Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشگاه علامه طباطبائی از میزان بودجه اختصاص یافته از سوی دولت به دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: از حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، دولت یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر از بودجه دانشگاه‌ها خارج کرده‌، این مبلغ بودجه‌ای است که مجلس آن را تصویب کرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سلیمی  در نشست سراسری رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که امروز با حضور وزیر علوم در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، با بیان اینکه رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی امروز مهمترین ادامه دهندگان مجاهدتی هستند که با ائمه اطهار تداوم پیدا کرده است، گفت: برای ادامه این مجاهدت در جامعه بخصوص در شرایط دشوار کنونی الزاماتی وجود دارد و در شرایط فعلی مفهوم مدرسه‌ای تعلیم و تربیت توسط دانشگاه‌های جدید و مدرن تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تصریح کرد: بارها به رؤسای دانشگاه‌ها گفته می‌شود تا چه زمان این دانشگاه‌های دولتی می‌خواهند از دولت ارتزاق کنند و دستشان برای درآمد و تهیه امکانات جلوی دولت دراز باشد؟  اگر چنین شیوه‌ای تغییر کند، ارتباط نزدیکی با مدل حکمرانی در دانشگاه دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: ناگزیر هستیم تمام مُر قوانین سازمان‌های دولتی در همه زمینه‌ها از جمله مالی، اداری، قواعد حقوقی و مسائل سیاسی و امنیتی را رعایت کنیم و این مدل حکمرانی ادامه دارد، در این راستا دانشگاه‌ها به عنوان نهاد حاکمیتی عمل می‌کنند و ابزارهای خود را از حاکمیت می‌گیرند.

به گفته وی، اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها شیوه دیگری از اداره را در پیش بگیرند و متکی به بودجه دولتی و امکانات رفاهی نباشند، این مدل حکمرانی را باید در دانشگاه‌های بزرگ کشور دگرگون کنیم. این در حالی است که ما علی‌رغم کمبود امکانات، شبانه‌روز به همه نهادها در حال پاسخگویی هستیم.

رییس دانشگاه علامه با بیان اینکه در شرایطی که دغدغه داریم تا پایان ماه بتوانیم حقوق کارکنان خود را پرداخت کنیم، به همه جا پاسخگو هستیم، گفت: تصریح کرد: از کل بودجه حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی عمومی، دولت یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر را از بودجه دانشگاه‌ها خارج کرده‌؛ در حالی که این مبلغ بودجه‌ای است که مجلس آن را تصویب کرده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: این ارقام برای صرفه‌جویی کنار گذاشته شد در حالی که رگ حیاتی دانشگاه‌هاست و ۹ صدم درصد بودجه عمومی صرفه جویی شده دولت است.

دکتر سلیمی گفت: دانشگاه‌ها بار سنگین مسئولیت را بر عهده می گیرند اما آیا به صرفه است که دانشگاه ها با این بودجه ۹ صدم درصدی با بحران مواجه شوند؟ با این حال با پشتیبانی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را امسال هم با قدرت سپری می کنیم.

به گفته وی، پروژه هایی که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح می شوند از بودجه دولتی ارتزاق نشده و از طریق درآمدهای دانشگاه آماده شده و به بهره برداری می رسند.

به گزارش ایسنا، در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، ۴ پروژه جدید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید در دانشگاه علامه طباطبائی با حضور منصور غلامی وزیر علوم در محل پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها شامل ساختمان دانشکده الهیات و معارف اسلامی، آزمایشگاه علوم شناختی و پژوهش‌های بین رشته‌ای علوم زیستی در حوزه‌های علوم انسانی، ساختمان شماره دو مرکز رشد و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی و سامانه پژوهشی «به پژوه» است.

با افتتاح این پروژه‌ها که در محل پردیس دهکده المپیک دانشگاه به بهره‌برداری خواهد رسید، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دارای ساختمانی مستقل خواهد شد.

دومین مرکز رشد و نوآوری دانشگاه، آزمایشگاه علوم شناختی به عنوان نخستین واحد پژوهش‌های علوم زیستی بین‌رشته‌ای در حوزه‌های علوم انسانی و نیز رونمایی از سامانه پژوهشی «به پژوه» که از طریق آن نشر الکترونیکی انواع منابع اطلاعاتی و خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی و نیز مدیریت منابع اطلاعاتی امکانپذیر خواهد بود، به بهره‌برداری خواهد رسید.

 
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی بودجه دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۳۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد آقای اقتصاد به سیاست های تعدیل اقتصادی

به گزارش خبرنگار مهر ۱۸ اردیبهشت ماه سال روز وفات حسین عظیمی آرانی است که اساتید و کارشناسان علم اقتصاد او را به عنوان یکی از چهره‌های برتر علم اقتصاد می‌شناسند که نقدهای جدی به سیاست تعدیل اقتصادی داشت و بارها نسبت به این سیاست که مورد حمایت دولت پنجم به بعد بود انتقادات جدی وارد کرد.

تحصیلات دوره ابتدایی را در شهرستان آران گذراند و در سال ۱۳۴۴ دوره دبیرستان را در شهرستان کاشان در رشته ریاضی فیزیک به اتمام رساند. همان سال با ورود به دانشگاه تهران در رشته اقتصاد مشغول به تحصیل شد. در سال ۱۳۴۹ دوره فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) اقتصاد با گرایش توسعه دانشگاه تهران، موفق به اخذ بورس تحصیلی دانشگاه آکسفورد انگلستان شد. پس از عزیمت به انگلستان، به فراگیری علم اقتصاد در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های نوبل آور جهان پرداخت. در سال ۱۹۸۰ میلادی دوره دکتری رشته اقتصاد توسعه این دانشگاه را با درجه عالی به پایان رساند. موضوع رساله او " بررسی رابطه رشد اقتصادی، توزیع درآمد و فقر با توجه به مسائل ایران بود.

مسئولیت‌های اجرایی

شروع فعالیت‌های کاری زنده یاد حسین عظیمی از سال ۱۳۴۵ با کارآموزی در سازمان برنامه و بودجه وقت آغاز شده و تا سال ۱۳۴۶ ادامه یافت. از سال ۱۳۴۸ در مؤسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران به طور رسمی مشغول به کار شد که تا سال ۱۳۵۱ ادامه یافت. در سال ۱۳۴۵ به خدمت مؤسسه برنامه ریزی ایران درآمد؛ مؤسسه ای که تحت پوشش دوگانه سازمان برنامه و بودجه ایران و سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد. در این دوره مسئولیت اجرایی تحقیقات و ارائه آموزش‌های کاربردی برنامه و بودجه مؤسسه را به عهده گرفت و تا سال ۱۳۵۶ به فعالیت خود در این مؤسسه ادامه داد.

از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۸ در سازمان برنامه و بودجه در رده‌های مختلف مختلف شغلی از جمله کارشناس، مشاور، معاونت دفتر، ریاست دفتر و عضویت در ستاد مرکزی برنامه و بودجه فعالیت کرد.

از سال ۱۳۸۱ با قبول مسئولیت ریاست مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی که از ادغام دو مؤسسه آموزشی و پژوهشی در برنامه ریزی و توسعه به وجود آمده بود، به یکی از ارکان مهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی بازگشت مؤسسه ای که در سال ۱۳۴۵ نیز سابقه خدمت در آن را تجربه کرده و با این انتصاب و فعالیت‌های اجرای – تحقیقاتی خود در این مؤسسه را مجدداً آغاز کرد. این آخرین مسئولیت اجرایی او بود.

شاید سرنوشت این بوده که شروع و پایان کارش در مؤسسه باشد. زنده یاد دکتر عظیمی در مدت کوتاهی که ریاست مؤسسه را بر عهده داشت تلاش گسترده‌ای را برای تهیه مقدمات برنامه چهارم توسعه آغاز کرد در اسفند ۱۳۸۱ بزرگترین همایش اقتصاد ایران با عنوان چالش‌ها و چشم انداز اقتصاد ایران را با حضور بیش از ۳۵ مؤسسه تحقیقاتی و حضور بیش از ۶۰۰ نفر از صاحب نظران محققین و دانشگاهیان کشور برگزار کرد.

فعالیت‌های دانشگاهی

در سال ۱۳۴۹ اولین تدریس دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران تجربه کرد و وارد جرگه معلمی شد. علاوه بر دانشگاه تهران، دانشجویان دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تربیت مدرس تهران نیز در کلاس درسش، علم اقتصاد را آموخته اند. از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ به عنوان استاد مدعو در دانشگاه آکسفورد انگلستان که زمانی در آن تحصیل می‌کرد، به آموزش علم اقتصاد پرداخت. پس از جدا شدن از سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۶۸، به عضویت هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درآمد و به عنوان مدیر گروه اقتصاد واحد علوم. تحقیقات تهران به تعلیم و تربیت دانشجویان رشته اقتصاد در مقاطع تکمیلی پرداخت و تا پایان عمر، با حفظ این سمت، معلمی می‌کرد.

مجموعه آثار عملی

زنده یاد حسین عظیمی در تولید آثار علمی مکتوب، تلاش ارزنده‌ای داشت. علاوه بر مجموعه سخنرانی‌هایی که از ارزش علمی بسیار بالایی برخوردار بوده و قابل جمع آوری و تألیف هستند، مجموعه آثار مکتوب او به بیش از پنج هزار صفحه استاندارد می‌رسد.

مجموعه آثار منتشر شده زنده یاد عظیمی شامل ۸ جلد کتاب تألیفی و ترجمه شده و حدود یکصد مقاله علمی است که اکثر مباحث آنها در حوزه علم اقتصاد در مجلات معتبر علمی منتشر شده است. از جمله کتاب‌هایی که وی به رشته تحریر درآوده است می‌توان به بانک‌های توسعه‌ای با تکیه بر بانک توسعه صنعت و معدن ایران؛ مقدمه‌ای بر نظریه اقتصاد سنجی؛ تورم مقدمه‌ای بر علم اقتصاد؛ سیاست اجتماعی در کشورهای توسعه نیافته؛ مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران؛ چشم انداز اقتصاد ایران؛ ایران امروز در آئینه مباحث توسعه اشاره کرد.

نظریات حسین عظیمی، از روش شناسی خاصی برای تحلیل تمدن جدید صنعتی یاهمان توسعه وارایه پیشنهادات برای توسعه اقتصادی ایران برخوردار است. ایشان اعتقادی به علم اقتصاد واحد نداشته و معتقد بود که علم اقتصاد در کشورهای در حال توسعه (در حال گذر) همان اقتصاد توسعه است و تدریس نظرات غیر توسعه‌ای کشورهای غربی برای کشورهای در حال توسعه کاربرد ندارد. از این‌رو، دکتر عظیمی معتقد بود که باید از نظرات شکل گرفته در غرب استفاده کرد اما بایدآن‌ها را بومی و توسعه‌ای کرد. بسیاری از تئوری‌های غربی نامناسب هستند که باید کنار گذاشته شوند. در این خصوص مهارت دکتر عظیمی در غربال سازی اندیشه‌های علمی بود. ایشان به خوبی در انطباق دادن نظریات اندیشمندان توسعه در بعد از جنگ جهانی دوم با شرایط اجتماعی- اقتصادی ایران مهارت داشت و به خوبی عدم تطابق بسیاری از نظریات را بیان می‌کرد.

عظیمی در اولین سمینار بازسازی اقتصاد ایران پس از جنگ، که در سال ۱۳۶۸ برگزار شد، به صراحت نقایص و اشتباهات فاحش سیاست‌های تعدیل اقتصادی در برنامه اول توسعه را تشریح نموده و به درستی، بحران اقتصادی ناشی از آن را پیش‌بینی کرده بود.

کد خبر 6100139 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • تبیین مولد سازی دارایی‌های دانشگاه های تبریز و علوم پزشکی
  • فارغ‌التحصیلی بیش از یکصد هزار دانش آموخته از دانشگاه علامه 
  • شورا و شهرداری در کنار هم در ارائه خدمت به شهروندان
  • انتقاد آقای اقتصاد به سیاست های تعدیل اقتصادی
  • تحصیل ۲۵۰ دانشجوی استعداد درخشان در دانشگاه علامه‌طباطبائی
  • جزییات سومین دوره آموزشی حلقه‌های میانی «حامیم» در دانشگاه علامه اعلام شد
  • حذف خط قرمز‌ها و تسهیل در فرآیند صدور مجوز نشریات دانشجویی / بودجه مجزایی برای حمایت نداریم+ فیلم
  • جای خالی وزرای علوم و بهداشت در سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی و انتقاد دانشجویان
  • ببینید | انتقاد تند نماینده نیروهای شرکتی از دولت روی آنتن تلویزیون!
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد