Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@04:42:07 GMT

کهکشان کم نور؛ عکس روز ناسا

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۷۸۰۲

کهکشان کم نور؛ عکس روز ناسا

خبرگزاری میزان- تلسکوپ فضایی هابل موفق به ثبت تصویر یک کهکشان شد. تاریخ انتشار: 21:45 - 23 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۹۵۷۰

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، ناسا تصویری از یک جرم کیهانی به نام "یوجی‌سی ۶۹۵"( UGC ۶۹۵) منتشر کرد که ۳۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی "نهنگ" واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کهکشان "یوجی‌سی ۶۹۵" یک کهکشان کوتوله غنی از گاز است.

کهکشان کوتوله به کهکشانی می‌گویند که کم نور و کم جرم است و تعداد ستارگان آن به مراتب کمتر از سایر کهکشان‌ها بوده و رصد آنها مشکل است.

یک کهکشان به طور کلی سیستم اتصال گرانشی ستاره‌ای است و همچنین متشکل از گاز و غبار میان ستاره‌ای و ماده تاریک است. نظریات حاکی از آن است که گرانش ماده تاریک موجب شکل‌گیری کهکشان‌ها شده و کهکشان‌های کوتوله آزمایشگاه طبیعی ماده تاریک هستند. به همین علت مطالعه کهکشان‌های کوتوله در مسائلی نظیر چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌های بزرگ و اینکه چگونه ماده تاریک با ایجاد اتصال موجب شکل‌گیری آنها می‌شود، بسیار مؤثر است.

همچنین در پس زمینه این تصویر کهکشان‌های متنوعی هم دیده می‌شوند.

" UGC ۶۹۵" یک کهکشان با سطح روشنایی کم(LSB) است. نور این نوع کهکشان‌ها به اندازه‌ای کم‌ است که میزان درخشندگی آنها کمتر از میزان روشنایی پس‌زمینه اتمسفر زمین است.

به این دلیل رصد و مشاهده این کهکشان‌ها دشوار است.

این روشنایی کم حاصل تعداد کمی ستاره در درون کهکشان است. ماده تاریک "باریون" در این کهکشان‌ها به شکل ابرهای غول‌پیکر گاز و غبار وجود دارد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ناسا عکس عکس زیبا کهکشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۷۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش اسپیس، آژانس فضایی اروپا گزارش داده است یک پدیده منحصر به فرد روی مریخ، با عنکبوت‌هایی که در سطح سیاره راه می‌روند اشتباه گرفته می‌شود.

مدارگرد مریخ اکسپرس تصاویری عنکبوت مانند گرفته است، که در واقع فقط ویژگی‌های کوچک و تیره رنگی هستند که با تابش آفتاب بر روی دی‌اکسیدکربن رسوب شده در ماه‌های زمستانی سیاره شروع به شکل گیری می‌کنند.

 به گفته آژانس فضایی، نور باعث می‌شود یخ دی اکسید کربن در پایین رسوبات به گاز تبدیل شود، که می‌ترکد و گرد و غبار را به بیرون پرتاب می‌کند.

در حالی که لکه‌ها ممکن است از فضا کوچک به نظر برسند، اما در واقع نسبتا بزرگ هستند. آژانس فضایی اروپا گفت که پهنای این تکه‌ها به ۴۴ متر می‌رسد و در بزرگ‌ترین حالت ممکن است بیش از ۸۰۴ متر عرض داشته باشند.

الگو‌های عنکبوت اولین بار توسط مدارگرد گازی ExoMars Trace مشاهده شده که در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و در حال مطالعه مریخ برای نشانه‌هایی از حیات احتمالی در گذشته است. 

این منطقه که در سال ۱۹۷۲ توسط کاوشگر ناسا کشف شد، به نام Angustus Labyrinthus نیز شناخته می‌شود و در نزدیکی کلاهک قطبی جنوبی سیاره قرار دارد.

به گفته ناسا، مریخ در حال حاضر هوای بهاری را تجربه می‌کند. این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد مریخ‌نورد کنجکاوی از هوای گرم‌تر این سیاره لذت می‌برد و روی پایش محیطی و کاوش دهانه گیل مریخ کار می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری