهارات البته با واکنش چهره هایی چون «حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و برخی دیگر از مجلسی ها مواجه شد که اصرار داشتند شان قوه مقننه و جایگاه نمایندگان مردم باید محترم شمرده شود. در مقابل، برخی از مجلسی ها به خصوص همفکران پناهیان در «جبهه پایداری» با او همنوا شده و از ضرورت شفافیت رای نمایندگان و تحمل نقد سخن گفتند. گروهی هم به خاطر «منبری پاکتی» و «عربده کش» خواندنِ حجت الاسلام پناهیان، به تخطئه این توصیفات و دفاع از او پرداختند.

با این حال دیروز باز هم اظهارات پناهیان خبرساز شد و این بار در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران. وی در بخشی از سخنان خود گفت «دوقطبی‌سازی موجب دیکتاتوری روانی می‌شود. خدا لعنت کند کسانی را که به دوقطبی‌سازی دامن می‌زنند و همه را متهم و منتسب به یک جناح می‌دانند. این لعنتی‌ها اجازه نمی‌دهند جامعه پیش برود. صهیونیست‌ها این دوقطبی را در اکثر کشورها ایجاد کردند. البته در کشور ما موفق نشدند اما همیشه دعوا را راه می‌اندازند. در این دوقطبی‌سازی برخی بدون شایستگی رشد می‌کنند و برخی با تبعیت از BBC خبیث به دنبال این مساله هستند.»

به نوشته برخی رسانه ها، حجت الاسلام پناهیان پس از حمله به مجلسی ها، دیروز دولتی ها را هدف قرار داد. به نوشته روزنامه «اعتماد» او حسن روحانی، رییس‌جمهوری را نیز بی‌نصیب نگذاشته و اظهارات او درباره موضوع زنان را مصداق دوقطبی‌سازی در جامعه عنوان می‌کند. خبرگزاری «ایلنا» هم این تیتر را از میان سخنان پناهیان برگزید که «رئیس‌جمهور اطرافیان خود را نهی از منکر کنند»

این دو قطبی که البته طیفی از ناظران، خودِ پناهیان را یکی از مسببان بروز آن می دانند امروز در رسانه ها نیز بروز و نمود یافت.

خبرگزاری «فارس» گزارشی را با عنوان «کمپین ده‌ها هزار نفری «فارس من»؛ موافق و مخالف «شفافیت آرا نمایندگان» چه می‌گویند» منتشر ساخت که واکنش مخاطبان این رسانه به طرح شفافیت آرای نمایندگان را به شکلی انتقادی و در حمایت از «واعظ معروف» صورت بندی کرده و نویسنده در انتهای آن آورده است: پویش مطالبه برای «شفافیت آرای نمایندگان» در فارس من حالا بیشتر از ۱۷۰۰۰ امضا دارد. همین یک دلیل کافی است که برای پیگیری روی میز همکاران من در تحریریه خبرگزاری قرار گیرد گذشته از آثار و برکات فراوانی که در جهت کارآمدی نظام و برای حفظ و ارتقای شأن مجلس شورا خواهد داشت.

خبرگزاری «تسنیم» علاوه بر گفت وگو با نمایندگان طرفدار اصل و فوریت های طرح یاد شده، واکنش بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) به مخالفان پناهیان به ویژه فلاحت پیشه را منعکس ساخت.

به گزارش «تسنیم»، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) ساعاتی بعد نسبت به موضع‌گیری این نماینده مجلس در مورد سخنران هیئت میثاق با شهدا و سخنانش در مورد شفافیت، در صفحه توییتر خود اینگونه واکنش نشان داد: «‏نماینده محترم! مطالبه‌گری و ‎امر به معروف مسئولین در هیئات حسینی، عربده‌های منبری و تهدیدی علیه امنیت ملی‌ نیست؛ آنچه که چهل سال امنیت این کشور را مصون داشته، همین منبرهایی است که ‎پیام حسین در کربلا را به گوش مردم می‌رسانند. چه بلایی به سرتان آمده که از این پیام می‌هراسید؟!»

«آیا سخنان پناهیان درباره شفافیت مجلس اشتباه بود؟» عنوان گزارش «الف» است که ضمن انعکاس نظرات مخالفِ رویکردِ پناهیان به حمایت از وی پرداخته و در پایان بندی آورده است: انتقاد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد است. البته ضرورت دارد علاوه بر مجلس، نهادهای دیگری مانند دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و حتی جلسات بررسی مصوبات شورای نگهبان نیز شفاف باشد تا مردم از عملکرد نهادها اطلاع و آگاهی لازم را داشته باشند.

در مقابل، «مخاطبان خبرآنلاین به پناهیان: خود شما نفر اول صف دوقطبی‌سازی هستید/چرا لعنت می‌فرستید، نمی‌توانید منطقی حرف بزنید؟» عنوان گزارش جمع بندی بود که «خبرآنلاین» از دیدگاه و نظرات کاربران فضای مجازی تهیه کرد.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: در میان انتقادهای کاربران خبرآنلاین عده‌ای هم روی این نکته تاکید داشتند که اظهارات پناهیان درباره رای ندادن نمایندگان از اساس غلط است. کاربری در همین رابطه نوشت: «این همه نمایندگان مجلس جواب آقای پناهیان را دادند که اشتباه می‌کنید اما ایشان روی اشتباه خودش پافشاری میکند.»

«دوقطبی ساز علیه دو قطبی» عنوان یادداشتی در «عصر ایران» در انتقاد به رویکردهای حجت الاسلام پناهیان بود. به نوشته این تارنما، سخنرانی علیه دو قطبی کردن جامعه آنهم از سوی علیرضا پناهیان عجیب است. بسیاری او را یکی از نمادهای دوقطبی سازی در جامعه ایران می‌دانند. سخنان او به مثابه مردی است که شب‌ها خود آشغال را جلوی در خانه می‌گذارد و بعد بر روی تابلویی بزرگ می‌نویسد:«لعنت به پدر و مادر کسی که در این جا آشغال بریزد»

در بخشی پایانی این یادداشت آمده است: باید از ستاد نماز جمعه سوال کرد که چرا باید با وجود حاشیه‌های فراوان جناب پناهیان بازهم برای سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه از این منبری پرحاشیه دعوت می‌کند؟ آیا روحانی یا مکلای دیگری در این کشور نیست که بتواند از عهده این کار بر بیاید؟

برخی از رسانه ها نیز واکنش «مصطفی کواکبیان» در این ارتباط را بازتاب دادند. به نوشته «فرارو» به دنبال اظهارات شب گذشته «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم و عضو جبهه پایداری علیه «علی مطهری» و تعدادی دیگر از نمایندگان از تریبون رسانه ملی و حملات تند پناهیان به مجلسی‌ها از تریبون نماز جمعه، مصطفی کواکبیان در توئیتی کنایه آمیز نوشت: «اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی نماینده مجلس را در برابر کل ملت مسئول و او را در اظهارنظر و رای خود کاملا آزاد دانسته و هیچکس حق تعقیب و توقیف وی را در مقام ایفای وظایف نمایندگیش ندارد؛ لذا بر سخنرانان تهدید کننده جناح در نماز جمعه و یا صداوسیما در این زمینه حرجی نیست.»

تارنمای «انتخاب» در راستای رویکرد انتقادی به پناهیان، گزارشی را درباره فعالیت های اقتصادی وی منتشر ساخته است. به نوشته «انتخاب» حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان اخیرا سخنان متفاوتی بر زبان رانده که پیش از آن از زبان او و همفکرانش کمتر شنیده شده بود. او با بیان اینکه پرطرفدارترین رشته در میان صهیونیست‌ها اقتصاد است، ولی ما بیشتر سراغ فناوری‌ها می‌رویم گفت: مردم باید عرضه داشته باشند پول‌ها را جمع کنند تا به جیب صهیونیست‌ها نرود. اخیرا نشانه‌هایی از فعالیت‌های پناهیان یافت شده که گویا خود او نیز به سمت امور اقتصادی، متفاوت از آنچه همفکران او به زبان می‌آورند، روی آورده است.

این تارنما در ادامه با اشاره به فعالیت حوزه علمیه تحت اداره پناهیان، دبیرستان غیرانتفاعی منتسب به وی با شهریه ده، دوازده میلیونی و احتمال گشایش دبستان پناهیان یادآور شد: اکنون که پناهیان خود به شفافیت معتقد شده، انتظار بیجایی نیست که از او خواسته شود خود پیش قدم شده و درمورد برنامه های اقتصادی خود به ویژه در خصوص مدرسه علمیه و دبیرستان دارالحکمه شفاف سازی کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی جبهه پایداری قانون اساسی حسن روحانی مصطفی کواکبیان علیرضا پناهیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۲۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری متفاوت از نمایندگان درحال اهدای خون

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که ایلنا روایت می‌کند، جمعی از نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی، صبح امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور در محل استقرار تیم سیار اهدای خون در مجلس، خون اهدا کردند. اهدای خون براساس روال ثابت که به صورت دوره ای توسط سازمان انتقال خون صورت می گیرد انجام می شود.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900698

دیگر خبرها

  • بازدید نمایندگان مجلس دوازدهم از صدا و سیما
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟
  • عدم‌همراهی بیش از ۱۰۰ نماینده در حمایت از طرح «نور»
  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • تصاویری متفاوت از نمایندگان درحال اهدای خون
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم
  • داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن