Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:42:10 GMT

عمارتی که درهای آن گشوده شد

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۵۹۳۵

عمارتی که درهای آن گشوده شد

دنیای امروز بر محور داده و منابع می‌چرخد. دولت‌ها نیز گاهی اقتدارشان را از همین داده‌ها به دست می‌آورند. بسیاری از کارشناسان حوزه فن‌آوری اعتقاد دارند در آینده و حتی همین الان داده‌ها هستند که به کشورها حکومت می‌کنند. همین اظهارنظرها، لزوم دراختیار داشتن داده ها را هر روز بیشتر از گذشته به رخ می‌کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذری جهرمی وزیر ارتباطات اردیبهشت ماه امسال در سالروز گرامیداشت روز جهانی ارتباطات از پروژه سروا رونمایی کرد. پروژه‌ای که قرار است «داده‌های دولتی» را در اختیار کسب و کارها قرار بدهد.

وزیر ارتباطات آن روز با اشاره به این که داده‌ها، سرمایه دوران جدید اقتصادی هستند، گفت: داده‌هایی رفاه شهروندان را بیشتر و به تناسب آن از رونق تولید کسب و کارها حمایت می‌کنند. سروا درگاهی است که کسب و کارها از طریق آن می‌توانند با اتصال به آن از داده‌های دولتی استفاده کنند. داده‌هایی که امکان عرضه خدمات جدید را فراهم می‌کند.
البته این داده‌ها با شروط خاص امکان پذیر است؛ دسترسی به داده‌های ملی بر پایه استانداردهایی است که از حریم خصوصی شهروندان نگهبانی می‌کند.

«سروا» که در فاز نخست به صورت پایلوت با اعتبار ۲۶ میلیارد ریال راه اندازی شد، سکویی است میان شبکه‌های دولتی و شبکه اینترنت کشور. درگاهی که شبکه ملی اطلاعات را هم از نظر زیرساختی رشد می‌دهد هم امکان توسعه خدمات را برای کسب و کارهای ایرانی فراهم می‌آورد.
از طریق داده‌هایی که از طریق اتصال به این سامانه در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرند، شهروندان این امکان را پیدا می‌کنند که خدمات دولتی را روی اپلیکیشن های امن دریافت کنند. از طریق این درگاه عرضه خدمات دولت الکترونیکی بر روی اپ‌های غیر دولتی نیز امکان پذیر می‌شود.

پیرو این اتفاق، امیر ناظمی نیز در نشستی که با اداره پست داشت بار دیگر به مزایای گشوده شدن درهای عمارت داده‌ها گفت:  API  (رابط برنامه نویسی نرم افزار) سامانه سروا در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار خواهد گرفت تا آن‌ها نیز بتوانند این خدمات را در بستر خودشان ارائه دهند.  

ظهر امروز، سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران از اتصال ۸۶ کسب و کار به «سروا» خبر داد و اعلام کرد سروا به عنوان پلتفرم اتصال کسب‌وکارها به مرکز تبادل ملی داده‌ها (NIX) نام‌گذاری شده است.

بر اساس این خبر، پروژه سروا بازگشایی قفل‌های دولتی بر داده‌های ملی و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی با استفاده از تجهیزات کاملا بومی در ۴ نقطه کشور، چهار دستاورد مهمی است که از چند ماه قبل کار خود را آغاز کرد. طی سه ماه نخست امسال، برخی از کسب‌وکارهایی که متقاضی استفاده از داده‌های عرضه شده هستند، به این سامانه متصل شده‌اند.

«سروا» سامانه تکاملی است و به مرور زمان و با مشارکت سازمان‌های دولتی تکامل خواهد یافت. طی این مدت با تقاضای ۸۶ کسب‌وکار برای اتصال و دریافت سرویس موافقت شده و در حال حاضر ۳۴ کسب‌وکار در حال دریافت خدمات دولتی هستند.

 شهرداری تهران، شرکت ارتباطات سیار ایران، سازمان نیازمندی‌های همشهری، بانک کارآفرین، بانک‌های شهر، کارآفرین، حکمت ایرانیان، صادرات، دی، سینا، سامان، تجارت، آینده و... شرکت‌هایی هستند که تا ۱۴ شهریورماه دسترسی آن ها به سرویس شاهکار از طریق سازمان فناوری اطلاعات برقرار شده است.

مجموعه‌های دیگر مانند کلان داده‌های شهر فن‌آوران، فناوری اطلاعات پیشخوان ایرانیان، جهاد دانشگاهی، موسسه اعتباری ملل، توسعه کسب و کار توسکا، پیام رسان گپ، شاتل، سایپا، تراکتورسازی ایران، راه آهن حمل و نقل، اسنپ و... نیز شرکت‌هایی هستند که تا این تاریخ ارائه سرویس شاهکار به آن‌ها تایید شده و در صورت قرارداد سرویس‌شان برقرار خواهد شد.

در حال حاضر خدمات مربوط به ثبت احوال، شاهکار (احراز هویت)، اطلاعات جغرافیایی (GNAF) و خدمت بنیاد شهید و ایثارگران بر روی این سامانه ارائه می‌شود. همچنین تا انتهای شهریورماه خدمت مربوط به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای (مانند تایید مدرک) نیز ارائه خواهد شد.

از آن‌جا که یکی از موارد مورد تاکید در این سامانه، حفظ حریم خصوصی و حفاظت از حقوق شهروندی است، سازمان فناوری اطلاعات ایران به دلیل جلوگیری از خدشه‌دار شدن حریم خصوصی شهروندان و گسترش بی‌مورد و احراز هویت‌های غیرضروری، ساز و کاری را در نظر گرفته است. به همین دلیل در ارائه این خدمت نیاز به تاییدیه ضرورت احراز هویت نیز وجود دارد و بدیهی است که به تمامی کسب‌وکارها چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود.

متقاضیان دریافت سرویس از سامانه ملی تبادل اطلاعات با بخش غیر دولتی (سروا) می‌توانند درخواست خود را به صورت مکتوب به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارسال کنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان فناوری اطلاعات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۵۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

غلامرضا منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و عنوان کرد: شعار سی‌وپنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دربر دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه با عنوان «بخوانیم و بسازیم»، اشاره کرد: این شعار در عین ایجاز و کوتاهی، مفاهیم عمیقی را منتقل می‌کند. ما از دوران کودکی آموختیم «توانا بُوَد، هر که دانا بُوَد» زمینه توانایی دانایی است و دانایی در گرو مطالعه است.

وی ادامه داد: اگر ارتباط با کتاب برقرار شود، سطح دانش و بینش اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و با فرهنگ کتابخوانی شاهد رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود که بخشی از آن مرتبط با ساختن جامعه است. شعار نمایشگاه در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دارد و نیاز است تا رسانه‌های جمعی این شعار را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

منتظری که دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی است، نمایشگاه کتاب را فرصت مناسبی در توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور دانست و افزود: در درجه اول باید به تولید و نشر آثار مرتبط با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بیش از گذشته مبادرت داشته باشیم. به اعتقاد من نمایشگاه کتاب تهران مشابه یک سفره معنوی و فرهنگی محسوب می‌شود که نیاز‌های معنوی جامعه هدف را پاسخ می‌دهد.

وی تأمین نیاز «ایران فرهنگی» با تولیدات فرهنگی را ضروری عنوان کرد و گفت: لازم است نشر کشورمان به تولیدات متناسب با نیاز «ایران فرهنگی» به تعبیر واقعی خودش، مبادرت کند تا بتوانیم ابعاد مختلف فرهنگ و تمدن غنی این سرزمین سربلند را به جهانیان معرفی کنیم.

منتظری ادامه داد: قطعاً نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌هایی که در سایر کشور‌ها برگزار می‌شود، می‌تواند به معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین کمک بسیاری کند. نمایشگاه کتاب در حکم یک پنجره است که به روی ساختمان شخصیت فرهنگی و تمدن ما باز می‌شود. تنها از این طریق یعنی با ارائه کتاب‌های ایرانی است که افراد با فرهنگ و تمدن ما آشنا خواهند شد.

دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد تحقق رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مسئله «تمدن نوین اسلامی» گفت: به فعالیت‌های علمی و پژوهشی و نشر آثار تحول آفرین نیاز داریم. پیشنهاد می‌کنم برگزاری نمایشگاه کتاب محدود به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نباشد و بیش از گذشته زمینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور را فراهم کنیم که در رونق دیپلماسی فرهنگی ایران بسیار موثر است.

وی همچنین به ضرورت انجام کار‌های مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی در توسعه دیپلماسی فرهنگی پرداخت و ادامه داد: برگزاری نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی به منظور تقدیر و تشکر و ارزیابی برنامه‌های آن‌ها مفید بود؛ انتظارات خود را با آن‌ها در میان گذاشتیم و این نشست را می‌توان با فراکسیون توسعه دیپلماسی فرهنگی نیز برگزار کرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در ۵ استان کشور
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ سازمان تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی به شرط ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان