Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، تفاهم‎ نامه همکاری بین شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و سازمان توسعه تجارت ایران به امضای احد فتوحی، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و سعید یزدان‌فر، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه، در قالب همکاری مشترک، برای توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط استان فارس در حوزه صادراتی و در عرصه‌های بین‌المللی و نیز افزایش توان رقابت پذیری محصولات این واحد‌ها اقداماتی انجام خواهدشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در آیین انعقاد این تفاهم‌نامه با بیان اینکه توانمند سازی صنایع کوچک و متوسط درحوزه‌های صادراتی از مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های این شرکت است، گفت: در این زمینه برنامه‌هایی نظیر تشکیل خوشه‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی، حمایت از واحد‌های صنعتی برای حضور در تور‌های نمایشگاهی خارج از کشور، تقویت شرکت‌های مدیریت صادرات، برگزاری دوره‌های آموزشی، دعوت از هیات‌های تجاری کشور‌های هدف صادراتی و برپایی پاویون‌های تخصصی در کشور‌های هدف صادرات توسط این شرکت انجام می‌شود.

احد فتوحی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی و بخش دولتی نیز در تحقق افزایش میزان صادرات نقش مهمی برعهده دارند، ادامه داد: جلسات مختلف با دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای رفع موانع صادراتی و تسهیل در امور صادرات برگزار و در این زمینه با تعامل موجود در استان گام‌های موثری برداشته شده است.

او گفت: ۱۴ خوشه صنعتی و کسب و کار با رویکرد صادرات محور در فارس شناسایی شده و از این تعداد کار مطالعات امکان سنجی ۹ خوشه به پایان رسیده و ۶ خوشه نیز اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به فعالیت کنسرسیوم‌های صادراتی فرش دستباف، گلاب و عرقیات گیاهی، سنگ شمال و رب گوجه و شوریجات و خرما در استان و نقش این کنسرسیوم‌ها در افزایش و تسهیل امور صادراتی، افزود: این کنسرسیوم‌ها در زمینه رفع موانع و مشکلات و ایجاد تعامل و هم‌افزایی و مشارکت در کارگروهی زمینه افزایش صادرات را فراهم کرده‌اند.

فتوحی با بیان اینکه بیش از ۹۴ درصد از صنایع استان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند از مهم‌ترین مشکلات اغلب این صنایع را ضعف در مدیریت صادرات، عدم تخصصی بودن این امر و نبود استراتژی لازم در بخش صادرات اعلام و اضافه کرد: امیدواریم با افزایش همکاری‌ها، بستر مناسبی برای ارتقای توان صادراتی واحد‌های صنعتی فراهم کند.

او، برطراحی و تدوین برنامه‌ها یی در راستای رفع نیاز‌های مشترک صادرکنندگان اعم از شناسایی بازار‌های هدف صادراتی متناسب با پتانسیل‌های صادراتی کشور، ایجاد پایگاه‌های تجاری در کشور‌های هدف و ایجاد پایانه‌های صادراتی تاکید کرد و گفت: با اجرایی شدن این تفاهم نامه گام‌های موثری تعامل پویا در برگزاری رویداد‌های تجاری مرتبط با تولیدات صادراتی و گسترش صادرات و تدوین برنامه‌های حمایتی مشترک از رویداد‌ها و برنامه ریزی و ارائه تسهیلاتی جهت حضور صنعتگران و محصولات آن‌ها در نمایشگاه‌های خارجی در قالب اخذ غرفه یا اعزام هیات‌های تجاری از استان فارس برداشته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس هماهنگی با رایزنان اقتصادی ایران در کشور‌های هدف برای حضور در استان و ارائه تجربیات و آشنایی با توانمدی‌های صادراتی فارس، فراهم کردن امکان دسترسی به منابع اطلاعات تخصصی و اطلاع رسانی تجارت خارجی به شرکت و عنداللزوم به شرکت‌های مدیریت صادرات و کنسرسویم‌های صادراتی، انجام مطالبات تطبیقی و مشارکت در طراحی فرآیند‌های تجارت خارجی مرتبط با صنایع تولیدی کوچک و متوسط، ساماندهی و تقویت کنسرسیوم ‎‌های صادراتی و تقویت خوشه‌های صادرات گرا و شرکت‌های مدیریت صادراتی با همکاری شرکت، بهره‌مندی بنگاه‌ها از بانک‌های اطلاعاتی روزآمد طرفین این توافقنامه و ارائه آموزش‌های کاربردی و مشورت‌های تخصصی در خصوص شناسایی بازار‌های هدف و فرآیند‌های صادراتی جهت واحد‌های صنعتی فارس با استفاده از حمایت‌های آموزشی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس را از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه اعلام کرد.
انتهای پیام/م

امضای تفاهم نامه بین شهرک‌های صنعتی فارس و سازمان توسعه تجارت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند

اسفندیار دریکوندی ، ضمن اشاره به تنوع بالای کالا‌های صادراتی استان، گفت: در همین رابطه کشور‌های عراق، پاکستان، آذربایجان، افغانستان، روسیه، امارات، گرجستان، هند، چین و ازبکستان عمده کشور‌های هدف صادراتی استان قم بوده‌است.

مدیرکل گمرکات قم افزود: در این مدت بیش‌از ۳۰ نوع کالا از گمرکات استان به کشور‌های مورد نظر صادر شد که مهمترین آنها شامل محصولاتی همچون کفش و صندل، انواع گرانول و کامپاند، سرب، پلی استر، شماری از محصولات شیمیایی، محصولات غذایی همچون تخم مرغ و برخی از لوازم صنعتی است.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر بستر‌های لازم برای صادرات انواع کالا‌های مورد توجه تجار در گمرکات استان قم فراهم شده‌است و ما امیدواریم در سال‌جاری با همراهی فعالان اقتصادی شاهد افزایش هرچه بیشتر میزان صادرات کالا‌های ساخت داخل از گمرکات این استان باشیم.

گفتنی است فروردین‌ماه امسال حدود ۱۲ هزار تُن کالا در قالب ۳۳۵ اظهارنامه به ارزش ۱۰ میلیون و ۲۷۳ هزار دلار از گمرکات این استان صادر شد.

با توجه به شرایط خاص فروردین‌ماه همچون وجود تعطیلات نوروزی و روند آغاز کار واحد‌های تولیدی، حجم صادرات استان از ماه‌های آینده با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد و گمرکات قم برای تحقق این هدف در آمادگی کامل به سر می‌برد.

در این مدت حدود سه هزار تُن کالا نیز در قالب تعداد ۹۱ اظهارنامه به ارزش ۱۱ میلیون و ۴۲۱ هزار دلار از طریق گمرکات قم وارد کشور شد، همچنین درآمد کل گمرکات استان از فعالیت‌های تجاری به ۴۱۷ میلیارد ریال رسید.

گفتنی‌است سال گذشته نیز ۲۳۲ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۷۹۴ دلار صادرات انواع کالا از گمرکات این استان به کشور‌های مختلف جهان صورت پذیرفت. این میزان صادرات در قالب ۶ هزار و ۳۳۲ اظهارنامه به وزن ۲۴۲ هزار و ۴۵۵ تُن بود که نشان دهنده پویایی فعالیت‌های تجاری در استان قم است.

در همین راستا سال گذشته درآمد کل گمرکات استان قم به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشت.

لیست کالا‌های صادراتی استان قم به بازار‌های جهانی بسیار متنوع است که عمده‌ترین آنها در قالب ۳۲ نوع کالا مورد شناسایی قرار گرفته و انواع محصولات صنعتی، شیمیایی، معدنی، خوراکی و سایر کالا‌ها را دربر می‌گیرد.

همچنین در این مدت ۴۷۸ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۹۵۸ دلار کالا در قالب سه هزار و ۲۸۲ اظهارنامه به وزن ۸۹ هزار و ۴۹۰ تُن از طریق گمرکات قم وارد کشور شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • برنامه‌ریزی برای تبدیل شهرک صنعتی سروستان به قطب جدید صنعتی فارس/راه‌اندازی ناحیه صنعتی کوار
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان